راه ترقی

آخرين مطالب

محمدی: استرس مدال طلای المپیک را از من گرفت/ غیبت روس‌ها به سود ایران است ورزشی

محمدی: استرس مدال طلای المپیک را از من گرفت/ غیبت روس‌ها به سود ایران است
  بزرگنمايي:

راه ترقی- مراسم رونمایی از سردیس المپین‌های افتخارآفرین ورزش کشور با حضور سیدحمید سجادی وزیر ورزش و جوانان و جمعی از مسئولان ورزش کشور برگزار شد. در این مراسم از سردیس سیدمراد محمدی که در بازی‌های المپیک 2008 پکن یکی از 2 مدال‌آور کاروان ایران بود رونمایی شد.

علیرضا دبیر رئیس فدراسیون کشتی، یوسف کرمی پیشکسوت تکواندو، حمید سوریان نابغه کشتی فرنگی و بهداد سلیمی دارنده مدال طلای المپیک 2012 لندن دیگر قهرمانانی بودند که سردیس آنان در تالار مشاهیر ورزش ایران نصب شد.

مراد محمدی بعد از مراسم رونمایی از سردیسش در گفت وگو با خبرنگار ایرنا به بیان خاطراتی از المپیک 2008 پکن پرداخت و گفت: این یک کار ارزشمند است که با همت کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش برگزار و موجب خواهد شد تا نسل‌های مختلف با قهرمانان ملی آشنایی بیشتری داشته باشند. به عبارتی این کار پیوند دهنده نسل‌های مختلف ورزش ایران است.

گفت و گوی خبرنگار ورزشی ایرنا با سیدمراد محمدی را در زیر خواهید خواند:

روز سه‌شنبه مراسم رونمایی از سردیس مراد محمدی و چهار قهرمان ملی دیگر ایران برگزار شد، مراسمی که برای ماندگاری نام مدال‌آوران ملی از آن یاد می‌کنند نظرتان در این خصوص چیست؟

نصب سردیس قهرمانان المپیکی و بزرگان ورزش ایران کار بسیار ارزشمندی است که توسط وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک انجام می‌شود. در این مراسم هم خاطره مدال برنز المپیک پکن برای من تکرار شد و هم با بسیاری از پیشکسوتان ورزش و دوستان قدیمی دیداری داشتم. خانواده من نیز در این مراسم حضور داشتند و این کار لذت‌بخش بود زیرا زمانی که من و خانواده‌ام در جمع نامداران ورزش ایران قرار می‌گیریم حس دلنشینی به وجود می‌آید. خوشحالم که نام من اکنون در کنار بزرگان و افتخارآفرینان ورزش ایران قرار دارد و باید به خاطر این کار از مسوولان ورزش کشور تشکر کنم. این یک کار ارزشمند است و موجب خواهد شد تا نسل‌های مختلف با بزرگان و مدال‌آوران آشنا شوند.

رونمایی از سردیس مراد محمدی ذهن دوستاران کشتی را به المپیک 2008 پکن برد، آیا خاطره‌ای از آن آوردگاه بزرگ دارید؟

بیشترین خاطره‌ای که در المپیک پکن داشتم مربوط به استرسی بود که به علت کسب نشدن مدال در کاروان ایران ایجاد شد. فشار و استرس برای کشتی به بالاترین سطح خود رسیده بود این موضوع باعث شد تا کشتی نتواند خواسته‌ها را برآورده کند و رشته‌های دیگر نیز ضعیف عمل کردند. تنها مدال‌آور طلایی ایران در آن دوره از المپیک، هادی ساعی بود که با اقتدار طلا گرفت.

بازی‌های المپیک 2008 پکن از معدود دوره‌هایی بود که کشتی و وزنه‌برداری مدال طلا کسب نکردند. من برای طلا رفته بودم، اما فشار زیادی تحمل کردم و حریفان نامداری داشتم و در نهایت نیز استرس کسب مدال موجب باخت من در نیمه‌نهایی شد.

