راه ترقی

آخرين مطالب

بچه‌پول‌دارها در والیبال ایران؛ سکه به جای پول! ورزشی

بچه‌پول‌دارها در والیبال ایران؛ سکه به جای پول!
  بزرگنمايي:

راه ترقی- یکی از مهمترین دلایل موفقیت والیبال ایران در چند سال اخیر، توجه و برنامه‌ریزی‌ مدون و گسترده فدراسیون والیبال در رده‌های پایه بوده است. این برنامه‌ریزی، قهرمانی در رقابت‌های نوجوانان و جوانان جهان را در پی داشته است؛ اما خطری که در چند سال گذشته تیم‌های پایه والیبال ایران را تهدید کرده و حتی در زمان‌هایی باعث آسیب به این تیم‌ها شده انتخاب بازیکنانی است که به لحاظ فنی صلاحیت حضور در تیم‌های پایه را نداشتند؛ اما توانستند به هر شکل ممکن خودشان را تحمیل کنند تا سابقه بازی در رویدادهای آسیایی و جهانی را کسب کنند.

هر چند در حال حاضر مربیانی در تیم‌های پایه مشغول به کار هستند که هم به لحاظ فنی و هم به لحاظ اخلاقی سرآمد هستند و نمی‌توان به صحت عملکرد آنها در مواجهه با بازیکنانی که به زورِ پول می‌خواهند والیبالیست شوند خدشه‌ای وارد کرد؛ اما هنوز هستند خانواده‌هایی که به دنبال اغوای مربیان تیم‌های پایه هستند. البته این معضل تنها بخش کوچکی از بازیکنان تیم‌های پایه را شامل می‌شود و اکثریت این بازیکنان به دلیل توانایی فنی‌شان فرصت حضور در این تیم‌ها را پیدا کرده‌اند. با این حال نمی‌توان از همین بخش کوچک هم چشم‌پوشی کرد.

رضا مومنی مقدم، سرمربی تیم والیبال جوانان ایران که تیمش با قهرمانی در آسیا جواز حضور در رقابت‌های قهرمانی جهان را به دست آورد در این خصوص به ایرنا گفت: «متاسفانه از سالیان گذشته تا به امروز این مسائل وجود دارد و برخی دوست دارند به هر قیمتی به تیم‌های پایه بازیکن تحمیل کنند. بدترین اتفاق این است که شاهد حضور چنین بازیکنان در تیم‌های ملی پایه باشیم. در این تیم‌ها باید به دنبال بهترین بازیکنان بود و نباید اجازه حضور بازیکنان بی‌کیفیت را داد.»

مومنی‌مقدم یکی از مربیانی بود که به دلیل مقاومت و رد پیشنهادهای مالی، مورد توهین و تهمت‌های زیادی در فضای مجازی شد. او در این خصوص عنوان کرد:«به من هم به طور مستقیم و هم غیرمستقیم پیشنهادهایی دادند تا فلان بازیکنان را در قبال دریافت پول به تیم ملی دعوت کنم؛ اما وقتی مقابل این مسائل مقاومت می کنیم دچار تبعاتی می‌شویم و به شکل‌های مختلف تحت فشار قرار می‌گیریم. با این حال باید در این خصوص وجدان را مدنظر قرار داد و من هم بر همین اساس کاری که می دانم درست است را انجام می‌دهم. حدود 15 سال است که هم به عنوان مربی و هم به عنوان سرمربی در تیم های ملی پایه فعالیت می‌کنم و خداراشکر که مقابل این مسائل ایستاده‌ام. در این سال‌ها در انتخاب بازیکنان اجازه هیچ زدوبند و فسادی را نداده‌ام.

سرمربی تیم جوانان در این خصوص راهکاری هم داد:«باید در انتخاب مربیان پایه باشگاهی و ملی توجه خاصی کرد و سبقه آنها را مورد بررسی قرار داد. خوشبختانه در والیبال ایران مربیان شریف بسیاری حضور دارند؛ اما نباید اجازه فعالیت به آن عده کم را هم داد. ضمن اینکه معضل بازیکنان پولی در والیبال نسبت به سایر رشته‌ها بسیار کمتر است و امیدوارم همین تعداد کم هم دیگر نتوانند فعالیت خارج از چارچوبی داشته باشند.»

چندی پیش شنیده شد که مربی یکی از تیم‌های پایه از بازیکنی در ترکیب تیمش استفاده کرد که خانواده این بازیکن دارای بنیه مالی خوبی بودند و پس از اینکه فدراسیون والیبال متوجه این موضوع شد با این مربی قطع همکاری کرد. چنین اتفاقی نشان می‌دهد فدراسیون والیبال با چنین اتفاقاتی مماشات نمی‌کند؛ اما لازم است که مربیان متخلف اجازه فعالیت در لیگ را هم نداشته باشند. اتفاقی که در حال حاضر رخ می‌دهد حضور مربیانی در لیگ است که سابقه خوبی در این خصوص ندارند؛ با این حال همیشه جزو مربیان شاغل در لیگ هستند.

آرش صادقیانی، سرمربی تیم والیبال زیر 16 سال ایران که سابقه حضور در کادرفنی تیم نوجوانان را هم دارد یکی دیگر از مربیان بااخلاق والیبال ایران است. صادقیانی که سال‌ها عضو تیم ملی والیبال ایران هم بوده در مورد تلاش‌هایی که برای حضور بازیکنان پولی در تیم‌های پایه می‌شود، گفت: «خانواده ها برای موفقیت فرزندان‌شان هر کاری می‌کنند و این مسئله زمانی بد است که فرزندان آنها سطح فنی بالایی در والیبال ندارند؛ اما خانواده‌های آنها به راه‌های دیگری متوسل می شوند. تا به حال از این دست پیشنهادات به من نشده است. شاید دلیلش این باشد که تیم زیر 16 سال به تازگی تشکیل شده است؛ اما قطعا اگر چنین پیشنهاداتی به من شود قاطعانه با آن مقابله خواهم کرد.»

