راه ترقی

آخرين مطالب

ایران به رویکرد سیاسی برای پایان دادن به مسئله قفقاز معتقد است/احتمال گفت‌وگو در خصوص مذاکرات رفع تحریم‌ها در نیویورک گفتگو

ایران به رویکرد سیاسی برای پایان دادن به مسئله قفقاز معتقد است/احتمال گفت‌وگو در خصوص مذاکرات رفع تحریم‌ها در نیویورک
  بزرگنمايي:

راه ترقی- ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در ابتدای نشست خبری با خبرنگاران که در محل وزارت امور خارجه برگزار شد، گفت: روز گذشته بیست و هفتم شهریور ماه در تقویم جمهوری اسلامی ایران به نام روز شعر و ادب فارسی نام‌گذاری شده است. روز بزرگداشت شاعر بلند پایه و گران مایه ایران زمین استاد سیدمحمدحسین شهریار یاد و نام ایشان گرامی میداریم. همچنین بر اساس ترتیب تاریخ ایام آینده روز پنجشنبه 31 شهریور ماه سالروز آغاز جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق علیه جمهوری اسلامی ایران و آغاز هفته دفاع مقدس است و به مناسبت گرامیداشت یاد و خاطره همه ایثارگران شهدا، ادای احترام می‌کنیم و به جانبازان عزیز دوران دفاع مقدس درود و سلام می فرستیم.

وی ادامه داد: لازم می دانم در این جلسه یادی کنم از شهدای دیپلمات‌های وزارت امور خارجه و دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران که در سال‌های دفاع مقدس ایثارگرانه در جبهه‌های نبرد حاضر شدند و جان خود را برای دفاع از کشور و ملت و دفاع از اسلام و ارزش‌های دینی و اسلامی فدا کردند. همچنین روز یکشنبه آینده سوم مهرماه سالروز رحلت جانگداز حضرت رسول اکرم پیامبر صلی الله و سالروز شهادت اکبر حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام و سه شنبه بعد پنجم مهرماه سالروز شهادت جانگداز حضرت امام علی بن موسی الرضا امام هشتم است و درود و سلام  به پیامبر اکرم و امام حسن مجتبی و امام رضا میفرستیم.

کنعانی به مراسم اربعین اشاره کرد و گفت: همچنین ما ایام اربعین حسینی را پشت سر گذاشتیم و آرزو میکنیم عزاداری‌های همه ارادتمندان و عاشقان مورد قبول سیدالشهدا قرار گیرد و امیدوار هستیم که این مراسم بزرگ با این شکوه و عظمت زمینه تقویت روح همدلی و همگرایی ملت‌های اسلامی و همه ملل آزاده و پایبندی به ارزش‌های اخلاقی و انسانی را زمینه همگرایی را فراهم کند.

به رویکرد سیاسی برای پایان دادن به مسئله قفقاز معتقدیم

سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به سوالی در مورد اتفاقات در حوزه قفقاز جنوبی گفت: موضع صریح و واضح جمهوری اسلامی ایران در قبال تحولات در منطقه قفقاز جنوبی بارها در سطوح مختلف به صورت رسمی بیان شده است و در این ارتباط ابهامی وجود ندارد اما متاسفانه اخیراً از روز سه‌شنبه هفته گذشته شاهد آغاز درگیری‌های جدید مرزی میان دو کشور همسایه یعنی جمهوری آذربایجان و ارمنستان بودیم که متاسفانه به کشته و زخمی شدن طرفین هم منجر شده است. جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر سیاست همسایگی و سیاست اصولی خود مبنی بر تلاش برای کمک سازنده به حل و فصل بحران های منطقه ای سریع ترین زمان ممکن وارد عمل و تلاش‌های سیاسی شد.

