راه ترقی

آخرين مطالب

با تدابیر دولت و اقدامات بانک مرکزی،قیمت در بازار ارز و سکه روند کاهشی یافته است سياسي

با تدابیر دولت و اقدامات بانک مرکزی،قیمت در بازار ارز و سکه روند کاهشی یافته است
  بزرگنمايي:

راه ترقی- سید احسان خاندوزی روز سه‌شنبه در آخرین نشست خبری امسال در ساختمان کوثر درباره تاثیر اقتصاد ایران در ١4٠١ گفت: در بخش واقعی اقتصاد ایران شاهد اتفاقات مبارکی نسبت به دوره های گذشته بودیم که مسیر رشد اقتصادی سال قبل را دنبال کردیم.

وی افزود: رشد سرمایه‌گذاری در این دوره را سه و چهار دهم درصد شاهد بودیم که از سال ٩٧ رشد سرمایه گذاری کاهش داشته است.

وزیر امور اقتصاد و دارایی درباره برخی از طرح های شاخص امسال که به سرانجام رسید یا برخی آغاز شد گفت: یکی از آنها مسأله آب بود که چهار ابر طرح آبی به سرانجام رسید.

سخنگوی اقتصادی دولت به یکی از فعالیت های دولت در سالی که گذشت اشاره کرد و گفت: مهار خلق پول غیر ضروری یکی از اقدامات طی امسال بود برای اولین بار سال ها حساب تنخواه بانک مرکزی به صفر رسید. خاندوزی این راهم اضافه کرد که در سه ماه پایانی سال افزایش قیمت ها را شاهد بودیم ما در پایان اسفند سال گذشته نرخ تورم را کاهش دادیم.

سخنگوی اقتصادی دولت با ارایه آماری از سوی مرکز آمار ایران گفت : اگر مبنای آمار 9 ماهه مرکز آمار را پایه قرار دهیم در 9 ماهه امسال نرخ رشد 3.3 درصدی در اقتصاد ایران رخ داد که بدون محاسبه نفت 2.9 درصد است.همچنین بر مبنای آمار 6 ماهه بانک مرکزی نرخ رشد اقتصادی ما 2.7 درصد بود. در صنایع 3.8 درصد، کشاورزی 6.1 درصدی و در بخش مستقل صنعت 5.8 درصد رشد را داشتیم.

خاندوزی رشد سرمایه گذاری خارجی نسبت به دوره آخر دولت قبل را رشد ١٠٠ در صدی دانست و گفت که نرخ بیکار در پاییز امسال به 8.2 درصد کاهش یافت‌. همچنین در 11 ماهه امسال صادرات غیرنفتی با 13 درصد رشد نسبت به پارسال به 48.8 میلیارد دلار رسید.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه به چند طرح ریلی که با حدود 5 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارج بودجه‌ای راه افتاد گفت با این اقدام ظرفیت ترانزیتی کشور را از 10 میلیون تن به 30 میلیون تن افزایش می‌دهد. همچنین 16 طرح پالایشگاهی و پتروپالایشی با 30 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارج از بودجه عملیاتی شد.

با تدابیر دولت و اقدامات بانک مرکزی، قیمت در بازار ارز و سکه روند کاهشی یافته است

سخنگوی اقتصادی دولت درباره نوسان ارزی گفت: خوشبختانه با مجموعه تدابیر دولت و اقدامات بانک مرکزی، قیمت در بازار ارز و سکه روند کاهشی یافته است.

وی در ادامه درباره رشد اقتصادی اماری ارایه کرد که رشد اقتصادی 2.7 درصدی در 6 ماهه امسال، رشد مثبت 1.1 درصدی بخش کشاورزی، و رشد 5.8 درصدی صنعت بیانگر شرایط مطلوب بخش حقیقی اقتصاد در سالجاری است و در سایر مولفه های مرتبط با بخش حقیقی اقتصاد، جهش هاش کم نظیری را شاهد بودیم که از جمله رشد مثبت 3.9 درصدی تشکیل سرمایه ثابت ناخالص که در دوره مشابه سال قبل منفی 6.4 درصد بود همچنین کاهش نرخ بیکاری به 8.2 درصد رسیده است.

وزیر اقتصاد گفت: جهان طی امسال و در سال 2022 در تأمین مواد غذایی و قیمت‌ها وضعیت بی سابقه‌ای را داشت. در ایران تا پایان شهریور ماه موفق شدیم هم نرخ ارز و سایر قیمت‌ها را کنترل کنیم.

