راه ترقی

آخرين مطالب

سفر رئیس‌جمهور به چین، از منظر سیاسی حائز اهمیت است گفتگو

سفر رئیس‌جمهور به چین، از منظر سیاسی حائز اهمیت است
  بزرگنمايي:

راه ترقی- ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امورخارجه در نشست خبری با اصحاب رسانه در وزارت امورخارجه به تشریح آخرین تحولات در سیاست خارجی پرداخت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ابتدای نشست خبری ضمن تسلیت سالروز شهادت امام موسی کاظم علیه السلام در روز پنج شنبه گفت: همچنین روز بیست و نهم بهمن ماه مصادف با بیست و هفتم ماه رجب سالروز مبعث مبارک و فرخنده حضرت رسول اکرم صلی الله را داریم و امیدوار هستیم که در ایام باقیمانده ماه مبارک رجب همه مسلمین و شیعیان جهان از برکات و نعمات الهی در این ماه پربرکت بهره مند باشند و دعاهایشان مستجاب شود.

سفر رئیس جمهور به چین از منظر سیاسی حائز اهمیت است

کنعانی در پاسخ به سوالی در مورد سفر رئیس جمهور به چین اظهار داشت: سفر آقای رئیس جمهور در رأس هیأت عالیرتبه سیاسی و اقتصادی به چین تحول بسیار مهمی در حوزه مناسبات دوجانبه ایران و چین است. سفری که در پاسخ به دعوت رسمی رئیس جمهور چین از رئیس جمهور انجام خواهد شد و طبیعتا موضوعات مهم و مورد توجه دو کشور در حوزه‌های مختلف سیاسی،‌اقتصادی، تجاری و فرهنگی و دیگر ابعاد مناسبات دوجانبه مورد تبادل نظر قرار خواهد گرفت. نفس انجام سفر رئیس جمهور از حوزه سیاسی و از منظر سیاسی حائز اهمیت ویژه است و نشانگر وجود فضای بسیار مناسب سیاسی در مناسبات دو کشور است که تأکیدی بر وجود عالیترین اراده سیاسی نزد رهبران دو کشور برای گسترش مناسبات دوجانبه در حوزه‌های مورد علاقه با تاکید بر منافع مشترک است.

وی ادامه داد: در حوزه سیاسی باید گفت که وجود اراده سیاسی میان دو کشور برای توسعه روابط دوجانبه زمینه مناسبی را فراهم می‌کند برای گسترش مناسبات دو کشور در دیگر حوزه‌ها از جمله در زمینه‌های اقتصادی که هم اولویت مهم جمهوری اسلامی ایران است و هم اولویت دولت چین است و ظرفیت‌هایی که میان دو کشور در حوزه اقتصادی وجود دارد بسیار حائز اهمیت است. ما برنامه جامع همکاری‌های بلندمدت و 25 ساله دو کشور را امضا کرده‌ایم و سفر رئیس جمهور به چین می‌تواند جهش مناسبی را در اجرایی کردن برنامه‌ها و طرح‌های پیش بینی شده و مندرج در این برنامه ایجاد کند. این برنامه به منزله یک نقشه راهی است که مسیر کلی و افق بلندمدت همکاری‌های دو کشور را ترسیم کرده و در این ارتباط توافقات متعددی آماده شده و در دست نهایی شدن است و اسناد خوبی در چارچوب این سفر بین دو کشور امضا می شود.

در سال 1400 شاهد رشد 43 درصدی روابط اقتصادی و تجاری ایران و چین بودیم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: لازم است اشاره کنم که برنامه جامع همکاری های دو کشور تا این مرحله نتایج خوب و ملموسی را به همراه آورده و جهش در حوزه مناسبات تجاری و اقتصادی دو کشور علیرغم تحریم‌های ظالمان از سوی آمریکا بر ملت ایران تحمیل شده بود که نتایج اولیه و مثبت خوبی را تا الان به همراه داشت و ما شاهد رشد ملموس همکاری‌های اقتصادی و تجاری دو کشور بودیم. همچنین اشاره میکنم که در سال 1400 بالغ بر 14 میلیارد دلار صادرات به چین داشتیم که نسبت به سال قبل 58 درصد رشد داشته است و میزان واردات از چین در همین سال حدودا اندکی بیش از 13 میلیارد دلار بوده است و عموما در 1400 حدود 43 درصد رشد در روابط اقتصادی و تجاری دو کشور شاهد بودیم که چین مقصد اول صادراتی ایران و منشا دوم واردات بود.

اسناد خوبی میان دو کشور امضا خواهد شد

وی ادامه داد: همچنین در سال گذشته 7 سند با ماهیت اقتصادی و با هدف تعمیق و گسترش همکاری‌های اقتصادی و معدنی و صادراتی امضا کردیم که امیدواریم با انجام سفر آیت الله رییسی و مذاکراتی که انجام میشود و اسنادی که امضا خواهد شد، شاهد برداشتن گام‌های بلندتری به سمت جلو در تامین منافع مشترک دو کشور در حوزه‌های مختلف سیاسی اقتصادی و فرهنگی باشیم.

