راه ترقی

آخرين مطالب

عجیب‌ترین شرایط آب و هوایی زمین دانش

عجیب‌ترین شرایط آب و هوایی زمین
  بزرگنمايي:

راه ترقی - فرادید / پنج سال گذشته در سیاره ما گرم‌ترین سال‌هایی است که تا به حال در تاریخ ثبت شده است. سالانه 1.2 تریلیون تن یخ در حال ذوب شدن است و این در حالی است که اقیانوس اطلس طوفان‌های بیشتری را در سال جاری نسبت به گذشته به راه انداخت.
شرایط جوی واقلیمی زمین، آب وهوای مناطق کره خاکی را تحت تأثیر قرار داده و همین دلیلی است برای آتش سوزی‌های طبیعی که وسعت زیادی از جنگل‌ها را می‌سوزانند و سیل‌هایی که سکونتگاه‌های انسانی را ویران می‌کنند.
مهم نیست که چقدر در محافظت از خود در برابر حوادث طبیعی رشد و تکامل پیدا کرده‌ایم، بلکه باید در نظر داشته باشیم رویداد‌های شدید آب و هوایی به ما یادآوری می‌کنند که همیشه در تیررس آن‌ها خواهیم بود.
در این گزارش به کل جهان سفر می کنیم و از کنیا گرفته تا قطب جنوب، بدترین و عجیب‌ترین شرایط آب و هوایی دنیا را برای شما بیان می‌کنیم. تا پایان این سفر هیجان انگیز با ما همراه باشید:
دمای هوا
بالاترین دمای ثبت شده روی زمین
دره مرگ با نام مناسبی که دارد در کالیفرنیا، ایالات متحده آمریکا، یکی از گرم‌ترین مکان‌های جهان است. بالاترین دمای تاریخ زمین، 56.7 درجه سانتیگراد (134 درجه فارنهایت)، در مزرعه گرینلند در 10 ژوئیه 1913 ثبت شد.
اگرچه در مورد صحت این موضوع هنوز تردید وجود دارد، اما اخیرا دمای 54.4 درجه سانتیگراد (129.9 درجه فارنهایت) در دره مرگ در 16 آگوست 2020 ثبت شده است. اگر سازمان جهانی هواشناسی (M H O) صحت آن را تأیید کند، احتمالاً به عنوان بالاترین دمای اندازه گیری شده در تاریخ که قابل اطمینان است ثبت خواهد شد.
دره مرگ همچنین رکورد گرم‌ترین ماه (تک مکان) را دارد. بین 1 و 31 ژوئیه 2018، میانگین دمای روزانه 42.3 درجه سانتیگراد (108.1 درجه فارنهایت)، بر اساس خوانش‌های ثبت شده در ایستگاه هواشناسی در نزدیکی آن بوده است.
بیشترین محدوده دمایی در یک روز
در طول 24 ساعت، دمای هوا در لوما، مونتانا، ایالات متحده آمریکا به رکورد 57.2 درجه سانتیگراد (103 درجه فارنهایت) رسید. در ساعت 9 صبح دماسنج -47.7 درجه سانتیگراد (-54 درجه فارنهایت) در 14 ژانویه 1972 را ثبت کرد و دما تا ساعت 8 صبح روز بعد به 9.4 درجه سانتیگراد (49 درجه فارنهایت) افزایش یافت.
دمای بسیار پایین در 14 ژانویه در لوما ناشی رویداد باد شینوک بود. شینوک نوعی باد گرم و خشک از نوع فون (گرم‌باد) است که در دامنه‌های شرقی کوه‌های راکی در کانادا و ایالات متحده آمریکا می‌وزد. جهت این باد تابع ناهمواری‌های محلی بوده و فصل وزش آن زمستان و بهار است.
کمترین دمای ثبت شده روی زمین
ایستگاه تحقیقاتی وستوک در یکی از سردترین نقاط کره زمین قرار دارد. در طول زمستان در نیمکره جنوبی در 21 ژوئیه 1983، دما در منطقه قطب جنوب به 89.2- درجه سانتیگراد (-128.6 درجه فارنهایت) کاهش یافت. این دما 54 درجه سانتی گراد سردتر از میانگین دمای زمستان در آنجا و همچنین سردترین دمای ثبت شده روی زمین است.
بیشترین میزان بارش باران
چراپونجی در مگالایای هند یکی از مرطوب‌ترین مکان‌های جهان است. اگرچه این شهر در ارتفاع بالایی قرار دارد، اما رکورددار میزان بارندگی مداوم 48 ساعته با 2493 میلی متر (8 فوت 2 اینچ) باران دریافتی در 15 تا 16 ژوئن 1995 است – این میزان بارندگی را WMO تأیید کرده است. چراپونجی همچنین دارای رکورد بیشترین بارندگی ماهانه با 9300 میلی متر (30 فوت 6 اینچ) در ژوئیه 1861 است.
ساکنان محلی، طی چندین دهه، ریشه درختان را به هم پیوند داده اند تا پل‌های زنده ایجاد کنند. این پل‌های ریشه‌ای روستاییان را قادر می‌سازد تا از رودخانه‌ها و تنگه‌های فراوانی عبور کنند.