باید اعتراف کنم که به تفکر و تاکتیک خود باختم و کشتی‌گیر روس بسیار زیرک بود و در آن زمان در جمع بهترین‌های آن کشور قرار داشت. باخت نیمه‌نهایی استرس من را چند برابر کرد چون ممکن بود نتوانم در رده‌بندی در برابر زلیمخان حسینوف حریف قدرتمند جمهوری آذربایجان پیروز شوم. در صورت شکست دست کشتی ایران در تمامی وزن‌ها از مدال خالی می‌ماند، لذا تمام توانم را برای شکست این حریف به کار گرفتم و در نهایت به مدال برنز رسیدم. باید بگویم که کسب این مدال یکی از بهترین صحنه‌های زندگی ورزشی من بود.

«مراد محمدی آزادکار اسبق تیم ملی که یک طلا و 2 برنز پیکارهای جهانی را در کارنامه دارد در مسابقات وزن 60 کیلوگرم در بازیهای المپیک 2008 پکن در دور نخست ابراهیم مدنی، کشتی‌گیر مصری را به سادگی و در 2 تایم با نتایج 7 بر صفر و 2 بر صفر پشت سر گذاشت و در دور دوم نیز سعید آذربایجانی، کشتی‌گیر ایرانی‌الاصل کانادا را در دو تایم با خاک کردن حریف شکست داد و به نیمه‌نهایی راه یافت.

محمدی در نیمه‌نهایی برابر ماولت باتیروف که قهرمان سال 2007 جهان و برنده مدال طلای المپیک 2004 آتن بود قرار گرفت که در یک مسابقه نزدیک در دو تایم با نتیجه یک بر صفر شکست خورد. او در دیدار رده‌بندی برابر زلیمخان حسینوف از جمهوری آذربایجان قرار گرفت که در تایم اول با اجرای فن یک خم و تبدیل به دوخم حریف خود را 2 بر صفر مغلوب کرد و در تایم دوم هم با خاک کردن حریف او را با امتیاز فنی 3 بر یک شکست داد تا به مدال برنز برسد. مدال برنز مراد محمدی در حالی کسب شد که تیم ملی ایران با کسب نتایج ضعیف در هیچکدام از 2 رشته آزاد و فرنگی مدالی در این دوره از المپیک مدالی کسب نکرد».

چرا کشتی ایران در المپیک 2008 به تک مدال برنز مراد محمدی قناعت کرد؟

در سال‌هایی که من در کشتی بودم دوران تغییر نسل بود و بسیاری از بزرگان این رشته با کشتی آزاد وداع کردند و من در برخی از رقابت‌ها مانند قهرمانی جهان و المپیک 2008 پکن تک مدال ایران را کسب کردم. البته در آن دوران کشتی‌گیران خوبی مانند مهدی تقوی و میثم مصطفی جوکار نیز حضور داشتند که بعدا عناوین زیادی کسب کردند. تمام تلاشم را انجام دادم که بتوانم همیشه مفید باشم. در آن سال‌ها رقابت جهانی سخت بود. در سال‌های که در کشتی بودم من و کوینتانای کوبایی رقابت سختی داشتیم. همچنین رقبای روس من خیلی چغر بودند. یک رقیب اوکراینی به نام «واسیلی فدروشین» نیز داشتم که هشت بار کشتی گرفتیم که سهم هر کدام چهار برد بود.

بعد از ناکامی کشتی در المپیک 2008 پکن روند نتیجه‌گیری این رشته به نسبت گذشته بهتر شد و اکنون تیم ایران در بیشتر اوزان مدعی جهانی و المپیک است.

ایران کشوری صاحب کشتی است و در جهان در جمع برترین‌ها قرار دارد. تک مدال زیبنده این رشته نیست. بعد از المپیک 2008 پکن اقدامات خوبی صورت گرفته و نفرات خوبی در ترکیب تیم ملی حضور پیدا کردند.   پس از نتایج خوب کشتی فرنگی در المپیک 2012، حسن یزدانی موفق شد تا بعد از 16 سال در بازی‌های المپیک 2016 ریو برای ایران مدال طلا را کسب کند و اکنون وی از نوابغ این رشته به شمار می‌آید. نتایج ایران در مسابقات جهانی نروژ فوق‌العاده بود و این نتیجه حاکی از پشتوانه‌سازی است.

