راه ترقی

آخرين مطالب

اروپا نگران قدرت گرفتن بقایای فاشیسم در ایتالیا نوشتارها

اروپا نگران قدرت گرفتن بقایای فاشیسم در ایتالیا
  بزرگنمايي:

راه ترقی - اعتماد /متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
نتایج انتخابات سراسری روز یکشنبه 25 سپتامبر در ایتالیا نشانگر آن است که ائتلاف راستگرایان به رهبری حزبی برخاسته از بقایای فاشیسم توانسته است در این انتخابات پیروز شود؛ اتفاقی که برای اتحادیه اروپا و سیاستمداران اروپایی ترسناک محسوب می‌شود. 
بر اساس نتایج اعلام شده از سوی وزارت کشور ایتالیا، ائتلاف جناح راست در این کشور توانسته با کسب مجموعا 44 درصد از آرای مردمی در برابر ائتلاف جناح چپ که تنها 26 درصد از آرا را از آن خود کرده به پیروزی برسد. با این آرا، ائتلاف جناح راست می‌تواند بدون جلب حمایت چپ‌گرایان دولت تشکیل دهد. هفته‌ها طول خواهد کشید تا این دولت تازه تشکیل شود. مدتی زمان نیاز خواهد بود تا پارلمان جدید کار خود را آغاز کند و بعد از آن پس از مشورت‌ها در پارلمان و مذاکره با رییس‌جمهور، نخست‌وزیر جدید انتخاب شود. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند دولت جدید احتمالا اواخر ماه اکتبر یا اوایل ماه نوامبر روی کار بیاید. رهبری ائتلاف برنده در این انتخابات را جورجیا ملونی، رهبر حزب راست افراطی «برادران ایتالیا» بر عهده داشت. دو حزب راستگرای دیگر به رهبری ماتئو سالوینی، وزیر کشور پیشین و سیلویو برلوسکونی، نخست‌وزیر اسبق شرکای «برادران ایتالیا» در ائتلاف راستگرایان هستند. حزب «برادران ایتالیا» که کارشناسان آن را حزبی «برخاسته از بقایای فاشیسم» توصیف می‌کنند، حایز بیش از 26 درصد آرا شد. این حزب در انتخابات گذشته کمتر از 5 درصد از کل آرا را به دست آورده بود. حزب لیگ به رهبری سالوینی دومین حزب قدرتمند ائتلاف به 8 /8 درصد آرا دست یافت. حزب فورسا ایتالیا به رهبری سیلویو برلوسکونی هم به عنوان سومین پایه ائتلاف 1 /8 درصد آرا را کسب کرد.
مشارکت کمتر از حد معمول مردم در این انتخابات نیز جالب توجه بود. ایتالیا همیشه از مشارکت سیاسی بالایی در میدان‌های رای‌گیری برخوردار بوده است به‌طوری‌ که اغلب مشارکت رای‌دهندگان نسبت به برخی همسایگان اروپایی بالاتر بوده است. بیش از 90 درصد رای‌دهندگان در سال 1979 به پای صندوق‌های رای رفتند و این ارقام در دهه 1990 در بالاترین سطح دهه 80 باقی ماندند. با این حال در این انتخابات تنها 64 درصد از جمعیت واجد شرایط، رای خود را به صندوق انداختند. مشارکت در انتخابات عمومی سال 2018 نیز 73 درصد بود. بر اساس آمارهای وزارت کشور ایتالیا در این انتخابات تنها 64 درصد از شهروندان دارای حق رای شرکت کردند که پایین‌ترین نرخ مشارکت از زمان پایان جنگ جهانی دوم به این سو به حساب می‌آید. جورجیا ملونی، رهبر حزب راست افراطی «برادران ایتالیا» در حال حاضر خود را آماده می‌کند که اولین نخست‌وزیر زن تاریخ ایتالیا لقب گیرد. او که فعالیت‌های سیاسی را از دوره نوجوانی و با حضور در احزاب وارث دوران حاکمیت فاشیسم بر ایتالیا آغاز کرده، در 15 سالگی به جنبش راست افراطی موسوم به «جنبش اجتماعی ایتالیا» پیوست که از سوی هواداران بنیتو موسولینی، دیکتاتور فاشیست ایتالیا تاسیس شده بود. نیویورک‌تایمز نوشته است در کشوری به‌ شدت مردسالار که چهره‌های برجسته سیاسی آن اکثرا مرد بوده‌اند، پیروزی ملونی نشان‌دهنده گسست بزرگی از گذشته است. با این وجود بیشتر فعالان حقوق زنان در ایتالیا نه تنها باور ندارند که روی کار آمدن او می‌تواند شرایط را بهبود بخشد، بلکه معتقدند نگاه او به موضوعاتی نظیر حقوق زنان، خانواده و دین می‌تواند شرایط را برای زنان ایتالیایی سخت‌تر کند. لیا کوارتاپله، نماینده چپ میانه در پارلمان ایتالیا، ملونی را نمادی برای یک جریان راست «مردانه» توصیف می‌کند. او برای اثبات ادعای خود به مانیفست حزب برادران ایتالیا و نگاه این مانیفست به موضوع زنان و جنسیت اشاره دارد. 