راه ترقی


مرطوب‌ترین کویر
صحرای سونورا در بخش‌هایی از آریزونا و کالیفرنیا، ایالات متحده آمریکا تا ایالت‌های سونورا و باخای کالیفرنیا و مکزیک امتداد دارد. میزان بارندگی سالانه آن بین 76 تا 500 میلی متر (2.9 تا 19.6 اینچ) در مناطق مختلف بیابان است. یکی از ویژگی‌های غیرمعمول صحرای سونورا الگوی بارندگی دو وجهی آن است (یعنی دو فصل مرطوب؛ یکی از دسامبر تا مارس و دیگری از جولای تا آگوست).
خشک‌ترین مکان
اگر در قلب صحرای آتاکاما (خشک‌ترین صحرای جهان) قدم بردارید، شهرکوئیلاگوآ (Quillagua) را خواهید دید. خشک‌ترین جای دنیا بین سال‌های 1964 تا 2001 با میانگین بارندگی سالانه فقط 0.5 میلی متر (0.002 اینچ) بود. در مقایسه، صحرای آقریقا - بزرگترین بیابان گرم جهان - به طور متوسط سالانه 100 تا 250 میلی متر (4 تا 10 اینچ) بارندگی دارد.
بیشترین وقوع باران قرمز
باران قرمز پدیده‌ای است که در آن قطرات باران قرمز که برخی آن را "باران خون" می‌نامند، از آسمان می‌ریزد. مواردی از باران خون در طول تاریخ ثبت شده است، از جمله یکی در ایلیاد هومر، در سال. 1260-1180 ق. م. ایالت کرالا هند بارندگی‌های متعددی از باران قرمز را بین 25 ژوئیه تا 23 سپتامبر 2001 تجربه کرد که این منطقه را به اولین و تنها مکان روی زمین تبدیل کرد که در آن در سه ماه متوالی بارش باران قرمز رخ داده است.
هاگ‌های فرازمینی و گرد و غبار معلق هر دو از جمله توجیهات برای باران قرمز هستند. با این حال، پس از تجزیه و تحلیل نمونه‌ها در سال 2015، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که این امر به دلیل وجود هاگ‌های ریز جلبک از گونه Trentepohlia annulata است.
طولانی‌ترین بارش برف و یخ
از 19 فوریه 1971 تا 18 فوریه 1972، 31.1 متر (102 فوت) برف در منطقه پارادایس پارک ملی مونت رینیر، واشنگتن، ایالات متحده آمریکا بارید. رینیر در ارتفاع 4392 متری (14410 فوت) دارای پوشش دائمی از برف است.
بدترین فاجعه طوفان و کوران برف - میزان خسارت
یک طوفان عظیم زمستانی در 12 تا 13 مارس 1993 کل سواحل شرقی ایالات متحده را ویران کرد. یک هواشناس آن را به عنوان "طوفانی با قلب یک کولاک و روح یک طوفان" توصیف کرد، این طوفان باعث کشته شدن 500 نفر و ایجاد 1.2 میلیارد دلار (825.14 میلیون پوند) خسارت شد.
سنگین‌ترین تگرگ‌ها
سنگین‌ترین تگرگ‌های ثبت شده تا 1.02 کیلوگرم (2 پوند 3.9 اونس) وزن داشتند. تگرگی به اندازه گریپ فروت در 14 آوریل 1986 باعث مرگ 92 نفر در منطقه گوپالگانج بنگلادش شد.
بیشترین بارش تگرگ در یک سال
شاید برای برخی تعجب آور باشد که بیشترین طوفان تگرگ در یک سال در منطقه کریچو هیلز کنیا رخ داد. این منطقه به طور متوسط در هر سال حدود 132 روز بارش تگرگ دارد. ارتفاعات کنیا به عنوان یکی از برترین مناطق تولید چای در جهان مشهور است و ممکن است ذرات گرد و غبار که در اثر فعالیت چایی کار‌ها به بالا فرستاده می‌شوند، به عنوان نقاط کلیدی در جو برای تشکیل سنگ‌های تگرگ عمل کنند.

