راه ترقی

آخرين مطالب

عبور از تحریم؛ تحفه سمرقند؟ نوشتارها

عبور از تحریم؛ تحفه سمرقند؟
  بزرگنمايي:

راه ترقی - فرهیختگان /متن پیش رو در فرهیختگان منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
به‌جرأت می‌توان یکی از محسوس‌ترین تغییر ریل‌های صورت‌گرفته طی یک سال‌و 19 روز گذشته را، تغییر ریل انجام‌شده در سیاست خارجی دولت دانست. اتفاقی که به‌موازات گفت‌وگوهای وین با هدف لغو تحریم‌ها دنبال‌شده و نشان از آن دارد که راهبرد دولت سیزدهم در سیاست خارجی چیزی غیر از اتکاء‌صرف به نتیجه مذاکرات با آمریکاست. علاوه براین، نشان‌ می‌دهد دولت همزمان با حرکت به سمت گسترش تعاملات همه‌جانبه با کشورهای همسایه و قدرت‌های منطقه‌ای، مذاکرات را هم ابزاری برای تحقق مطالبات و حقوق مردم می‌داند و به همین دلیل، هیچگاه میز گفت‌وگوها را ترک نکرده است. درباره کیفیت تعاملات اقتصادی ایران با کشورهای آسیایی در یک‌سالی که دولت سیزدهم مسئول امور کشور شده است می‌توان گفت تهران در این‌مدت نسبتا کوتاه، میل خود برای تعمیق روابط با کشورهای غرب آسیا، شبه‌قاره هند(شامل پاکستان و هند)، قفقاز و آسیای میانه را درعمل نشان داده است. ایران همچنین موفق شده ارتباط حداکثری موجود میان خود و کشورهای محور مقاومت(عراق، سوریه، لبنان و یمن) را حفظ کرده و درکنار آن نیز، به گسترش مناسبات با ترکیه و اغلب کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس(به جز عربستان‌سعودی و بحرین) بپردازد. دراین‌میان شبه‌قاره هند از مناطقی‌ است که ایران از ده‌ها سال قبل روابط قابل قبولی با آن داشته که این ارتباط کماکان ادامه دارد. البته در حوزه قفقاز علی‌رغم پیچیدگی‌های امنیتی و ضعف کشورهای این منطقه از لحاظ اقتصادی و جمعیتی، تهران با وجود موفقیت‌های نسبی، تا رسیدن به شرایط مطلوب در این حوزه راه زیادی پیش‌روی خود دارد. یکی دیگر از مناطقی که دولت طی یک‌سال اخیر گسترش ارتباط خود با کشورهای آن منطقه را محور برنامه‌ها قرار داده، آسیای میانه است. منطقه‌ای که متشکل از 5 کشور ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، قزاقستان و قرقیزستان است که میزبان جمعیت حدودا 80 میلیون نفری در وسعت بیش از 4 میلیون کیلومترمربعی هستند. این منطقه دارای دولت‌های مرکزی قدرتمندی‌ است که با یکدیگر منازعات چندانی ندارند که این خود یکی از مولفه‌های مثبت این منطقه محسوب می‌شود.
پیش‌تر موانعی در مسیر تعمیق ارتباط تهران با پایتخت‌ کشورهای این منطقه وجود داشت که به‌اختصار می‌‌توان به 1/نگرانی‌های مقطعی روسیه درباره حضور ایران در آسیای میانه، 2/محافظه‌کاری دولت‌های آن منطقه، 3/تمایل رهبران آسیای میانه به پیروی از دستورات غرب برای ادغام در ساختارهای جهانی طی دهه 1990 و 2000 اشاره کرد.
نکته قابل‌توجه دیگر آنکه آمریکا پس از خروج از افغانستان علاقه‌ای جدی به حضور بیش‌تر در کشورهای آسیای میانه از خود نشان داده است و به همین دلیل طرف‌هایی که برای ارتباط با ایران اظهار تمایل کرده‌اند را در این زمینه تحت فشار قرار داده است. واشنگتن طی چند مدت اخیر، به طور ویژه‌تر ازبکستان و قزاقستان را تحت نظر داشته است. اتحادیه اروپا نیز در سال‌های اخیر به‌دنبال نفوذ اقتصادی و سیاسی در این منطقه در قالب ابتکارهای مشترک با کشورهای آسیای مرکزی است، واشنگتن نیز دائما به تشویق کشورهایی مانند کره‌جنوبی و ژاپن برای افزایش حضور در این منطقه پرداخته است.
از سوی دیگر باید گفت دولت‌های منطقه، در دهه 1990 با استقلال از روسیه وارد مناسبات کشورداری و روابط خارجی شده و با اندوختن تجربه‌ای به قدمت سه‌دهه‌ در این حوزه‌ها از محافظه‌کاری پیشین خود فاصله گرفته‌اند.
در طرف دیگر با خیزش روسیه، چین و ایران به عنوان قدرت‌های شرقی و افزایش توانایی کشورهای آسیای میانه به‌طور طبیعی از قدرت نفوذ غرب بر دستورکارهای دیپلماتیک و تجاری این کشورها کاسته شده است.
به‌طورکلی می‌توان گفت موانع گسترش روابط ایران با کشورهای آسیای میانه به میزان قابل‌توجهی برداشته شده است. موافقت کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای با کامل‌شدن عضویت تهران در این نهاد نیز از دیگر نشانه‌هایی‌ است که موفقیت دستگاه دیپلماسی دولت سیزدهم در تبیین ریل‌گذاری جدید سیاست خارجی خود برای شرکای منطقه‌ای را اثبات می‌کند. به این معنا که جمهوری اسلامی ایران، از فردای کامل‌شدن عضویت در سازمان همکاری شانگهای، می‌تواند روابط روبه‌گسترش خود با کشورهای آسیای میانه را به‌طور چهارچوب‌مندتری دنبال‌کرده و به‌سمت راهبردی‌کردن این روابط قدم بردارد. رویکردی که می‌تواند به سیاست‌های تهران در خنثی‌سازی آثار تحریم‌های آمریکا کمک قابل‌توجهی کند.
گفتنی‌ا‌ست سیدابراهیم رئیسی امروز در صدر هیاتی بلندپایه جهت شرکت در بیست‌ودومین اجلاسیه سازمان همکاری شانگهای به سمرقند سفر خواهد کرد.
معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور روز گذشته در این باره از برنامه رئیسی برای ملاقات با 10 تن از مقامات بلندپایه کشورهای شرکت‌کننده ازجمله چین، روسیه و هند، همچنین امضای 17 سند همکاری با ازبکستان در این سفر سه‌روزه خبر داد.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/367336/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چرا شادترین شاعر ایران سال‌ها نادیده گرفته شد؟

