راه ترقی

آخرين مطالب

کاهش رشد نقدینگی به 35.3 درصد/ دولت پشت کسب و کارهای مجازی را خالی نمی‌کند اقتصاد

کاهش رشد نقدینگی به 35.3 درصد/ دولت پشت کسب و کارهای مجازی را خالی نمی‌کند
  بزرگنمايي:

راه ترقی- سید احسان خاندوزی روز سه شنبه در ششمین نشست خبری خود با رسانه ها با ارایه آمارهایی از وضعیت تورم، تاکید کرد: همانطور که در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت نیز رئیس جمهور تاکید کرد، تا پایان امسال اولویت دولت در بخش اقتصاد کلان، ثبات اقتصادی و مهار تورم خواهد بود.

وی افزود: تلاش دولت این بوده است که بتواند از طریق موتورهای خلق تورم چه در طرف نوسانات ارزی یا نوسانات در حوزه حامل‌های انرژی و چه از طرف بی‌انضباطی مالی دولت و چه از طریق بی‌انضباطی پولی شبکه بانکی، همه موتورهای خلق تورم را مهار کند. ثمراتی که تاکنون حاصل شده این آمارها را برای نخستین بار می‌شنوید.

سخنگوی اقتصادی دولت عنوان کرد: رشد نقدینگی پایان شهریور 1401 به 35.3 کاهش پیدا کرده که البته بعد از حذف بانک مهر اقتصاد است؛ در حالی که این شاخص در شهریور ماه سال گذشته 40.5 درصد بود.

وی ادامه داد: رشد نقدینگی در شهریورماه امسال در مقایسه با مردادماه 0.3 درصد کاهش پیدا کرده است که این شواهد نشان می دهد حرکت و اراده دولت برای کنترل تورم حرف نیست و با جدیت از طریق همه دستگاه‌هایی که در کنترل تورم موثر هستند، پیگیری می‌شود.

خاندوزی خاطرنشان کرد: در شهریور 1400 تورم ماهانه 3.9 بود که در شهریور 1401، 2.2 درصد است؛ تورم بخش خوراکی و آشامیدنی سال گذشته در شهریورماه 5.1 درصد بود که 2.2 درصد کاهش در 1401 پیدا کرده است.

وی ادامه داد: در مهرماه تورم 2.2 درصدی بخش خوراکی و آشامیدنی ادامه داشت و در مجموع طی مهر ماه 3 درصد افزایش تورم داشتیم که بخشی از آن ناشی از افزایش اجاره بها و برخی از اقلام بود.

وی تصریح کرد: وضعیت تورمی همچنان از نظر دولت مقبول نیست و در جلسه هماهنگی اقتصادی که این آمار را به اطلاع رئیس جمهور رساندیم، رئیس جمهور تاکید کردند که تا پایان سال اولویت اقتصاد کلان دولت مساله ثبات اقتصاد کلان و مهار تورم باید باقی بماند و هر دستگاهی هم که برنامه رشد غیرتورمی تخلف می‌کند به شکل جدی از طریق جلساتی که معاون اول یا معاونت اقتصادی دولت باید پاسخگو باشند که چرا در این زمینه تخلف داشته‌اند.

نرخ رشد تشکیل سرمایه ثابت به 5.8 درصد در فصل بهار رسید

سخنگوی دولت اظهار داشت: دولت سیزدهم در کنار اصلاح سیاستهای اقتصادی از تصمیمات اقتصادی شتابزده پرهیز کرد و براساس برآوردهای اولیه کارشناسان اقتصادی امیدواریم در تابستان 1401 شاهد افزایش رشد تولید باشیم.

خاندوزی ادامه داد: نرخ رشد تشکیل سرمایه ثابت در ماشین آلات، بهار پارسال 3.8 بود که بهار امسال 5.8 افزایش یافت.

وی در عین حال به مهار تورم تولید کننده نیز اشاره کرد و افزود: تورم تولیدکننده که در شهریور ماه پارسال بیش از 80 درصد بود، اکنون به 40 درصد رسیده که هنوز هم مطلوب نیست.