خاندوزی ادامه داد که نرخ ارز در شهریور ماه در بازار آزاد 29 هزار تومان بود اما با ناآرامی‌های پاییز که بعد به تورم انتظاری زمستان سرریز کرد شاهد افزایش قیمت بودیم. در عین حال بسیاری از نقاط ضعف اقتصاد ایران بر اثر تحریک‌ها خودنمایی کرد. به عنوان نمونه افزایش نرخ ارز و خودرو و دیگر مصادیق نقاط ضعف در قسمت اسمی اقتصاد ایران است.

وی اضافه کرد: ضعف حکمرانی ریال بانک مرکزی، وابستگی به دلار و سایر ارزهای خارجی مشکلات چند ساله اقتصاد ما بود که تلاش کردیم این مسائل را رفع کنیم. به عنوان نمونه بانک مرکزی تلاش داشت با مرکز مبادله ارز و طلا بازار ارز را کنترل کند.وزیر اقتصاد گفت مشکل ، کم عرضه کردن خودرو و مسکن از سال‌ها قبل در اقتصاد ایران بود که علاج نشده بود که امیدواریم با مالیات سوداگری این مساله حل شود.

وزیر اقتصاد به حوزه گواهی سپرده نفتی اشاره کرد و گفت: میزان صادرات نفت بالاتری در بهمن داشتیم که مسیری برای هدایت نقدینگی داخل فراهم شد که با انتشار گواهی سپرده نفتی ضمن اینکه نقدینگی مردم را به سمت فعالیت‌های سودآور و مسیرهای جایگزین هدایت می‌کنیم، نسبت به کاهش ریسک تحریم پذیری و ایجاد بازارهای کاغذی و تنوع پذیری مشتریان نفت کشور و کاهش فشار بر بازارهای موازی هم اقدام می‌کنیم.

خاندوزی گفت: برای هدایت نقدینگی به طرح های جذاب معادن طلا و پروژه‌های تولیدی مس سونگون برنامه‌هایی داریم که به زودی اطلاح رسانی می کنیم.

سخنگوی اقتصادی دولت در بخش نخست اظهارات خود اعلام کرد که از فردا تا عید فطر برای 2 میلیون بازنشسته کشوری و فولاد، اعتبار خرید تا سقف 10 میلیون تومان در نظر گرفتیم و با اعلام وزارت رفاه، کالابرگ به شکل اختیاری اما فراگیر از پایان اسفند ماه قابل استفاده برای همه خواهد بود.

وی تاکید کرد که این به معنای حذف یارانه نقدی نیست اما کسانی که بخواهند می‌توانند یک ماه زودتر در قالب کالابرگ، یارانه را دریافت کنند.

تلاش دولت در یک سال گذشته این بود با افزایش عرضه خودرو، عقب ماندگی سنوات قبل را جبران کند

سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به سوالی درباره حذف قرعه کشی خودرو و پیش بینی برای تولید خودرو و عرضه در سال آینده، گفت: تمام تلاش دولت در یک سال گذشته این بود با افزایش عرضه خودرو، عقب ماندگی سنوات قبل را جبران کند.

خاندوزی ادامه داد که در سال جاری یک میلیون و 200 هزار دستگاه خودرو تولید شد که این رقم سال آینده به یک میلیون و 700 هزار دستگاه افزایش می‌یابد. با افزایش تولید و واردات خودرو، عرضه سال آینده بهبود می‌یابد. قرعه کشی هم متوقف شده و وزارت صمت تلاش می‌کند همه متقاضیان از مرحله ثبت نام تا تحویل را سپری کنند.

خاندوزی در پاسخ به دیگر سوال خبرنگاران درباره اختصاص سهام عدالت به جاماندگان و پرداخت مرحله دوم سود سهام عدالت توضیح داد که درباره اختصاص سهام عدالت به افراد زیر پوشش نهادهای حمایتی مصوبه‌ای داشتیم اما مجلس اصرار داشت که به جای هیأت وزیران باید در شورای اصل 44 مصوب شود. امروز عصر جلسه هیأت عالی با هدف بررسی تخصیص سهام عدالت به این قشر برگزار می‌شود که امیدواریم تا 29 اسفند اجرایی شود.

وی ادامه داد: از 36 شرکتی که در حوزه سهام عدالت مداخله دارند در یک مرحله پرداخت سود را در پاییز انجام دادیم که اکثر شرکتها در مرحله دوم همکاری لازم را انجام دادند غیر از چند شرکت معدود مثل فولاد مبارکه و هولدینگ خلیج فارس که امیدواریم جمع بندی‌ها زودتر به پایان برسد و سود واریز شود.

