راه ترقی

آخرين مطالب

به حاشیه رفتن «اقتصاد مردمی» در بودجه‌ها نفتی نوشتارها

به حاشیه رفتن «اقتصاد مردمی» در بودجه‌ها نفتی
  بزرگنمايي:

راه ترقی- «حمیده سادات آقامیری» فوق دکترای جغرافیای انسانی در نشست درسواره‌های تعاون با ارائه پژوهشی با عنوان «بررسی تجارب موفق کشورها در تعاونی کشاورزی» که در مرکز نوآوری و توسعه تعاون ایران (منتا) برگزار شد، افزود: تعاون‌گر در ایران فقط حمایت می‌خواهد. موضوع مهم این است که اگر یک اولویت‌سنجی و توسعه دقیق در حوزه تعاون داشته باشیم، بٌرد خواهیم کرد.   

وی با انتقاد از شرایط کنونی حوزه تعاون در کشور اظهار داشت: تاسیس تعاونی در ایران باید آسانتر از شرایط فعلی باشد، بازه تعاونی در ایران درست نیست. در بسیاری از کشورها تعاونی‌ها مالیات نمی‌پردازند زیرا مردم سرمایه‌های خرد خود را به تعاونی‌ها آورده‌اند، در واقع مبنا این است که تعاونی نباید محل درآمدی برای دولت باشد.

تاسیس تعاونی در ایران باید آسانتر از شرایط فعلی باشد؛ در بسیاری از کشورها تعاونی‌ها مالیات نمی‌پردازند زیرا مردم سرمایه‌های خُرد خود را به تعاونی‌ها آورده‌اند؛ در واقع مبنا این است که تعاونی نباید محل درآمدی برای دولت باشد پژوهشگر فوق دکترای جغرافیای انسانی دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه برای توسعه تعاون باید ارتباط بین‌المللی دوسویه داشته باشیم، گفت: در این مسیر باید  نقاط قوت و ضعف خود را در نظربگیریم. ما بهترین تئوری را در حوزه تعاون در دنیا داریم.

آقامیری گفت: فعالان بخش تعاونی یا تعاون‌گر در ایران فقط حمایت می‌خواهد. موضوع مهم این است که اگر یک اولویت‌سنجی و توسعه دقیق در حوزه تعاون داشته باشیم، بٌرد خواهیم کرد.   

آقامیری با بیان اینکه در تمام تعاریف دنیا از تعاون، یک نقطه مشترک است، آن را حفظ منابع عنوان کرد و افزود:  کشورها در استفاده از تعاون به سه دسته تقسیم می شوند. برخی کشورها نگاهی توسعه‌وار به بخش تعاون دارند، برخی دیگر نگاه مساله‌وار و برخی دیگر از کشورها نیز استفاده از ظرفیت تعاون در شرایط خاص

وی با توضیح اینکه در نگاه توسعه وار به تعاون، کشورها این ملاحظه را دارند که اقتصادشان مردم محور است، اضافه کرد: تعاونی برای این کشورها یک ابزار مثبت سرمایه‌گذاری و اعتماد مردم است و مٌسکّن مقطعی نیست.

این پژوهشگر جغرافیای انسانی ادامه داد: در کشورهای دیگر که نگاه مساله‌وار به تعاون دارند، تعاون همیشه مورد توجه قرار نمی‌گیرد و فقط در شرایط بحرانی به آن توجه می‌شود. اما برخی کشورها نیز از ظرفیت تعاون در شرایط خاص استفاده می‌کنند مانند عربستان سعودی که فقط در ایام حج از تعاونی‌ها استفاده می‌کند و امنیت غذایی کشور را به آنها می‌سپارد.
 