وی درباره سفر آیت‌الله رئیسی به چین و فعالیت وزارت خارجه در این زمینه اظهار کرد: انجام این سفر نتیجه دیپلماسی دولت و دیپلماسی دستگاه سیاست خارجی و در استمرار تکمیل دیپلماسی اقتصادی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: در ترکیب هیات همراه وجود مقامات اقتصادی جمهوری اسلامی ایران از جمله رئیس کل بانک مرکزی زمینه‌ای را فراهم می‌کند که در حوزه‌های مورد علاقه و اولویت‌دار اقتصادی و تجاری گفت‌وگوهای خوب و مثمرثمری صورت گیرد و بر همین مبنا مناسبات اقتصادی و تجاری دو کشور در زمینه‌های اولویت‌دار توسعه پیدا کند.

راهپیمایی 22 بهمن پیام محکمی است برای کسانی که به دنبال فتنه و آشوب بودند

وی ادامه داد: لازم میدانم یک بار دیگر سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران را به همه ملت بزرگ ایران و علاقه‌مندان به انقلاب اسلامی و دوستداران ایران و نظام مقدس جمهوری اسلامی تبریک و تهنیت عرض کنم.حضور گسترده آحاد ملت ایران در جشن‌های پیروزی انقلاب اسلامی و در راهپیمایی روز 22 بهمن در همه شهرهای بزرگ و کوچک و حتی در روستاها حضور گرم و پرشور و کم سابقه‌ای داشت که یک بار دیگر انسجام و وحدت ملی ملت ایران را در مقابل دیدگان همه جهانیان به تصویر و ترسیم کشید.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: ملت ایران در همه حال به رغم سختی‌ها و ناملایمات و به رغم دشمنی‌های دشمنان و تبلیغات مسموم که دشمنان علیه انقلاب و نظام داشتند و دارند، همچنان در حمایت از کشور و نظام شان و ایستادگی در مسیر آرمان‌های امام راحل و در حمایت از رهبری در وسط میدان هستند و در حمایت از استقلال آزادی و جمهوری اسلامی در طول 44 ساله گذشته پس از پیروزی انقلاب اسلامی همچنان در وسط میدان هستند و بر اصول انقلابی و آرمانی خود پافشاری می‌کند که این پیام محکمی است برای کسانی که به دنبال ایجاد بلوا و آشوب و بی ثباتی در ایران بودند و با ادعای دروغین از حمایت از حقوق بشر و حمایت از ملت ایران در ماه های اخیر به ویژه کشور را آماده حملات مسموم خودشان قرار دادند که انشاالله پیام ملت را گرفته باشند.

عدم دعوت ایران به کنفرانس مونیخ، اقدام گزینشی با انگیزه های سیاسی است

کنعانی در پاسخ به سوالی در مورد عدم دعوت از ایران برای شرکت در کنفرانس مونیخ تاکید کرد: به نظر می‌رسد نقض غرضی صورت گرفته است. اگر هدف از برگزاری کنفرانس امنیتی مونیخ کمک به تعمیق امنیت در حوزه منطقه‌ای و جهانی است و عدم دعوت از برخی از کشورها اقدامی گزینشی با انگیزه‌های سیاسی است و این نشانگر تداوم رویکرد اشتباه در ارتباط با تحولات مربوط به ایران است و نقض غرض تلقی خواهد شد و این اقدام مغایر اصل بی طرفی است. به ویژه کشوری در قامت ایران که نقش مهم و تعیین کننده و غیرقابل انکاری در حوزه امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی دارد و این اقدام به معنای محاسبه غلط و استمرار رفتارهای غلط و اقدام گزینشی با انگیزه های سیاسی است که اقدام غیرحرفه ای تلقی میشود.

برای تبادل زندانیان با آمریکا آمادگی کامل داریم

وی همچنین در ادامه در مورد تبادل زندانیان با آمریکایی‌ها گفت: گمان میکنم آقای وزیر در این رابطه نکاتی را که در حوزه رسانه قابل طرح بود مطرح کرده‌اند. بارها تاکید کرده‌ایم که ما برای تبادل زندانیان به صورت غیرمشروط و بدون گره زدن موضوع با موضوعات دیگر آمادگی داریم و در این رابطه حسن نیت خود را عملی نشان دادیم و با آزاد کردن یک زندانی دوتابعیتی با نگاه به وضعیت انسانی و رعایت حال ایشان که دچار بیماری هم بود ایران نشان داد که آماده است در بحث تبادل زندانیان در سریع‌ترین زمان ممکن این اقدام را با نگاه انسانی انجام دهد. اما متاسفانه ما شاهد اقدام متقابل و تشویق کننده ای از سوی دولت آمریکا نبودیم. موضع جمهوری اسلامی ایران در این رابطه واضح است و امیدواریم دولت آمریکا با این نگرش انسانی در حوزه عملی گام جدی و روشنی را برای اجرایی کردن این  توافق که پیش از این از مکانیزم و کانال ارتباطی طرف‌های دوست و میانجی صورت گرفته بود، در اسرع وقت اجرایی شود.

