راه ترقی

آخرين مطالب

دولت باید نقشه راه مشخصی در حوزه ارز داشته باشد گفتگو

دولت باید نقشه راه مشخصی در حوزه ارز داشته باشد
  بزرگنمايي:

راه ترقی- سیدنظام الدین موسوی در جمع خبرنگاران با اشاره به جلسه غیرعلنی صبح امروز مجلس گفت: به دنبال افزایش قیمت دلار و برخی از کالاهای اساسی، مجلس امروز از مسئولان ارشد اقتصادی دولت یعنی مخبر، خاندوزی و فرزین دعوت کرد و آنان توضیحاتی درباره تحولات بازار ارز ارائه کردند.

وی بیان کرد: ده نفر از نمایندگان مجلس هم به قید قرعه دیدگاه‌های خود را در این زمینه مطرح کردند. در این جلسه کاملاً مشخص بود که هم مجلس و هم دولت نسبت به تحولات بازار ارز حساسیت لازم را دارند و نمایندگان هم به واسطه ارتباط و تعامل زیادی که با مردم دارند تاکیدشان بر این بود که معیشت مردم باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

انتقاد مجلس از سیاست‌های ارزی دولت

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مسئولان دولت هم در این جلسه اذعان کردند که تلاطمات ارزی می‌تواند به اقتصاد کشور آسیب بزند. نمایندگان مجلس هم انتقادات و پیشنهاداتی را درباره عملکرد دولت در حوزه ارز ارائه کردند.

یکی از مباحث مورد نظر نمایندگان آن بود که در دولت سیاست واحدی درباره ارز وجود ندارد و از زبان مسئولان دولتی سیاست‌های متناقضی پیرامون ارز مطرح می‌شود و این موضوع ناهماهنگی بین دولتمردان را القا می‌کند.

موسوی ادامه داد: همچنین مجلس در بودجه سال گذشته تصویب کرده بود که باید به ازای حذف ارز ترجیحی به مردم کالا برگ داده شود که نمایندگان از دولت به جهت عدم اجرای این موضوع انتقاد کردند. مشخص نبودن نگاه کارشناسی غالب درباره ارز و عدم ثبات سیاست‌های دولت در حوزه ارز از جمله مباحث دیگری بود که از سوی نمایندگان مجلس در این جلسه مطرح شد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: فقدان نقشه راه در حوزه ارز یکی از مشکلات جدی ماست و نمایندگان مجلس در این جلسه تاکید کردند که باید نقشه راه مشخصی در حوزه ارز داشته باشیم، چرا که اگر این اتفاق به سرعت شکل نگیرد ممکن است وضعیت بدتر شود.

کمبود ارز و مشکلات ارزی نداریم

وی بیان کرد: دولتمردان هم گزارش‌هایی درباره سیر مسائل مربوط به ارز مطرح کردند و تأکیدشان بر این بود که آنچه امروز در عرصه تحولات ارزی شاهد هستیم، ناشی از کمبود ارز در کشور و یا مشکلات ارزی در حوزه صادرات و واردات نیست. حرف آنان این بود که ما مشکل مالی و اقتصادی در این زمینه نداریم و مسائل دیگری باعث تلاطمات بازار ارز شده است.

موسوی گفت: دولتمردان می‌گویند که ما از نظر مالی و اقتصادی مشکلی نداریم که البته آمارها هم این موضوع را نشان می‌دهد و حتی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس هم به آن اذعان کرد. موید این مسئله آن است که میزان فروش نفت ما نسبت به سال گذشته افزایش یافته و ورود ارز ناشی از صادرات نفت به کشور هم تسهیل شده است و ذخایر ارزی بانک مرکزی هم به اندازه کافی است.

تراز تجاری کشورمان وضعیت خوبی نسبت به سال گذشته دارد

وی گفت: تراز تجاری کشورمان هم وضعیت خوبی نسبت به سال گذشته دارد، چرا که سال گذشته حدود سه میلیارد تراز تجاری ما منفی بود اما الان مشکل تراز تجاری در حوزه صادرات و واردات نداریم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: عمده نگاه دولت آن است که بخش عمده مشکلات ما در حوزه ارز مربوط به مسائل انتظاری و جنگ ترکیبی دشمن است و آنان از طریق تعیین نرخ‌های ساختگی و غیر واقعی در بازار ارز به دنبال ایجاد تلاطم اقتصادی در کشورمان هستند.