کاهش نرخ بیکاری به 8.9 درصد در فصل تابستان

خاندوزی ادامه داد: نرخ بیکاری در تابستان امسال به 8.9 درصد رسیده و تعداد افراد دارای شغل نیز، 373 هزار نفر افزایش پیدا کرده است. بیکاران دانشگاهی به 955 هزار نفر کاهش یافته است.

سخنگوی اقتصادی دولت اظهار داشت: درحالی که به دلیل خشکسالی در بخش کشاورزی کاهش شاغلین داشتیم، ولی در مقابل در بخش صنعت شاهد افزایش اشتغال بودیم.

وزیر اقتصاد گفت: تعداد جمعیت فعال اقتصادی 280 هزار نفر افرایش داشته است و تعداد شاغلین اقتصادی در کشور به 26 میلیون و 112 هزار نفر رسیده است. افراد دارای شغل هم 372 هزار نفر افزایش جمعیت داشته‌اند که تعداد کل شاغلان به 23 میلیون و 788 هزار نفر رسیده است. جمعیت بیکاران بالای 15 سال و دارای مدارک دانشگاهی از یک میلیون و 112 هزار نفر به 955 هزار نفر کاهش یافت. در بخش کشاورزی 300 هزار نفر شغل خود را از دست داده‌اند و در مقابل در بخش صنعت با افزایش 112 هزار نفری شاغلان در این بخش و 546 هزار نفر در بخش خدمات مواجه بودیم.

دولت پشتیبان کسب و کارهای مجازی است

خاندوزی با بیان اینکه دولت پشتیبان کسب و کارهای دیجیتالی است، گفت: به دلیل آشوب در کشور لطمه جدی به اشتغال‌های کسب و کارهای مجازی داشتیم که در کمیته اقتصاد دیجیتال دولت جلساتی برگزار شده است.  

وی ادامه داد: از اواخر شهریور ماه به دلیل فضای ایجاد شده از سوی آشوبگران، حوزه کسب و ‌کارهای مجازی به شکل منفی تحت تاثیر قرار گرفت که باید گفت دولت پشت کسب و کارهای اینترنتی را خالی نمی‌کند و وظیفه خود را حمایت از این افراد می‌داند و وزیر ارتباطات جزییات مصوبات در حمایت از این کسب و کارها را امشب اعلام می کند.

خاندوزی با اشاره به اینکه نتایج حذف ارز ترجیح به تدریج در حال بروز در اقتصاد است، آن را تکلیف قانونی دولت برشمرد.

سخنگوی اقتصادی دولت از افزایش خرید گندم از کشاورزان خبر داد و گفت: 35 درصد نسبت به سال گذشته افزایش تولید گندم و 2.5 میلیون تن کاهش واردات داشتیم به طوری که دولت به جای دادن یارانه به کشاورزان خارجی، به گندمکاران یارانه خود را پرداخت کرد.

وی خاطر نشان کرد که یارانه خرید گندم در سال زراعی جدید به 81 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

رشد 13 درصدی صادرات در نیمه نخست امسال

سخنگوی دولت در ادامه از رشد 13 درصدی صادرات در نیمه نخست امسال خبر داد و آن را نتیجه سیاست همسایگی و عضویت در پیمان های منطقه ای از سوی دولت سیزدهم دانست.

خاندوزی تاکید کرد: تلاش دولت این بوده است تا از طریق مهار تورم‌ها، خلق نقدینگی به نقطه مطلوبی برسد به طوری که نقدینگی پایان شهریور به 5.3 درصد کاهش یافته و همین مقدار نقدینگی هم نسبت به مرداد ماه روند کاهشی داشته است.

سخنگوی اقتصادی دولت  افزایش 6 هزار مگاواتی تولید برق را یادآور شد و آن را سه برابر سال پایانی دولت قبل برآورد کرد.

وی احیای 2500 واحد صنعتی را از ثمرات سیاست های اقتصادی دولت برشمرد.


سهم 7.5 درصدی بدهی بانک ها به بانک مرکزی در رشد پایه پولی

سخنگوی اقتصادی دولت ساماندهی نظام بانکی و کاهش زیان انباشته بانک ها را از دیگر سیاست های دولت در حوزه اقتصاد کلان عنوان کرد و  از کاهش زیان انباشته بانک‌ها در دولت سیزدهم و نیز رشد 55 درصدی پرداخت تسهیلات ازدواج خبر داد.