کنعانی در پاسخ به سوالی در مورد افزایش رایزنان اقتصادی در سایر کشورها گفت: تاکید دولت سیزدهم بر گسترش مناسبات اقتصادی و تجاری با کشورهای مختلف دنیا و گسترش روابط اقتصادی و تجاری باکشورهای دیگر است لذا قرار بود همکاری نزدیک و مشترکی با کمک وزارت صمت و دستگاه دیپلماسی صورت بگیرد و تاکنون در ارتباط با برخی کشورها و کشورهای دارای اولویت چنین اتفاقی رخ داده است و تعدادی از رایزنان بازرگانی تعیین شدند و در کشورهای حوزه ماموریتی مستقر شدند. در ارتباط با دیگر کشورها افراد تعیین شده‌اند و مراحل اداری و عزیمت زودهنگام در حوزه‌های ماموریتی تعیین شده در برنامه کار قرار دارد بنابراین این اولویت جدی خواهد بود.

از ظرفیت‌ها دولت عراق در مذاکرات استفاده می‌کنیم

سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به سوالی در مورد رایزنی وزیر خارجه عراق با امیرعبداللهیان وزیرامورخارجه کشورمان درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها و رایزنی فؤاد حسین با رابرت مالی گفت: در ارتباط با روند مذاکرات سیاست رسمی و اعلامی و عملی جمهوری اسلامی ایران کاملا روشن است. التزام به مسیر و میز مذاکره برای بازگشت همه طرف‌ها به برجام با اولویت مورد نظر ایران رفع همه تحریم‌های ظالمانه‌ای که علیه دولت و ملت ایران تحمیل شده است. ما در این چارچوب در مسیر مذاکرات حرکت کردیم و آنچه مربوط به ما بود توأم با حسن نیت انجام دادیم. جمهور اسلامی ایران به مسیر مذاکره ملتزم و پایبند است و امیدوار هستیم طرف‌های مقابل و مشخصا دولت آمریکا هم در اجرای عملی آن چیزی که اعلام می‌کنند مایل به بازگشت به توافق باشند. باید حسن نیت خود را در عمل نشان دهند و به مسیر مذاکره برگردند.ما با دولت آمریکا رابطه و گفت‌وگوی مستقمیی نداریم اما از همه ظرفیت‌های دیپلماتیک و مسیر دیپلماسی برای تحقق منافع ملی ایران به ویژه در بحث مذاکرات رفع تحریم‌ها استفاده می‌کنیم.

وی تاکید کرد:  دولت‌هایی در این رابطه با حسن نیت پیش از این ایفای نقش کردند و دولت‌هایی علاقه‌مند هستند با استفاده از ظرفیت مناسبات با دو طرف موضوع ایفای نقش کنند و ما همواره از این تلاش‌های توأم با حسن نیت استقبال کرده و خواهیم کرد. اگر دولت عراق می‌خواهد در این زمینه نقشی ایفا کند ما با این کشور دوست و همسایه و برادر با اهتمام جدی نگاه می‌کنیم و از ظرفیت‌های دولت عراق در این رابطه استفاده خواهیم کرد.

فعالیت‌های موشکی ایران فعالیت های دفاعی است

کنعانی در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات وزیر خارجه فرانسه که خواستار اقدام جهانی علیه برنامه موشکی ایران شده است، تصریح کرد: ما این فرافکنی‌ها را مردود می‌دانیم، این گونه اظهارات و اظهارنظرهای فرافکنانه تاثیری در روند حل و فصل مسائل و اختلاف نظرها و سوءتفاهم‌ها بین ایران و طرف‌های اروپایی ندارد. طرح موضوعات انحرافی برای عدم تمرکز بر موضوعات اساسی است. فعالیت‌های موشکی ایران فعالیت های دفاعی مبتنی بر حقوق قانونی ایران و عرف و موازین و مقررات بین‌المللی است و ارتباطی با موضوعاتی که احیانا طرف‌های غربی به ویژه در موضوعات مربوط به مذاکرات رفع تحریم‌ها بیان می‌کنند، نداشته و نخواهد داشت.

در رابطه با شمول عفو رهبری نسبت به اتباع خارجی بازداشت شده قوه قضاییه تصمیم گیری خواهد کرد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی در خصوص عفو رهبری در خصوص اتباع و شهروندان خارجی بازداشت شده در ایران گفت:‌ بازداشت اتباع و شهروندان خارجی به دلیل نقض قوانین  ملی و سرزمینی ایران صورت گرفته است. به طور طبیعی به دلیل نقض مقررات کشور ما مبتنی بر قوانین و مقررات ما چنین افرادی دستگیر و در این زمینه از سوی دستگاه قضایی احکامی راجع به آنها صادر شده است. چنین افرادی از حقوق قانونی، انسانی و کنسولی خود برخوردارند و در ارتباط با عفو رهبر معظم انقلاب در ارتباط با شهروندان بازداشتی خارجی قوه قضاییه ایران مبتنی بر قوانین و اختیارات و صلاحیت‌های خودش تصمیم لازم را خواهد گرفت.