صادقیانی ادامه داد:«متاسفانه گاهی اوقات مربیان نزد خانواده‌ها از فرزندان آنها تعریف و تمجید زیادی انجام می‌دهند و همین موضوع باعث می‌شود وقتی بازیکنان خط می‌خورند خانواده‌ها تصور کنند با راه‌های دیگر می‌توانند باعث حضور فرزندان‌شان در تیم ملی شوند.»

گفته می‌شود برخی مربیان در سال‌های گذشته که چنین اقداماتی انجام می‌دادند برای اینکه ردی از خود به جا نگذارند از خانواده‌ها به جای پول، سکه دریافت می‌کردند. این موضوع پیگیری جدی‌تر فدراسیون والیبال را می‌طلبد. حتی اگر در گذشته هم چنین اتفاقاتی رخ داده لازم است که مشخص شود چه کسانی در این خصوص تخلف کرده‌اند. والیبال ایران باید از وجود معضلاتی همچون تبانی، شرط‌بندی، جذب بازیکنان پولی و ... پاک شود؛ چرا که والیبال موفق‌ترین ورزش گروهی ایران محسوب می‌شود و حیف است که اینگونه و به خاطر منافع عده‌ای قلیل متضرر شود.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/384905/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ماجرای تولید موبایل ایرانی به کجا رسید؟

آماری از تورم نقطه به نقطه تولید گوشت قرمز در کشور

حدادی‌فر: لیگ عجیب و آشفته‌ای داریم

وزیر ورزش و دبیر به بیشکک نرسیدند

اعزام تیم ملی جودو به هنگ کنگ لغو شد

پشیمانی گوندوگان؛ ستاره بارسا دنبال عذرخواهی!

پیولی: رم باکیفیت‌تر از میلان بود!

شکست نماینده هاکی ایران در کاپ آزاد ترکمنستان

همیلتون: تا سال‌ها در فرمول یک می‌مانم

نصرتی به دنبال فرمول طلایی اوسمار

اولیایی: 33 سال است که به دنبال خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال هستند!

استقبال مردم استان سمنان از رئیس‌جمهور

کنایه سنگین آشنا به اسرائیلی‌ها: موشک یا موش کوچک؟!

امیرعبداللهیان در جلسه شورای امنیت چه گفت؟

افشاگری عجیب امیرعلی نبویان از تقلب در بازی پدرخوانده و شب های مافیا

ماشینش «گاوکنترل» داره!

جزئیاتی از زلزله بامداد امروز در خراسان رضوی

سامانه بارشی جدید در راه ایران؛ دوسوم کشور شاهد باران خواهد بود

آخرین وضعیت ترافیکی جاده‌های کشور

واقعیت‌هایی ورای روایت‌ها

سقوط قیمت بیت کوین

پیش‌بینی یک کارشناس درباره نرخ اجاره در سال 1403؛ اجاره‌بها از تورم پیشی می‌گیرد؟

تکذیب ممنوعیت پرواز عراق - ایران

امیدوارم مدیران تراکتور تصمیم عجولانه‌ای برای نیمکت تیم نگیرند

آذرپیرا مقتدرانه از سد آزادکار ژاپنی گذشت

حواشی جذاب برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی

ستاره جنجالی: سرنوشتم بود که اخراج نشوم!

نامزدهای کسب عنوان بهترین گل هفته لیگ اروپا

معرفی برترین‌های مسابقات آزاد اسکیت سرعت مردان

ستاره سیتی: به احترام رئال کلاه از سر برمی‌دارم

روایت امیرعبداللهیان از رایزنی‌های دیپلماتیکش در نیویورک

واکنش فرمانده ارتش به امروز صبح حادثه اصفهان

عضو دفتر نشر آثار رهبر انقلاب: برخی مسئولان به دلیل کارهای بی‌قاعده در حوزه حجاب تذکر گرفتند

موزیک ویدئوی «خط قرمز» با صدای سهراب پاکزاد

وضعیت آب‌وهوا طی روزهای آینده؛ استان‌هایی که منتظر بارش هستند

تصویر روز ناسا؛ روبه‌روی NGC 1232

«رئالیست‌ها» وارد بازار نشر شدند

فریاد مهاجم سابق لیورپول بر سر داور

پرده‌برداری از تراکتور بدون خمس در قائمشهر

دروسی: لورکوزن شکست‌ناپذیر نیست

هشدار کاپلو به یوونتوس با تمجید از طارمی

پرسپولیس کار سختی نسبت به استقلال دارد

کارشناس فوتبال: تجربه استقلال تعیین کننده است

علی چینی: نباید به استقلال ایراد گرفت

بازیکن سابق فوتسال: ایران منطقی بازی کرد

ایتالیا برای فصل آینده لیگ قهرمانان 5 سهمیه‌ای شد

ابراز نگرانی انگلیس نسبت به امنیت افتتاحیه المپیک پاریس

عباس‌زاده: تاریخ رژیم صهیونیستی به دو مقطع قبل و بعد از حمله تلافی‌جویانه ایران تقسیم شده است

دستورات رئیس جمهور در نشست پیگیری موضوعات ویژه استان سمنان

طعنه وزیر صهیونیست به گزارش‌ها درباره انفجارهای اصفهان: مسخره است