راه ترقی

آخرين مطالب

رباتی که به عمق 1 کیلومتری اقیانوس رفت دانش

رباتی که به عمق 1 کیلومتری اقیانوس رفت
  بزرگنمايي:

راه ترقی - ایسنا / یک ربات به نام "اوشن‌وان‌کی"(OceanOneK) که توسط محققان دانشگاه "استنفورد" ساخته شده توانسته است به عمق نزدیک به یک کیلومتری در اقیانوس برسد.
به نقل از آی‌ای، محققان دانشگاه "استنفورد" به تازگی از آزمایش موفقیت‌آمیز یک ربات زیر آب به نام "اوشن‌وان‌کی"(OceanOneK) خبر داده‌اند.
این ربات که توسط تیم آزمایشگاه رباتیک دانشگاه استنفورد ساخته شده است، یک ربات زیر آبی با احساس لمس، دید و تعامل شبیه به انسان است که با موفقیت یک کشتی غرق شده را صدها متر زیر آب‌های اقیانوس کاوش کرد.
"اوشن‌وان‌کی" دارای یک نیمه بالایی انسان‌نما و یک نیمه انتهایی جمع و جور با 8 موتور پیشران چند جهته است که امکان مانور دقیق در زیر آب را برای آن فراهم می‌کند. فناوری بازخورد لمسی و دید استریوسکوپی این ربات می‌تواند احساسات شگفت‌انگیز واقعی را از راه دور برای کاربرانی که تنها با غواصی می‌توانستند احساس کنند، ایجاد کند.
"خطیب" که استاد دانشکده مهندسی و مدیر آزمایشگاه رباتیک استنفورد است، می‌گوید: تصور کنید شما توسط این ربات در حال حرکت به سمت یک سازه شگفت‌انگیز هستید و وقتی آن را لمس می‌کنید، اتفاقی باورنکردنی رخ می‌دهد؛ واقعاً آن را احساس می‌کنید. من هرگز در زندگی‌ام چنین چیزی را تجربه نکرده بودم. می‌توانم بگویم من کسی هستم که کشتی غرق شده "کریسپی" را در عمق 500 متری لمس کردم.
هدف از توسعه و ساخت "اوشن‌وان‌کی"، کاوش اعماق ناشناخته اقیانوس و نشان دادن این است که لمس، دید و تعامل انسانی می‌تواند به مکان‌های از راه دور منتقل شود.
"اوشن‌وان‌کی" در طول سفرهای اخیر خود در اطراف دریای مدیترانه، ماجراها و موفقیت‌های زیادی داشته است، اما دستاورد مهم این تیم، استقلال کاملاً کاربردی این ربات در عمق نزدیک به 1000 متری است.
"خطیب" توضیح داد: این اولین بار است که یک ربات قادر است به چنین عمقی برود، با محیط تعامل داشته باشد و به اپراتور انسانی اجازه دهد آن محیط را احساس کند. این یک سفر باورنکردنی بوده است.
گفتنی است که اولین شیرجه عمیق این ربات در فوریه سال 2022 اتفاق افتاد. طبق بیانیه مطبوعاتی دانشگاه استنفورد، این شیرجه در ماه فوریه به سمت لاشه غرق شده یک کشتی ایتالیایی زده شد که بخشی از تور چند توقفی "اوشن‌وان‌کی" در دریای مدیترانه بود که در سپتامبر 2021 با دو سفر در نزدیکی مارسی آغاز شد.
این ربات تاکنون دو هواپیمای غرق شده در طول جنگ جهانی دوم در اعماق حدود 100 متری، یک زیردریایی در عمق 124 متری و دو کشتی غرق شده در اعماق 334 متری و 500 متری کاوش کرده است.