هرگونه اقدام ضد امنیتی علیه دولت ایران با قاطعیت پاسخ داده خواهد شد

کنعانی در پاسخ به سؤالی در مورد مانور نظامی مشترک رژیم صهیونیستی و آمریکا گفت: جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با تهدیدات و طرف‌های تهدید کننده با قاطعیت و جدیت برخورد خواهد کرد ورژیم صهیونیستی جدیت ایران را در پاسخ به اقدامات ضد امنیتی و تجاوزکارانه بارها و بارها دریافت کرده و طعم آن را چشیده است. در ارتباط با اقداماتی که رژیم صهیونیستی در منطقه و در کنار دولت آمریکا انجام می‌دهد ادبیات ما واضح و رروشن است و هرگونه اقدام ضد امنیتی علیه ایران از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی با توجه به اینکه دولت آمریکا متحد و حامی تمام عیار این رژیم است، آمریکا باید پاسخگو باشد. 

وی تاکید کرد: ادبیات ما واضح است و هرگونه اقدامی که علیه امنیت ملی ایران صورت گیرد با قاطعیت از سوی ایران پاسخ داده خواهد شد واین اقدام از سوی هر واسطه‌ای صورت گیرد ایران هیچ تعلل و تردیدی در پاسخگویی به خود راه نخواهد داد. این رژیم باید به فکر وضعیت داخلی خود و شرایط نابسامان داخلی و تظاهراتی که بیش از 6 هفته متمادی در داخل این سرزمین‌ها صورت می‌گیرد، باشد. این رژیم اگر بتواند همت کند با اقدامات آزادی خواهانه ملت فلسطین نه فقط در نوار غزه و کرانه غربی بلکه در اراضی اشغالی 48 مقابله کند. این رژیم ناتوان تر از آن است که اقدام نظامی علیه ایران انجام دهد و جرأت چنین اقدامی را نخواهد داشت و طعم ضربات سخت ایران را قبلا چشیده است.

دوگانگی و نگرش سیاسی در موضوعات انسانی را غیرقابل قبول می‌دانیم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد کمک رسانی ایران به زلزله زدگان سوریه و ترکیه گفت: یکبار دیگر با دولت‌ها و ملت‌های ترکیه و سوریه که در این حادثه دلخراش هم در سوریه و هم در ترکیه جان خودشان را از دست داده‌اند ابراز همدردی کرده و به خانواده‌های داغدار و آسیب دیده در این حادثه بسیار تلخ تسلیت عرض می کنیم. دوگانگی بر نگرش سیاسی در موضوعات انسانی غیر قابل قبول است و انتظار از جامعه جهانی این بود که در ارتباط با زلزله رخ داده در دو کشور در سوریه و ترکیه با نگاه انسانی به قضیه نگاه کنند و مسائل و مشکلات سیاسی را در کمک رسانی انسانی دخیل نکنند. متاسفانه کشور سوریه تحت تحریم‌های ظالمانه دولت آمریکا و برخی متحدان اروپایی این کشور شرایط سختی را در طول سال‌های گذشته تجربه کرده است و در شرایط زلزله انتظار این بود که تحریم‌های ظالمانه برداشته شود و کمک های انسانی بدون هیچگونه تبعیضی در سریع ترین و کوتاهترین مسیر و زمان به مردم گرفتار و آسیب دیده سوریه رسانده شود.

دولت اروپا به تعهد خود عمل نکرد

کنعانی در پاسخ به سوالی در مورد انحلال اینستکس ادامه داد: در این مورد دو هفته پیش پاسخ داده بودم. بخشی به دلیل عدم التزام دولت‌های اروپایی به تعهدشان در مسیر جبران خروج غیرقانونی و یکجانبه آمریکا از برجام بود. در حالی که دولت‌های اروپایی ملتزم و متعهد شده بودند خروج یکجانبه آمریکا از برجام را جبران کنند و برای این موضوع مکانیسم هایی از جمله اینستکس را تعریف کرده بودند از جمله مکانیزم‌های اینستکس که به ان اشاره کردید اما متاسفانه دولت‌های اروپایی ملتزم به تعهداتش نبود و اقدام لازم را انجام نداد.

وی در مورد اظهارات فواد حسین وزیر خارجه عراق درباره مذاکرات ایران و عربستان گفت: نگاه ما تأکید بر استمرار مسیر دیپلماسی برای بازگرداندن روابط دو کشور مهم و مسلمان منطقه ایران و عربستان به ریل طبیعی خود است. در همین چارچوب و با همین نگاه مشترک دو کشور به ضرورت توجه و اهتمام به مسیر سیاسی از نقش دولت عراق در این رابطه استقبال شده بود که پنج دور مذاکره هم انجام شد و ما در تکمیل روند گذشته و تکمیل روند سیاسی به نقش دولت عراق و اهتمام مسئولانه آن احترام قائل هستیم و از هرگونه اقدم مثبتی که دولت عراق بتواند انجام دهد و نقش مثبتی که ایفا کند استقبال می‌کنیم و امیدواریم با توجه به نقش آفرینی کشورهای دوست و از جمله عراق شاهد پیشرفت در مسیر مذاکرات ایران و عربستان در آینده باشیم.

سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به سوالی در مورد اینکه آیا وزیرخارجه در شورای حقوق بشر سخنرانی خواهد کرد،گفت: سخنرانی وزیر خارجه در شورای حقوق بشر اطلاع رسانی شده است و در زمان مقرر در این مورد اطلاع رسانی دقیق انجام خواهد شد.

کنعانی در پاسخ به سوالی در مورد حضور پرویز ثابتی رئیس ساواک در تجمع ضد انقلاب در آمریکا تاکید کرد: دولت‌های مدعی حقوق بشر تبدیل به مأمن و ملجأ جنایتکاران شدند. فرد جنایتکاری با چنین سابقه‌ای در قلب کشور مدعی حقوق بشر حضور دارد و اگر پرونده اقدامات ضد ایرانی دولت آمریکا را فهرست کنیم فهرست عریض و طویلی خواهد بود که نمیدانیم چقدر میشود. این هم یکی دیگر از نمادهای دشمنی دولت آمریکا با دولت و ملت ایران است که پناهگاه جنایتکاران شده است.

کشته شدن دو افسر اسرائیلی

کنعانی در خصوص کشته شدن دو افسر اسرائیلی گفت: اگر رژیم صهیونیستی بخواهد فهرست دشمنان خودش را نگاه کند لیست عریض و طویلی است. من اطلاعی ندارم این دو افسر در چه رخدادی کشته شده‌اند اما رژیم صهیونیستی باید انتظار داشته باشد بر اساس جنایات انجام شده منتظر اقدامات دیگر کشورها و گروه‌ها باشد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر علی باقری به لبنان نیز اظهار داشت: سفر به لبنان در تکمیل سفرهای منطقه‌ای و غیرمنطقه‌ای معاون سیاسی وزیر خارجه برای انجام مشورت‌های سیاسی و مشورت در حوزه‌های مورد علاقه بین ایران و کشورهای هدف صورت گرفته است. سفر به لبنان در تکمیل و استمرار روند انجام چنین سفرهایی است. لبنان جزو کشورهای دوست و مهم در حوزه منطقه‌ای ما به شمار می‌رود. هم موضوعات مهم دوجانبه‌ای داریم و لبنان به عنوان کشور مهم خط مقدم در مبارزه علیه رژیم صهیونیستی و حمایت از مردم مظلوم فلسطین کشور حائز اهمیتی است. با دوستان لبنانی از طیف‌های مختلف سیاسی گفت‌وگو داریم. فرصتی بود آقای باقری در مراسم افتتاح ساختمان جدید سفارت ایران و سالگرد پیروزی انقلاب حضور یابد و با مقامات لبنان دیدار و گفت‌وگو کند.

کنعانی در پاسخ به سوالی در مورد سفر گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران تاکید کرد: در مورد سفر آقای گروسی باید گفت زمانیکه که در حوزه های فنی هماهنگی های لازم صورت بگیرد، این سفر انجام میشود، کما اینکه بیش از این در ارتباط با سفر گروسی به تهران با مدیران ارشد سازمان انرژی اتمی برنامه هایی صورت گرفته بود و در این زمینه مشکلی نداشتیم. در مورد ارتباط با آژانس مشورت‌های ایران و آژانس از طریق مجاری تعریف شده در خصوص موضوعات مشترک تبادل نظرها برقرار است و استمرار می‌یابد. ایران متعهد به همکاری با آژانس در چارچوب موافقتنامه جامع پادمان است و به صورت متقابل انتظار دارد آژانس با نگاه مبتنی بر همکاری و تفاهم با جمهوری اسلامی ایران از چارچوب فنی به روابط و گفت‌وگو با ایران نگاه کند و از مسیر فنی خارج نشود و از توسل به اظهارات و اقداماتی که شائبه سیاسی کاری یا اعمال فشار را به ذهن متبادر می‌کند دوری کند. در همین چارچوب گفت و گوهای ما در سطوح مختلف با از طریق مجاری فنی و دیپلماتیک با آژانس ادامه دارد و امیدواریم زمینه انجام سفر در آینده نزدیک فراهم شود.

وی در پاسخ به سوالی در مورد روابط با اروپا اظهار کرد: توسعه مناسبات با همه حوزه‌های جغرافیایی از جمله اروپا اولویت جمهوری اسلامی ایران است و ما آمادگی داریم که مبتنی بر احترام متقابل و براساس منافع مشترک روابط و همکاری ها را گسترش دهیم. روابط همواره یک مسیر دو طرفه است و دو طرف دارد. زمانی اراده سیاسی مشترک شکل بگیرد ما می‌توانیم در خصوص تحقق گسترش مناسبات و برداشتن گام‌های به سمت جلو صحبت کنیم. متاسفانه کشورهای اروپایی و دقیق‌تر بگویم تعدادی از این کشورها با محاسبات غلط سیاست نادرستی را علیه جمهوری اسلامی ایران در پیش گرفتند.