وی با تاکید بر اینکه شبکه بانکی باید سودآور باشد، افزود: از شش بانک دولتی، پنج بانک سود آور شده‌اند.

خاندوزی اظهار داشت: افزایش صادرات گاز و مواردی از این دست در شرایطی رخ داد که سهم دولت از درآمدهای نفت نسبت به سال های گذشته کمتر بوده است.

وی افزود: 113 هزار مجوز کسب و کار صادر شده و برای نخستین بار درآمد مالیاتی نیمی از هزینه های دولت را تامین کرده است.

خاندوزی درباره افزایش تولید برق گفت: 6 هزار مگاوات افزایش ظرفیت تولید برق در این یک سال داشتیم که سه برابر سال قبل آن، به ظرفیت برق در این دولت اضافه شد و امیدواریم تا پایان امسال به 12 هزار مگاوات برسانیم.

وی احیای2500 واحد صنعتی راکد، دنبال کردن کنترل نقدینگی در کنار سودآوری شبکه‌های بانکی کشور را از دیگر اقدامات دولت برشمرد و گفت: زیانهای انباشته بانکها کاهش یافته است و در بخش تسهیلات 49 درصد یعنی هزار و 954 میلیارد تومان و در حوزه تسهیلات ازدواج 54 درصد معادل 67 هزار میلیارد تومان رشد داشته ایم.

بازگشت درآمدهای استانی به استان مربوطه در راستای عدالت منطقه‌ای

 سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره به فعالیت‌ها در حوزه نفتی خاطرنشان کرد: نیمه نخست امسال 22 درصد صادرات گاز در حوزه نفتی داشتیم و درآمد دولت در حوزه نفت کمتر بوده است.

خاندوزی با تأکید بر شفافیت در دولت سیزدهم گفت: شفافیت را همچنان پیگیری کردیم و این نورافکنی بر حیاط خلوت مدیران است.

وزیر اقتصاد با اشاره به صدور 113 هزار مجوز الکترونیکی و افزایش سهم درآمدهای مالیاتی، درباره عدالت منطقه ای، تصریح کرد: عدالت منطقه‌ای یعنی اموال و همه درآمدهای استانی که در تهران وصول می شود برای نخستین بار به خود استان‌ها بازگشت. 

وی گفت: 5 هزار میلیارد تومانی که بعد از چندین سال تاخیر به استان خوزستان برگشت و در توسعه و حل مشکلات این استان تاثیر قابل ملاحظه ای داشت و این رویه ادامه می‌یابد.

همه جهت گیری دولت عدم ایجاد انحصار برای شرکت خاص در واردات خودرو است

سخنگوی اقتصادی دولت در ارتباط با واردات خودرو و انحصاری بودن آن گفت: دولت در این زمینه مصوبه ای داشت که وزارت صمت مشغول اجرای مقدمات آن است و معتقدیم حرکت کردن به سمت بازارهای رقابتی به نفع مردم است.

خاندوزی تأکید کرد: همه جهت گیری دولت این است که انحصاری برای شرکت خاص ایجاد نشود و امیدوارم در روزهای آینده امکان ثبت سفارش فراهم شود.

وزیر اقتصاد درباره پایه پولی و نقدینگی و دلیل متوقف شدن کاهش رشد نقدینگی در ماههای اخیر، گفت: در پایان شهریور 1401 از حدود 33درصد رشد پایه پولی مان 7.5 درصد آن سهم بدهی بانکها به بانک مرکزی بود. هرچند این موضوع قابل دفاع نیست اما مجموع وضعیت بدهی بانکها به بانک مرکزی بدتر نشده است.

وی ادامه داد: بخشی از این بدهی به جهت نقدینه خواهی بانکها برای دراختیار گذاشتن تولید است و بخشی هم به بی انضباطی های خود بانکها برمی‌گردد که از طرف بانک مرکزی ماهانه نظارت می شود. دولت اما تلاش دارد تا در بحث اضافه برداشت ها از وثیقه، کوتاه نیاید.

