راه ترقی

آخرين مطالب

پیغام‌ آژانس نوشتارها

پیغام‌ آژانس
  بزرگنمايي:

راه ترقی - صبح نو /متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
محمد اسلامی، معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی در برنامه صف اول شبکه خبر اظهار داشت: پیغام‌ها و پیام‌هایی که از طرف آژانس آمده، نشان می‌دهد که قصد بستن این پرونده را دارند. امیدواریم صادق باشند و بیش از این وقت خود را تلف نکرده و فکر نکنند که با چنین موردی بتوانند فشار حداکثری خود را اعمال کنند.
وی اضافه کرد: موضوع حائزاهمیت این است که اراده سیاسی باید برای بستن وجود داشته باشد، اراده سیاسی الان برای فشار است، در‌حالی‌که باید اراده سیاسی خود را خرج بستن پرونده کند.
رییس سازمان انرژی اتمی درباره برنامه پیشنهادی ایران در مجمع عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توضیح داد: پیشنهاد قطعی و مشخص ما، طرح موضوع خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته‌ای در مجمع عمومی آژانس بین‌المللی است. وی گفت: در نشست اخیر شورای حکام، بسیاری از کشورها برای صدور قطعنامه علیه ایران همکاری نکردند که این مساله دارای پیام خوبی بود؛ فقط یک بیانیه در چهار بند منتشر شد که در بند چهارم آن مواضع اروپایی‌ها آمده بود.
اسلامی اظهار داشت: صهیونیست‌ها دنبال این هستند که با تغییراتی در NPT بتوانند جای پای خود را باز کنند که هنوز با سایر اعضا به اجماع نرسیده‌اند.
یکی از شروط ایران برای احیای برجام، بسته شدن پرونده پادمانی است. آژانس مدعی است که ایران در سه سایت‌ فعالیت‌هایی داشته که از آن‌ها مطلع نبوده است. ایران اما می‌گوید: سوالات آژانس مبنای «پادمانی» ندارد و ادامه همان مطالعات ادعایی نظامی (PMD) است. اسلامی می‌گوید: «مکان‌هایی که از آن نام می‌برند و اتهاماتی که مطرح می‌‌شود، همان‌هایی است که از حنجره صهیونیست‌ها و منافقین شنیده می‌شود. این‌ها سال‌هاست این حرف‌ها را تکرار می‌‌کنند.»
در خردادماه سال جاری و درحالی‌که تبادل پیام‌ها بین ایران و آمریکا در چارچوب مذاکرات رفع تحریم‌ها به‌واسطه انریکه مورا، هماهنگ‌کننده گفت‌وگوها در جریان بود، آلمان،‌ فرانسه و انگلیس - سه کشور اروپایی عضو برجام - به همراه آمریکا بانی قطعنامه‌ای علیه ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شدند.
صدور این قطعنامه درحالی صورت گرفت که نماینده آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اظهاراتی مدعی شد که هدف از معرفی قطعنامه در شورای حکام دامن زدن به تنش‌ها با ایران نیست و «رابرت مالی»، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران هم گفت که تصویب قطعنامه علیه ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اقدامی سیاسی نبوده است.
در این مدت بارها مقامات ایرانی بر حل‌وفصل مسائل پادمانی بین ایران و آژانس تاکید کردند و حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه 16مردادماه در گفت‌وگوی تلفنی با دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد: همکاری جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی استمرار دارد. اما معتقدیم آژانس باید با فاصله گرفتن از موضوعات انحرافی و غیرسازنده سیاسی و از مسیر فنی، موضوعات باقیمانده پادمانی را به‌طور کامل حل‌وفصل کند.
 در جلسه شهریورماه آژانس نیز رافائل گروسی، مدیرکل آژانس در نشستی خبری بعد از آغاز نشست شورای حکام ادعاهایی را درباره برنامه هسته‌ای مطرح و مدعی شد که ایران درباره سه مکان ادعایی آژانس به سوالات این سازمان پاسخ نداده است. بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی نیز به این اظهارات واکنش نشان داد و اظهار داشت ایران درباره سه مکان ادعایی کمال همکاری را با آژانس داشته است. درنهایت باز سه کشور اروپایی بیانیه‌ای علیه ایران به نمایندگی از 56کشور در نشست شورای حکام قرائت کردند؛ بیانیه‌ای که ایران را به عدم همکاری در موضوعات پادمانی با آژانس متهم می‌کرد.
ایران در سال2015 به توافقی با کشورهای موسوم به گروه 1+5 برای حل‌وفصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد. علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال 1397 به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد. حال جمهوری اسلامی ایران راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها، اخذ تضمین در خصوص ماندگاری برجام و رفع ادعاهای پادمانی آژانس اتمی را اصلی‌ترین مطالبه خود در مذاکرات رفع تحریم‌ها قرار داده و تاکید کرده که تنها بازگشت به قرارداد دوجانبه‌ای که در ازای برخی محدودیت‌ها نفع ملموس اقتصادی برای ملت ایران به همراه داشته باشد، منطقی می‌داند و آن را می‌پذیرد.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/367918/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیگنال مثبت به بورس تهران