راه ترقی


"اوشن‌وان‌کی" در آخرین شیرجه خود به عمق 852 متری رفت، جایی که خدمه متوجه شدند ربات قادر به صعود نیست. ربات در این عمق کاملاً کاربردی بود، با این حال، ارتباط آن با شناورهای اطراف از بین رفته بود و اتصال به ربات با مشکل مواجه شده بود.
سفر "اوشن‌وان‌کی" به عمق حدود یک کیلومتری سال‌ها طول کشید. این کار با ساعت‌های فراوان طراحی، آزمایش و مونتاژ در آزمایشگاه، ده‌ها سفر در استخر تحقیقاتی دانشگاه استنفورد برای اشکال‌زدایی و گرفتن درس‌های بی‌شمار پیش از آزمایش در دنیای واقعی آغاز شد.
به عنوان مثال، نسخه قبلی این ربات به نام "اوشن‌وان"(OceanOne)، برای رسیدن به عمق حداکثر 200 متری طراحی شده بود و برای اینکه ربات بتواند به عمق بیشتری برود، محققان بدنه آن را با یک فوم منحصر به ‌فرد ساخته شده از ریزکُره‌های شیشه‌ای تغییر دادند که قابلیت شناوری دارد و می‌تواند تا 100 برابر فشار نسبت به سطح دریا مقاومت کند.
بازوهای این ربات پر از روغن و فنرهایی است که روغن را فشرده می‌کنند، تا فشار بیرونی به وجود بیاورند و از فروپاشی آن جلوگیری می‌کند و فشار را از لوازم الکترونیکی برمی‌دارد.
محققان اجزای میکروسکوپی "اوشن‌وان" را برای کاهش مقدار هوای قابل تراکم در هر قسمت و فشرده نگه داشتن آن ارتقا دادند.
"اوشن‌وان‌کی" دو نوع دست جدید دارد که یکی توسط تیم "مارک کوتکوسکی" در استنفورد و دیگری توسط پروفسور "آنتونیو بیچی" از دانشگاه پیزا ساخته شده است.
این تیم پس از چندین ماه اصلاح و آزمایش، شانس مجددی برای غواصی به سوی کشتی‌های رومی غرق شده در تابستان امسال دریافت کرد.
"اوشن‌وان‌کی" به درخواست باستان‌شناسان به سمت کشتی رومی رفت و چندین شیء باستانی را از جمله چندین گلدان رومی که تاکنون دیده نشده بودند، یافت. این یافته‌های خارق‌العاده هنوز نام و برچسب سازنده را بر خود دارند.

راه ترقی


"خطیب" می‌گوید: ما تمام راه را برای کاوش به فرانسه می‌رویم و در آنجا در طیف وسیعی از پس‌زمینه‌ها متوجه می‌شوید که قطعه‌ای از این ربات که در استنفورد روی آن کار کرده‌اید، در واقع بخشی از چیزی بسیار بزرگ‌تر است. اینجاست که شما متوجه می‌شوید که این کار چقدر مهم است و غواصی تا چه حد بدیع و مهم خواهد بود و این به طور کلی چه معنایی برای دنیای علم دارد.
این پروژه شامل نوآوری‌های خلاقانه در ایجاد احساس لمس، کاوش رباتیک زیر آب و تعامل انسان و ربات و آشنایی با علم دریایی جدید و چشم‌اندازهای مهندسی زیر آب مانند بازرسی و تعمیر کشتی‌ها، پایه‌های پل‌ها و خطوط لوله زیر آب ترکیب می‌کند.
اکنون این تیم، سفرهایی را به شهرهای ناپدید شده در دریاچه‌های عمیق، صخره‌های مرجانی و خرابه‌های مهم باستان‌شناسی در اعماق فراتر از دسترس انسان در برنامه دارد.
"خطیب" می‌گوید: عدم دسترسی فیزیکی انسان‌ها به فضاهای خطرناک و غیرقابل دسترس موجب توسعه چنین ربات‌هایی می‌شود تا کارهای مختلف را از جمله توسعه زیرساخت و عملیات پیشگیری و بازیابی بلایای طبیعی را چه در اعماق اقیانوس‌ها و معادن، چه در بالای کوه‌ها یا در فضا انجام دهند.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/362684/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

زارع‌پور: به زودی ماهواره‌های جدید رونمایی می‌کنیم

شاخص بورس در سطح دو میلیون و 300 هزار واحد ماند

درویش: واگذاری پرسپولیس کار غیرممکنی بود که ممکن شد

خطیر: ستاره سوم را با مالک جدید کسب می‌کنیم

در ماجرای بین مجیدی و سعادتمند، من اصلا دخالتی نکردم

مدیرعامل استقلال: اثرات این روز بزرگ در آینده مشخص خواهد شد

آلوارس: برای قهرمانی باید همه بازی‌ها را ببریم

حمیداوی: شاید خسرو خیلی چیزها را نگفت!

