راه ترقی

آخرين مطالب

نابغه بزرگ قرن بیستم کجا اشتباه کرد؟ دانش

نابغه بزرگ قرن بیستم کجا اشتباه کرد؟
  بزرگنمايي:

راه ترقی - خبرآنلاین / در 100 سال گذشته بارها ثابت شده که نظریه نسبیت اینشتین معتبر است. 10 کشف بزرگ نشان می دهد حق با اینشتین بود و یک کشف با تئوری‌های او در تضاد است.
 فیزیک دان افسانه ای, آلبرت اینشتین, از زمانه خود جلوتر بود. او که متولد 14 مارچ 1879 بود, در دوره ای زندگی می کرد که پلوتو کشف نشده بود, و کیهان پیمایی رویایی بیش نبود. با وجود محدودیت های مکانیکی آن زمان, اینشتین تئوری نسبیت عام خود را در سال 1915 منتشر کرد. این تئوری پیش بینی هایی راجع به ماهیت کیهان انجام داد که در 100 سال آینده بارها به اثبات رسید.
لیست زیر شامل 10 نمونه از مشاهدات اخیر است که ثابت می کند پیش بینی های اینشتین راجع به ماهیت کیهان درست بوده و تنها یک پدیده با نظریه های او در تناقض است.
1-اولین تصویر از سیاه چاله
نظریه نسبیت عام اینشتین گرانش را به عنوان پیامد انحراف زمان- مکان توصیف می کند, یا به بیان ساده تر هر چه قدر که جسم بزرگ تر باشد, زمان و مکان را بیشتر منحرف می کند و باعث می شود اجسام کوچک تر جذب آن شوند.این تئوری همچنین وجود سیاه چاله ها را پیش بینی کرده, اجسام عظیمی که حتی نور قادر به فرار از جاذبه شان نیست.

راه ترقی


زمانی که تلسکوپ افق رویداد اولین تصویر از یک سیاه چاله را ثبت کرد, ثابت شد که در موارد به خصوصی حق با اینشتین بوده. برای مثال هر سیاه چاله یک نقطه بی بازگشت دارد که افق رویداد نام دارد, که تقریبا دایره ای شکل است و اندازه آن بر اساس جرم سیاه چاله قابل پیش بینی است. تصویر خارق العاده ای که تلسکوپ افق رویداد از سیاه چاله ثبت کرد این پیش بینی را تایید می کند.
2- پژواک سیاه چاله
اخترشناسان با کشف الگوی عجیبی از اشعه اکس که از نزدیکی سیاه چاله ای به فاصله 800 میلیون سال نوری از زمین ساطع می شد, بازهم نظریه های اینشتین را ثابت کردند. علاوه بر اشعه اکس مورد انتظاری که از جلوی سیاه چاله ساطع می شد, اخترشناسان " پژواک نورانی" اشعه اکس را شناسایی کردند که از پشت سیاه چاله ساطع می شد ولی به لطف انحراف زمان و مکان دور سیاه چاله از زمین قابل رویت بود.
3- امواج گرانشی
نظریه نسبیت اینشتین امواج عظیمی در بافت زمان و مکان را توصیف می کند که امواج گرانشی نام دارد. این امواج از ادغام پر جرم ترین اجسام کیهانی مثل سیاه چاله ها و ستاره های نوترونی به وجود می آیند. فیزیک دانان به کمک آشکارساز ویژه ای به نام رصدخانه موج گرانشی با تداخل‌سنج لیزری(LIGO) وجود این امواج را در سال 2015 تایید کردند.آنها از آن زمان ده ها نمونه دیگر از این امواج را رصد کرده اند که بازهم پیش بینی های اینشتین را ثابت می کند.
4- شرکای لرزان سیاه چاله
فیزیکدان ها در سال 2022 با بررسی امواج گرانشی گسیل شده از یک جفت سیاه چاله دودویی به آرامی در حال برخورد تایید کردند که این اجرام عظیم هم زمان با نزدیک شدن چرخشی به یک دیگر در مدارشان می لرزیدند یا پیش میرفتند, همانطور که اینشتین پیش بینی کرده بود.
5-ستاره ی "چرخ نگار" رقصان
دانشمندان پس از بررسی ستاره ای که 27 سال دور یک سیاه چاله عظیم می چرخید بار دیگر تئوری اینشتین را در عمل دیدند.مشاهده شد مدار این ستاره پس از دو چرخش کامل دور سیاه چاله , به جای آن که در مدار ثابت بیضوی پیش برود با الگویی طوقی شکل و "رقصان" به حرکت خود ادامه داد. این حرکت پیش بینی انیشتین راجع به چگونگی چرخش اجسام بسیار کوچک حول اجسام عظیم را تایید کرد.

