راه ترقی

آخرين مطالب

سی ان ان: چگونه راست افراطیِ اروپا در حال قدرت گیری است؟ نوشتارها

سی ان ان: چگونه راست افراطیِ اروپا در حال قدرت گیری است؟
  بزرگنمايي:

راه ترقی - فرارو /متن پیش رو در فرارو منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
رای دهندگان در اروپا به سمت راست افراطی متمایل شده‌اند. در ایتالیا، حزب سیاسی "برادران ایتالیا" به رهبری "جورجیا ملونی" در انتخابات اخیر آن کشور برنده شده است و "راست افراطی‌ترین دولت" را از دوران فاشیستی تحت رهبری "بنیتو موسولینی" به این سو تشکیل خواهد داد.
به گزارش سی ان ان، اشاره به موسولینی شبح ترسناک جنگ جهانی دوم را زنده می‌کند. با این وجود، ملونی هر چند ممکن است لفاظی‌هایش نگران کننده باشند، اما مادری 45 ساله از رم است که برای رهبری یک دولت ائتلافی آماده می‌شود و نه برای پوشیدن لباس نظامی یک دیکتاتور که بر رژیمی فاشیستی نظارت می‌کند.
او قرار است "مهاجرت" موضوعی مورد علاقه سیاستمداران بومی گرا و پوپولیست در سراسر جهان را هدف قرار دهد و به عنوان اولویت سیاست‌هایش معرفی کند. زمانی که "دونالد ترامپ" رئیس جمهور سابق ایالات متحده با وعده ساختن دیوار بین ایالات متحده و مکزیک به قدرت رسید ملونی بار‌ها پیشنهاد یک "محاصره دریایی" را برای جلوگیری از ورود مهاجران به اروپا از طریق دریای مدیترانه مطرح کرده بود.
در سوئد، حزبی که با "ریشه‌های نئونازی" توصیف می‌شود از احساسات ضد مهاجرتی شهروندان آن کشور بهره برداری کرده و توانسته بیش از 20 درصد آرا را در انتخابات اوایل ماه جاری به دست آورد میزان رای کسب شده‌ای که می‌تواند بر دولت تازه در حال تشکیل در سوئد تاثیر بگذارد.
در سیستم پارلمانی ایتالیا حزب "برادران ایتالیا" که اندکی بیش از یک چهارم آرا را کسب کرده به عنوان بخشی از ائتلاف جناح راست با احزاب دیگر کنترل دولت را در دست خواهد گرفت. این موضوع تا چه اندازه نگران کننده است؟
علیرغم آن که اجرای ایده‌های ضد مهاجرتی ملونی نگران کننده است نظام پارلمانی ایتالیا که متشکل از احزاب متعدد است موانعی را پیش روی او قرار می‌دهد.
"تریگوه اولسن" رئیس Viking Strategies یک شرکت بین المللی ریسک سیاسی معتقد است که ملونی می‌تواند در جایگاه خود به عنوان نخست وزیر تکامل یابد. او به "سی ان ان" می‌گوید: "این واقعیت که راست‌های افراطی به قدرت رسیده‌اند لزوما به این معنا نیست که نظام‌های دموکراتیک اروپایی در هم شکسته هستند. البته پیروزی آنان نگران کننده است و نشان می‌دهد که تعداد زیادی از رای دهندگان اروپایی وجود دارند که به دلیل عدم توجه احزاب سنتی به خواسته‌های شان احساس ناامیدی می‌کنند و به احزاب افراطی رای می‌دهند. با این وجود، هنوز احزاب سنتی وجود دارند تا علیه سیاستمداران راست افراطی که اکنون فرصتی برای ایجاد اجماع دارند اقداماتی را انجام دهند و وضعیت را کنترل نمایند".
مقام‌های اروپایی اظهار داشته‌اند که اگر سیاست‌های ملونی حاکمیت قانون را نقض کند می‌توانند بودجه ایتالیا را قطع کنند. "اورزولا فون در لاین" رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا اخیرا گفته بود: "اگر اوضاع در مسیر دشواری پیش رود همان گونه که در مورد مجارستان و لهستان صحبت کردم ما ابزار‌هایی را در اختیار داریم". پرسش از او درباره ایتالیا مطرح شده بود، اما وی به مجارستان و لهستان نیز اشاره کرد کشور‌هایی که رهبران راست افراطی در آن دو کشور پیروز شده و قدرت شان را در طول زمان تثبیت و حفظ کرده‌اند.
ادامه روند سالیان گذشته نه تغییری رادیکال