خاندوی در پاسخ به پرسش ایرنا که ستاد هماهنگی اقتصادی دولت مصوبه ای در خصوص افزایش سرمایه دولت در بانک های دولتی با هدف تقویت پرداخت تسهیلات خرد به مردم داشته حال سهم هر یک از بانک ها از این افزایش سرمایه چه میزان بوده و آیا اجرایی شده است؟ گفت: یکی از پیشنهاداتی که دولت داشت و مجلس هم آن را تایید کرد افزایش سرمایه بانک‌های دولتی است و اینکه قدرت وام‌دهی بانک‌ها افزایش پیدا کند و بخشی از مشکلات ناترازی های آنها هم بهبود پیدا کند که این اتفاق رخ داد و شاید بعد از سالها این اتفاق در کشور ما حاصل شد.

وی افزود: 35 هزار میلیارد تومان مجموع افزایش سرمایه بانک های دولتی بود که امسال مصوب و اجرایی شده است. برای بانک ملی ایران سه هزار و 500 میلیارد تومان افزایش سرمایه، بانک سپه سه هزار و 500 میلیارد تومان، بانک کشاورزی هم سه هزار و 500 میلیارد تومان افزایش سرمایه مصوب شد.

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: اما بانک مسکن با توجه به شرایط ویژه‌ و طرح‌های تحولی ویژه‌ای که در حوزه مسکن وجود دارد 10 هزار میلیارد تومان برای این بانک مصوب شد.

خاندوزی عنوان کرد: برای بانک صنعت و معدن هم به جهت تکالیف و بارهایی که در تامین مالی بخش صنعت کشور دارد 10 هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه مصوب شد. بانک توسعه تعاون سه هزار میلیارد تومان و بانک توسعه صادرات 500 میلیارد تومان در نهایت پست بانک هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه مصوب شده است. این اقدامات انجام شده صورتجلسه مجمع فوق‌العاده بانک‌ها تهیه شده است و مراحلی اداری دارد که خود بانک‌ها باید با سرعت بیشتری طی کنند.

وی تصریح کرد: همانطور که مطلع 35 هزار میلیارد تومان از محل سهام دولت در پالایش نفت شازند به بانک‌های کشور اختصاص پیدا کرده است که بسیار ارزنده است و به محض اینکه بانک‌ها صورتجلسه مجمع فوق العاده خود را در اداره ثبت شرکتها نهایی کنند قابلیت درج در صورت‌های مالی بانک خواهد داشت.

 

سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به سوال دیگر درباره اعطای اختیارات به بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز و وضعیت بازار مبادله و تخلفات احتمالی شرکت‌ها توضیح داد که در این زمینه کمیته تخصیص ارز با مسئولیت بانک مرکزی تشکیل شد که اگر نیازهایی در حوزه وزارت صمت و کشاورزی و بهداشت و درمان وجود دارد با تأیید نهایی بانک مرکزی تخصیص ارز صورت گیرد. اما درباره بازگشت ارز صادراتی به کشور چند نشست مهم بین ایمیدرو و شرکتهای پتروشیمی و فولادی برگزار شد و با تعهدی که نسبت به بازگشت ارز صادراتی دادند، در صورت تخلف این شرکتهای بزرگ، برخورد مدیریتی جدی از سوی وزارتخانه متولی انجام خواهد شد.

 

سخنگوی اقتصادی دولت این را هم گفت که از دوم تا ١5 اسفند بیش از 2 میلیارد و 230 میلیون یورو در مرکز مبادله ارز و طلا عرضه انجام گرفته که از این رقم بیش از یک میلیارد یورو به طور قطعی معامله شده است. البته اختیارات تخصیص و نظارت به بانک مرکزی داده شده است تا سیاست‌ها به طور دقیق پیش رود.

 

ارز واردات در سامانه نیما از دیگر سوالات این نشست بود که خاندوزی در پاسخ گفت: ارز نیما 28,500 تومان و حوالی آن با پشتوانه صادرات نفتی دولت تأمین خواهد شد و تأمین آن هم به واردات کالاهای اساسی اختصاص خواهد یافت. بر این اساس نیازی نداریم که برای واردات ارز نرخی غیر از 28500 استفاده کنیم.

سخنگوی اقتصادی دولت اضافه کرد واردکنندگانی که با ارز نیما کالا وارد کرده‌اند باید بر اساس تعهد داده شده کالا را با نرخ نیما بفروشند. البته گزارشی از تخلفات ارایه و پرونده‌هایی تشکیل شده که سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان حمایت با آنها برخورد خواهند کرد.