مذاکره با اوسمار برای تمدید قرارداد پس از بازی با سپاهان

گل سوم ایران به قرقیزستان توسط سعید احمدعباسی

پیمان حدادی: عدد 6 برای پرسپولیس مقدس است

گل چهارم ایران به قرقیزستان توسط مهدی کریمی

جلسه فنی تیم‌های ملی تکواندو برگزار شد

گزارش زنده؛ ایران 4 - قرقیزستان 1

مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران می‌رسد

درویش در پرسپولیس ماندنی شد

اولین اثر بانکی شدن پرسپولیس

سخنگوی جبهه پایداری: فهرست دور دوم انتخابات انقلابی‌تر خواهد شد

ابتکار یکی از کارگران حاضر در دیدار امروز برای دریافت هدیه انگشتر از رهبر انقلاب

واکنش ایران ادعاهای آمریکا علیه اشخاص و شرکت‌های ایرانی درباره فعالیت‌های سایبری

متکی: نامزدهای شورای وحدت در دور دوم انتخابات بزودی اعلام می‌شود

جزئیات محکومیت آمریکا به دلیل تاسیس ساواک

استقبال پرشور زنان پاکستانی از همسر رئیس جمهور ایران

تاکید رهبر انقلاب در دیدار کارگران: خوب شدن حال کارگر یعنی خوب شدن حال کشور/ ملت غیور ایران محال است تسلیم آمریکا شود

برگزاری دوره آموزش مبانی انقلاب اسلامی مدیران بنیاد شهید و امور ایثارگران

پیشتازی «برمودا» در نظرسنجی‌ها

منظور از «خانم بازیگر» در اعترافات امیر تتلو که بود؟

بالاخره «سووشون» نرگس آبیار آماده شد/ عکسی از 3 بازیگر اصلی

زمان پخش قسمت آخر «نون خ 5»

درباره کنسرت‌های عصر گاهی بانوان و چند چالش

ورژن پیانو آهنگ آرمان گرشاسبی به نام «از تو گفتم»

وکیل توماج صالحی: رای پرونده موکلم صادر شده، اما هنوز به ما ابلاغ نشده

تخریب یک خانه بر اثر بارندگی شدید و سیلاب در بافت تاریخی زواره اصفهان

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری آزمون سراسری تشریح شد

تصاویر عجیب از سیل شدید در کنیا و رفت‌وآمد مردم از روی سقف خانه‌ها!

هشدار درباره همه‌گیری «تنهایی» در آمریکا

اسپیس‌ایکس سیصدمین فرود موفق با بوستر فالکون 9 را تکمیل کرد

داستانک/ گره های زندگی

علت افزایش قیمت پیاز در بازار

حذف کسب وکارهای غیرقانونی از گردونه رقابت با مجوز الکترونیکی

طلا و سکه همچنان در سرازیری قیمت‌ها؛ دلار کاهش یافت؟

خاندوزی: عزم دولت برای خصوصی سازی جدی است

قراردادها در حضور وزیر ورزش به خریداران سهام استقلال واگذار شد

اولین عکس یادگاری مالکان جدید باشگاه استقلال

امضا قرارداد خریداران سهام استقلال

بارسلونا مصمم به فروش دیونگ

کدام بازیکنان از تیم ملی والیبال جدا شدند؟

قرارداها در حضور وزیر ورزش به خریداران سهام پرسپولیس واگذار شد

اسبقیان: وزارت ورزش دیگر نقشی در تعیین مدیرعامل سرخابی‌ها ندارد