راه ترقی


6- ستاره نوترونی "کشش چارچوبی"
پوسته های فوق متراکم ستاره های مرده می توانند مثل سیاه چاله ها زمان و مکان دور خود را منحرف کنند. در سال 2020 فیزکدانان بررسی تحقیق کردند که چگونه یک ستاره نوترونی در 20 سال گذشته دور یک کوتوله سفید( دو نوع ستاره متلاشی شده و مرده) می چرخیده, که این سبب پیدایش یک رانش طولانی مدت در نحوه چرخش این دو جسم به دور یکدیگر شد. به گفته محققان این رانش احتمالا ناشی از پدیده کشش گرانشی بوده, به زبان ساده تر, کوتوله سفید(گونه‌ای از اجرام فضایی) زمان و مکان را به اندازه ای تغییر داد تا مدار ستاره نوترونی را در گذر زمان تغییر دهد. این باز هم پیش بینی نظریه نسبیت اینشتین را ثابت می کند.
7- ذره بین گرانشی
به گفته اینشتین , اگر جسمی به اندازه کافی بزرگ باشد, باید بتواند زمان و مکان را طوری منحرف کند که نور دوردستی که از پشت جسم ساطع می شود ( از زمین) بزرگنمایی شود. این پدیده ذره بین گرانشی نام دارد, و به طور گسترده از آن به عنوان ذره بینی برای دیدن اجرام اعماق کیهان استفاده می شود.همان طور که می دانید, تلسکوپ جیمز وب از ذره بین گرانشی یک خوشه کهکشانی در فاصله 4.6 میلیارد سال نوری از زمین برای بزرگ نمایی نور کهکشانی به فاصله بیش از 13 میلیارد سال نوری استفاده کرد.
8- حلقه اینشتین
نوعی از ذره بین کیهانی آن قدر واضح است که فیزیکدانان مجبور شدند نام اینشتین را روی آن بگذارند. زمانی که نور جرم دور دستی بعد از بزرگ نمایی به هاله ای کامل دور جرم عظیمی در پیش زمینه تبدیل می شود دانشمندان به آن " حلقه اینشتین " می گویند. این اجرام شگفت انگیز در تمام هستی وجود دارند و فضانوردان و محققان عادی از آنها عکس گرفته اند.
9- جهان در حال تغییر
با سفر نور در سرتاسر هستی طول موج آن به روش های مختلفی تغییر می کند و کشیده می شود, این پدیده سرخ گرایی نام دارد. معروف ترین نوع سرخ گرایی به دلیل انبساط کیهان اتفاق می افتد.( اینشتین عددی به نام ثابت کیهان شناسی برای توضیح این انبساط آشکار در معادلات خود ارائه کرد). با این حال اینشتین نوعی " سرخ گرایی گرانشی" را پیش بینی کرد که زمانی رخ می دهد که نور انرژی خود را هنگام خروج از فرورفتگی زمان و مکان از دست می دهد. این فرورفتگی توسط اجسام عظیمی مثل کهکشان ها ایجاد می شود. در سال 2011 , تحقیق روی هزاران نور از کهکشان ها دور دست وجود سرخ گرایی گرانشی را همان طور که اینشتین گفته بود,ثابت کرد.
10- اتم ها در حرکت
آن طور که به نظر می رسد تئوری های اینشتین در سرزمین کوانتوم هم معتبرند. نسبیت می گوید سرعت نور در خلاء ثابت است, یعنی مکان از تمام جهات یک شکل به چشم می آید. در سال 2015 محققان با اندازه گیری انرژی دو الکترون که در جهت های مختلف در اطراف هسته اتم حرکت می کردند, ثابت کردند این اثر در کوچترین مقیاس ها هم صدق می کند.
اختلاف انرژی بین الکترون ها صرف نظر از جهت حرکت آنها ثابت می ماند, که این باز هم نظریه اینشتین را ثابت می کند.
11- انیشتین راجع به " درهم تنیدگی کوانتومی" اشتباه می کرد؟
در پدیده ای که درهم تنیدگی کوانتومی نام دارد, ذرات متصل در ظاهر می توانند سریع تر از سرعت نور با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و تنها زمانی که اندازه گیری شوند می توانند حالتی را برای سکونت انتخاب کنند. اینشتین از این پدیده متنفر بود و معروف است که برای تمسخر از آن به عنوان " کنشی ترسناک در دوردست ها " نام برده بود و اصرار داشت هیچ اثری نمی تواند سریع تر از نور حرکت کند, و اجسام چه آنها را اندازه بگیریم یا نه حالتی دارند.
ولی در آزمایش بزرگ جهانی که طی آن میلیون ها ذره در هم تنیده اندازه در سراسر دنیا اندازه گیری شدند, محققان پی بردند که اجسام تنها زمانی که اندازه گیری می شدند حالتی انتخاب می کردند نه زود تر.
یکی از نویسندگان این تحقیق, مورگان میتچل , پروفسور اپتیک کوانتوم در موسسه علوم فوتونیک در اسپانیا در سال 2018 به لایو ساینس گفت:" ما نشان دادیم که بینش اینشتین که در آن اجسام چه آنها را مشاهده کنیم چه نکنیم ویژگی هایی دارند, و هیچ اثری نمی تواند سریع تر از نور حرکت کند درست نیست, یا حداقل یکی از آنها درست نیست."