کنعانی افزود: احترام متقابل، تساوی کشورها و عدم مداخله در امور داخلی دیگران، عدم توسل به فشار و ابزارهای اعمال زور، عدم در اختیار قرار دادن خاک کشور خودشان در اختیار مخالفان و معارضان دیگر کشورها جزو اصول و مبادی شناخته شده بین‌المللی برای تنظیم روابط بین کشورهای مستقل است. اعتراف به استقلال و حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها اصول شناخته شده بین‌المللی است. کشورهای اروپایی در شعار و گفتار بر این مبانی اصرار می کنند. انتظار داریم این کشورها به این اصول پایبند باشند متاسفانه این کشورها در چند ماه گذشته ملتزم به این اصول نبودند.

وی گفت: اروپا و چند کشور موثر اروپایی می‌توانند چشم خود را ببندند و نبینند و می‌توانند گوش‌های خود را بپوشند و نشوند. اروپا باید تصمیم درست بگیرد. در سمت درست تاریخ قرار بگیرد. سؤال ما این است اروپا از کدام دموکراسی صحبت می‌کند. آیا اروپا به مردم و رسانه‌های خود گفتند قریب 30 میلیون نفر از مردم ایران در همه جای این کشور در حمایت از انقلاب خود از کشور و استقلال و حاکمیت خود بعد از 44 سال در میدان حضور دارند. اروپا باید تصمیم بگیرد که در کدام بخش مردم ایران قرار دار.

کنعانی اضافه کرد: کشورهایی که مایل هستند مبتنی بر منافع و مصالح مشترک با ایران رابطه خود را حفظ کنند ولی تحت تاثیر و فشار تعدادی از کشورهای اتحادیه اروپایی در اتخاذ تصمیم دچار مشکل هستند. اتحادیه اروپا باید در عمل نشان دهد به مبانی و اصول شناخته شده بین‌المللی التزام دارد و شجاعت تصمیم گیری مستقل در ارتباط با ایران را دارد. به عنوان دستگاه دیپلماسی ایران از ظرفیت‌های خود استفاده کردیم و مبانی اصولی خود را بیان میکنیم و آمادگی برای رفع سوءتفاهم را اعلام کردیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره سفر رابرت مالی به عربستان سعودی و پیگیری موضوع ایران اظهار کرد: ما هم از اخبار در جریان انجام چنین سفری قرار گرفتیم. در ارتباط با روابط دوجانبه میان کشورها عموما مداخله‌ و اظهارنظری نمی‌کنیم اما آن چیزی که مرتبط به موضوعات منطقه‌ای است موضوعات مورد توجه جمهوری اسلامی ایران است.

کنعانی ادامه داد: در ارتباط با سیاست‌های منطقه‌ای دولت آمریکا مواضع و دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران کاملا واضح و روشن است. نقش دولت آمریکا در ثبات و امنیت منطقه‌ای نقش سازنده و اعتمادسازی نبود است و متاسفانه دولت آمریکا از سیاست های شناخته شده این کشور استفاده از دیگرهراسی و ایران‌هراسی و استفاده از موضوعات بین‌المللی مانند مباحث حقوق بشر و مباحث تروریسم برای اعمال فشار و حتی مداخله در امور داخلی دیگران بوده است. این رویکرد شناخته شده دولت آمریکا در منطقه است.

وی عنوان کرد: آنچه که ما می توانیم خطاب به دولت های منطقه عرض کنیم این است که در ارتباط با موضوعات امنیت منطقه‌ای بهترین راهکار و ساز و کار، همکاری‌های منطقه‌ای میان کشورهای منطقه است. به عبارتی امنیت را یک مقوله مشترک می‌دانیم که در ساز و کار امنیت منطقه‌ای به دست خواهد آمد. از نظر ما حضور بیگانگان در منطقه هیچ‌گاه در حوزه امنیتی، آورنده ثبات و اطمینان‌بخشی به کشورهای منطقه بوده است و درباره دولت آمریکا مشخصا این مصداق دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه یادآور شد: ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر اصل عدم مداخله در امور داخلی دیگران و سیاست همسایگی و همسایه‌محوری آمادگی داریم با کشورهای منطقه گفت‌وگو کنیم و گفت‌وگوهای موجود را تحکیم و تقویت ببخشیم و ساز و کارهای منطقه‌ای را تحکیم و در صورت نیاز سازو کارهای جدیدی را در ایجاد کنیم.