وی ادامه داد: در همین ارتباط گفتگوی نخست وزیر جمهوری ارمنستان با رئیس جمهوری اسلامی ایران انجام شد و در این ارتباط تبادل نظر صورت گرفت. رئیس‌جمهوری دیدگاه‌ها و مواضع جمهوری اسلامی ایران را در این ارتباط بیان کرد و توصیه‌های سیاسی خود را به طرف ارمنستانی منتقل کرد و بعد از آن گفتگوهای تلفنی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با همتای آذربایجان صورت گرفت که در این ارتباط جمهوری اسلامی ایران همانند سابق که از ابتدای بحران از هیچ گونه کمکی برای ایجاد آرامش و پایان بخشیدن به درگیری‌ها دریغ نکرده بود در این مرحله هم با سرعت عمل وارد شد و با تلاش‌های دیپلماتیک تلاش کرد که آتش بس مجدداً برقرار شود و آرامش به  میان دو کشور برگردد.

کنعانی خاطرنشان کرد: مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران کاملاً روشن و واضح است ما معتقد به ضرورت استفاده از رویکرد و راهکارهای سیاسی برای پایان دادن به درگیری‌ها و کاهش تنش و ورود به گفتگوهای سیاسی برای حل و فصل اختلافات مرزی میان دو کشور هستیم. در خصوص ژئوپلیتیک منطقه و عدم تغییر مرزهای بین المللی نیز سیاست جمهوری اسلامی ایران کاملاً واضح و روشن است و بر ضرورت این موضوع همچنان تاکید می‌کند و معتقدیم که آن چیزی که می‌تواند به حل و فصل این گونه اختلافات کمک کند، هم وجود اراده سیاسی در دو کشور برای شروع گفتگوها و استفاده از چهارچوب‌های منطقه‌ای و تلاش‌های توام با همسایگان است که به پایان دادن به تنش‌ها و حل و فصل اختلافات کمک کند. جمهوری اسلامی ایران بر مبنای سیاست همسایگی و روابط دوستانه و بسیار نزدیکی با دو طرف درگیری دارد، همچنان آماده است که برای پایان دادن به تنش ها و اختلافات کمک بکند.

احتمال گفت‌وگو در خصوص مذاکرات رفع تحریم‌ها در نیویورک وجود دارد

سخنگوی وزارت امورخارجه در مورد سفر رئیس جمهور به نیویورک و همراهی علی باقری عضو ارشدتیم مذاکره کننده کشورمان گفت: سفر رئیس‌جمهور و هیئت همراه برای مشارکت در هفتاد و هفتمین اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد انجام شده است و در مورد ارتباط با حضور آقای باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات رفع تحریم‌ها برای همراهی با هیئت عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران است. از طرفی برنامه تعریف شده ای برای گفت‌وگو در خصوص مذاکرات رفع تحریم‌ها در این سفر و اجلاس وجود ندارد اما به طور طبیعی همواره نشست‌های بین المللی فرصت بسیار خوبی است برای بیان دیدگاه‌های سیاسی و مذاکرات حاشیه‌ای میان مقامات کشورها است و فرصتی برای تبادل نظر در خصوص موضوعات مورد علاقه دوجانبه منطقه‌ای و موضوعات انجام و بین‌المللی است که در حاشیه این نشست در خصوص موضوع هسته‌ای و مذاکرات رفع تحریم‌ها صورت بگیرد و این احتمال را هم رد نمی‌کنم.

وی تاکید کرد: به طور طبیعی جمهوری اسلامی ایران از هر فرصتی برای بیان دیدگاه‌های خود در مورد علاقه دوجانبه و بین‌المللی استفاده می کند. جمهوری اسلامی ایران هیچ موقع میز مذاکرات را ترک نکرده است و مذاکرات سازنده را به عنوان یک روش مناسب و منطقی و معقول برای حل و فصل اختلافات می داند که در حاشیه این نشست گفتگوهای دوجانبه‌ای با طرف‌های مذاکره کننده در خصوص مذاکرات تحریم‌ها صورت گیرد و احتمال میرود که در حاشیه نشست های مجمع عمومی سازمان ملل هم این گفتگوها برگزار می شود. همانطور گه گفتیم ایران روش سیاسی و استفاده از چهارچوب‌های چند جانبه بین المللی را یک روش مناسب برای حل پرونده ها و موضوعات داغ و پیچیده میداند و به طور طبیعی جمهوری اسلامی ایران از هر فرصتی برای بیان دیدگاه های سازنده به منطقه خود استفاده می‌کند و مجمع عمومی سازمان ملل یکی از این فرصت های مناسب پیش روی جمهوری اسلامی ایران است.