راه ترقی


شدیدترین باد، طوفان و گردباد
شدیدترین طوفان: شدت یک طوفان با کمترین فشار بارومتری (بارومتر یک ابزار اندازه گیری است که برای اندازه ‌گیری فشار اتمسفر مورد استفاده قرار می‌گیرد) طوفان تعیین می‌شود.
طوفان ویلما شدیدترین طوفانی است که تاکنون توسط مرکز جهانی طوفان ثبت شده است. فشار داخل طوفان، هنگام عبور از خلیج مکزیک، توسط یک هواپیمای USAF، 882 mbar یا 26.05 اینچ جیوه ثبت شد (فشار اتمسفر معمولی حدود 1013 mbar یا 29.91 اینچ جیوه است).
این طوفان که در 16 اکتبر 2005 شکل گرفت، 11 روز بعد، پس از ایجاد خسارت حدود 29 میلیارد دلاری در سراسر مکزیک، کوبا و فلوریدا، ایالات متحده، از بین رفت.
بادخیزترین مکان
کوه واشنگتن، نیوهمپشایر، ایالات متحده، بادخیزترین مکان در جهان است. سرعت باد سطحی 231 مایل در ساعت (371 کیلومتر در ساعت) در 12 آوریل 1934 ثبت شد و رکورد سریعترین سرعت باد سطحی در ارتفاع بالا را به نام خود ثبت کرد.
سریعترین سرعت باد سطحی در سطح دریا 207 مایل در ساعت (333 کیلومتر در ساعت) است که در 8 مارس 1972 در پایگاه هوایی Thule، گرینلند ثبت شد. تول در حال حاضر به عنوان شمالی‌ترین پایگاه نیروی فضایی ایالات متحده عمل می‌کند. سریعترین سرعت باد (و نه سرعت سطحی) ثبت شده تاکنون 302 +/- 20 مایل در ساعت (486 +/-32 کیلومتر در ساعت) است که در ماه می 1999 یک گردباد بزرگ در نزدیکی بریج کریک، اوکلاهاما آن را تولید کرد.
بزرگترین گردباد اندازه گیری شده
گردباد‌ها بسیار کوچکتر از طوفان‌ها هستند و مدت کوتاه تری دوام می‌آورند، با این حال سرعت باد بیشتری تولید می‌کنند. در 31 مه 2013، یک گردباد با دهانه 4.18 کیلومتر (2.59 مایل) - منطقه‌ای به اندازه‌ای بزرگ برای گنجاندن بیش از 1900 زمین فوتبال - به ال رنو در اوکلاهما، ایالات متحده را فرا گرفت. این ابر گردباد توسط سازمان هواشناسی ملی آمریکا اندازه گیری شد.
اوکلاهاما متعلق به نوار ایالتی در دشت‌های بزرگ ایالات متحده است که به "کوچه تورنادو" معروف است. گردباد‌ها در اینجا شدیدتر از هر منطقه دیگری روی زمین هستند.
گردباد‌های آتشین
گردباد‌های آتشین گردباد‌های واقعی هستند که از ابر‌های پیروکومولونیمبوس تشکیل شده اند. چنین ابر‌هایی بر روی منابع بزرگ گرما مانند آتش سوزی‌های جنگلی یا فوران‌های آتشفشانی تشکیل می‌شوند. در 18 ژانویه 2003، یک گردباد آتشین در آتش سوزی مک اینتایر، بخشی از آتش سوزی ژانویه 2003 کانبرا در استرالیا شکل گرفت.
داده‌های راداری، فیلم‌ها و سایر مشاهدات آب‌وهوایی تأیید می‌کنند که این یک گردباد آتشین واقعی بود. با اندازه گیری نزدیک به نیم کیلومتر در پایه خود و حرکت با سرعت 30 کیلومتر در ساعت، به اندازه‌ای قوی بود که ماشین‌ها را پرتاب کرد، سقف خانه‌ها را کند و هرچه را که در مسیرش بود سوزاند.
بزرگترین آتش سوزی جنگل (تک آتش سوزی)
مقایسه آتش‌سوزی‌های جنگلی بسیار دشوار است، به‌ویژه بین آتش‌سوزی‌های دوره‌های مختلف، زیرا به اشکال مختلفی وجود دارند و می‌توان آن‌ها را به روش‌های مختلفی اندازه‌گیری کرد. دو آتش سوزی در حال حاضر این رکورد را در اختیاردارند، زیرا گمان می‌رود منطقه‌ای از جنگل با اندازه مشابه را سوزانده اند:
* آتش سوزی چینچاگا در ژوئن 1950 در کانادا شروع و از کنترل خارج شد و در نهایت پنج ماه بعد در آلبرتا خاموش شد. تقریباً 1.2 میلیون هکتار (3 میلیون هکتار) از جنگل‌های شمالی را سوزاند.
* آتش‌سوزی داکسینگ آنلینگ در سال 1987 (معروف به آتش اژد‌های سیاه بزرگ)، از سراسر رشته کوه خینگان بزرگ در شمال شرقی چین شروع و به سراسر مرز اتحاد جماهیر شوروی سیبری (روسیه کنونی) رسید. گزارش شده است که آتش سوزی اژد‌های سیاه بزرگ بیش از 200 نفر را کشته، بیش از 250 نفر را زخمی و ده‌ها هزار نفر را آواره کرده است.

