راه ترقی

آخرين مطالب

کنعانی: فعلا برنامه‌ای برای کاهش سطح روابط سیاسی با سوئد نداریم سياسي

کنعانی: فعلا برنامه‌ای برای کاهش سطح روابط سیاسی با سوئد نداریم
  بزرگنمايي:

راه ترقی- ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه صبح روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات اخیر پادشاه اردن مبنی بر اینکه اردن نیز مانند سایر کشورهای عربی از گسترش روابط با ایران استقبال می‌کند ولی درخصوص فعالیت‌های نیروهای تحت حمایت ایران در سوریه در مرز اردن نگرانی‌هایی داریم، تصریح کرد: ما از نگاه‌های مثبت کشورهای عربی برای گسترش روابط با ایران استقبال می‌کنیم و در همین چهارچوب منتظر اقدامات عملی این کشورها در این زمینه خواهیم بود.

وی با بیان اینکه اردن از جمله کشورهای عربی است که ما با آن رابطه رسمی داریم، افزود: سیاست اصولی ایران این است که روابط خود را با کشورهای عربی و اسلامی گسترش دهد و اردن نیز در زمره این کشورها قرار دارد.

این دیپلمات ارشد کشورمان با تاکید بر اینکه ایران امنیت کشورهای منطقه را امنیت خود می‌داند، گفت: ما اتهامات مبنی بر مداخله ایران در امور داخلی کشورهای عربی و منطقه را رد می‌کنیم و تاکید بر این داریم که باید اظهارات سازنده باشد، چرا که اظهارات سازنده ما را به سمت جلو هدایت می‌کند.

کنعانی ادامه داد: گفت‌وگوها در مورد اختلاف نظرها از پشت تریبون‌ها کمک کننده نیست و ما دوستان خود در منطقه و کشورهای منطقه را به انجام گفت‌وگوهای دو جانبه و چند جانبه در خصوص موضوعات احتمالی اختلافی و همچنین دیگر مسائل منطقه دعوت می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه با تاکید بر اینکه ایران در تامین امنیت منطقه از جمله امنیت اردن نقش مهمی ایفا کرده است افزود: اگر نقش ایران در مقابله با تروریسم افراطی در سوریه و مبارزه با تروریسم سیاه در سوریه و عراق نبود که اردن نیز با هر دوی این کشورها همسایه است امنیت اردن و منطقه از این موضوع متاثر می‌شد.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: نقش ایران در تامین امنیت منطقه سازنده و ثبات آفرین بوده و ایران به این نقش خود ادامه می‌دهد و همچنین از نقش سازنده کشورها برای رفع سوء تفاهم‌ها و برداشتن گام‌هایی به سمت جلو برای گسترش روابط استقبال می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا آقای رئیس جمهور قصد دارد که در نشست مجمع عمومی سازمان ملل که در اواخر شهریور ماه در نیویورک برگزار می‌شود به صورت حضوری شرکت کنند، تصریح کرد: در مورد این موضوع در زمان خودش از سوی مراجع رسمی و ریاست جمهوری اطلاع رسانی خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد اظهارات اخیر مهدی صفری معاون رئیس جمهور مبنی بر اینکه به زودی شاهد لغو روادید بین ایران با تعدادی از کشورهای آسیای مرکزی و آفریقا خواهیم بود و نام این کشورها چیست؟ افزود: جمهوری قزاقستان رسما اعلام کرد که شهروندان ایرانی می‌توانند بدون روادید به این کشور سفر کنند و ما نیز در سایت وزارت خارجه در این زمینه اطلاع رسانی کردیم. این اتفاق مثبتی است که به توسعه روابط دو کشور کمک می‌کند. در حوزه کشورهای آفریقایی نیز در حال حاضر حضور ذهن ندارم که کدام کشورها هستند و باید بپرسم و سپس اطلاع رسانی خواهم کرد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه ایران هفته گذشته در پی حکم دادگاه سوئد در ارتباط با حمید نوری تبعه بازداشتی ایران در این کشور، سفیر ایران در سوئد را برای انجام مشورت‌های بیشتر در ارتباط با این موضوع به تهران فراخواند و آیا این به منزله تصمیم تهران جهت کاهش روابط با سوئد است، گفت: ما در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای کاهش سطح روابط سیاسی با سوئد نداریم. با توجه به حکم غیر اصولی و غیر سازنده دادگاه سوئد در مورد شهروند ایرانی ما سفیر خود در این کشور اروپایی را به تهران برای پاره‌ای مشورت‌ها فراخواندیم و همانطور که گفتم هیچ برنامه‌ای برای کاهش سطح روابط سیاسی با سوئد نداریم. ما نگاهمان این است که باید در سایه گفت‌وگوی دو جانبه با مقامات سوئد این مشکل را حل کنیم. ما دیدگاه‌های خود را با صراحت به مقامات سوئد منتقل کردیم و گفت‌وگوهایمان در این زمینه ادامه دارد. همانطور که در جلسه قبل گفتم دیدگاه‌های یک سازمان بدنام و تروریستی نباید مبنای بازداشت و برخورد قضایی با یک شهروند ایرانی قرار بگیرد و ما صلاحیت این دادگاه را از نظر قضایی به رسمیت نمی‌شناسیم. اتفاق افتاده ناخوشایند است و در تلاش هستیم که مقامات این کشور اروپایی را متقاعد کنیم که این روند را اصلاح کنند. ما از تمام امکانات خود برای آزادی این شهروند ایرانی استفاده خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت خارجه در این نشست در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه دولت بارها تاکید کرده است که موضوع معیشت مردم را به برجام گره نزده است ولی برخی از گروه‌های سیاسی تاکید بر این دارند که دولت شتابزده هر توافقی را در زمینه احیای برجام بپذیرد و در این زمینه احساسی عمل کند، تصریح کرد: همانطور که بارها اعلام کرده‌ایم سیاست اصولی دولت سیزدهم در این راستا که اقتصاد و معیشت مردم را به روند مذاکرات رفع تحریم‌ها گره نزند و همزمان رویکرد دیگر هم این است که ایران به روند مذاکرات به عنوان یک انتخاب جدی ملتزم و پایبند است و این مسیر را تا زمان رسیدن به یک توافق خوب قوی و پایدار ادامه خواهد داد و ما به این مسیر ملتزم هستیم.