 در بودجه نفتی به تعاونی‌ها یا اقتصاد مردمی توجهی نمی‌شود


تا سال 2050، نیمی از منابع تولید کنونی وجود خواهد داشت 
به گفته آقامیری، اما نوعی از تعاونی‌ها در همه کشورها وجود دارد که به آن تعاونی کشاورزی می‌گویند. طبق تحقیقات متخصصان، تا سال 2050، پنجاه درصد منابع تولید کنونی در دنیا باقی می‌ماند در حالی که توجه به امنیت غذایی دو برابر شده است.
برای توسعه تعاون باید ارتباط بین‌المللی دوسویه داشت. در این مسیر باید نقاط قوت و ضعف خود را در نظربگیریم. ما بهترین تئوری را در حوزه تعاون در دنیا داریموی ادامه داد: در تحلیل نقاط قوت، اگر هدف توسعه تعاونی‌ها باشد باید دید کدام کشور با شرایط ایران سازگار و از آن بالاتر است. آنچه در این انتخاب مهم است این است که ما کشوری مسلمان هستیم و برند غذای حلال برای ما اهمیت دارد، بنابراین باید با کشور مسلمان دارای تعاونی‌های کشاورزی موفق با تاکید بر برند غذای حلال همکاری کرد. بنابراین مالزی می‌تواند بهترین انتخاب باشد.

این کارشناس به روش‌های مختلف استفاده کشورها از سیستم تعاونی اشاره کرد و گفت: تعاونی در آلمان METROGA نام دارد و نوع آن توزیعی است و بهترین شبکه توزیع را شامل می‌شود.  نام تعاونی‌ها در روسیه نیز KLINSKI  و نوع آن بر مبنای مصرف و تولید است و امتیاز خاص آن نیز تعاونی چند منظوره و از تولید به مصرف بر مبنای کارآفرینی است.

وی نام تعاونی در هلند را ONE_BONE عنوان کرد و گفت: نوع تعاونی در این کشور هم مبنای توزیعی دارد و توسعه کشت گلخانه‌ای  توسط تعاونی‌ها برای مقابله با پدیده تغییرات اقلیمی، توزیع محصولات ارگانیک گیاهی و لبنی توسط سردخانه در کشورهای گرمسیر توسط تعاونی‌ها انجام می‌شود.

 


تعاونی در کشورهای مختلف
وی به تجربه و فعالیت برخی از کشورها در حوزه تعاونی‌ها اشاره کرده و گفت که این کشورها عمدتا تجربه موفقی را برای خود رقم زده‌اند.

به گفته وی، تعاونی در سنگاپور  با نام IZITO  فعالیت دارد و نوع عملکرد آن توزیعی است. در آفریقای جنوبی BMZ نام دارد که  توزیع محصولات کشاورزی و پیشگام توسعه کشاورزی، مبارزه با نژادپرستی در آفریقا و هم‌راستایی فعالیت‌های کشاورزی روستایی و فعالیت‌های غیر کشاورزی در فصل استراحت کشاورزان را  این نهادها انجام می‌دهند.

در پاکستان Punjab، نام تعاونی است که امتیاز خاص آن  شامل تعاونی‌های اعتباری با تاکید بر اعتبارات بهینه تولید است. نام تعاونی چین BONGUB است که در این کشور مسئولیت بازاریابی و عرضه کالا با تاکید بر محصولات تولید شده در روستا را دارند.

تعاونی در ایران ظرفیت بالایی دارد؛ محور اصلی ما هنگام بودجه‌ریزی، نفت است و هیچ توجهی به اقتصاد مردمی نداریم، در حالی که مردم باید بتوانند وارد حوزه تعاون شوندنام تعاونی‌ها در کانادا MARI TIME است که بازاریابی و توزیع با تاکید بر محصولات لبنی را بر عهده دارند.  تعاونی NCC  بلژیک به اهداف اجتماعی تولید توسط تعاونی‌های روستایی را مورد توجه قرار داده است. سیستم‌های تعاونی در فرانسه یا MDG بازه تولید و توزیع را عهده‌دار است.