راه ترقی


بزرگترین رعد و برق
ابرسلول‌ها رعد و برق‌های قدرتمندی هستند که در اطراف یک مزوسیکلون (یک جریان بالارونده عمیق و چرخان) تشکیل می‌شوند. آن‌ها می‌توانند چندین کیلومتر عرض داشته باشند و ممکن است چندین ساعت طول بکشند که آن‌ها را به بزرگترین و طولانی‌ترین طوفان‌های تندری تبدیل می‌کند.
طولانی‌ترین رعد و برق
در 31 اکتبر 2019، یک رعد و برق در فاصله افقی 709 کیلومتری (440.6 مایلی)، از شمال شرقی آرژانتین و در سراسر جنوب برزیل تا اقیانوس اطلس را در بر گرفت. طول این "مگافلش" معادل فاصله بین بوستون، ماساچوست، و واشنگتن، دی سی، ایالات متحده آمریکا یا از لندن، بریتانیا، تا مرز سوئیس (نزدیک بازل) بود. به طور معمول، طول صاعقه حدود 9 کیلومتر (5.5 مایل) یا کمتر است.
ماندگارترین رعد و برق
-یک رعد و برق به مدت 16.73 ثانیه طول کشید و در 4 مارس 2019 در شمال آرژانتین رخ داد. میانگین مدت زمان صاعقه فقط 0.2 ثانیه است. این رویداد توسط WMO در 25 ژوئن 2020 تأیید شد.
بیشترین تراکم و چگالی رعد و برق
الکتریکی‌ترین مکان روی زمین را می‌توان در ونزوئلا، در دهانه رودخانه کاتاتومبو، جایی که وارد دریاچه ماراکایبو می‌شود، یافت. این منطقه که به‌عنوان «رودخانه آتش» شناخته می‌شود، هر سال تقریباً 250 رعد و برق در هر کیلومتر مربع دریافت می‌کند.
"رعد و برق کاتاتومبو" تا 300 شب در سال در نمایشگر‌هایی رخ می‌دهد که می‌تواند 9 ساعت طول بکشد. نور حاصل از این طوفان‌ها تا فاصله 40 کیلومتری (25 مایلی) قابل مشاهده است و برای ناوبری کشتی استفاده شده است به همین دلیل به عنوان "فانوس دریایی ماراکایبو" نیز شناخته می‌شود.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/375162/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

یک دهه حرف‌های تکراری؛ آیا مواضع فرزین با مدیران سابق بانک مرکزی تفاوتی دارد؟!

زمان واقعی صدور پروانه ساخت چقدر است؟

فرحی گرام : آچار فرانسه اینستاگرام

بارسلونا در اضطراب؛ الان وقت ال‌کلاسیکو نبود

تیموری: برای قهرمانی جام حذفی می‌جنگیم

در السد برای اولین بار خشم ژاوی را دیدم

ملیکا رسولی بانوی کاراته کار مدالش را به علی دایی تقدیم کرد

آنچلوتی: نمایش‌مان مقابل سیتی؟ ندیدم هواداری ناراحت باشد!

کونسیسائو: طارمی حالا همان بازیکنی است که همیشه بود

ترکیب تیم ملی فوتسال در بازی دوم جام ملت‌ها

ترکیب تیم ملی تکواندو بانوان مشخص شد

قدوس متفاوت از نیم‌فصل اول مقابل لوتون

میداوودی: استقلال نکونام لایق قهرمانی است

وزارت دفاع: در مسیر تجهیز و تسلیح سپاه از هیچ کوششی فروگذار نمی‌کنیم

پیام تبریک رئیس دولت امارات و دبیرکل اوپک به رئیسی

پاکستان: سفر رئیسی به اسلام‌آباد از اهمیت بالایی برخوردار است

همکاری علی نصیریان و شبنم مقدمی در «نوروز»

ماهی خاویار به رودخانه روستای نورالدین اومده!

نمایش و نقد «گیج گاه» به ارسباران رسید

حضور 3 فیلم کانون در جشنواره بین‌المللی کودکان لکنوی هند

بازی دیدنی پیمان معادی در سریال افعی تهران

قطعه «سرگشته» از موسیقی متن سریال در چشم باد

امدادرسانی هوایی در مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان

شعرخوانی دختر شیرین زبان

مسخره‌بازی

بامداد بی‌رمق

بازگشت «مهار» به سیاست خارجی آمریکا؟

جزئیات افزایش حقوق سرایداران مدارس اعلام شد

طرح تامین مالی ⁧تولید⁩ و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

تاج : امیدوارم بتوانیم از کشور چین VAR را خریداری کنیم.

تاج: واگذاری باشگاه‌ها (استقلال و پرسپولیس) روز دوشنبه انجام می‌شود

فولاد در تیم ملی جوانان رکورددار شد

گواردیولا: پارسال لوکاکو ما را قهرمان اروپا کرد

وضعیت مبهم سنگربان پرسپولیس؛ بیرانوند به بازی با سپاهان می‌رسد؟

حسینی یاد ذوبی‌های محبوب زنده نگه داشت

استقلال و پرسپولیس یک قدم تا واگذاری

کنایه تاج به باشگاه‌های معترض سقف قرارداد

استراتژی استقلال خوزستان برای بقا جواب داد

محل برگزاری فینال جام حذفی مشخص شد

نام پتروشیمی‌های خریدار باشگاه استقلال مشخص شد

توصیه میرسلیم به دولت رئیسی درباره ریشه‌کنی فساد: جرأت‌مندانه عمل کنید!

تحسین حمله تنبیهی ایران توسط نمایندگان پارلمان ترکیه

گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای درباره میزان خسارات عملیات تنبیهی «وعده صادق»

بررسی چالش‌های رژیم صهیونیستی با مستندهای افق

چه هوای دل‌انگیزی دارد این خانه!

عماد گَند زد!

حسین رفیعی: سیامک حرف میزنه من میخندم

هنرنمایی زنده یاد رضا داوودنژاد در «زندگی به شرط خنده»

خیام خوانی زیبا و تماشایی با خوانندگی آکا صفوی

واکنش سازمان ثبت احوال به حذف نام پدر از کارت هوشمند ملی