کنعانی با بیان اینکه در همین چهارچوب ایران میز مذاکرات را ترک نکرده است به ارائه گزارشی از مذاکرات وین و دوحه پرداخت و گفت: فارغ از مواضع رسانه‌ای که بعضا از سوی برخی از کشورها به ویژه مقامات آمریکایی در مورد روند مذاکرات اتخاذ می‌شود و فشارهای روانی و توقعات یکجانبه‌ای که از ایران مطالبه می‌کنند که ایران سریعا به تصمیم برسد و زمان محدود است. ایران در این زمینه نه احساسی عمل می‌کند و نه شتابزده و منافع کشور و ملت را قربانی روند شتابزدگی نمی‌کند.

این دیپلمات ارشد کشورمان با تاکید بر اینکه روند گفت‌وگوها از طریق کانال‌های ارتباطی ادامه دارد، افزود: تاکنون پیشنهادهای مختلفی رد و بدل شده است و وزرای برخی از کشورها با نگاه دوستانه و در راستای تسهیل امور ورود پیدا کرده و پیشنهاداتی را برای نزدیک کردن دیدگاه‌ها به هم مطرح کرده‌اند. در منطقه وزرای خارجه کشورهای دوست از جمله عمان، قطر و عراق تلاش هایی را انجام داده‌اند و برخی از کشورهای اروپایی در این زمینه ورود کرده‌اند. از جمله ایتالیا و فرانسه و تلاش‌هایی را مبتنی بر حسن نیت برای ایجاد نزدیکی دیدگاه‌ها انجام داده‌اند.

وی ادامه داد: ما علاقمند هستیم که در آینده‌ای نزدیک این توافق شکل بگیرد ولی در این روند احساسی و شتابزده عمل نمی‌کنیم. ما تاکنون انعطاف‌های زیادی داشته‌ایم. ابتکارات سازنده مختلفی از سوی ایران مطرح شده است و معتقدیم که اگر آمریکایی‌ها به اندازه ایران سازنده و با حسن نیت عمل کنند و به ابتکارات مثبت ایران واکنش مناسب و مثبت نشان دهند به توافق نزدیکیم.

