راه ترقی

آخرين مطالب

برگزار نشدن انتخابات کمیته المپیک جدی‌تر از همیشه؟/ پاس‌کاری سئول‌نشینان! ورزشی

برگزار نشدن انتخابات کمیته المپیک جدی‌تر از همیشه؟/ پاس‌کاری سئول‌نشینان!
  بزرگنمايي:

راه ترقی- در فاصله یک هفته تا مجمع انتخاباتی کمیته ملی المپیک، برگزاری این انتخابات همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌برد. تایید صلاحیت افراد کاندیدا هنوز به صورت رسمی اعلام نشده و مشخص نیست که نفرات رد صلاحیت شده زمانی برای اعتراض دارند یا خیر. از طرفی مساله ارجحیت آرای اعضای المپیکی مجمع نسبت به غیر المپیکی‌ها نیز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. وزارت ورزش و جوانان تصمیم دارد، برای بدمینتون سرپرست بگذارد که تعیین سرپرست، تعداد اعضای المپیکی مجمع را دوباره کاهش می دهد. همچنین محمد علیپور رییس فدراسیون انجمن‌های ورزشی نیز به طور ناگهانی همانند کیکاووس سعیدی و مسعود سلیمانی با حکم وزارت ورزش بازنشسته شده و در صورت ابلاغ رسمی، او نیز امکان حضور در مجمع را نخواهد داشت. همچنین گفته می‌شود حمیده عباسعلی که نماینده ورزشکاران در مجمع است، در خارج از ایران به سر می برد و در زمان برگزاری مجمع نمی‌تواند به ایران سفر کند و با این تفاسیر تعداد المپیکی ها کمتر از حد معمول خواهد بود و روی کاغذ به نظر می رسد آرای اکثریت مجمع را به خود اختصاص ندهند.

* پاس‌کاری وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک 

در این میان اما اگر انتخابات ششم شهریور برگزار نشود، وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک از همین الان توپ را در زمین یکدیگر انداخته اند و یکدیگر را مقصر جلوه می دهند.

رضا صالحی امیری رییس کمیته ملی المپیک در اظهارنظری اعلام کرد که مسئولیت برگزاری مجامع فدراسیون‌های بلاتکلیف بر عهده وزارت ورزش است و او نسبت به این که این فدراسیون ها تعیین تکلیف نشده‌اند، قانع نشده است. این اظهارنظر نشان می دهد که رییس کمیته ملی المپیک از الان مقصر عدم برگزاری انتخابات به دلیل کمتر بودن رای اعضای المپیکی را وزارت ورزش اعلام کرده است.

در طرف مقابل، محمد پولادگر معاون قهرمانی وزارت ورزش و جوانان هم در یک اظهارنظری توپ را به داخل زمین کمیته ملی المپیک انداخت و عنوان کرد که اگر مجمع انتخاباتی در زمان موعد خود برگزار می شد، هیچ کدام از این مشکل ها به وجود نمی آمد چرا که آن زمان پایان دوره تعدادی از فدراسیون‌های المپیکی فرانرسیده بود. البته پولادگر در حالی در مجمع تنیس روی میز اعلام کرد "برگزار نشدن انتخابات تبعات زیادی دارد و همه باید کمک کنند تا انتخابات در موعد مقرر برگزار شود" که خود وزارت ورزش با برگزار نکردن انتخابات تعداد زیادی از فدراسیون‌های المپیکی، می‌تواند نقش زیادی در برگزار نشدن انتخابات کمیته المپیک داشته باشد چرا که فدراسیون‌های بدون رئیس نمی‌توانند در مجمع رای دهند و اگر تعداد آرای المپیکی کمتر از غیر المپیکی باشد، انتخابات برگزار نخواهد شد.

به نظر می‌رسد که هیچ کدام از این دو نهاد حاضر نیستند بلاتکلیفی انتخابات کمیته ملی المپیک را گردن بگیرند و در حال حاضر همه اعضای مجمع نیز دقیقا نمی دانند که قرار است چه اتفاقی بیفتد؛ انتخابات برگزار می‌شود یا خیر؟

شاید اگر هیات اجرایی به جای اینکه به دنبال این بود که روزهای بیشتری در کمیته ملی المپیک حضور داشته باشد، آیین نامه برگزاری انتخابات را زودتر تعیین تکلیف می‌کرد و تاییدیه مجمع و IOC را می‌گرفت، در همان اسفند ماه پرونده انتخابات کمیته ملی المپیک با حاشیه کمتری بسته می‌شد اما در حال حاضر هر چه می گذرد شاهد حواشی بیشتری هستیم.

از طرفی وزارت ورزش نیز در مجمع سوم خرداد متوجه برگزاری انتخابات در ششم شهریور شد و می توانست برخی فدراسیون ها مثل شمشیربازی یا بدمینتون را تعیین تکلیف کند. به دوچرخه‌سواری و ژیمناستیک زودتر سر و سامان دهد یا در مورد مجمع سوارکاری تعامل به خرج دهد تا اکنون شاهد بلاتکلیفی تعداد زیادی از فدراسیون ها نباشیم.    

* صدور ناگهانی حکم بازنشستگی دبیر کل

در این میان کیکاووس سعیدی سرپرست دبیرکلی کمیته ملی المپیک 10 روز مانده به انتخابات، ناگهان با حکم بازنشستگی خود از سوی وزارت ورزش روبرو شد و بعد از این اتفاق در محل کار خود حاضر نشد تا این سردرگمی به وجود آید که مسئولیت اعلام تایید صلاحیت کاندیداها و یا ارسال رزومه افراد بر عهده چه کسی است؟ البته سعیدی امروز (یکشنبه) در محل کار خود حاضر شد اما با این حال هنوز هم تایید صلاحیت ها اعلام نشده است.
در حال حاضر هم مفاد آیین نامه برگزاری انتخابات، در مورد اعلام تایید صلاحیت ها رعایت نشده است که مشخص نیست کاندیداها به همین مساله اعتراض خواهند کرد یا خیر. 

