راه ترقی

آخرين مطالب

پرواز هواپیماهای هیدروژنی ایرباس با قلب یخی دانش

پرواز هواپیماهای هیدروژنی ایرباس با قلب یخی
  بزرگنمايي:

راه ترقی - ایسنا / هواپیماهای جدید شرکت ایرباس در آینده با سوخت هیدروژن که در دمای منفی 253 درجه سانتیگراد نگه داشته می‌شود، به پرواز درمی‌آیند و این شرکت هم اکنون در حال توسعه مخازن ذخیره هیدروژن برودتی است.
به نقل از آی‌ای، بر اساس اعلام شرکت ایرباس، این شرکت در حال مهندسی مخازن ذخیره هیدروژن برودتی جدید برای پشتیبانی از هواپیماهای آینده است که با سوخت هیدروژن مایع کار می‌کنند.
ایرباس این هواپیماها را قلب‌های سرد می‌نامد و در مرکزیت برنامه هواپیماهای جدید مبتنی بر هیدروژن خود موسوم به ZEROe قرار دارند.
این شرکت در وبلاگ خود آورده است: هیدروژن کلید مأموریت ما برای عرضه هواپیماهای فاقد آلایندگی به بازار تا سال 2035 است، اما باید در دمای فوق‌العاده سرد منفی 253 درجه سانتی‌گراد ذخیره شود. استفاده از این فناوری به معنای توسعه مخازن ذخیره هیدروژن برودتی خلاقانه و نوآورانه است. خوشبختانه ما تیم‌هایی در شرکت خود داریم که مجموعه‌ای از مهارت‌ها را برای ایجاد آنها دارند.
ایرباس در ادامه توضیح می‌دهد که دو فناوری اساسی وجود دارد که یک هواپیما را قادر می‌سازد مستقیماً با هیدروژن پرواز کند: نیرو دادن به موتور با احتراق هیدروژن از طریق موتورهای توربین گاز اصلاح‌شده یا استفاده از سلول‌های سوختی هیدروژنی برای ایجاد نیروی الکتریکی. گزینه دیگر نیز یک رویکرد ترکیبی است که از ترکیبی از هر دو فناوری استفاده می‌کند.
هیدروژن باید خیلی سرد نگه داشته شود
ایرباس می‌گوید: صرف نظر از این گزینه‌ها، پای یک موضوع ثابت در میان است و آن این که هیدروژن باید بسیار سرد نگه داشته شود. هیدروژن در چنین هواپیمایی باید در دمای منفی 253 درجه سانتیگراد نگهداری شود و در تمام طول پرواز به طور مداوم این دما حتی زمانی که مخازن خالی می‌شوند، حفظ شود.
به همین دلیل است که مخازن ذخیره‌سازی هواپیماهای هیدروژنی جزء ضروری و حیاتی پروازهای آینده با سوخت هیدروژن هستند. با این حال، مهندسی آنها دشوار است، زیرا کاملاً متفاوت از هواپیماهای سنتی هستند.
ایرباس برای توسعه این مخازن حدود 15 ماه پیش مرکز توسعه انتشار صفر(ZEDCs) را در نانت فرانسه و برمن آلمان تأسیس کرد که مسئولیت پیشبرد این فناوری جدید را بر عهده دارند. مخازن در نانت تولید می‌شوند و جعبه‌های سرد که وظیفه به شکل گاز درآوردن هیدروژن مایع را بر عهده دارند، در برمن تولید می‌شوند.
کریس ردفرن رئیس بخش ساخت این مخازن می‌گوید: این یک گواه واقعی بر کار تیمی در سراسر سایت‌های ما است که شاهد تولید اولین مخزن به این سرعت باشیم. ما می‌خواهیم این مخازن را برای کارایی بیشتر بهینه کنیم و ردپای زیست‌محیطی آن را کاهش دهیم. هرچه باشد، یک هواپیمای بدون آلایندگی باید در طول چرخه عمر خود تا حد امکان نزدیک به انتشار آلایندگی صفر باشد.
قدم‌های بعدی
مهندسان ایرباس می‌گویند که قدم بعدی این است که به نمونه اولیه با دید انتقادی نگاه کنیم و از خود بپرسیم که چه کاری را می‌توانیم بهتر انجام دهیم. این گروه، بینش و داده‌های آزمایشی را از مدل اول جمع‌آوری می‌کند تا روی نمونه اولیه دوم کار کند که با هیدروژن پر می‌شود.
اهداف اصلی گروه سازنده این مخازن به حداکثر رساندن فضا، بهبود عملکرد و ساده‌سازی فرآیند تولید است. ساخت و آزمایش این نمونه اولیه حدود یک سال دیگر طول می‌کشد و هدف نهایی این است که تا سال‌های 2026 تا 2028 یک مخزن آماده نصب در هواپیمای A380 باشد.
ایرباس در پایان گفت: این پروژه، پروازهای ما را متحول می‌کند و پایداری را به خط مقدم صنعت می‌آورد. ما مدام به دنبال استفاده از فناوری‌های نوآورانه هستیم تا به ما کمک کنند به هدف خود در ارائه هواپیماهای بدون آلایندگی به بازار تا سال 2035 دست یابیم.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/374614/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیگنال مثبت به بورس تهران