کنعانی ادامه داد: توصیه ما به برادرانمان در کشورهای منطقه این است که با توصیه‌های دولتمردان آمریکایی دچار محاسبات غلط نشوند و رویکردهای منطقه‌ای را قربانی همکاری با طرف‌های غیرمنطقه‌ای از جمله دولت آمریکا نکنند. در بحث تروریسم هم معتقد هستیم نه تنها دولت آمریکا شریک خوبی برای مقابله با تروریسم نبود، بلکه متاسفانه نقش دولت آمریکا در دامن زدن به فعالیت و حضور و فعالیت گروه‌های تروریستی در منطقه نقش مخرب و شناخته شده بوده است.

وی درباره گفت و گوهای ایران و مصر گفت:‌ آخرین گفت‌وگوها انجام شده با مصر مربوط به گفت‌وگوهای وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با رئیس جمهور مصر در حاشیه اجلاس بغداد دو در امان بود و بر اساس همین گفت‌گوها ادبیات مثبتی میان طرفین رد و بدل شد. بنده از برگزاری گفت‌گوهای بعدی اطلاعی ندارم اما اصل و اساس برای جمهوری اسلامی ایران گسترش روابط با کشورها به ویژه در حوزه منطقه‌ای است و ما از هرگونه تحول مثبتی در این زمینه استقبال می‌کنیم.

اقدامات وزارت خارجه درارتباط با ایرانیان حاضر در مناطق زلزله زده

کنعانی درباره وضعیت ایرانیان حادثه دیده در زلزله ترکیه گفت: از اولین ساعات وقوع حادثه تلخ زلزله علاوه بر بحث کمک رسانی به ملت ترکیه در مناطق زلزله زده و همکاری‌های خوبی که با دولت ترکیه در این ارتباط صورت گرفته کسب اطلاع از آخرین وضعیت ایرانیان کمک به انتقال آن دسته از ایرانیانی که مایل هستند به کشور منتقل شوند و برگردند، همچنین کسب اطلاع از سرنوشت عزیزانی که احیانا در مناطق آسیب دیده بودند جزو اولویت‌های مهم دستگاه دیپلماسی بوده است و کمیته‌ای ویژه‌ای در این ارتباط شکل گرفته و ساز و کار مشترک بلافاصله بین مرکز و سفارت جمهوری اسلامی در آنکارا و سرکنسولگری‌های جمهوری اسلامی ایران در ترکیه صورت گرفت و ایجاد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: همه این‌ها منتهی به این شد که بلافاصله زمینه‌های پیگیری برای کسب اطلاع از آخرین وضعیت ایرانیان در ترکیه فراهم شود و کمک‌های لازم به جمع قابل توجهی از ایرانیان که نیازمند کمک بودند صورت گرفت، مساعدت‌های لازم به افرادی که در مناطق زلزله زده بودند انجام شد، تسهیلات لازم در حد مقدوراتی که در آن شرایط وجود داشت برای آن دسته از ایرانیان عزیزی که مایل بودند به ایران سفر کنند و برگردند و همچنین تسهیلات کنسولی و تسهیلات مربوط به حمل و نقل و حتی پذیرایی حتی‌المقدور فراهم شد.

کنعانی خاطرنشان کرد: در ارتباط با دانشجویانی که در ترکیه حضور داشتند و مایل بودن برگردند اما با محدودیت‌های مربوط به مقررات نظام وظیفه روبرو بودند با هماهنگی‌های انجام شده با حوزه نظام وظیفه تسهیلاتی فراهم شد و اعلام شد و در چهارچوب همان تسهیلات بخشی از دانشجویانی که مایل بودند به کشور بازگردند این زمینه فراهم شد و تعدادی از آن‌ها برگشتند.

وی عنوان کرد: در ارتباط با مفقودان و به‌ویژه سه ورزشکار ایرانی که در تیم معلولان ورزشی ترکیه به عنوان عضو تیم حضور داشتند و متاسفانه در یکی از هتل‌های مناطق زلزله زده دچار حادثه شدند و جان خود را از دست دادند اقدامات جدی و مستمری برای کسب اطلاع از وضعیت آنها صورت گرفت و نهایتا متاسفانه جنازه‌های این عزیزان در هتل محل آسیب کشف شد و با اقدامات مستمر کنسولی بعد از شناسایی و انجام اقدامات اداری پیکر این عزیزان گمان می‌کنم امروز به جمهوری اسلامی منتقل شده و یا در شرف انتقال است که جا دارد به خانواده‌های این عزیزان هم مجددا تسلیت و تعزیت عرض کنم و با آنها ابراز همدردی کنم.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: در مجموع با تلاش‌های دستگاه دیپلماسی، سفارت ما در آنکارا، سرکنسولگری ما در ترابزون، ارزروم و در سرکنسولگری‌ها و نمایندگی‌ها ما حتی در استانبول با جدیت در این زمینه ادامه دارد. حوزه کنسولی وزارت امور خارجه، اداره کل سیاسی مربوطه در یک تیم مشترک در این زمینه تلاش زیادی انجام دادند.