وی ادامه داد: تأکید دولتمردان بر این بود که این مسائل انتظاری باعث می‌شود وضعیت بازار ارز متلاطم شود چرا که برخی از عناصر که عمدتاً در خارج از کشور هستند، یک سری نرخ‌های غیرواقعی را در بازارهای غیررسمی ارز مطرح می‌کنند و باعث این تلاطم‌ها می‌شوند. در واقع افراد متعددی در داخل و خارج از کشور از طریق مداخلات مخرب باعث تلاطم بازار ارز می‌شوند که دستگاه‌های امنیتی با برخی از آنان برخورد کرده و حساب‌های آنان را بسته اند.

موسوی تأکید کرد: همچنین رئیس بانک مرکزی هم یکسری مسائل را مطرح کرد و گفت سیاست‌های گذشته و مباحث مربوط به تحریم و عدم اشراف بانک مرکزی بر تراستی ها وجود داشته و الان مشکل در حال رفع شدن است. همچنین رئیس بانک مرکزی گفت ما به دنبال آن هستیم که اشراف کاملی بر کل مسائل ارزی کشور در سطح مطمئنی داشته باشیم و بازار را کنترل کنیم.

با جنگ ترکیبی دشمن مقابله می‌کنیم

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم به موضوع فشارهای بیرونی و تأثیر دشمنان و عناصر سوءاستفاده کننده بر بازار ارز قائل هستند و ما قبول داریم با یک جنگ اقتصادی تمام عیار مواجه هستیم و دشمنان جنگ اقتصادی را علیه ما دنبال می‌کنند و بر هم زدن بازار از اهداف آنان است. مجلس کنار دولت است تا با جنگ ترکیبی دشمن مقابله کنیم.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ارز دو نوع نگاه متفاوت دارد که یک نگاه قائل بر این است که تلاطمات ارز ناشی از کسری بودجه، تورم و ناترازی بانک هاست و نگاه دیگر آن است که شوک ارزی، تورم را به دنبال دارد. این دو نگاه یا ترکیبی از این دو باید به عنوان نقشه راه دولت باشد و حتماً باید نگاه کارشناسی غالب در حوزه ارز در دولت وجود داشته باشد و لازم است از نظر صاحب نظران برای کنترل بحران ارز استفاده شود و مجلس هم قوانین بسیار خوبی در بودجه دارد که دولت باید به آن عمل کند. سال گذشته ما بحث اعطای کالابرگ الکترونیکی را تصویب کردیم که دولت به آن عمل نکرده و تا الان هم عملیاتی نشده است و بسیار کند پیش می‌رود. در دولت نگاه مثبتی نسبت به این موضوع وجود ندارد اما مجلس معتقد است که این کار باعث می‌شود بخشی از اختلالات بازار ارز حل و فصل شود.

وی گفت: قرار بر این شد که جهت اشراف بیشتر بر مسائل ارزی، کمیته مشترکی بین نمایندگان مجلس شورای اسلامی، دولت و سایر دستگاه‌ها تشکیل شود که این کمیته سریعاً هماهنگی‌های لازم را در زمینه ارز داشته باشند و در اسرع وقت وضعیت ارز از این تلاطم نجات پیدا کند.

