راه ترقی

آخرين مطالب

تلقین مسمومیت در غبار شایعات/می‌خواهند آینده جوانان را به چالش بکشند گفتگو

تلقین مسمومیت در غبار شایعات/می‌خواهند آینده جوانان را به چالش بکشند
  بزرگنمايي:

راه ترقی- مجید ابهری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه جامعه  درباره مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان دختر در برخی مدارس و جو ایجاد شده در میان دانش‌آموزان و خانواده‌ها، اظهار کرد: دانش آموزان سرمایه اصلی و آینده‌سازان هر جامعه هستند که کشورها برای رسیدن به اهداف عالی در زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی، سیاستی و باورهای معنوی بر روی آنها برنامه‌ریزی‌های اساسی می کنند.

وی افزود: وقوع حوادث تلخی که در هفته های اخیر به مسمومیت تعدادی از دانش‌آموزان در شهرستان‌های مختلف منجر شد، به تزلزل روحی و روانی دانش‌آموزان و ایجاد اضطراب، دلهره و چالش‌های روحی و روانی در خانواده‌های آنها منجر شده است.

این رفتارشناس ادامه داد: متاسفانه این حادثه بیشتر از آنکه آثار مادی یا زیان‌های جانی داشته باشد، آثار روحی و روانی روی دانش‌آموزان دارد و آنها را نسبت به حضور در مدارس و ادامه تحصیل دلسرد کرده است.

ابهری با بیان اینکه این حادثه می‌تواند برای دانش‌آموزان ما خاطرات تلخی نسبت به دوره تحصیلی و اجتماعی برجای بگذارد، یادآورشد: با توجه به اینکه رسانه‌هایی با برنامه‌ریزی‌های اساسی قصد آشوب سازی در ذهن و روان دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها را دارند، با مضاعف کردن آثار این حرکت نادرست و غیرمنطقی توانسته‌اند تا حدی ایجاد تزلزل در اراده تحصیلی و اجتماعی نوجوانان و جوانان کشور کنند.

رسانه‌ها باید با روشن سازی موضوع و بیان حقایق برای خانواده‌ها و دانش آموزان اجازه ندهند، دروغ‌های موجود بتواند نوجوانان و امیدهای آینده این کشور را نسبت به آینده سازی و تقویت علمی خود ناامید کند.

وی عنوان کرد: این رسانه‌ها می‌خواهند آینده جوانان را به چالش بکشند. وقتی دانش‌آموزان با دلهره و ترس به مدرسه بروند و هر لحظه منتظر وقوع حادثه تلخی در خانه دوم خود، یعنی در مدارس باشند نمی توان به پیشرفت و رشد علمی آنان امیدوار بود.

این آسیب‌شناس اجتماعی عنوان کرد: متاسفانه از حیث رفتارشناسی آثار نادرست و غلطی که این حادثه در ذهن و روح دانش‌آموزان می‌گذارد، بسیار عمیق و طولانی مدت خواهی بود و حتی اگر همین امروز این مسائل برطرف شود، آثار شوم آن که به وسیله تبلیغات برخی از دشمنان ادامه پیدا می‌کند، از بین نخواهد رفت.

ابهری ادامه داد: هر لحظه انتظار خانواده‌ها و فرزندان آنها می‌تواند برای وقوع حادثه‌ای تلخ آنها را دچار تزلزل می‌کند، بنابراین رسانه‌ها باید با روشن سازی موضوع و بیان حقایق برای خانواده‌ها و دانش آموزان اجازه ندهند، دروغ‌های موجود بتواند نوجوانان و امیدهای آینده این کشور را نسبت به آینده سازی و تقویت علمی خود ناامید کند.

وی اظهار کرد: متاسفانه این حادثه بسیار تلخ توانسته در روح و روان فرزندان ما آثار نامطلوبی بگذارد چراکه با بیان حقایق می توان از قسمتی از این حادثه جلوگیری کرد و با این حرکت می‌توان ریشه یابی این موضوع توسط نهادهای اطلاعاتی و امنیتی صورت پذیرد و حقایق پشت پرده برای جامعه بیان شود.

این رفتارشناس با بیان اینکه شایعات تلخ در غیبت واقعیات رشد کرده و باعث ایجاد رکود فکری و تنش‌های روحی و عصبی می‌شوند، یادآورشد: اکنون شایعات مختلفی توسط بعضی از رسانه‌های خارج از کشور بیان می‌شود که همین شایعات ایجاد ناامیدی نسبت به آینده، ترس و وحشت و ایجاد تردید و دودلی در دانش‌آموزان را به همراه دارد و می‌تواند آینده آنها را به چالش کشیده و آنها را دچار تردید کند.

اکنون شایعات مختلفی توسط بعضی از رسانه‌های خارج از کشور بیان می‌شود که همین شایعات ایجاد ناامیدی نسبت به آینده، ترس و وحشت و ایجاد تردید و دودلی در دانش‌آموزان را به همراه دارد و می‌تواند آینده آنها را به چالش کشیده و آنها را دچار تردید کند

ابهری گفت: رسانه‌ها و نهادهای متولی باید با ریشه‌یابی حقایق و بیان آن اجازه ندهند تا هرکس بتواند با مقداری دروغ و راست جامعه را به چالش بکشد، درحال حاضر ریشه یابی حقایق می‌تواند به امنیت روانی خانواده‌ها و فرزندان کمک کند و آینده آنها را در مورد وقوع این گونه حوادث تضمین و تامین کند.

وی ادامه داد: واکسیناسیون واقعی فرزندان کشور در مقابل این گونه حوادث می‌تواند آنها را در ادامه حرکت علمی و تحصیلی خود استوارتر و امیدوارتر کند.

