راه ترقی

آخرين مطالب

«قادر طهماسبی» تجلیل و «علی محمد مودب» دستیار ویژه شعر وزیر ارشاد شد انديشه

«قادر طهماسبی» تجلیل و «علی محمد مودب» دستیار ویژه شعر وزیر ارشاد شد
  بزرگنمايي:

راه ترقی - ایسنا / هفدهمین دوره جشنواره شعر فجر با معرفی برگزیدگان، تجلیل از قادر طهماسبی و معرفی دستیار ویژه وزیر ارشاد در حوزه شعر به پایان رسید.
 مراسم پایانی جشنواره شعر فجر عصر و شامگاه روز جمعه، چهاردهم بهمن‌ماه در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد.
در این مراسم که نجم‌الدین شریعتی اجرای آن را بر عهده داشت، علی رمضانی - مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران - با ارائه گزارشی از جشنواره، اظهار کرد: بیش از 3100 اثر به دبیرخانه جشنواره رسید که شاهد رشد 20 درصدی آثار رسیده بودیم. این موضوع کار را برای داوران عزیز سخت‌ و پیچیده‌تر می‌کرد. به لطف خدا و همتی در مجموعه داوران و اعضای هیأت علمی نتایج خوب و قابل دفاعی را شاهد بودیم.
او افزود: 15 نامزد به مرحله نهایی رسیدند، از میان آن‌ها، 5 نفر از بانوان گرامی هستند. اتفاق دیگر حضور مهمانان بین‌المللی در جشنواره بود؛ در یک دهه گذشته جمع مهمانان از کشورهای مختلف فارسی زبان، هند، پاکستان، سوریه، لبنان و افغانستان تاجیکستان، آذربایجان و ازبکستان داشتیم که خیر مقدم مجدد می‌گویم. جشنواره بین‌المللی بنای پوشش فارسی‌زبانان را که در کشورهای مختلف که به این زبان شیرین در حال شعر گفتن و بیان روحیات، افکار و احساسات خود و ملت‌هایشان هستند، دارد. از تمامی کشورهای تمدنی حوزه‌ فارسی زبان مهمان داریم.
مدیر خانه کتاب و ادبیات با بیان این‌که این دوره با چهل و چهارمین فجر شکوهمند انقلاب همزمان شد، اظهار کرد: انقلاب اسلامی، رویداد فوق‌العاده برای ملت ایران و کشورمان بود که تاریخ را به قبل و بعد خود تقسیم کرد. جشنواره فجر از ثمرات آن است. محافل ادبی که در سراسر کشور داشتیم، از مشهد و لرستان و شیراز تا بوموسی تلاشی برای درگیر کردن مجموعه شاعران کشور در این رویداد بود؛ قریب به 100 شاعر درجه اول در محافل، برگزاری رویداد ادبی، کلک خیال و اتفاق دیگر پیرامون جشنواره افتاد، درگیر بودند.
به گفته او در دوره آموزشی «کلک خیال» 90 ادب جو شرکت کرده‌ و 13 استاد به آموزش شعر مشغول شدند.
رمضانی افزود: یکی از وظایف ما در خانه کتاب و ادبیات ایران این است که به حوزه شعر توجه ویژه داشته باشیم و به بحث آموزش چه مستقیم و چه مجموعه‌های دیگر بتوانیم بپردازیم. جشنواره هفدهم، آغاز فعالیت‌های پرتعداد و پرثمر حوزه شعر چه در حوزه وزارت ارشاد و معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد و چه به واسطه خانه کتاب و ادبیات ایران و چه مجموعه‌های ارزشمند دیگری که در حوزه شعر شکل گرفته و کار می‌کنند.
کلمات و شعر یاری‌گر انقلاب اسلامی باشند
یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیز در سخنانی اظهار کرد: تعریف از رویدادها در دوره جدید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فقط برپایی مجلس نیست، بلکه مجموعه‌ای از فعالیت‌ها و رویدادهاست که از چند ماه گذشته شروع شده و محافل و دوره‌های آموزشی برپا شده است.
او خاطرنشان کرد: شعر دارای اهمیت و جایگاه ویژه در انقلاب اسلامی است. در دولت جدید، رویکرد جدید وزارت ارشاد توجه جدی به مقوله شعر است و شعر اولویت‌هاست. توجه ویژه رییس جمهور و وزیر ارشاد بر این است که شعر در جایگاه ممتازی قرار بگرید. حقا جایگاه شعر در انقلاب اسلامی ممتاز است. تدابیری در این زمینه اتخاذ شده است که برخی اطلاع‌رسانی خواهد شد.
احمدوند در ادامه گفت: به باور من سربازان حضرت روح‌الله کلمات بودند. خداوند خمینی را با کلمه نصرت کرد و بروز نصرت در انقلاب اسلامی کلمه و کلام بود. چیزی قدرتمند از کلام امام، چیزی در پیشبرد و پیروزی رساندن انقلاب موثر نبود. معتقدم نصرت‌اللهی از مجرای کلمات بر ملت ایران بارید و این باعث شد کلام نافذ و موثر ملت ما را تحت تاثیر قرار دهد. در برخی از عبارت و تفاسیر هم یکی از افسار فرشتگان را کلمه و کلمات دانسته‌اند. خداوند می‌تواند فرشتگانش را به نصرت اولی الله برساند، که آن فرشتگان کلمات هستند.
معاون فرهنگی وزیر ارشاد ادامه داد: امروز هم انقلاب اسلامی مثل هر روزی‌ که عاشورا است و ندای هل من ناصر ینصرونی دارد، توقع می‌رود کلمات و شعر یاری‌گر انقلاب اسلامی باشند. اهمیت و جایگاه و نقش شاعران که فرماندهان کلمات هستند، در این جا مشهود است. امیدوارم شعر در در جایگاه اصلی خود در نقش تبیین‌کننده و ‌پیش‌برنده اهداف انقلاب اسلامی همچنان بدرخشد.
در ادامه کلیپی از اهالی قلم که در طول سال جاری از دنیا رفته‌اند، پخش شد.
رضا اسماعیلی، دبیر علمی جایزه نیز بیانیه هیت داوران شعر فجر را برای حاضران قرائت کرد.
در این بیانیه به گرایش شاعران به ویژه شاعران جوان به شعر نو اشاره شد که برخی از شعرهای دارای تزلزل است که با آموزش می‌توان آن‌ها را رفع کرد.
در شعر سنتی تلاش برای مضمون‌های جدید قابل ستایش است اما لحن قالب اشعار توصیفی باقی مانده است.
شعر کودک و نوجوان به رغم بلوغ، از نظر کمی وضعی مطلوبی ندارد و نیازمند توجهی جدی است.
بعد از معرفی برگزیدگان بخش کودک، «عسکر حکیم» از تاجیکستان گفت: وطن بزرگ ما ایران بزرگ است و شعری در ستایش ایران بزرگ خواند.
وزیر ارشاد به او و همسرش هدیه‌ای اهدا کرد.
محمدباقر جابر از لبنان هم در این مراسم شعر خوانی کرد.
بعد از اعلام برگزیده بخش «درباره شعر». کلیپی از شعر خوانی قادر طهماسبی (فرید) در دیدار شاعران با مقام معظم رهبری در سال‌های مختلف و کلیپی از شعر معروف «سبکبالان خرامیدند و رفتند»، «کربلا در کربلا می‌ماند اگر زینب نبود» با مداحی محمود کریمی، «بهترین بهانه برای گریستن» با صدای محمد معتمدی برای حاضران پخش شد.