سرمقاله کیهان/ ابعادی از ظهور قدرت ایران در عملیات «وعده صادق»

سرمقاله شرق/ چگونه عرف قانون را می‌بلعد

سرمقاله اعتماد/ در جست‌وجوی تقویت اعتماد و امید

سرمقاله ایران/ سفر به سریلانکا زیر سایه سیاست تعامل همه‌جانبه

ادامه آمار جادویی حسن‌زاده در تیم ملی

ورود سروش به باشگاه صدتایی‌های پرسپولیس

سقوط از لیگ برتر با یک برزیلی لغو می‌شود

چرا پرسپولیس دربی را نبرد

منشا برای فولاد ضرر داشت رفت!

ویسی، ایده کمیته فنی در فولاد را رد کرد

اوسمار: در فوتبال ایران زیاد وقت تلف می‌کنید

زامهران: نساجی قطعا در لیگ برتر می‌ماند

قرارداد یک سال و نیمه فولاد با ویسی ادامه دارد

رئیس جمهور: تردید نداریم که نظمی عادلانه جایگزین نظم فعلی خواهد شد

رئیسی پاکستان را به مقصد سریلانکا ترک کرد

دیدار معاون مددکاری و مشارکت های مردمی بنیاد شهید و امور ایثارگران با نماینده ولی فقیه و استاندار البرز

قوانین مصوب با اعتبارات بنیاد شهید همخوانی ندارد

استان البرز شهدای بزرگی را تقدیم نظام کرده است

دستگاه های جوجه کشی شرکت مکانیزاسیون در مسیر صادرات

رسیدگی به درخواست 41 متقاضی توسط سرپرست بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی

سرمقاله خراسان/ خطر دوقطبی شدن در موضوع تعطیلات

یازده بازیکن برتر تاریخ ایران از نگاه خسرو حیدری

جوان‌ترین بازیکن تیم ملی: قرقیزستان با برزیل فرقی ندارد

ستاره سابق یونایتد: برمی‌گردم!

گلزن جدید استقلال از دفاع آمد

ویسی به یاد 9 بازیکن خوزستانی در تیم ملی

اورونوف، مهمترین اسلحه اوسمار برای انتقام

یک بازی لیگ برتر بدون تماشاگر شد

معاون سلامت و توانمندسازی اجتماعی  بنیاد شهید و امور ایثارگران با جمعی از جانباران قطع نخاعی دیدار کرد

یک بی‌احتیاطی و رویاهایی که بر باد رفت

پوچتینو: به شکست 5-0 نیاز داشتیم!

جای آزمون را یک ایرانی پُر می‌کند

تودور: با سری بالا از کوپا ایتالیا حذف شدیم

ناگفته‌های مربی سابق استقلال از دربی حذفی‌

مکان بازی مرگ و زندگی سپاهان مشخص شد

حیدری: تیم نکونام شخصیت قهرمانی دارد

ناگفته‌های خسرو حیدری از دربی جام حذفی

نمک سیاوش یزدانی بر زخم هواداران الهلال!

گل تماشایی سینا اسدبیگی در تمرین پرسپولیس

مشکلات ساپینتو و فتح‌الله‌زاده بر سر دفتر کمپ حجازی

روزگار بحرانی یاران صیادمنش؛ 9 بازی 3 امتیاز

سرنوشت تراکتور سرانجام تعیین شد

حریف سپاهان از هند نیروی کمکی گرفت!

دبیر جدید فدراسیون کبدی معرفى شد

خلاصه بازی آرسنال 5 - چلسی 0

گل اول یوونتوس توسط میلیک در دقیقه 82

خسرو: در زمان ساپینتو، چهار پنج مدیرعامل عوض کردیم

خلاصه بازی لاتزیو 2 - یوونتوس 1

واکنش شورای رقابت به افزایش 150 میلیونی قیمت پژو پارس