ایران معتقد است که همگرایی میان جریان‌های مقاومت، به صلح و ثبات در منطقه کمک می‌کند

کنعانی  در پاسخ به سؤال خبرنگاری در مورد از سرگیری روابط بین حماس و سوریه گفت: دولت سوریه سال‌ها میزبان خوب و گرمی برای گروه‌ها و جریان‌های مقاومت فلسطینی بوده است، در نتیجه تحولات سال‌های گذشته خاصه گرفتار شدن جمهوری عربی سوریه در بحران داخلی مبتنی بر طراحی خارجی، متاسفانه روابط میان جنبش حماس و دولت عربی سوریه دچار خلل و نقصان شده بود. تحولات سال‌های اخیر نشان داد که اساساً تهدید اصلی برای صلح ثبات و امنیت کلیه طرف‌های منطقه‌ای از جمله سوریه و همچنین برای همه طرف‌هایی که در منطقه معتقد به ضرورت همگرایی برای حفظ صلح و ثبات هستند،رژیم صهیونیستی است. بنابراین ما شاهد تغییر رویکرد تعداد قابل توجهی از کشورها و طرف‌های منطقه‌ای در بازسازی و اصلاح روابط خودشان با جمهوری عربی سوریه بوده ایم.

وی ادامه داد: هم تلاش‌های انجام شده و هم نگاه جدیدی که در صحنه فلسطین نسبت به ضرورت توجه به ظرفیت سوریه در حمایت از حقوق مشروع ملت فلسطین شکل گرفته است، نتیجه تلاش‌های طرف‌های منطقه‌ای و علاقه‌مندان به منافع صلح و ثبات و امنیت در منطقه از جمله جمهوری اسلامی ایران و حزب الله لبنان و حتی تلاش‌های مثبت روسیه است و ما شاهده گرم شدن مناسبات جمهوری عربی سوریه با حماس هستیم. به طور طبیعی معتقد هستیم این همگرایی‌ها در جهت منافع ملت‌های منطقه و در جهت منافع ملت مظلوم فلسطین است و به تقویت جایگاه فلسطین در مقابل رژیم صهیونیستی کمک می‌کند و جمهوری اسلامی ایران نیز این روند را تشویق کرده و حمایت می‌کند و معتقد است که همگرایی میان جریان‌های مقاومت می تواند کمک کند به تقویت صلح و ثبات در منطقه کند و مضاف بر اینکه اساساً ملت فلسطین نیازمند حمایت موثر همه دولت‌ها و ملت‌ها هستند که به حقوق مشروع ملت فلسطین ایمان دارند و از آن حمایت می‌کنند، بنابراین ما این روند را مثبت می دانیم و همچنان حمایت می‌کنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی در مورد درگیری‌های اخیر میان تاجیکستان و قرقیزستان گفت: تاجیکستان و قرقیزستان از کشورهای مهم آسیای مرکزی هستند که این منطقه در سیاست محوری جمهوری اسلامی ایران نقش اصلی دارد و ما این منطقه را جزو مناطقی می‌دانیم که ظرفیت‌های بسیار خوبی برای همکاری میان جمهوری اسلامی ایران با جمهوری‌های این منطقه وجود دارد که مناسبات جمهوری اسلامی ایران با دو جمهوری تاجیکستان و قرقیزستان هم مناسب مناسبات نزدیک و دوستانه‌ای است به ویژه در یک سال گذشته ما شاهد جهش بسیار خوبی در روابط دوجانبه ایران با این دو جمهوری مهم آسیای مرکزی بوده‌ایم اما متاسفانه شاهد از سرگیری مجدد تنش‌ها و برخوردهای مرزی میان دو کشور جمهوری تاجیکستان و قرقیزستان هستیم. ایران بر مبنای سیاست همسایگی و منطقه‌ای و بر اساس مناسبات خوبی که با این دو جمهوری دارد اعلام آمادگی کرد که کمک کند. همچنین در صورت اعلام نیاز طرف متقابل به کاهش تنش‌ها و ایجاد آرامش و ترغیب روند گفتگوهای دو جانبه برای حل اختلافات آمادگی کامل دارد.