در ادامه مراسم مصطفی محدثی، شاعز نیز در سخنانی گفت: شعر کلی‌ترین هنر ما و دست بالای سرزمین ما در آوردگاه تاریخ فرهنگ و تمدن و در جهان است. امروز در مراسم احترام یکی از فرزندان خلف شعر شکوهمند شعر فارسی، قادر طهماسبی، این لحظات را می‌گذرانیم. او خلوت گزیده در میدان فریاد، خاموش و خاموشی و فریاد است، با این همه تناقض که نام بردم، وجودی واحد و یکپارچه و ایستاده و محکم است. او از استوانه‌های جریان‌ساز شعر انقلاب و ترسیم‌کننده افق‌هایی در حوزه شعر است که پیش او گشوده نشده بود و افق‌ها ترسیم نشده بود.
در ادامه شعری از قادر طهماسبی و غزلی از خود درباره ایران خواند.
یک انقلابی عاشقم
قادر طهماسبی، با تشویق ممتد حاضران به روی سن حاضر شد و در سخنانی گفت: من چیزی ندارم، شرمنده انقلاب و مردم هستم. به عنوان تعارف هم نمی‌گویم. شور و اشتیاقی که می‌بینم، احساس کردم باز متولد شدم.
او با قدردانی از مسئولان و با توجه به تشویق حاضران گفت: گریه من را بر می‌انگیزید، هرچند گریه‌هایم شعر است و با زبان شعر گریه می‌کنم.
او با اشاره به آثار جدید خود، گفت شعرهایی می‌خوانم من راه برای دفاع از انقلاب باز شود. از دوستانم گلمه‌مندم، همه دوستان را دوست دارم اما دوست داشتم آثار برجسته‌ای در فتنه می‌سرودند. بگذریم از گله‌ها، خاک پای همه دوستان و مردم ایران هستم. یک ایران سرود دارم که قرار بود سرود شود که هنوز نشده است.
او سپس این شعر را که درباره اتفاقات اخیر بود و شعر دیگرش را با عنوان «طوطی‌چه» خواند.
او در پایان خود را یک انقلابی عاشق معرفی کرد.
محمدمهدی اسماعیلی ،وزیر ارشاد، یاسر احمدوند، علی رمضانی، مهدی رمضانی، محمد دادمان، رضا اسماعیلی علی‌محمد مودب با حضور در سن از قادر طهماسبی تقدیر کردند.
هدیه‌هایی از حوزه هنری، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مجمع ناشران انقلاب، موسسه شهرستان ادب، معاونت فرهنگی وزارت ارشاد و خانه کتاب و ادبیات (سفر به عتبات ایران) به قادر طهماسبی اهدا شد.
بر اساس اعلام، یکی از کتابخانه‌های عمومی تهران در پارک پیروزی به نام قادر طهماسبی نامگذاری شد.
در ادامه مراسم کتاب و پوستر معرفی آثار فرید با عنوان «چله‌نشین ادبیات» و شناخت نامه استاد فرید رونمایی شد.
همچنین «نشان درجه یک هنری» به او اهدا شد.
انقلاب اسلامی کاملا فرهنگی است
محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، هم در سخنانی با عرض خبر مقدم به حاضران و تبریک ولادت حضرت امیرالمومنین و چهل‌ و چهارمین سال پیروزی انقلاب اسلامی، بیان کرد: خدا را شاکرم در چنین شبی این همایش بزرگ در حال برگزاری است. انقلاب اسلامی ایران یک نهضت بزرگ و در عین حال کاملا با یک بافت فرهنگی است. اندیشمندان بزرگ انقلاب، رهبران انقلاب هم هستند. در خیلی از تحولات سیاسی، یک گروه نظریه‌پرداز و رهبران فکری داریم و یک گروه عملیاتی و اجراکننده؛ امتیاز بزرگ انقلاب اسلامی ایران این است ک رهبر، موسس و بنیانگذارش مهم‌ترین نظریه‌پرداز حرکت بزرگ بود. امام شخصیت کم‌نظیر، حکیم، فیلسوف، عارف، فقیه و مفسر و عالم بزرگ و مرجع تقلید مومنین و مومنات بود. به همین دلیل فضای تنفسی این نهضت تماما فرهنگی است و در سرلوحه همه آثار فرهنگی که در این نهضت بزرگ حضور داشته و نقش آفرینی کرده، حوزه شعر و ادبیات است.
اسماعیلی ادامه داد: امام عظیم شأن‌ ما در کنار همه خصیلت‌های بزرگ و تبحری که در دانش‌های مختلف داشت خود یک شاعر توانمند است. شاعر بزرگی مثل امام، اشعار مهمی را سرودند. بعد از رحلت ایشان، دیوان شعرش که حاوی اشعار مهمی است، منتشر شده است. رهبر عزیز انقلاب هم همین‌طور است. آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در کنار همه خصلت‌های مهم و ویژگی‌های منحصر به فردی که دارد و بیش از 33 سال کشتی انقلاب در میان امواج متلاطم هدایت کرد، یک شاعر برجسته است. ایشان هر سال در نیمه ماه مبارک و در شب تولد کریم اهل بیت، بدون استثنا در تمامی سالها میزبان شاعران عزیز بود، به جز دو سه سال کرونایی که مهمانی برگزار نشد. امیدواریم در سال جاری برگزار شود. او شاعر برجسته و در عین جریان شعری و ادبی و حوزه ادبیات را در راستای اهداف انقلاب، راهبری کرد. اگر بخواهیم از شخصیتی نام ببریم که بیشترین همت را در ارتقای فرهنگ شعر و ادبیات به ویژه در حوزه انقلاب اسلامی و مقاومت برعهده داشته است، بی تردید رهبر عزیز انقلاب است. در همه سال‌ها مانند یکی باغبان و پدر دلسوز چطور حامی شاعران بودند.
او خاطر نشان کرد: افتخار بزرگی است که در سرآمد حوزه شعر و ادبیات ما این شخصیت فرزانه قرار دارد. اگر می‌گویم انقلاب تمام فرهنگی است، از مصادیقیش چیزهایی است که نام بردم. بابت برپایی این جشنواره با شکوه تشکر می‌کنم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: در دولت انقلابی و مردمی آیت‌الله رییسی برای حوزه شعر و ترفیع این حوزه برنامه‌ریزی کردیم. در جلسه‌ای که در شب عید غدیر در خدمت رییس جمهور بودیم، شاعران مطالبه‌ای داشتند که بخشی را در حوزه شعر در وزارتخانه داشته باشیم. مدت‌ها دوستان جلسه گذاشتند که در چه قالب و ساختاری در حوزه وزراتخانه اتفاقا بیفتد. جمع‌بندی این بود نزدیک‌ترین حوزه به وزیر فرهنگ را انتخاب کنیم. در نتیجه از دیروز حکم علی‌محمد مودب را به عنوان دستیار حوزه شعر وزیر ارشاد صادر کردیم. امیدوارم استاد مودب با همکاری دوستان در معاونت فرهنگی سال آینده برنامه کاملی را برای ارتقای جایگاه شعر و شاعران تنظیم کنند. من هم با همه وجود در خدمت هستم تا بتوانیم کارهای مهم را جلو ببریم.
اسماعیلی ادامه داد: در بحث شورای پاسداشت زبان فارسی هم سازماندهی مجدد داشتیم و این بخش را به عهده دکتر احمدوند گذاشتم. امیدوارم بتواند وظایف ذاتی و برجا مانده شورا هرچه سریعتر را انجام هد. برای ما قابل قبول نیست که در حوزه تبلیغاتی، تجاری و علمی زبان رسمی کشور مورد بی‌مهری قرار بگیرد. آقای احمدوند تلاش کنند این وظیفه را به سرانجام برسانند و دوستان دیگر همکاری کنند.
در مراسم پایانی جشنواره شعر فجر حکم علی‌محمد مودب به عنوان دستیار ویژه وزیر ارشاد در حوزه شعر به او تقدیم شد.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/388846/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جزئیات افزایش حقوق سرایداران مدارس اعلام شد