محمدی: استرس مدال طلای المپیک را از من گرفت/ غیبت روس‌ها به سود ایران است

با این پشتوانه سازی آیا می‌شود انتظار داشت تا شاهد ظهور چند نابغه دیگر مانند حسن یزدانی باشیم؟

برای توسعه کشتی اولین گام به آموزش و بهره‌گیری از مربیان کار آزموده نیاز است. هرچه از مربیان خوب، فنی و باهوش بهره ببریم بهتر می‌توانیم در بخش استعدادیابی نتیجه مطلوبی را کسب کنیم. باید از مربیان سازنده حمایت کرد چرا که این موضوع می‌تواند در آینده زمینه حضور نخبگان زیادی را در این ورزش به همراه آورد. در حال حاضر جوانان آینده‌دار خوبی همانند رحمان عموزاد، احمد محمدنژاد جوان و امیر رضا معصومی در این ورزش رشد یافتند. اگر به دنبال پایه‌سازی هستیم باید با برنامه‌ریزی مدون و کارآمد به این مهم دست یابیم. حفظ مدیریت و سرمایه‌گذاری در بازه 5 تا 6 ساله می‌تواند زمینه رشد جوانان زیادی را به همراه داشته باشد.

انتخابی و چرخه نهایی کشتی آزاد برگزار شد. ارزیابی شما از این پیکارها چیست؟

چرخه انتخابی تیم ملی برای اولین سال به خوبی برگزار شد. شاید امسال شاهد ایرادات و نقاط قوت و ضعفی بودیم ولی امیدوارم در سالیان آتی با پوشش ضعف‌ها شاهد چرخه‌ای بهتر و جامع‌تری از سوی فدراسیون کشتی باشیم. کلیات چرخه انتخابی تیم ملی مطلوب بود و نفرات منتخب توانستند دوبنده تیم ملی کشتی را در رقابت‌های جهانی کسب کنند.

مسابقات انتخابی باید به گونه‌ای برگزار شود که نفرات نهایی تیم ملی به یکباره مشخص شوند. برگزاری چند مرحله‌ای انتخابی باعث می‌شود تا یک کشتی‌گیر پس از جام تختی یک سال از میادین حرفه‌ای دور بماند و از آمادگی دور شود، این کاستی‌ها باید به حداقل ممکن برسد. در حال حاضر تکلیف 8 نفر اصلی مشخص شده و 2 نفر دیگر در تورنمنت تونس مشخص خواهند شد. در بسیاری از کشورها از جمله آمریکا هیچ استثنایی برای کشتی‌گیران قائل نیستند بلکه تمامی قهرمانان در فرآیند مشخصی در یک روز چند مسابقه را برگزار می‌کنند.

محمدی: استرس مدال طلای المپیک را از من گرفت/ غیبت روس‌ها به سود ایران است

سازمان‌های ورزشی بین‌المللی، حضور ورزشکاران روسیه را در تورنمنت‌های مختلف به حالت تعلیق در آورده‌اند. غیبت روس‌ها در مسابقات جهانی بلگراد چه تاثیری روی کیفیت این رقابت‌ها خواهد داشت؟

به طور قطع با غیبت روسیه و بلاروس، جذابیت این مسابقات کاهش می‌یابد. روسیه، آمریکا و ایران سه قدرت برتر کشتی به حساب می‌آیند. در نبود روسیه کار برای کشتی‌گیران کشورمان راحتر خواهد شد. در مسابقات جهانی رقابت میان ایران و آمریکا دوچندان می‌شود که باید با برنامه‌ریزی خاصی در بلگراد تعداد مدال‌های طلای خود را ارتقا دهیم.

در پایان مسابقات انتخابی کشتی آزاد شماری از هواداران خود را به تشک کشتی و حسن یزدانی رسانده و بی‌نظمی در سالن ایجاد شد، این اتفاقات را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

باید بگوییم که مسئول انتظامات سالن رقابت‌ها با چه نهادی بوده است چرا که این حرکت به واقع مطلوب و زیبا نبود. نمی‌دانم مقصر حراست وزارت ورزش و یا فدراسیون است باید مسئول آن به این سهل‌انگاری پاسخگو باشد. تکلیف ما این است تا زمان برگزاری مسابقات جهانی حمایت خود را از کشتی داشته باشیم چرا که اگر کشتی نتیجه لازم را دریافت کند جامعه خوشحال و اگر نتیجه لازم بدست نیاید جامعه کشتی سرشکسته خواهد شد.