هشدار بانک جهانی درباره نفت 100 دلاری

علت گرانی شدید قیمت پیاز

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

پیروزی فاینورد با حضور کوتاه مدت علیرضا جهانبخش

دردسر توخل؛ غیبت دوباره دو ستاره بایرن مونیخ

پوستر فدراسیون فوتبال برای دیدار امروز فوتسال ایران و ازبکستان

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

گزارش رسانه روسی از دوران طلایی سردار آزمون در زنیت

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس

فرمانده سپاه با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد

رئوفیان: هر کس رئیس مجلس شود شورای وحدت با او همکاری می‌کند

مصباحی مقدم: دشمنان شکست خورده در حال تدارک استراتژی جدید برای ضربه زدن به نظام هستند

موضع دولت درخصوص انتخاب رئیس مجلس دوازدهم

معاون اجرایی ارتش: هر تهدیدی علیه ایران را در نطفه خفه خواهیم کرد

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

پخش برنامه «هفت» با اجرای بهروز افخمی از فردا

بازسازی سکانس مشهور ترانه علیدوستی توسط صهبا شرافتی

مهران مدیری با «پدر قهوه» به شبکه خانگی می آید

فروش 9 میلیاردی «مست عشق» در دو روز

این چه سوزشی است که بر جان من پدید آمد؟!

عکسی از بازیگر سریال «جومونگ» پس از سال‌ها

آقای ناخدا ما آدمای بدی نیستیم

این کار را با مدیرتان نکنید!

موزیک ویدئوی متفاوت از قطعه وطنیِ همایون شجریان

موسیقی بی‌کلام زیبا و آرامش‌بخش «بهشت» با هنرمندی پیدر بی هلند

نماهنگ تماشایی آرون افشار بنام «شب رویایی»

پیامدهای تعطیل شدن روز پنجشنبه

رقابت پرمتقاضی‌ترین رشته‌های کنکور آغاز شد

دستگیری 4 نفر سر جلسه کنکور

داستان عجیب گم شدن حلقه ازدواج

وعده حل مشکل کمبود ناوگان جاده‌ای اربعین 1403 با واردات

به کار گیری منشی های خانم در ادارات کرمانشاه ممنوع شد

کشف مکان دقیق دفن افلاطون

پیش‌بینی وضعیت آب و هوا؛ سامانه بارشی جدی سه شنبه وارد کشور می‌شود

خبر خوش رئیس سازمان سنجش برای بازماندگان از کنکور به خاطر سیل

ماجرای قمه‌کشی در ارومیه

سگ رباتیک با قابلیت شعله‌افکنی تا فاصله 10 متری

تصاویری از لحظه فرود آپولو 11 بر سطح ماه در سال 1969