این آسیب‌شناس اجتماعی افزود: همچنین نهادهای امنیتی و اطلاعاتی کشور می‌توانند اینگونه حوادث و دست‌های پشت پرده آن و برنامه‌هایی که قصد ایجاد و تولید وحشت در جامعه دارند را برای افراد جامعه اعم از خانواده‌ها و دانش‌آموزان روشن و آشکار کنند.

گاهی از دود یک خودرو هم شایعه‌سازی می‌کنند

ابهری همچنین درباره تاثیر تلقین و ترس دانش‌آموزان در این موضوع توضیح داد: از نگاه رفتارشناسی اجتماعی در جامعه به ویژه اقشار جوان می توان گفت که با مشاهده هرگونه دود یا استشمام هر بویی نسبت به ایجاد فضای خطرناک، مرگ‌آور و بیماری‌زا برای دانش‌آموزان اخطار می‌دهند؛ بطور مثال گاهی اوقات از یک خودرو دودی خارج می‌شود که شایعه‌سازان و دانش‌آموزان ادعا می‌کنند که این دود باعث مسمومیت شده است.

وی افزود: اینگونه شایعات تضعیف کننده روح و روان، باعث ایجاد تزلزل در اراده فرزندان ما می‌شود، متاسفانه وقتی فضای دروغ و شایعه در جامعه تقویت شود، هر بو و حرکتی را می‌توان در این مورد حمل کرد که باعث ایجاد مسمومیت شده است.

این آسیب‌شناس اجتماعی ادامه داد: در واقع وقتی واقعیات مخفی بماند یا بطور آشکار برای جامعه کالبدشکافی نشود، افراد برنامه‌ریز و ساماندهی کننده برای به آشوب کشیدن روان جوانان ، به هدف‌های خود می رسد.

ابهری خاطرنشان کرد: در مقابل اینگونه حرکات، بیان واقعیات و آرام سازی جامعه و امیدواری به مقابله با اینگونه مسائل در کوتاه مدت می‌توان دانش آموزان را از ترس و وحشت جدا کرد.

دانش‌آموزان به آینده‌سازی خود ادامه دهند

وی همچنین درباره راهکار مقابله با این ترس در جامعه اظهار کرد: به عنوان کسی که 40 سال در زمینه آسیب‌شناسی اجتماعی و رفتارشناسی در جامعه فعالیت‌های میدانی و پژوهشی کرده‌ام از خانواده‌های دانش‌آموزان درخواست می‌کنم که توجهی به شایعات و دروغ‌سازی‌ها نکنند و اجازه دهند که مقامات رسمی کشور با قاطعیت و سرعت این موضوعات را ریشه یابی و با آنها مقابله کنند.

ابهری با تاکید بر اینکه دانش آموزان نباید به شایعات توجه کنند، یادآورشد: دانش‌آموزان باید با اتکا به راهنمایی‌های مربیان و نهادهای تربیتی و فرهنگی به راه آینده سازی خود ادامه دهند.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/460284/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیگنال مثبت به بورس تهران

هشدار بانک جهانی درباره نفت 100 دلاری

علت گرانی شدید قیمت پیاز

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

پیروزی فاینورد با حضور کوتاه مدت علیرضا جهانبخش

دردسر توخل؛ غیبت دوباره دو ستاره بایرن مونیخ

پوستر فدراسیون فوتبال برای دیدار امروز فوتسال ایران و ازبکستان

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

گزارش رسانه روسی از دوران طلایی سردار آزمون در زنیت

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس

فرمانده سپاه با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد

رئوفیان: هر کس رئیس مجلس شود شورای وحدت با او همکاری می‌کند

مصباحی مقدم: دشمنان شکست خورده در حال تدارک استراتژی جدید برای ضربه زدن به نظام هستند

موضع دولت درخصوص انتخاب رئیس مجلس دوازدهم

معاون اجرایی ارتش: هر تهدیدی علیه ایران را در نطفه خفه خواهیم کرد

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

پخش برنامه «هفت» با اجرای بهروز افخمی از فردا

بازسازی سکانس مشهور ترانه علیدوستی توسط صهبا شرافتی

مهران مدیری با «پدر قهوه» به شبکه خانگی می آید

فروش 9 میلیاردی «مست عشق» در دو روز

این چه سوزشی است که بر جان من پدید آمد؟!

عکسی از بازیگر سریال «جومونگ» پس از سال‌ها

آقای ناخدا ما آدمای بدی نیستیم

این کار را با مدیرتان نکنید!

موزیک ویدئوی متفاوت از قطعه وطنیِ همایون شجریان

موسیقی بی‌کلام زیبا و آرامش‌بخش «بهشت» با هنرمندی پیدر بی هلند

نماهنگ تماشایی آرون افشار بنام «شب رویایی»

پیامدهای تعطیل شدن روز پنجشنبه

رقابت پرمتقاضی‌ترین رشته‌های کنکور آغاز شد

دستگیری 4 نفر سر جلسه کنکور

داستان عجیب گم شدن حلقه ازدواج

وعده حل مشکل کمبود ناوگان جاده‌ای اربعین 1403 با واردات

به کار گیری منشی های خانم در ادارات کرمانشاه ممنوع شد

کشف مکان دقیق دفن افلاطون

پیش‌بینی وضعیت آب و هوا؛ سامانه بارشی جدی سه شنبه وارد کشور می‌شود

خبر خوش رئیس سازمان سنجش برای بازماندگان از کنکور به خاطر سیل

ماجرای قمه‌کشی در ارومیه

سگ رباتیک با قابلیت شعله‌افکنی تا فاصله 10 متری

تصاویری از لحظه فرود آپولو 11 بر سطح ماه در سال 1969