برخی تحلیلگران معتقدند اگرچه آمریکایی‌ها ممکن است موفقیت احزاب راست افراطی را یک تغییر ناگهانی بدانند واقعیت این گونه نیست و مواضع احزاب راست افراطی در ایتالیا در سالیان اخیر عادی شده است. در نتیجه، از دید آنان تغییر رادیکالی در سیاست ایتالیا رخ نداده و ادامه روندی است که از چندین سال پیش آغاز شده است. هم چنین، در انتخابات اخیر میزان مشارکت در مقایسه با انتخابات سالیان گذشته کاهش یافته بود که فرصتی مناسب برای ائتلاف تحت رهبری ملونی ایجاد کرد. هم چنین، انتخابات اخیر شکستی برای احزاب چپ ایتالیا بود.
ارتباط با محافظه کاران آمریکایی
پارلمان اتحادیه اروپا اخیرا اعلام کرد مجارستان دیگر یک "دموکراسی کامل" نیست. مجارستان توسط "ویکتور اوربان" عزیزدردانه محافظه کاران امریکایی رهبری می‌شود. او تابستان سال جاری در کنفرانس "کنش سیاسی محافظه کار" در تگزاس سخنرانی کرد. اوربان در طول سخنرانی بسیار شبیه ترامپ بود. او به جمعیت شرکت کننده در کنفرانس در تگزاس گفت که مجارستان تنها ستاره اروپاست و از لیبرال‌ها و رسانه‌های خبری آنان و حزب دموکرات امریکا انتقاد کرد.
هم چنین، "آندری دودا" در سال 2020 میلادی با پیروزی در انتخابات رئیس جمهور لهستان شد. دودا یکی دیگر از چهره‌های مورد علاقه ترامپ است.
رشد راست افراطی در فرانسه، اما بدون پیروزی
شواهد زیادی وجود دارند که نشان می‌دهند سیاستمداران راست افراطی در سالیان اخیر در اروپا ظهور کرده و محبوبیت شان افزایش یافته است. "مارین لوپن" نامزد راست افراطی فرانسه در رقابت با "امانوئل مکرون" رئیس جمهور فرانسه در اوایل سال جاری متحمل شکست شد. با این وجود، در دوره دوم انتخابات بیش از 41 درصد آرا را کسب کرد که بسیار بیش‌تر از آرای کسب شده در سال 2017 میلادی بود موضوعی که نشان می‌دهد مخالفت با مهاجران در فرانسه که پیام اصلی کارزار انتخاباتی لوپن بوده در حال رشد است.
هم چنین، در سال 2017 میلادی حزب ضد مهاجرت "آلترناتیو برای آلمان" (AfD) برای نخستین بار در بوندستاگ (پارلمان آلمان) صاحب کرسی شد. آلترناتیو برای آلمان از آن زمان به دلیل تلاش برای تضعیف قانون اساسی دموکراتیک آلمان تحت نظارت و رصد رسمی و دائمی از سوی دولت آن کشور قرار گرفته است. آلترناتیو برای آلمان سال گذشته برخی از کرسی‌های خود را در پارلمان آن کشور از دست داد، اما کماکان جایگاه خود را حفظ کرده است. "گونار بک" یکی از اعضای پارلمان اروپا که نماینده آلترناتیوی برای آلمان است به "سی ان ان" می‌گوید: "به نظر می‌رسد پان اروپایی گرایی جزم گرایانه آشکارا شکست خورده است". به نظر می‌رسد شرایط برای تحدید حیات پوپولیستی در اروپا مهیا شده است.
این عضو آلترناتیو برای آلمان هدف‌اش را محدود کردن مهاجرت اعلام می‌کند. او درباره این ایده وسواس زیادی دارد که ارزش‌های سنتی و شیوه‌های زندگی به دلایل مختلف مورد حمله قرار گرفته اند و عمیقا به این ایده باور دارد.
مواضع سیاستمداران راست افراطی در سراسر اروپا مشابه یکدیگر هستند: آنان مخالف لیبرال دموکراسی هستند و دموکراسی از نوع پوپولیستی یا اقتدارگراتر را ترجیح می‌دهند. آنان اغلب بر مسیحیت و اهمیت ناسیونالیسم مسیحی و هم چنین نقش خانواده تاکید می‌ورزند.
جناح طرفدار ترامپ در اردوگاه راستگرایان امریکا از پیروزی ملونی خوشحال است. "استیو بنن" مشاور سابق کاخ سفید در دوره ترامپ که اوایل ماه جاری در نیویورک به دلیل نقش‌اش در برنامه ریزی برای تامین مالی خصوصی احداث دیوار در مرز جنوبی امریکا متهم شناخته شده در فایلی صوتی حمایت اش را از پیروزی ملونی اعلام کرد.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/368656/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