وی ادامه داد: نزدیک یا دور بودن از توافق مرتبط با تصمیم سیاسی دولت آمریکاست و دولت واشنگتن باید تصمیم سیاسی خود را بگیرد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال ایسنا، مبنی بر اینکه آقای گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تازگی در مصاحبه با روزنامه ال پایس اسپانیا اظهار کرد که برنامه هسته‌ای ایران به سرعت در حال پیشروی است و ما باید پایگاه‌های داده خود را بازسازی کنیم و بدون آن هر گونه توافقی روی بنیانی شکننده قرار خواهد داشت، تصریح کرد: همانطور که بارها گفته‌ایم جمهوری اسلامی ایران عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و عضو معاهده عدم اشاعه است و در سالیان متمادی به خصوص در سالیان اخیر و با نگاه تعاملی و سازنده و با تاکید بر اینکه موضوع که به سو تفاهمات خاتمه دهد اجازه داده که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بارها و به دفعات از مراکز مورد نظر بازدید کند. بیشترین ماموریت بازرسان آژانس برای بازرسی مراکز هسته‌ای، مربوط به مراکز هسته ای ایران بوده و این بر اساس نگاه تعاملی و حسن نیت ایران صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه متاسفانه اقدامات سازنده ایران با واکنش سازنده آژانس و مدیرکل آن مواجه نشده است با انتقاد از گروسی تاکید کرد: متاسفانه آقای گروسی به خصوص در ماه‌های اخیر در مورد برنامه هسته‌ای ایران یک رویکرد غیر حرفه‌ای، غیر دقیق و غیر منصفانه اتخاذ کرده است. دیدگاه‌هایی که ایشان مطرح می‌کنند کمک کننده و سازنده نیست. معتقدیم که در برابر همکاری سازنده ایران با آژانس مدیرکل آژانس نیز باید رویکرد سازنده و تعاملی داشته باشد. ما اظهارات آقای گروسی را فنی و حرفه‌ای نمی‌دانیم و ایشان را به رعایت بی طرفی و رعایت انصاف و اجتناب از اظهارات با انگیزه‌های سیاسی دعوت می‌کنیم. این شائبه وجود دارد که برخی از اظهاراتی که ایشان مطرح می‌کنند اظهاراتی است که مقامات رژیم صهیونیستی در مورد فعالیت‌های صلح آمیز ایران مطرح می‌کنند. آقای گروسی باید اصل بیطرفی را رعایت کند. ایشان را به اجتناب از سنگ اندازی در مذاکرات رفع تحریم‌ها و بازگشت همه طرف‌ها به توافق و تعهداتشان دعوت می‌کنیم.

وی همچنین از بی توجهی و عدم نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نسبت به فعالیت‌های زرادخانه های هسته‌ای رژیم صهیونیستی انتقاد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در این نشست در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با موضع ایران در خصوص بحران اوکراین و اظهارنظرهای برخی از مقامات آمریکایی در مورد موضع ایران در خصوص جنگ اوکراین تصریح کرد: موضع ایران در مورد بحران اوکراین کاملا روشن است. ایران با هرگونه راهکار نظامی و جنگ درباره هر کشوری در منطقه مخالف است و بارها تاکید کرده که اختلافات باید از طریق سیاسی حل و فصل شود. معتقدیم که بحران اوکراین نیز باید از طریق راهکارهای سیاسی حل و فصل شود و هیچ تغییری در موضع عملی و سیاسی ایران در مورد این بحران اتفاق نیفتاده است و ما در حال تماس و مشورت های مستمر با طرفین در این بحران برای حل و فصل سیاسی آن هستیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد اظهارات اخیر فواد حسین وزیر خارجه عراق مبنی بر اینکه محمد بن سلمان پیشنهاد داده که مذاکرات ایران و عربستان در سطح سیاسی و علنی برگزار شود و وزرای خارجه دو کشور در بغداد با یکدیگر دیدار کنند، گفت: همانطور که در نشست قبلی اعلام کردم پنج دور مذاکرات بین تهران و ریاض به میزبانی دولت عراق در بغداد برگزار شده، خوشبختانه این مذاکرات نتایج خوب و دلگرم کننده‌ای داشته است.

کنعانی با اشاره به برگزاری چند روز پیش اجلاس جده در عربستان با حضور رئیس جمهور آمریکا و تعدادی از کشورهای عرب منطقه از جمله عراق گفت: بعد از اجلاس جده، وزیر خارجه عراق به صورت تلفنی با آقای امیر عبدالهیان صحبت کرد و ایشان را در جریان برخی از مسائل مطرح شده در اجلاس جده و مسائل مرتبط با آن قرار داد. در این گفت‌وگوی تلفنی آقای فواد حسین به این موضوع اشاره کردند که آقای محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در حاشیه گفت‌وگوها در جده اظهار تمایل و آمادگی کرده که دور بعدی گفت‌وگوهای ایران و عربستان به صورت رسمی و علنی و در سطح سیاسی برگزار شود. این یک نشانه مثبت است و گمان می‌کنیم که با توجه به اراده مثبت طرفین برای حرکت به سمت جلو این زمینه فراهم است که نشست بعدی را در سطح سیاسی و رسمی در بغداد داشته باشیم و این می‌تواند گامی ملموس و بزرگ در جهت ارتقاء و از سرگیری مناسبات دیپلماتیک دو کشور باشد.