وی افزود: قربانی شدن تعدادی از شهروندان و نیروهای نظامی دو طرف در درگیری‌های اخیر مایه تاسف است و ما نگران استمرار این درگیری‌ها هستیم و معتقدیم گفت‌وگو و راه‌حل های سیاسی بهترین روش برای حل و فصل این بحران است و طرف های دیگر منطقه هم می توانند برای حل و فصل بحران کمک کنند.جمهوری اسلامی ایران از هیچ تلاشی برای کاهش تنش و حل اختلافات بر مبنای راهکارهای دوجانبه و سیاسی دریغ نخواهد کرد.

کنعانی در پاسخ به سوالی در مورد تیرباران اسیران جنگی جبهه مقاومت ملی در افغانستان از سوی طالبان، افزود: سیاست جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با تحولات افغانستان، سیاست کاملاً روشنی است. از ابتدای تحولات یک سال گذشته در افغانستان و خروج نیروهای نیروهای اشغالگر دولت آمریکا از این کشور، جمهوری اسلامی ایران از مهمترین کشورهای منطقه‌ای بود که با نگاه کمک به استقرار صلح و ثبات در افغانستان ارتباط خود را با همه طرف‌های داخلی در افغانستان و همچنین با طرف‌های ذیربط و موثر منطقه‌ای در موضوع افغانستان برقرار کرد. رویکرد اساسی جمهوری اسلامی ایران این بود که آن چیزی که می تواند در راستای منافع ملت افغانستان باشد رویکرد سیاسی و پرهیز از درگیری‌های افغانی-افغانی و شکل گیری یک اثر سیاسی فراگیر در افغانستان و تشکیل دولت متحد و فراگیر بود و این رویکرد اساسی جمهوری اسلامی ایران است.

وی تاکید کرد: مناسبات جمهوری اسلامی ایران هم با سرپرستی موقت افغانستان و هم با طرف‌های افغانی در همین چارچوب و در همین مسیر از ابتدا شکل گرفت و ادامه دارد اما به طور طبیعی از هیچگونه رویکردها رخداد نظامی و درگیری‌های افغانی- افغانی در درون افغانستان حمایت نمی‌کنیم و کشته شدن در داخل افغانستان را خسارت برای ملت افغانستان و رویکرد نظامی را مخل شکل گیری روند سیاسی برای شکل‌گیری یک دولت فراگیر و متحد در افغانستان می‌دانیم، بنابراین ارتباط ما با طرف‌های افغانستانی برقرار است. مواضع سیاسی جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با تحولات داخلی افغانستان و اتفاقاتی که در این کشور رخ می‌دهد مبتنی بر کمک به ایجاد ثبات و آرامش و جلوگیری از درگیری‌های افغانی- افغانی است .برای ما مصلحت عمومی افغانستان یک اصل است و مواضع سیاسی ما در این چارچوب تعریف می‌شود و در همین مسیر تلاش‌های سیاسی خودمان را ادامه می‌دهیم.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/367743/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

انتقاد حسین عبده تبریزی به مالیات مضاعف علیه سرمایه‌گذاری

کلانتری: از صحبت‌های مسعود شجاعی انگیزه می‌گیرم

شجاعیان: همسرم در روند خوبم تاثیرگذار است

سامان نریمان و ناامیدی از 6 پاس گل نشده!