دولت چند بحران را پشت سر گذاشته است

موسوی گفت: معاون اول رئیس جمهور هم تأکید کرد که دولت تاکنون چندین بحران از جمله کرونا را پشت سر گذاشته است. همچنین دولت در آغاز به کار خود کشور را با وضعیت اقتصادی نامطلوبی تحویل گرفت که فروش نفت مطلوب نبود اما این بحران را رد کردیم، بحران بعدی هم جنگ ترکیبی دشمن در ماه‌های گذشته بود که آن را پشت سر گذاشتیم. طبق گفته دولتی‌ها تمهیداتی اندیشیده شده که بحران‌های ارزی را هم پشت سر بگذاریم و دولت اجازه نمی‌دهد معیشت مردم دچار مشکل شود و اقدامات کلانی برای ایجاد منابع درآمدی جدید در دستور کار دولت است که تأثیر زیادی بر کنترل بازار ارز خواهد داشت.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: طبق مباحث مطرح شده در این جلسه، وضعیت وارد شدن ارز به کشور هم شرایط خوبی دارد. جلسات متعددی با بخش‌های صادراتی کشور مخصوصاً فولادی‌ها و بخش پتروشیمی برگزار شده است تا ورود ارز آنان به سامانه مبادله ارزی تسهیل شود و به نوعی فعالیت شود که این سامانه به عنوان تعیین کننده نرخ اصلی ارز تثبیت شود. بازارهای غیر رسمی ارز که مبادلات چندانی هم در آن صورت نمی‌گیرد، جعلی و غیر رسمی است و اهمیت چندانی در اقتصاد کشور ندارد. همه مسئولان و دستگاه‌ها باید این موضوع را مدنظر داشته باشند که نرخ ارز واقعی آن چیزی است که در سامانه مبادلات ارزی می‌آید و نباید به سامانه‌های غیر رسمی و جعلی توجه شود.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/420857/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

غافلگیری یک بازیکن جلوی چشم خانواده‌اش

احمدی و سورگی هم با پرسپولیس رفتند

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

بنزما و طلسم بزرگان؛ کریم را چه می‌شود!‏

شغل جدید ستاره نیوکسل؛ راننده کامیون!‏

دو بازیکن از تمرین یک‌راست به بیمارستان رفتند!‏

رئیسی: هرکجای کشور فسادی دیده شود مطلقا به فساد و مفسد رحم نخواهد شد

انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم

ایران: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود

از حواشی ادامه دار یک پلتفرم تا صدرنشینی «محفل»

بازی جالب حدس چهره با سیدجواد هاشمی

آهنگ محسن چاوشی به نام «شاه مقصود» برای طرفدارانش

آتش‌سوزی مهیب اطراف بیمارستان هفت‌تیر در منطقه شهرری

شناسایی و دستگیری داوطلبان متخلف آزمون‌های روز اول کنکور 1403

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟

بزرگترین چاپگر 3بعدی جهان یک خانه را در 80 ساعت می‌سازد

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

بلینگام بازی با سوسیداد را از دست داد

ایران با کسب 20 مدال قهرمان انتخابی جام جهانی ووشو شد

فینالیست‌های پنج وزن نخست مشخص شدند

احتمال خروج FIA از فرانسه پس از صد سال

فتحی قهرمان مرحله نخست مسابقات آزاد تفنگ بزرگسالان شد

نتایج فینال 5 وزن نخست کشتی فرنگی جام تختی اعلام شد

آنالیز یک تغییر؛ کلوپ دوم یا برندان راجرزی دیگر

تحریم‌ مشترک انگلیس، آمریکا و کانادا علیه ایران

بلد نیس چطوری زهر نیش مار رو بگیره!

«مست عشق» رکورد مخاطب روز نخست اکران را شکست

صدای این خواننده دل همه رو برد!

کاهش 14 درصدی جانباختگان حوادث رانندگی در سفرهای نوروزی

پورعباس: کنکور در سلامت کامل برگزار شد

رادان: تمام آبرویمان را برای دین و ارزش‌های اسلامی می‌گذاریم و از این راه عقب‌نشینی نخواهیم کرد

لحظات حساس از نجات نوزاد سه روزه توسط اپراتور هلال احمر

تصاویری از پنل‌های خورشیدی جدیدی که در هر مکانی امکان نصب آن وجود دارد

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

شاهکار ایرانی در سریلانکا

نجات روسیه با اقتصاد موازی

بی‌رمقی اونس جهانی برای سومین روز متوالی

شیائومی نیامده رکورد زد!

غیرمنتظره؛ چه بلایی بر سر صلاح آمده!

غیبت ادامه‌دار عراقی‌ها در اردوی مس رفسنجان

اولین واریزی مالک جدید به بازیکنان پرسپولیس

سندروم ژاوی همه‌گیر شد؛ تمدید 3ساله کونسیسائو

برنامه بازی‌ها را برای همه تغییر دهند نه فقط رئال

زمان بازگشت بهترین گلر دنیا مشخص شد