طرح تامین مالی ⁧تولید⁩ و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

تاج : امیدوارم بتوانیم از کشور چین VAR را خریداری کنیم.

تاج: واگذاری باشگاه‌ها (استقلال و پرسپولیس) روز دوشنبه انجام می‌شود

فولاد در تیم ملی جوانان رکورددار شد

گواردیولا: پارسال لوکاکو ما را قهرمان اروپا کرد

وضعیت مبهم سنگربان پرسپولیس؛ بیرانوند به بازی با سپاهان می‌رسد؟

حسینی یاد ذوبی‌های محبوب زنده نگه داشت

استقلال و پرسپولیس یک قدم تا واگذاری

کنایه تاج به باشگاه‌های معترض سقف قرارداد

استراتژی استقلال خوزستان برای بقا جواب داد

محل برگزاری فینال جام حذفی مشخص شد

نام پتروشیمی‌های خریدار باشگاه استقلال مشخص شد

توصیه میرسلیم به دولت رئیسی درباره ریشه‌کنی فساد: جرأت‌مندانه عمل کنید!

تحسین حمله تنبیهی ایران توسط نمایندگان پارلمان ترکیه

گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای درباره میزان خسارات عملیات تنبیهی «وعده صادق»

بررسی چالش‌های رژیم صهیونیستی با مستندهای افق

چه هوای دل‌انگیزی دارد این خانه!

عماد گَند زد!

حسین رفیعی: سیامک حرف میزنه من میخندم

هنرنمایی زنده یاد رضا داوودنژاد در «زندگی به شرط خنده»

خیام خوانی زیبا و تماشایی با خوانندگی آکا صفوی

واکنش سازمان ثبت احوال به حذف نام پدر از کارت هوشمند ملی

فرود فضانورد روسی با سرعت ونتاج کوپه استون مارتین بر روی قطب شمال!

‌زبان فارسی‌ را مدیون زبان متعادل سعدی هستیم

معاریو: ایران، روز قیامت را به اسرائیل نشان داد

روایت چتم‌هاوس از موفقیت راهبردی ایران در حمله به اسرائیل

ماجرای شایعه خروج ایران از ایکوم و ایکوموس چیست؟

پادشاه لخته

هم میهن: پایان گشت ارشاد و روسیاهی تندروها

صلاحیت خریداران استقلال و پرسپولیس تأیید شد

آغاز فروش اینترنتی دارو از ماه آینده

مهلت تبدیل مجوزهای قدیمی فعالان اقتصادی به مجوزهای جدید اعلام شد

یک دهه حرف‌های تکراری؛ آیا مواضع فرزین با رئسای سابق بانک مرکزی تفاوتی دارد؟!

تصمیم سخت ستاره چلسی؛ تردید برای جراحی

10 سال از یکی از سوپرگل‌های دیمیتار برباتوف با پیراهن موناکو گذشت

پس از یک سال؛ ستاره ناکام لیورپول جدا می‌شود

آنچلوتی: اگر نیاز باشد با 7 مدافع و دو گلر بازی می‌کنیم

آمار نیما کار پیام برای بازگشت را سخت کرد

ژاوی: براوو رئال، این صعود حلالشان باشد

انریکه: اول دورتموند را ببریم، به رئال هم می‌رسیم

تمدید قرارداد دی‌جورجی با ایتالیا

شوخی های جالب کاربران فضای مجازی با حمله اسرائیل به اصفهان

شورای ائتلاف در مرحله دوم انتخابات، لیست 16 نفره می‌دهد

کدام چهره‌های سیاسی در مراسم ترحیم معاون اول احمدی‌نژاد حضور داشتند؟

اعلام زمان برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی

ارسال اقلام مورد نیاز به سیستان و بلوچستان توسط سپاه و ارتش

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

تیزر جدید شب‌آهنگی با حضور بازیگر زن جوان

پرفروش‌ترین و پرمخاطب‌ترین روز سینمایی فروردین 1403