 

سخنگوی اقتصادی دولت اعلام کرد که دولت با افزایش نرخ ارز گمرکی موافقت نکرده است و همچنان نرخ ارز گمرکی همان نرخ ارز 28,500 تومان است.

 

خاندوزی در پاسخ به سوالی درباره موبایل وارد شده با ارز نیمایی گفت که باید با قیمت ارز نیمایی عرضه شود در غیر این صورت تخلف انجام داده‌اند.

وزیر اقتصاد درباره کسری و ناترازی بودجه 1402 توضیح داد برای تصمیم‌گیری و اظهارنظر قطعی در مورد بودجه 1402 باید صبر کرد تا در صحن علنی تصویب شود اما تلاش دولت و کمیسیون تلفیق مجلس این است که تا حد ممکن از ایجاد بار مالی جدید پرهیز شود.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/462607/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سایه‌روشن سهام سرخابی‌ها

رونمایی از نخستین موتور بنزینی شش سیلندر ایرانی

واکنش تند کارشناس تلویزیون به وزارت ورزش

رنگرز: نباید برای مدال المپیک فشاری روی کشتی باشد

یوفا تهدید کرد؛ احتمال محرومیت اسپانیا از یورو

خصوصی واقعی قبل از هیاهوی واگذاری!

نامه وزیر دفاع به قالیباف

فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»

آذری جهرمی: در سیاست‌های ضد اینترنت تجدیدنظر کنید

تکذیب ادعای یک نماینده مجلس درباره منوچهر متکی

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

آرایش سحر دولت‌شاهی در «افعی تهران» دردسرساز شد!

بوی عجیبی داره بلالش چی زدین بهش؟

سوال و پاسخ کوتاه با سیدجواد هاشمی

«بی معرفت» با اجرای زیبا و احساسیِ بهنام بانی

غرق شدن دو کودک در رودخانه ماشکید سراوان

ارز حج 1403 تامین شد

پایان ماراتن داوطلبان کنکور ریاضی، انسانی و فرهنگیان

نانوگرافن پروانه‌ای برای استفاده در حوزه کوانتومی ساخته شد

از زر و سیم جهان پاس نظر باید داشت

تزریق ٥٠٠٠ میلیارد ریال نقدینگی به بورس انرژی

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

دلایل کاهش تمایل شرکت‌ها برای ورود به بورس

نخستین برات الکترونیکی صادر شد

اشکش: ای کاش نتایج داخل زمین رقم بخورد

دعوت 60 کاراته‌کا به مرحله دوم انتخابی تیم امید و جوانان

درخواست حمید مطهری از هواداران تراکتور

گل های دیدنی دنیای فوتبال با ضربات بغل پا

مطهری: سعی میکنیم در 90 دقیقه کار را تمام کنیم

لاپورتا: ژاوی ماند چون پروژه برنده‌ای داریم!

خشم ژاوی: می‌خواهند با اعتبار من بازی کنند

توصیه نماینده مجلس به مالکان جدید استقلال و پرسپولیس

بانک هایی که خریدار پرسپولیس بودند واقعا سهام شان افت کرد؟

هاشمی: نیم همت برای نوسازی تجهیزات فدراسیون‌ها درنظر گرفتیم

عبدی: جذب حمایت داخلی از حمله به اسرائیل با برخورد با زنان در خیابان‌ها، تعارض دارد

تیپ متفاوت محسن رضایی و لاریجانی در یک عکس زیرخاکی

نگرانی امیرعبداللهیان از سرکوب دانشجویان آمریکایی

ماجرای عکس تکان دهنده «آلن دلون» چه بود؟

خطر از بیخ گوش «گلنار» گذشت

ازدواج بدون حلقه ازدواج!

افشاگریِ وحیدِ نون‌خ: در چابهار چندین بار بیهوش شدیم

تو این همه خواستگار یواشکی داشتی؟!

اجرای زیبای آهنگ ناصر عبداللهی توسط پسرش

بازداشت 70 زورگیر و سارق موبایل در تهران

دفترچه سوالات ریاضی و انسانی نوبت اول کنکور 1403 منتشر شد

پیش‌بینی هوای تابستان امسال

قرنطینۀ مطلق برای طراحان سؤالات کنکور

موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی 6 سیلندر

تست موفق اولین موتور 6سیلندر ایرانی

شعر زیبای میلاد عرفان پور درباره عملیات وعده صادق