در دانمارک توسعه تعاونی‌های شهری در حمایت از کشاورزان محور است. تعاونی‌ها در سوئیس کنترل مصرف سنتی و مدرن منابع تولید را انجام می‌دهند. در بنگلادش تعاونی‌ها مدیریت امور دام و دامپروری را بر عهده دارند.  

تعاونی‌ها در ترکیه وظایف ارتباط‌گیری با بخش خصوصی  و تولید در راستای بازاریابی و در پرتغال، تولید با هزینه کم برای حوزه دامی و در هند تولید و توزیع بر پایه صادرات و کاهش واردات را عهده دار هستند.

تعاونی‌ها در نروژ به زیرساخت‌های تولید روستائیان، در ژاپن توسعه تعاون با کارآفرینی و عربستان نیز تامین امنیت غذایی در سراسر کشور را بر عهده دارند.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/363893/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش

همه فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد آذربایجان شرقی استخدام می‌شوند

عملیات عمرانی طرح جامع گلزار شهدای قزوین آغاز می‌شود

تکریم مدیرکل بنیاد کرمانشاه از ایثارگران شهرستان جوانرود

مادر گرامی شهیدان «فرشیدفر» به فرزندان شهیدش پیوست

یادواره شهدای معلم حوادث تروریستی آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام «دهنوی»

رئیس جمهور در پیامی درگذشت پدر شهیدان «خرسندیان» را تسلیت گفت

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان دره شهر

حملات موشکی به سرزمین صهیونیستی دل خانواده‌های شهدا و ایثارگران را شاد کرد

گردهمایی از جنس غرور و اقتدار ملی در جزیره کیش/ شادی وصف ناپذیرکیشوندان از عملیات وعده صادق سپاه

بیانیه مرکز مقاومت بسیج بنیاد شهید و امور ایثارگران در حمایت از اقدام نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در تنبیه رژیم صهیونیستی

با لغو پروازها، اقامت هتلی مسافران کیش تمدید شد

حمایت بنیاد شهید و امور ایثارگران یزد از اقدام شجاعانه سپاه پاسداران

تمدید اقامت هتلی مسافرانی که پروازشان لغو شده در جزیره کیش

برنامه ریزی جهادی برای استفاده حداکثری از آزمون استخدامی خاص فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد

اجتماع بزرگ مردم انقلابی کیش در حمایت از پاسخ دندان شکن رزمندگان اسلام به رژیم صهیونیستی

تقدیر بنیاد شهید و امور ایثارگران از شرکت بیمه دی

برگزاری مراسم اختتامیه فعالیت‌های قرآنی ماه مبارک رمضان بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس

مادران شهدا آیه های ایثار و گنجینه های استواری و صبر هستند

تکریم 5 عضو جامعۀ ایثارگری تبریز توسط سلمانی

وعده صادق هژمونی اسرائیل و استکبار جهانی را در هم شکست

هفتمین روز شهادت شهید مدافع امنیت محسن حسین نیا در بهنمیر مازندران برگزار شد

شانس آخر بوکسورهای ایران برای المپیکی شدن

کنت باید ادعای ویسی را بار دیگر اثبات کند

آمار تحسین برانگیز خیبر برای صعود به لیگ برتر

مک آلیستر: وقت واکنش لیورپول فرا رسیده

سه پست مختلف برای بازیکن مورد علاقه ساکت!

عیسی به دنبال رکورد دست نخورده شهاب زاهدی

هت‌تریک هجومی عبدی برای گلزنی به ذوب آهن

پوریا سرآبادانی گربه سیاه فولاد خوزستان

لحظه تکل شدید عالیشاه روی پای عمری

کنعانی‌زادگان به دنبال عنوان گلزن‌ترین مدافع لیگ

ماشاریپوف وظایف مهدی‌پور را بر عهده گرفت!

اندونگ: عاشق راموس و البته استقلال خوزستانم!

علیرضا رضایی: نباید در انتخاب بین یزدانی و قاسمپور دخالت کرد

نساجی کاری را کرد که تا به حال انجام نداده بود!