کنعانی ادامه داد: از اقدامات و تلاش های دولت عراق در این زمینه نیز تشکر می‌کنیم.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/361576/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

طلبِ عشق زهر بی سروپایی نکُنیم….!

بزرگداشت شاعری که پیشانی زبان پارسی است/ گوته تا شجریان از «سعدی» اعتبار گرفتند

افت محسوس قیمت سکه امامی؛ عقبگرد دلار به کانال 65 هزار تومانی

فعال سیاسی: بدون تغییر در تیم اقتصادی دولت نباید منتظر بهبود اوضاع بود

خط فقر 150 هزار تومانی در سال 84

روز خوش بورس؛ جهش 78 هزار واحدی شاخص

اسنپ تخفیف ویژه مؤسسات نیکوکاری را تمدید کرد

عالیشاه بازی آلومینیوم را از دست داد

جرائم مالی، تنها راه درآمدزایی فدراسیون فوتبال

روایت میراسماعیلی از لغو اعزام جودوکاران به مسابقات قهرمانی آسیا

در چنین روزی و در سال 2011 ضربه کاری رونالدو به بارسلونا

جواد خیابانی: نه قهر کردم و نه از تلویزیون می‌روم

گزینه‌های باشگاه تراکتور برای مربی جدید از زبان نصیرزاده

حواشی بازی پیکان و هوادار از زاویه دوربین باشگاه

کولاک مهاجم سابق پرسپولیس در لیگ ژاپن

کشتی ایران رکورد تاریخش را در مسابقات قهرمانی آسیا شکست

واگذاری سهام باشگاه پرسپولیس به 6 بانک

حسین شریعتمداری: حمله اسرائیل مانند توپ میرزا آقاسی، صدراعظم محمدشاه قاجار بود

صفر تا صد برنده و بازنده عملیات ایران علیه اسرائیل در 3 دقیقه

جعفرزاده: نه رئیسی، رئیس جمهور دو دوره ای می شود نه بایدن

رابطه تازه سحر دولتشاهی و پیمان معادی صدای برخی‌ها را درآورد!

مجری معروف تهیه کننده تئاتر شد!

جواد خیابانی: نه قهر کردم و نه از تلویزیون می‌روم!

چه خبر از مژده لواسانی و سوگل خلیق؟

آهنگ معین زد رو از خود معین زد قشنگ‌تر خوندن!

ثبت تصویر پلنگ ایرانی در رودبار

اظهارات خانواده شهیدی که در اولین ماموریتش به شهادت رسید

آغاز ثبت‌نام پشت کنکوری‌ها جهت ایجاد سابقه تحصیلی و ترمیم نمره

کاخ رسانه تصاویر جالبی از فرود مجدد فالکون 9

یک اردیبهشت سالروز درگذشت شاعر و نویسنده ممتازِ معاصر، ملک‌الشعرا بهار

جولان گرانی در کالاهای اساسی؛ حبوبات 30 درصد گران شد

افزایش نرخ سود بین بانکی در هفته پایانی فروردین ماه

خداداد و قهرمانی روی سکوهای تختی

تصمیم ژاوی برابر رئال مادرید

رضایت باشگاه هوادار از سرمربی جوان

ناامنی عربستان برای تماشاگران فوتبال

بازیکنان تیم ملی در جلسه فنی وحید شمسایی

تمجید گواردیولا از لیورپول

آخرین وضعیت کشتی آزاد برای المپیک

قرقیزستان از شکست برابر تاجیکستان گریخت

مدیرروستا: منافع برخی کشیدن ترمز پیشرفت لیگ است

اتفاق عجیب برای ژیمناست تاریخ‌ساز ایران

ارزیابی دستگاه‌های اجرایی در برابر تهدیدات با حضور رئیس ستادکل نیروهای مسلح

سردار شکارچی: قدرت بازدارندگی ایران مانع تهاجم دشمنان است

واکنش سفارت ایران در لندن به کمپین نمایندگان پارلمان انگلیس علیه سپاه

وزیر دفاع سابق آمریکا: سکوت ایران و اسرائیل می‌تواند نشانه پایان تنش‌ها باشد

اظهارنظر بولتون درباره واکنش ناچیز رژیم صهیونیستی: ایران در این مورد خیلی خیلی خوش‌شانس بود

شبکه 12 تلویزیون رژیم اسرائیل: ایرانی‌ها ما را مسخره‌ می‌کنند

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند