راه ترقی

آخرين مطالب

تحقیقات در مورد یکی از بدترین تراژدی‌های فضایی تاریخ آمریکا دانش

تحقیقات در مورد یکی از بدترین تراژدی‌های فضایی تاریخ آمریکا
  بزرگنمايي:

راه ترقی - ایسنا / فاجعه شاتل فضایی کلمبیا در اول فوریه 2003 رخ داد و به مرگ هفت فضانورد منجر شد و همین امر سبب شد تا ناسا نحوه آماده‌سازی و اجرای چنین مأموریت‌هایی را تغییر دهد. 20 سال بعد از این حادثه و هم اکنون مدیر این آژانس فضایی و یکی از اعضای هیئت تحقیق آن همچنان در مورد میراث ماندگار این تراژدی فکر می‌کنند.
به نقل از اسکای، شاتل فضایی کلمبیا، نام یکی از مدارگردهای برنامه شاتل‌های فضایی سازمان هوانوردی و فضایی ملی آمریکا(ناسا) بود که در یکم فوریه 2003 هنگام بازگشت از ایستگاه بین‌المللی فضایی و در بیست و هشتمین مأموریت فضایی خود(ماموریت اس‌تی‌اس-107) به همراه هفت فضانورد در حال بازگشت به جو زمین منفجر شد و تمام سرنشینان آن کشته شدند.
«اسکات هابارد»(Scott Hubbard) دقیقاً به یاد می‌آورد که در روز رخ دادن یکی از مرگبارترین تراژدی‌های تاریخ سفرهای فضایی کجا بود. قبل از اینکه او در صبح روز یکم فوریه 2003 از رختخواب بیرون بیاید، یک برنامه رادیویی در اخبار خود خبری مبنی بر اینکه عملیات بازگشت ماموریت شاتل فضایی کلمبیا ناسا در بازگشت به زمین به تاخیر افتاده منتشر کرد.
او به یاد آورد و گفت: نگران بودم و احساس می‌کردم که مشکلی پیش آمده است.
این فضاپیما که کمی بیش از دو هفته قبل از مرکز فضایی کندی در فلوریدا با هفت فضانورد پرتاب شده بود، قرار بود صبح همان روز فرود بیاید. اما فرود هرگز نیامد.
این فاجعه به هنگام ورود فضانوردان به جو زمین اتفاق افتاد و باعث شد تمام سفرهای فضایی شاتل‌های ناسا تا ژوئن 2005 میلادی به تعویق افتد. فضاپیمای «کلمبیا» نخستین شاتل فضایی مورد استفاده در ناوگان فضایی ناسا بود و نخستین مأموریت فضایی خود را از 12 تا 14 آوریل سال 1981 میلادی با موفقیت به پایان رساند.
تیم تحقیقاتی این حادثه به این نتیجه رسیدند که این فاجعه از 16 روز قبل شروع شده بوده و هنگام پرتاب شاتل به فضا، قطعه‌ای 750 گرمی از فوم محافظ حرارتی مخزن خارجی شاتل فضایی کنده شد و به کامپوزیت کربن-کربن عایق حرارتی بال چپ اصابت کرد. برخورد این قسمت باعث ایجاد شکافی در لبه حمله بال(قسمت جلویی بال) شد و هنگام بازگشت به زمین و در جو که شاتل با گرمای زیادی روبرو بود، دمای زیاد و گازهای گرم باعث شکسته شدن بال از داخل و در نتیجه تکه‌تکه شدن شاتل شد.

راه ترقی

شاتل فضایی کلمبیا که اولین سفر خود را در آوریل 1981 انجام داد، 16 دقیقه قبل از فرود برنامه‌ریزی شده خود در فلوریدا بر فراز تگزاس متلاشی شد و تمام خدمه آن کشته شدند. مایکل اندرسن⁣(Michael Anderson)، دیوید براون(David Brown)، کالپانا چاولا(Kalpana Chawla)، لارل بلر سالتون کلارک(Laurel Blair Salton Clark)، ریک هازبند(Rick Husband)، ویلی مک کول(Willie McCool) و ایلان رامون⁣(Ilan Ramon) از فضانوردان این ماموریت بودند.
این رخداد، پایان برنامه شاتل فضایی آمریکا بود چرا که پیشتر نیز هفت فضانورد در فاجعه چلنجر در سال 1986 جان خود را از دست داده بود. دهمین ماموریت شاتل فضایی چلنجر نیز با یک تراژدی به پایان رسید. این فضاپیما که حامل هفت فضانورد بود، 73 ساعت پس از پرتاب از پایگاه فضایی کیپ کاناورال(Cape Canaveral) منفجر و تبدیل به چند تکه شد که تمامی سرنشینان آن جان خود را از دست دادند.
این ماموریت که «اس‌تی‌اس-51-ال»(STS-51-L ) نام داشت، منجر به کشته شدن «کریستا مک‌اولیف»(Christa McAuliffe) شد که معلم یک دبیرستان بود و به عنوان عضو برنامه «معلم در فضا» ناسا انتخاب شده بود.
پس از انفجار، فضاپیمای چلنجر از ارتفاع 50 هزار فوتی، به اقیانوس اطلس سقوط کرد. ناسا علت این فاجعه را خرابی یکی از واشرهای درزگیر در یکی از موشک‌های پیشران جامد دانست. این پرواز، اولین مأموریت مدارگرد سرنشین‌دار آمریکایی بود که تلفات جانی در پی داشت. همچنین اولین مأموریت فضاپیماهای آمریکایی بود که پس از پرتاب و پیش از رسیدن به فضا شکست خورد. محفظه خدمه و بسیاری از قطعات دیگر فضاپیما پس از یک جستجوی طولانی و عملیات بازیابی از کف اقیانوس جمع‌آوری شد.

راه ترقی

برای هابارد، فرد باتجربه آژانس فضایی ایالات متحده که در آن زمان به عنوان اولین مدیر برنامه مریخ خدمت می‌کرد، انفجار شاتل فضایی کلمبیا دیدگاه او را نسبت به پرتاب موشک برای همیشه تغییر داد.
هابارد گفت: وقتی آن غرش با فرکانس پایین، آن موج فشار به شما برخورد می‌کند، شما نسبت به نیرویی که او برای فرار از جاذبه زمین استفاده می‌کند، احساس ترس می‌کنید. اما اکنون و با تجربه تلخ شاتل فضایی کلمبیا، وقتی پرتابی را می‌بینم که افراد حاضر در آن هستند، این حس اضطراب اضافی وجود دارد که آیا من تمام تلاشم را برای اطمینان از موفقیت ماموریت انجام داده‌ام؟
تماسی که همه چیز را تغییر داد

راه ترقی

قبل از اینکه حتی از دست دادن خدمه تایید شود، هابارد از دفتر مدیر ناسا تماس دریافت کرد و از او خواسته شد که نماینده آژانس در تحقیقات درباره آنچه اتفاق افتاده است، باشد.
مدیر آن زمان ناسا، «شان اوکیف» بود. وی آن زمان همراه خانواده فضانوردان بود و در نهایت مشخص شد مشکلی وجود دارد.
وی به اسکای نیوز گفت: وقتی مشخص شد که شاتل به زمین نمی‌آید، حالمان از هیجان و انتظار به ناامیدی تبدیل شد.
به طور معمول، می‌توانید ساعت خود را تنظیم کنید که چه زمانی شاتل از جو عبور می‌کند. درست مانند روز پرتاب، ما یک ساعت شمارش معکوس داشتیم. معمولاً قبل از دیدن شاتل، هنگامی که شاتل از سد صوتی عبور می‌کند، دو غرش صوتی می‌شنوید، که به شما می‌گوید فضاپیما در شرف فرود است. اما هیچ کدام از ما آن‌ غرش‌های صوتی را نشنیدیم چرا که فروپاشی کلمبیا قبلاً رخ داده بود، خرابه‌های آن بر تگزاس می‌بارید در حالی که خانواده‌های خدمه، بی‌خبر در مرکز فضایی کندی منتظر آنها بودند.
چندی بعد، تحقیقات رسمی آغاز شد. اسکات هابارد به عنوان تنها نماینده ناسا در هیئت تحقیق برای همکاری با ژنرال‌های نیروی هوایی، دریاسالاران نیروی دریایی و فضانوردان سابق ایالات متحده برای ترسیم تصویری دقیق از علت پایان تراژدی کلمبیا انتخاب شد.
وی افزود: من می‌دانستم که اگر با حادثه از دست دادن خدمه مواجه باشیم، این همان تأثیری را بر آژانس خواهد داشت که سالها قبل حادثه چلنجر داشت. بنابراین من با عزم راسخ وارد این کار شدم تا هر کاری که می‌توانم انجام دهم.

راه ترقی

انتظار می‌رفت که تحقیقات شاتل فضایی کلمبیا 30 روز طول بکشد اما در نهایت شش ماه طول کشید. هابارد آن کار را «سخت‌ترین وظیفه» در 20 سال خدمت خود در ناسا می‌داند.
هابارد اظهار کرد: بخش اول، عملیات بسیار غم‌انگیز جستجو و بازیابی بقایای خدمه بود. بقایای هر هفت فضانورد پیدا شد.
اوکیف به یاد می‌آورد که حدود 25 هزار نفر در تلاش برای جمع‌آوری قطعات لاشه فضاپیما بودند که در زمینی به طول 200 مایل از دالاس تا مرز لوئیزیانا پخش شده بود.
پیشینه هابارد در علم و مهندسی باعث شد که او بر روی علت فنی حادثه تمرکز کند. در ابتدا، این شواهد غیرمستقیم بود.
تنها یک تصویر خوب و با وضوح بالا از افتادن این تکه فوم از مخزن اصلی و برخورد آن به بال چپ شاتل و سپس پخش شدن لاشه و بقایا وجود داشت.
آن حادثه نه در هنگام ورود مجدد، بلکه پس از پرتاب در 16 ژانویه و 82 ثانیه پس از پرواز رخ داد.
بخش کنترل ماموریت به فرمانده و خلبان اطلاع داد که به آنها اطمینان داده شده که هیچ دلیلی برای هشدار در مورد ورود مجدد وجود ندارد.
اثبات علت فاجعه
اما زمانی که شاتل فضایی کلمبیا دوباره وارد جو شد، آسیب وارده به بال باعث شد «گازهای فوق گرم» وارد شود که این امر منجر به تخریب بال و متلاشی شدن کل شاتل شد.
هابارد می‌گوید: ریزش فوم از همان اولین پرواز شاتل، 30 سال قبل، اتفاق افتاده بود.
اما در حالی که در ابتدا به عنوان یک ناهنجاری در حین پرواز، که جدی‌ترین مشکل است، برچسب‌گذاری شده بود، در نهایت به عنوان یک «مشکل تغییر»، (یک چیز قابل تعمیر و نگهداری) در نظر گرفته شد و از لحاظ جدی بودن تنزل رتبه یافت. ما فکر می‌کنیم این رویکرد غیرمعمول یکی از علل اساسی این حادثه بوده است.
به دلیل «احساس انکار» در میان افرادی که در طول تحقیقات با آنها مصاحبه شده بود، هابارد می‌گوید که او به آزمایشی که به دنبال بازسازی این ناهنجاری است، روی آورد و در یک مرکز تحقیقاتی در تگزاس مستقر شد. در طول چند ماه، مطابق با مشخصات آنچه برای شاتل کلمبیا اتفاق افتاد آن آزمایش پیکربندی شد.
این آزمایش به طور زنده در هفت ژوئیه 2003 در تلویزیون انجام شد. هابارد به یاد آورد: این باعث ایجاد دو احساس به طور همزمان در من شد. یکی این بود که «بله، ما این را ثابت کردیم» و دیگری «وای خدای من، این افراد اینگونه مردند».
در گزارش کامل هیئت بررسی سوانح کلمبیا که اوکیف 10 روز قبل از انتشار آن در اوت 2003 دریافت کرد - 29 توصیه برای بهبود ایمنی پروازهای شاتل فضایی آینده ارائه شده بود که همه آن‌ها توسط ناسا پذیرفته شدند. آن‌ها شامل این بودند که سقوط فوم از مخزن خارجی شاتل در حین پرتاب، همانطور که در بین مهندسان ناسا به عنوان یک دوره پذیرفته شده بود، دیگر نباید اجازه رخ دادن داشته باشد.
آژانس فضایی ناسا از آن زمان تاکنون هیچ فضانوردی را در طول پروازهای فضایی از دست نداده است.
ناسا هر سال در ژانویه با اهدای گل و ادای احترام در مراسم یادبود در مرکز فضایی کندی، یاد قربانیان کلمبیا و همچنین دیگر فضانوردان کشته شده خود را گرامی می‌دارد.

راه ترقی

هابارد اذعان کرد: ماهیت آن هر بار من را می‌ترساند.
برای هابارد، که در سال 2012 رئیس پنل ایمنی اسپیس ایکس شد و با ایلان ماسک کار می‌کند، درس‌های آموخته شده از کلمبیا اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند.
او به اسکای نیوز گفت: فضا کار سختی است، پرتاب انسان به فضا دشوار است و ما خوش شانس بوده‌ایم که تاکنون فجایع نسبتاً کمی داشته‌ایم. ناسا 15 فضانورد را در طول پرواز فضایی از دست داده است: هفت نفر در شاتل فضایی کلمبیا و چلنجر و یک نفر به نام مایکل آدامز در یک پرواز زیر مداری در سال 1967.
هوبارد گفت: تجربه شاتل فضایی کلمبیا دیدگاه من را در مورد اکتشاف انسان در فضا عمیقاً تغییر داد، اما جاه‌طلبی جمعی ما برای پیشبرد سریع‌تر اهداف، تنها راه حل است.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/388307/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اوپک می‌تواند مانع 100 دلاری شدن قیمت نفت شود

فعال کارگری: شیفت کار پنجشنبه کارگر باید «اضافه کاری» حساب شود

اختصاص بسته‌های غذایی مادران دارای فرزند شیرخوار سه دهک اول درآمدی

چرا مارتینس با وجود 2 اخطاره بودن، اخراج نشد؟

سردار در جذاب‌ترین بازی انتقامی فصل اروپا

معرفی نفرات برتر رده سنی جوانان در کاراته قهرمانی کشور

ناگلزمان تا جام جهانی با آلمان

واکنش مدیر روابط عمومی سپاهان به حرکت منشوری اسماعیلی‌فر

جرایم میلیاردی برای تزریق آرامش به لیگ برتر

مقایسه گل‌ها و مهارت‌های وینیسیوس و یامال

تاریخ بازگشت بارسلونا به نوکمپ مشخص شد

رقابت جدید و جذاب پرسپولیس و استقلال

پرسپولیس امروز به مصاف پیکان می‌رود

استقبال دامغانی‌ها از رئیس‌جمهور ساعاتی پس از زلزله

لاپید: بن‌گویر با یک توئیت یک‌کلمه‌ای اسرائیل را مضحکه دنیا کرد

روایت خبرگزاری روسی از سخنان سفیر ایران درباره پاسخ قاطع ایران به حمله تل آویو

دیدار محسن رضایی با اعضای شورای نگهبان

رئیس جمهور: «وعده صادق» اقدامی ضروری و نماد اقتدار کشور بود

تلویزیون آخر هفته چه فیلم هایی پخش می کند؟

بازیگر سفارشی که کارگردان رو تحقیر میکنه!

شبکه های اجتماعی و تاثیر آن بر صنعت موسیقی

ترافیک سنگین در جاده کرج - چالوس

اخترشناسان پرجرم‌ترین سیاه‌چاله ستاره‌ای کهکشان راه شیری را کشف کردند

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

شلاگیم؛ ماجرای ضربه به پایگاه امنیتی رژیم اسرائیل

کارشناس اقتصادی: سیاست ارز 28500 تومان برخلاف ارز 4200 هیچ آثار سوء پولی نداشته است

کاسمیرو: امباپه در زمین درست مثل رونالدو است

وقتی جیمی کرگر فکر می‌کند تلویزیون استودیو در حال افتادن است!

واکنش سرخیو آگوئرو به ضربات پنالتی دیدار منچسترسیتی و رئال

چاپ مجله اختصاصی برای یک بازی لیگ برتر!

کدام تیم بیشترین شانس فتح لیگ قهرمانان اروپا را دارد؟

ترین‌های هفته بیست و سوم لیگ برتر ایران

تمرین منچستریونایتد برای نیمه نهایی جام حذفی مقابل کاونتری

تمامی گل‌های هفته 29 لیگ برتر پرتغال

شبیه‌سازی بازی منچسترسیتی و رئال مادرید با عروسک لگو

تاریخ و روز بازی رئال تغییر کرد

بررسی اتفاقات مهم فوتسال جام ملت‌ها

واکنش‌های بین‌المللی به حادثه اصفهان

مقابله پدافند هوایی با چند ریزپرنده در اصفهان سوژه فضای مجازی شد

هاشمی‌طبا: اگر ریشه فساد از بالا خشک نشود، جواب گرفتن واقعاً سخت است

چرا رسانه‌های غربی وقایع امروز ایران را بزرگنمایی کردند؟

واکنش انگلیس به حادثه اصفهان: کاهش تنش‌ها ضروری است

مقامات اسرائیلی نمایش تمسخرآمیز ریزپرنده‌ها را پایان حمله به ایران اعلام کردند

واکنش جالب مردم اصفهان به هدف قرارگرفتن چند ریز پرنده‌ توسط پدافند

واکنش فرمانده نیروی زمینی ارتش به حادثه اصفهان

واکنش جالب شبنم مقدمی به آهنگ گل پامچال

نماهنگ «زندگی» با صدای محمد علیزاده

حکم قطعی محکومان پرونده «الماس مال» صادر شد

ماجرای برادر کشی با شلیک گلوله

سازمان هواپیمایی کشوری: پروازهای فرودگاه‌های کشور در حالت عادی هستند