محمدی: استرس مدال طلای المپیک را از من گرفت/ غیبت روس‌ها به سود ایران است

 

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/360789/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

آقایی: باید همیشه همینقدر متحد باشیم

استقلال با 11 مهدی‌پور 3 امتیاز گرفت

باقری: خواب دیدم به تراکتور گل می‌زنم

صادقی: آقای درویش برای شما زشت است!

دقیقی: داوران روز خوبی نداشتند؛ خیلی تند با بازیکنانم حرف زدم

هاشمی‌نسب: هواداران استقلال لایق این همه استرس نیستند

گلزن شمس آذر: برای ما جوان‌ها جو ورزشگاه آزادی سنگین بود

ستاره شمس‌آذر: استقلالی هستم و به دنبال پیشرفت

تیمی که یک ثانیه هم وقت تلف نمی‌کند!

ویسی: قول می‌دهم خوزستانی‌ها در پایان، ناراحت نباشند

منفور بارسلون بازیکن هفته چمپیونزلیگ شد!‏

وزیر خارجه انگلیس خطاب به نتانیاهو: سپاه را به عنوان نهاد تروریستی شناسایی نمی‌کنیم

یکی از همراهان امیرعبداللهیان در جواب یک خبرنگار درباره حمله شب گذشته: «چه حمله‌ای؟!»

امیرعبداللهیان: به هرگونه خطای محاسباتی پاسخ می‌دهیم

وضع تحریم‌های جدید علیه نفت ایران در بسته کمک‌های مالی آمریکا به اسرائیل و اوکراین

ادعای یک نشریه انگلیسی: بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است

سی‌ان‌ان: شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

ماجرای عاشق شدن دیبی در جوانی

سلمان: بن افلک جنفیر رو همچین ماه عسلی نبرده بود که من آوردمت!

توصیه بامزه فامیل دور به آقای مجری

استوری جدید و متفاوتی که منوچهر هادی منتشر کرد

چهره ها/ تغییر چهره «گلنار» سریال گیلدخت بعد از 3 سال

ببعی به زبان ترکی هم مسلطه!

چهره ها/ سلفی جالب نصرالله رادش و همسرش وایرال شد

ترانه «شریک جرم» با صدای روزبه نعمت اللهی

فراجا: با رفتار اشتباه احتمالی ماموران در برخورد با بی‌حجابی برخورد خواهد شد

تصاویری فوق‌العاده زیبا از عبور زیبای فالکون 9 از مقابل ماه

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

گرانی در اولین فایل‌های مسکن 1403

واکنش حسینی مانع از گلزنی بازیکنان شمس آذر شد

مشت‌های گره کرده و شادی سرمستانه ساکت

الهامی: استقلال، پرسپولیس و برزیل تفاوتی ندارند

رونالدو نباشد النصر پنالتی را هم گل نمی‌کند!‏

گل سوم استقلال به شمس‌آذر توسط مرادمند

گل اول مس رفسنجان توسط واسعی

جیمی‌جامپ وطنی در آغوش گلر برزیلی (عکس)

گل اول شمس آذر به استقلال توسط فراز امام علی

گل دوم شمس آذر به استقلال توسط فخریان

صعود تایلند و جبران مافات عربستان

شمس‌آذر نفس آبی‌پوشان را حبس کرد؛ استقلال صدر را پس گرفت

امیرعبداللهیان در نیویورک: ریزپرنده‌های ساقط‌ شده، هیچ خسارت مالی و جانی در بر نداشته‌اند

روایت رئیسی از دیدار با مادر 3 شهید در دامغان

کوثری: شلیک به ریزپرنده‌ها بخاطر آماده‌باش پدافند هوایی است

رویترز: کشورهای غربی با هدف تنش‌زدایی از طریق ترکیه به ایران پیام داده‌اند

پشت صحنه جذاب صداتو با حضور جواد هاشمی

نمک های بی پایان علی صادقی در سریال خانه به دوش

قطعه ای زیبا با تکنوازی ساز «ابوا»

ترخیص 2 هزار و 500 خودرو و تاکسی برقی از گمرک