هشدار بانک جهانی درباره نفت 100 دلاری

علت گرانی شدید قیمت پیاز

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

پیروزی فاینورد با حضور کوتاه مدت علیرضا جهانبخش

دردسر توخل؛ غیبت دوباره دو ستاره بایرن مونیخ

پوستر فدراسیون فوتبال برای دیدار امروز فوتسال ایران و ازبکستان

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

گزارش رسانه روسی از دوران طلایی سردار آزمون در زنیت

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس

فرمانده سپاه با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد

رئوفیان: هر کس رئیس مجلس شود شورای وحدت با او همکاری می‌کند

مصباحی مقدم: دشمنان شکست خورده در حال تدارک استراتژی جدید برای ضربه زدن به نظام هستند

موضع دولت درخصوص انتخاب رئیس مجلس دوازدهم

معاون اجرایی ارتش: هر تهدیدی علیه ایران را در نطفه خفه خواهیم کرد

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

پخش برنامه «هفت» با اجرای بهروز افخمی از فردا

بازسازی سکانس مشهور ترانه علیدوستی توسط صهبا شرافتی

مهران مدیری با «پدر قهوه» به شبکه خانگی می آید

فروش 9 میلیاردی «مست عشق» در دو روز

این چه سوزشی است که بر جان من پدید آمد؟!

عکسی از بازیگر سریال «جومونگ» پس از سال‌ها

آقای ناخدا ما آدمای بدی نیستیم

این کار را با مدیرتان نکنید!

موزیک ویدئوی متفاوت از قطعه وطنیِ همایون شجریان

موسیقی بی‌کلام زیبا و آرامش‌بخش «بهشت» با هنرمندی پیدر بی هلند

نماهنگ تماشایی آرون افشار بنام «شب رویایی»

پیامدهای تعطیل شدن روز پنجشنبه

رقابت پرمتقاضی‌ترین رشته‌های کنکور آغاز شد

دستگیری 4 نفر سر جلسه کنکور

داستان عجیب گم شدن حلقه ازدواج

وعده حل مشکل کمبود ناوگان جاده‌ای اربعین 1403 با واردات

به کار گیری منشی های خانم در ادارات کرمانشاه ممنوع شد

کشف مکان دقیق دفن افلاطون

پیش‌بینی وضعیت آب و هوا؛ سامانه بارشی جدی سه شنبه وارد کشور می‌شود

خبر خوش رئیس سازمان سنجش برای بازماندگان از کنکور به خاطر سیل

ماجرای قمه‌کشی در ارومیه

سگ رباتیک با قابلیت شعله‌افکنی تا فاصله 10 متری

تصاویری از لحظه فرود آپولو 11 بر سطح ماه در سال 1969