جورجیا ملونی در یک سخنرانی انتخاباتی گفته بود ما از «خدا، کشور و خانواده» دفاع می‌کنیم و همین موضوع برای دیگران ترسناک است. او در کارزار انتخاباتی خود از دگرباشان جنسی انتقاد می‌کرد و آنها را تهدیدی برای نهاد خانواده می‌دانست. او با سالوینی و ایده‌های ضد مهاجر او همسو است و باور دارد که حضور مهاجران از فرصت‌های پیش‌روی مردم ایتالیا برای رشد یا پیشرفت می‌کاهد. او همچنین انتقادات زیادی را نسبت به اتحادیه اروپا و وجود واحد پول مشترک میان اعضای این اتحادیه مطرح می‌کند.
ترسناک برای اروپا
موج تغییر در ایتالیا که به پیروزی جورجیا ملونی در انتخابات انجامید از نگاه بسیاری از دیپلمات‌ها، مقام‌ها و کارشناسان اروپایی ترسناک است. ایتالیا طی سال‌های اخیر توانسته با رهبری ماریو دراگی که یک میانه‌رو و یک تکنوکرات به حساب می‌آید از بحران کرونا عبور کند و در مسیر یکپارچه‌سازی اروپا برای ایستادن در مقابل تجاوز نظامی روسیه به اوکراین نقش قابل توجهی داشته باشد. دراگی در دوره شیوع ویروس کرونا برای مقابله با تبعات اقتصادی ناشی از پاندمی، 190 میلیارد دلار برای نوسازی زیرساخت‌ها و احیای اقتصادی ایتالیا هزینه کرده بود.
پس از نهایی شدن پیروزی راست افراطی در ایتالیا، کارشناسان اروپایی می‌گویند به‌رغم اینکه خانم ملونی سابقه‌ای طولانی در دشمنی با ساختارهای اروپایی دارد، تهدید سیاسی یا اقتصادی فوری برای اتحادیه اروپا محسوب نمی‌شود. به گفته آنها، در واقع خطر اصلی او متوجه ایتالیاست، چراکه در عرصه سیاست خارجی، ایتالیا را از کشوری پیشرو در دوره دراگی به کشوری که دیگران با تردید و نگرانی به آن نگاه می‌کنند، می‌دانند.
اما روز دوشنبه، تحلیلگران اروپایی گفتند که خانم ملونی که سابقه طولانی در ضرب و شتم اتحادیه اروپا و بانکداران بین‌المللی دارد، یک تهدید اقتصادی یا سیاسی فوری برای این اتحادیه نیست. آنها گفتند که خطر واقعی برای ایتالیاست و خاطرنشان کردند که این کشور احتمالا نفوذی را که در زمان آقای دراگی اعمال می‌کرد از دست خواهد داد و از کشوری پیشرو به کشوری تبدیل خواهد شد که دیگر کشورها با تردید و نگرانی به آن نگاه می‌کنند.
رولا جبرئیل، استاد دانشگاه میامی در امریکا معتقد است: «این یک هشدار برای دیگر کشورهاست که هیچ‌گاه نوع اظهارات و توجیه‌هایی که رهبران فاشیست از آن استفاده می‌کنند، دست‌کم نگیرند. ملونی تنها طی 5 سال رای حزب خود را از 5 درصد به 26 درصد رساند و حالا رهبران فاشیست در اتحادیه اروپا و ایالات متحده از گفتمان او برای تقویت موضع خود در انتخابات‌ پیش‌رو استفاده خواهند کرد.» اگر بخواهیم هشدارهای چپ ایتالیا درباره جورجیا ملونی را جدی بگیریم او کسی خواهد بود که در موارد اختلافی در اتحادیه اروپا، ایتالیا را در کنار مجارستان و لهستان قرار خواهد داد. همچنین در حالی که اکثر نخست‌وزیران ایتالیایی در طول دهه‌های گذشته تلاش داشتند تا همکاری و همراهی بیشتری با اتحادیه اروپا داشته باشند و بیش از پیش در این اتحادیه ادغام شوند، ملونی تلاش خواهد کرد خودمختاری بیشتری در عرصه سیاست خارجی به ویژه در مواردی نظیر انرژی یا برخورد با روسیه به دست بیاورد. ملونی در انتخابات تعهد کرده است که به دنبال تغییرات اقتدارگرایانه نباشد و ایتالیا را از اتحادیه اروپا یا ائتلاف ناتو خارج نکند. چارلز کوپچان، کارشناس شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا درباره تاثیر پیروزی ملونی بر سیاست خارجی ایتالیا می‌گوید: «ابتدا واقعیت این است که جهت حرکت سیاسی در اروپا در حال تغییر است. در طول دوره پاندمی و زمانی که تبعات بیماری کووید 19 روی همه‌ چیز و همه کس اثر می‌گذاشت، تمایلات سیاسی عامه مردم بیشتر به سوی میانه‌روها بود و اکنون آنها به سوی پوپولیست‌ها و راست‌های افراطی متمایل شده‌اند. این یک تغییر بزرگ است.» به گفته او، انتظاری که از تغییر حاصل از پیروزی ملونی می‌رود، این است که اجماع در اروپا سخت‌تر از گذشته خواهد شد و طرفداران دیپلماسی و تعامل و گفت‌وگو با روسیه موضع قوی‌تری نسبت به گذشته پیدا می‌کنند.
مارک لئونارد، یکی دیگر از تحلیلگران شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا از خشم شدید مقام‌های ارشد بروکسل از پیروزی ملونی در انتخابات روایت می‌کند: «آدم‌ها در بروکسل بسیار عصبانی هستند که او پیروز شده است، چراکه دیده‌اند ویکتور اوربان از یک کشور کوچک چگونه توانسته تصمیمات کل اعضای دیگر اتحادیه را به چالش بکشد.»