سخنگوی اقتصادی دولت درباره سوئیفت مالی با روسیه، برنامه دولت برای تبادلات مالی با دیگر کشورها، گفت: دولت به دنبال آن است تا حد ممکن از ظرفیت پولی و تهاتر در وابستگی کمتر به روش برای تحریم ارزی استفاده کند . همین مسیر را با کشورهای همسایه و هم سو ادامه خواهیم داد.

سناریوی دشمن برای «تحریم‌های دوباره» ایران

خاندوزی همچنین درباره اینکه آیا با توجه به نقش دشمنان در آشوبهای اخیر، موفقیت‌های اقتصادی چقدر بر این آشوب‌ها موثر بوده است گفت: موافقم که بخشی از انگیزه های پشت سر اتاق فرمان نا آرامی‌های کشور ناراحتی از این جهت گیری‌های اقتصادی کشور است که شروع شده و امیدواریم این سیاستها به نتیجه برسد.

وی تأکید کرد: این حوادث نه تنها مانع نیست بلکه دولت را در ادامه مسیر اقتصادی و سیاست خارجی اش مصمم تر کرده است‌. تحریم‌های دوباره طرحی است که از سوی دشمنان خارجی کشور در پیش گرفته شده است.

وزیر اقتصاد با اشاره به صورتهای مالی 400 شرکت منتشر شده و اقدام دولت برای کاهش حجم زیان انباشته  گفت: هدف اولیه دولت این بود که باب محرم بودن مردم را باز کند تا با یک مطالبه عمومی مواجه شویم . شاخص زیان انباشته را شاخص گویایی در میان مدت و بلند مدت نمی بینم آن چیزی که برای ما قابل اهمیت است شاخص سودآوری است که در برخی شرکت‌ها رخ داده است.

از 6 بانک دولتی 5 بانک سودآور شدند

وی افزود: از 6 بانک دولتی 5 بانک سودآور شدند و این نشان می دهد ریل درستی است و باید با سرعت این مسیر را ادامه دهیم. 

خاندوزی با بیان اینکه دولت برای کاهش زیان شرکت‌ها که اینها عمدتا مطالبات سنگینی از دولت دارند، از طریق مولدسازی دارایی ها و اوراق بدهی های دولت اقدام می کند، درباره برنامه حذف ترجیحی و مشخص نبودن کالا برگ الکترونیکی و نبود زیرساختها و همچنین احتمال استفاده از برنامه شبه نفت اظهار داشت: در برنامه دولت استفاده از برنامه فعلی شبه نفت در دستور کار نیست. به دلیل درگیری سه ماهه این وزارتخانه در فرایند تعیین وزیر، برای انجام این طرح دچار تردید بود و همین باعث شد تا سرعت اجرای طرح کاهش یابد.

وی با تبریک به آقای مرتضوی خاطرنشان کرد: با همت دوستان در وزارت خانه امیدواریم طرح کالابرگ الکترونیک به طوری اجرا شود؛ البته زیرساختها فراهم شده است.

دولت با حذف ارز ترجیحی در بودجه 1401 رو به جلو گام برداشت

خاندوزی با اشاره به برنامه دولت در بودجه 1402 گفت: سرفصلها روشن است تلاش دولت این است بودجه 1402 با کسری تراز عملیاتی کمتری نسبت به بودجه 1401 بسته شود هنوز این تراز قابل قبول نیست‌. 

وی افزود: در حوزه بودجه جاری با نگاه انقباضی و نگاه حداقلی است تا کسری بودجه را کاهش دهد . در حوزه کالاهای اساسی به دلیل حذف ارز ترجیحی بودجه 1401 گامی به جلو برداشت.

سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به اینکه چرا مشکلات مناطق آزاد از جمله فرارهای مالیاتی رفع نشده است، گفت به رغم اینکه ادعا نداریم مناطق آزاد مشکلاتی ندارد اما قدم های خوبی برای جلوگیری از فرارهای مالیاتی برداشته شده است. هر چند کشور هنوز نسبت به وضعیت مطلوب در مناطق آزاد فاصله دارد و سرسختانه به دنبال اصلاح آن هستیم.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/371035/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سقوط قیمت بیت کوین

پیش‌بینی یک کارشناس درباره نرخ اجاره در سال 1403؛ اجاره‌بها از تورم پیشی می‌گیرد؟

تکذیب ممنوعیت پرواز عراق - ایران

امیدوارم مدیران تراکتور تصمیم عجولانه‌ای برای نیمکت تیم نگیرند

آذرپیرا مقتدرانه از سد آزادکار ژاپنی گذشت

حواشی جذاب برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی

ستاره جنجالی: سرنوشتم بود که اخراج نشوم!

نامزدهای کسب عنوان بهترین گل هفته لیگ اروپا

معرفی برترین‌های مسابقات آزاد اسکیت سرعت مردان

ستاره سیتی: به احترام رئال کلاه از سر برمی‌دارم

روایت امیرعبداللهیان از رایزنی‌های دیپلماتیکش در نیویورک

واکنش فرمانده ارتش به امروز صبح حادثه اصفهان

عضو دفتر نشر آثار رهبر انقلاب: برخی مسئولان به دلیل کارهای بی‌قاعده در حوزه حجاب تذکر گرفتند

موزیک ویدئوی «خط قرمز» با صدای سهراب پاکزاد

وضعیت آب‌وهوا طی روزهای آینده؛ استان‌هایی که منتظر بارش هستند

تصویر روز ناسا؛ روبه‌روی NGC 1232

«رئالیست‌ها» وارد بازار نشر شدند

فریاد مهاجم سابق لیورپول بر سر داور

پرده‌برداری از تراکتور بدون خمس در قائمشهر

دروسی: لورکوزن شکست‌ناپذیر نیست

هشدار کاپلو به یوونتوس با تمجید از طارمی

پرسپولیس کار سختی نسبت به استقلال دارد

کارشناس فوتبال: تجربه استقلال تعیین کننده است

علی چینی: نباید به استقلال ایراد گرفت

بازیکن سابق فوتسال: ایران منطقی بازی کرد

ایتالیا برای فصل آینده لیگ قهرمانان 5 سهمیه‌ای شد

ابراز نگرانی انگلیس نسبت به امنیت افتتاحیه المپیک پاریس

عباس‌زاده: تاریخ رژیم صهیونیستی به دو مقطع قبل و بعد از حمله تلافی‌جویانه ایران تقسیم شده است

دستورات رئیس جمهور در نشست پیگیری موضوعات ویژه استان سمنان

طعنه وزیر صهیونیست به گزارش‌ها درباره انفجارهای اصفهان: مسخره است

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

آرزوی مایکل داگلاس برای مرگ در «مرد مورچه‌ای»

هجدهمین شماره «همساز» با دونوازی تنبک منتشر شد

ماجرای رد و بدل رمز ارز برای تقلب در کنکور!

ورود «مهمان سرزده» به کتابفروشی‌ها/یک‌قصه تصویری برای کودکان

بودجه امسال چه زمانی نهایی می‌شود؟

رقم دقیق افزایش حقوق کارمندان

درگیری هواداران با ستاره‌های میلان

دستاورد جدید ژرمن‌ها در اروپا پس از 29 سال

استقلال در اندیشه پایین کشیدن پرسپولیس

دانشگر با کتف در رفته تمرین می‌کند!

پاس گل‌ هفته به نام جانشین گلسازترین بازیکن گل‌گهر!

حریف تراکتور نصف تیمش را ندارد!

برد راحت امامی مقابل حریف کره‌ای و صعود به نیمه‌نهایی

بهترین موقعیت‌های هفته بیست و سوم لیگ برتر

آمادگی ایران برای کمک به مردم در معرض سیل در امارات

فرانسه: به درخواست اردن موشک‌ها و پهپادهای ایران رهگیری کردیم

آژانس اتمی: آسیبی به سایت‌های هسته‌ای ایران وارد نشده است

جایزه «چهره سال هنر انقلاب اسلامی» وظیفه هنرمند را بیشتر می‌کند

2 خبر از فیلم کوتاه؛ آخرین وضعیت «ابله» و«آخرین شیهه»