پرسپولیس آماده صدرنشینی موقت در آبادان

سردار آزمون در بغل قهرمان جهان

گل دوم پرسپولیس به صنعت نفت توسط عیسی آل‌کثیر

کاهش شانس ژیمناست تاریخ‌ساز ایران برای کسب سهمیه المپیک

اعلام پنالتی با خطای هند و گل سوم به سود پرسپولیس توسط کنعانی زادگان

اتفاق بی سابقه در بازی صنعت نفت و پرسپولیس

بدشانسی صنعت نفت در دقیقه 90؛ شوت محکم تهیدست به تیرک دروازه پرسپولیس خورد

شاگردان اوسمار موقتا در صدر؛ سرخپوشان در انتظار لغزش استقلال

خط و نشان عضو کمیسیون امنیت ملی برای کشورهای عربی منطقه

رئیسی: گذشت زمانی که می‌خواستند با برجام 2 و 3 روی موشک‌های ما معامله کنند

منبع آگاه: ادعای «معاریو» درباره حمله به دیمونا توسط ایران کذب است

امیرعلی نبویان در «پدرخوانده 3» حضور دارد؟

ویدیوی اکران مردمی «بی بدن» با حضور بازیگران معروف

نماهنگ "ای ایران" با صدای زنده یاد استاد محمد نوری

عملیاتی شدن 5 فروند زیردریایی هوشمند با قابلیت تعقیب هدف و نشت‌یابی

اعتماد: طعم قدرت‌نمایی ایران را با رویارویی در برابر زنان تلخ نکنیم

غربت مرتضی

حق‌شناس: تنش اخیر میان ایران و اسرائیل تأثیری بر نرخ ارز نمی‌گذارد

کلانتری: از بودن کنار تیم هوادار و انگیزه دادن و صحبت کردن مسعود شجاعی لذت می برم

عنایتی: ازین پس اگر سرمربی تیم حریف به نشست ها نیاید منم دیگران را می فرستم

بایرن 32 سهمیه جام باشگاه‌ها را تکمیل کرد

پیروزی هم‌گروه ایران در جام ملت‌ها

عبداللهی: باید تا دقیقه آخر بازی می‌جنگیدیم

مسعود شجاعی و پوکر عجیب در هوادار

نریمان‌جهان: آمار من را فراموش نکنید

جنجال دقایق پایانی و محرومیت سرپرست هوادار

گل‌گهر در دقایق تلف‌شده برد را با تساوی عوض کرد

غیبت معنادار حسین مرعشی در جلسه حزب کارگزاران

پورمختار: تلقی احمدی نژاد از «کشور» بودن اسرائیل درست نیست

پدافندهایی که مغلوب موشک ایرانی شدند

درس مهم برنامه «اسکار» مهران مدیری به مسئولان

بالاگرفتن نقدها به سریال‌های رمضانی

اجرای پر احساس استاد ذوالفنون از تصنیف ماندگار «زهره»

معاون مدیریت پسماند: عرضه کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای ممنوع می شود

با این ابرسازه فضایی، یک میلیارد انسان میتونن در فضا زندگی کنن!

این شعر زیبا از دختر شیرین زبان را از دست ندهید

از چاله به چاه؟

قیمت گوشت مرغ و گوشت گوساله امروز پنجشنبه 30 فروردین

بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال 1403

موقعیت عالی که عیسی آل کثیر از دست داد

گل اول پرسپولیس به صنعت نفت توسط دانیال اسماعیلی فر

گل دوم پرسپولیس به صنعت نفت که افساید اعلام شد

راستش رو بگو، چند سالته؟مصاحبه دیدنی جود بلینگام با ریو فردیناند

ایتالیایی‌ها رئال را نپسندیدند؛ ال‌چولو در کالبد کارلتو!‏

درخشش استقلالی سابق این‌بار در دربی کوچک

باشگاه پرسپولیس : در جست‌وجوی پیروزی، توقف بعدی: آبادان