* با برگزار نشدن انتخابات در زمان مقرر چه اتفاقی می‌افتد؟ 

طبق تبصره 1 ماده 7 اساسنامه کمیته ملی المپیک، اگر در نشست اول حد نصاب رسمیت جلسه حاصل نشود، جلسه بعدی ظرف یک ماه بعد مجددا تشکیل می شود و این جلسه با حضور حداقل نیمی از اعضای دارای حق رای، رسمیت پیدا می کند. یک مساله اساسی در این میان وجود دارد که آیا در فاصله زمانی یک ماهه، فدراسیون‌های المپیکی تعیین تکلیف می‌شوند که انتخابات برگزار شود؟ این سوالی است که فقط وزارت ورزش می‌تواند پاسخ دهد.

* سئول‌نشینان تعیین تکلیف کنند

آنچه مشخص است بلاتکلیفی حال حاضر کمیته ملی المپیک گردن هر دو نهاد وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک است. هیات اجرایی کمیته ملی المپیک به وظیفه خود عمل نکرد و یک آیین نامه ساده را نتوانست یا نخواست در زمان موعد، تدوین و تصویب کند. وزارت ورزش هم می‌توانست زودتر از این به فکر تعیین تکلیف فدراسیون‌ها بیفتد یا با برخی فدراسیون‌ها وارد مناقشه نشود.

ورزش ایران در حالی که باید برای دو رویداد مهم بازی‌های آسیایی و المپیک پاریس آماده شود، درگیر حواشی برگزاری انتخابات است و به نظر می‌رسد این شرایط بیشتر از این نیز ادامه داشته باشد.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/364466/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

روایت جالب یک اقتصاددان از دلیل افزایش عجیب قیمت طلا

بیشتر شدن شانس الاتحاد برای انتقال محمد صلاح

آذرپیرا و سرشاخ با غول‌های کشتی مطرح جهان

پاسخ گواردیولا به سوالی در مورد بازی دفاعی رئال مقابل منچسترسیتی

جردن باروز و کاکس به فینال انتخابی کشتی آزاد آمریکا نرسیدند

ظهور یک برزیلی واقعی در لیگ برتر

ماجرای جدایی دروازه‌بان استقلال چیست؟

ورود کمیته انضباطی فدراسیون به بازی استقلال - شمس‌آذر

اینتر به دنبال زدن 3 نشان با یک تیر در دربی میلان!

کنایه همراه وزیر خارجه در نیویورک به یک خبرنگار

آمریکا بدلیل حمایت از جنایات رژیم پهلوی به پرداخت بیش از یک میلیارد دلار محکوم شد

متن و حواشی سفر رئیس‌جمهور به سمنان

جزئیاتی از دور دوم انتخابات مجلس؛ زمان آغاز تبلیغات مشخص شد

کروز کنترلی که فقط ماشین ارسطو عامل داره!

فروش بالای فیلم‌ها دستاورد سینماگران است نه دولتمردان

معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی

کنسرت‌های اردیبهشت در راهند؛ از طلیسچی تا بانی

عابران پیاده 41 درصد فوتیان تصادفات در تهران

آتشفشان‌های خشن، قمر مشتری را برای میلیاردها سال شکسته اند

چین برای ارسال 3 فضانورد به مدار آماده می‌شود

مطالعه جدید؛ ژن‌های قدرت می‌توانند از ما در برابر بیماری و مرگ زودرس محافظت کنند

صحبت های شنیدنی دکتر شکوری درباره ازدواج

«هدفی» که ایران با حمله به اسرائیل زد!

هشدار صندوق بین‌المللی پول به آمریکا

فاطمه مجلل به فینال روئینگ قهرمانی آسیا راه یافت

دختر قایقران ایران سهمیه المپیک نگرفت

شهاب زاهدی علیه تیمی که استقلال دوست ندارد!

بایرن تماسی با زیزو نداشته است

کارشناس فوتسال: ایران شخصیت قهرمانی را به نمایش گذاشت

تاکتیک‌هایی که دیگر هیچ کس از آن‌ها استفاده نمی‌کند

مدیرعامل ملوان: سکوت می‌کنم تا آقایان سر ما را ببرند

مهدی طارمی شاهزاده شد!

امیرعبداللهیان: سلاح‌های مورد استفاده در اصفهان، بیشتر شبیه اسباب‌بازی بچه‌ها بود

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

لباس عروسی لاکچری بر تن خانم بازیگر

بنسو سورال: بعد از «مست عشق» هر نقشی را قبول نمی‌کنم

آهنگ جدید/ علی زندوکیلی از «خط پایان» خواند

رونمایی از موزیک ویدئوی سریال «افعی تهران» با صدای رضا یزدانی

امدادرسانی به بیش از 25 هزار نفر در سیل و آبگرفتگی 9 استان

پیش‌بینی هواشناسی؛ روز دوشنبه سامانه بارشی جدید وارد کشور می‌شود

انتخاب رشته‌ آزمون دوره دکتری سال 1403 از امروز

اینترنت ماهواره‌ای «استارلینک» می‌تواند همه ما را مسموم کند

غزل سعدی: عاشقانه یا عارفانه؟

سرمقاله جمهوری اسلامی/ کاربردی‌ترین زمان دیپلماسی

سرمقاله ابتکار/ راه قدس از اردن می‌گذرد؟

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اعلام شد

افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

دربی در اسپانیا برای انتقال آردا گولر!