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/368570/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تزریق ٥٠٠٠ میلیارد ریال نقدینگی به بورس انرژی

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

دلایل کاهش تمایل شرکت‌ها برای ورود به بورس

نخستین برات الکترونیکی صادر شد

اشکش: ای کاش نتایج داخل زمین رقم بخورد

دعوت 60 کاراته‌کا به مرحله دوم انتخابی تیم امید و جوانان

درخواست حمید مطهری از هواداران تراکتور

گل های دیدنی دنیای فوتبال با ضربات بغل پا

مطهری: سعی میکنیم در 90 دقیقه کار را تمام کنیم

لاپورتا: ژاوی ماند چون پروژه برنده‌ای داریم!

خشم ژاوی: می‌خواهند با اعتبار من بازی کنند

توصیه نماینده مجلس به مالکان جدید استقلال و پرسپولیس

بانک هایی که خریدار پرسپولیس بودند واقعا سهام شان افت کرد؟

هاشمی: نیم همت برای نوسازی تجهیزات فدراسیون‌ها درنظر گرفتیم

عبدی: جذب حمایت داخلی از حمله به اسرائیل با برخورد با زنان در خیابان‌ها، تعارض دارد

تیپ متفاوت محسن رضایی و لاریجانی در یک عکس زیرخاکی

نگرانی امیرعبداللهیان از سرکوب دانشجویان آمریکایی

ماجرای عکس تکان دهنده «آلن دلون» چه بود؟

خطر از بیخ گوش «گلنار» گذشت

ازدواج بدون حلقه ازدواج!

افشاگریِ وحیدِ نون‌خ: در چابهار چندین بار بیهوش شدیم

تو این همه خواستگار یواشکی داشتی؟!

اجرای زیبای آهنگ ناصر عبداللهی توسط پسرش

بازداشت 70 زورگیر و سارق موبایل در تهران

دفترچه سوالات ریاضی و انسانی نوبت اول کنکور 1403 منتشر شد

پیش‌بینی هوای تابستان امسال

قرنطینۀ مطلق برای طراحان سؤالات کنکور

موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی 6 سیلندر

تست موفق اولین موتور 6سیلندر ایرانی

شعر زیبای میلاد عرفان پور درباره عملیات وعده صادق

تبدیل 400 هزار مجوز کاغذی به شناسه یکتا

بانک مرکزی: رشد نقدینگی تحت کنترل است

زمان حراج بعدی شمش طلا مشخص شد

واکنش رنگرز به رقابت حساس گرایی و اسماعیلی

سیتسیپاس: نادال در زمین بی‌رحم است

10 مدافع برتر تاریخ فوتبال

نشانه‌گیری اتفاقی اما بسیار دقیق فران تورس در پایان ال‌کلاسیکو

مطهری: تراکتور همیشه مدعی بوده

آزمون در ترکیب اصلی رُم برابر اودینزه

واکنش دین محمدی به قهرمان لیگ برتر امسال

واکنش رجب زاده به اتفاقات بازی با استقلال ملاثانی

مطهری: همه تیم‌ها را می‌شناسم

مطهری: در تراکتور باید کمتر حرف زد، بیشتر عمل کرد

امیر آشتیانی برای شرکت در اجلاس وزرای دفاع شانگهای به قزاقستان سفر کرد

زهره الهیان: از اقدام پلیس برای اجرای طرح «نور» حمایت می‌کنیم

حمایت بیش از هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» در زمینه حجاب

سخنگوی دولت روحانی: وقتی خودتان تیک آبی و خاکستری می‌گیرید، بستن فضای مجازی چه خاصیتی دارد؟

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

نگاهی به آنونس سریال دوپینگ

فحش کم آورد!