کنعانی بیان کرد: گفت و گوی آقای وزیر با وزیر خارجه ترکیه و تاکید ایشان در این زمینه که وضعیت ایرانیان در آنجا را تسهیل کنند اقداماتی که هلال احمر جمهوری ایران، وزارت کشور، نیروی انتظامی انجام داد نمونه بسیار خوبی از یک همکاری تیمی و مشترک ملی برای کمک به ایرانیان در آنجا بود و همچنین انجام کمک‌های انسان دوستانه به ترکیه بود.

کنعانی در پاسخ به سوال دیگری درباره قیام اکثریت مردم فرانسه در خیابان‌ها همزمان با 22 بهمن و شنیده نشدن صدای آنها گفت: متاسفانه انگار برخی از دولتمردان آنقدر که به ایران و مسائل ایران اهتمام می‌دهند از توجه و اهتمام به وضعیت مردم خودشان غافل شده‌اند و ما امیدوار هستیم این لطف و محبت خودشان را کمی از ما دریغ و متوجه مردم و ملت معترض خودشان کنند.البته این فقط در ارتباط با فرانسه نیست برخی از دوستان همچنان که کمال همنشین در آنها اثر کرده است بیش از اندازه نگران ملت ایران هستند و امیدواریم کمی از این مهر و محبت را مشمول حال مردم خودشان هم بکنند.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/391727/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قیمت گوشت مرغ و گوشت گوساله امروز پنجشنبه 30 فروردین

بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال 1403

موقعیت عالی که عیسی آل کثیر از دست داد

گل اول پرسپولیس به صنعت نفت توسط دانیال اسماعیلی فر

گل دوم پرسپولیس به صنعت نفت که افساید اعلام شد

راستش رو بگو، چند سالته؟مصاحبه دیدنی جود بلینگام با ریو فردیناند

ایتالیایی‌ها رئال را نپسندیدند؛ ال‌چولو در کالبد کارلتو!‏

درخشش استقلالی سابق این‌بار در دربی کوچک

باشگاه پرسپولیس : در جست‌وجوی پیروزی، توقف بعدی: آبادان

شجاعیان: از همسرم تشکر میکنم که با حضور او تونستم به روزهای خوب برگردم

گزارش زنده؛ صنعت نفت 0 - 1 پرسپولیس

دیدار جمعی از دیپلمات‌های وزارت خارجه با ولایتی

حقیقت‌پور: باید در داخل، مداراگر باشیم

رئیس‌جمهور: اگر اسرائیل خطا ‌کند‌ پاسخی خواهیم داد که ‌پشیمان ‌شوند‌

خبرهای مهم درباره تجهیزات نظامی نیروی زمینی ارتش

کارگردانی که هرچه ساخت ماندگار شد

چهره ها/ عکسی از لاله اسکندری که دوباره وایرال شد

اجرای احساسی و زیبای رضا بهرام در کنسرت

رئیس سازمان سنجش: رئیس جدید سازمان سنجش به زودی معرفی می‌شود

تغییر جایگاه مردان و زنان در اتوبوس‌های بی.آر.تی

ایرانی‌ترین غیرایرانی

متحدان اسرائیل در برزخ

رفتار موذیانه همسایه شمالی زیر ذره‌بین

فرش قرمز برای اسکناس درشت؟

رشد هزار میلیاردی خروج سرمایه از بورس

ترکیب دیدار پرسپولیس و صنعت نفت اعلام شد

همای سعادت دوباره در دسترس نکونام

جایگاه روبه روی آزادی برای استقلال سولداوت شد

رقبای ملی‌پوشان ایران مشخص شدند

نمک روی زخم آرسنال؛ لذت بردم که حذف شدید!‏

ورود کنعانی‌زادگان به باشگاه صدتایی‌های پرسپولیس

تراکتور با جت شخصی مقابل نساجی

افول لیگ برتر؛ به لقب لیگ کشاورزان سلام کنید!

جریمه جدید فوتبال ایران برای پرسپولیس

پیکان و هوادار به تساوی رضایت دادند

رهبر انصارالله یمن: متجاوزان فهمیدند که هرگونه تجاوزی بی پاسخ نخواهد ماند

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی: حمله اسرائیل به کنسولگری ایران فاقد ارزش نظامی بود

واکنش رئیسی به درگذشت پرویز داودی

دلخوری رابعه اسکویی از مازیار لرستانی بخاطر شایعه ازدواج‌!

سریال های معروفی که «لعیا زنگنه» بازی کرده است

رئیس پلیس فتا: فروشندگان سوال‌های جعلی آزمون سراسری بازداشت شده‌اند

امروز در فضا ؛ کشف اولین سیارات فراخورشیدی در اندازه زمین توسط تلسکوپ کپلر

آشیانه سری

تقابل نظامی اسرائیل و ایران؛ پیامدها و راه‌حل‌ها

درآمد عجیب از زباله گردی

پیام سپاهان برای تیم و هواداران پس از برد دربی

پاکدل مستقیم به رختکن رفت

شروع ستاره لژیونر با توپ پُر در جام ملت‌ها

شکست عجیب ژاپن در روز اول جام ملت‌های فوتسال آسیا

سپاهان با روش جدید: زکی‌پور حمله کن