کلوپ: همان لیورپول ترسناک همیشگی می‌شویم

چهار تراکتوری مورد تشویق هواداران مازنی

سنگ تمام هواداران نساجی برای بقا در لیگ

اعلام ترکیب استقلال برای گذر از پرسپولیس

واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل از سوی آمریکا

کنایه همتی به رئیسی با انتشار این ویدئو: مردم همچنان در انتظار چنین دولت کارآمدی هستند

گفتگوی امیرعبداللهیان و فیدان؛ تاکید ایران و ترکیه بر ضرورت آتش‌بس فوری در غزه

جزئیات حادثه امنیتی در بخش کنسولی سفارت ایران در پاریس

اتحادیه اروپا: گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم، نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

علت عدم حضور نبویان در پدرخوانده3

وقتی مثل عمه جونت به آشپزی علاقه نداری!

دف نوازی زیبا و شنیدنی در برنامه «معرکه»

آتش سوزی در پایتخت اندونزی 7 کشته برجای گذاشت

مطالعه رفتار آب و یخ در نانوحفره و غول‌های یخی منظومه شمسی!

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

نصیرزاده: سرمربی جدید تا پایان فصل بعد می‌ماند

جابه‌جایی 3 تراکتوری با جدایی خمس

نه فرانسه و نه پی‌اس‌جی؛ مقصد زیدان مشخص شد

باقری تک و تنها در جنگ با آلوز و حسینی

در آستانه ال‌کلاسیکو؛ کاپیتان رئال تمرین نکرد

اقدام حمایتی دولت انگلیس از ورزشکاران روسی

زوج دفاعی جدید شجاع؛ حضور کمرنگ اما موثر!

دانشجو: حادثه امنیتی سفارت ایران در پاریس پایان یافت

موضع اردوغان درخصوص حادثه اصفهان

ظریف: عدم محکومیت تجاوز اسرائیل توسط شورای امنیت، ایران را ناگزیر به دفاع مشروع کرد

تصاویری از بازداشت عامل حمله به کنسولگری ایران در پاریس

وقوع حادثه امنیتی مقابل سفارت ایران در پاریس؛ عامل حمله دستگیر شد

واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین از سوی آمریکا

بوسه امیر جعفری بر پیشانی همسرش در یک سریال

بیت باکس زیبای دی جی و بچه ها در حضور آقای طهماسب

واژگونی پراید حادثه آفرید

مرغ کیلویی چند؟

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

سقوط سهام آسیا

تن‌هاخ: گارناچو از من عذرخواهی کرد

دروازه‌بان جنجالی بازی حساس را از دست داد

احضار دانیال اسماعیلی‌فر به کمیته انضباطی

پیکان، شکست‌ناپذیر غیر از تقابل با پرسپولیس!

درخشش تیکدری روی گل کلاسیک گل‌گهر

ترکیب تراکتور بدون خمس زیر و رو شد!

فلاح: دوست داشتم برای آقای گلی تلاش کنم

ترکیب هجومی نساجی مقابل تراکتور

رنکینگ توپ طلا؛ فرش قرمز برای بلینگام!

ادعای عجیب ویدال؛ دوست داشتم برای رئال بازی کنم!

آمریکا: در هیچ اقدام تهاجمی علیه ایران شرکت نکردیم

وقوع حادثه امنیتی در مقابل سفارت ایران در پاریس

مهارت شگفت‌انگیز بازیگر مشهور سینما در کشیدن نقاشی