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/498060/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیام تسلیت نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام دهنوی

قدرت و اقتدار نیروهای مسلح ایران امروز در اوج است

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش

همه فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد آذربایجان شرقی استخدام می‌شوند

عملیات عمرانی طرح جامع گلزار شهدای قزوین آغاز می‌شود

تکریم مدیرکل بنیاد کرمانشاه از ایثارگران شهرستان جوانرود

مادر گرامی شهیدان «فرشیدفر» به فرزندان شهیدش پیوست

یادواره شهدای معلم حوادث تروریستی آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام «دهنوی»

رئیس جمهور در پیامی درگذشت پدر شهیدان «خرسندیان» را تسلیت گفت

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان دره شهر

حملات موشکی به سرزمین صهیونیستی دل خانواده‌های شهدا و ایثارگران را شاد کرد

گردهمایی از جنس غرور و اقتدار ملی در جزیره کیش/ شادی وصف ناپذیرکیشوندان از عملیات وعده صادق سپاه

بیانیه مرکز مقاومت بسیج بنیاد شهید و امور ایثارگران در حمایت از اقدام نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در تنبیه رژیم صهیونیستی

با لغو پروازها، اقامت هتلی مسافران کیش تمدید شد

حمایت بنیاد شهید و امور ایثارگران یزد از اقدام شجاعانه سپاه پاسداران

تمدید اقامت هتلی مسافرانی که پروازشان لغو شده در جزیره کیش

برنامه ریزی جهادی برای استفاده حداکثری از آزمون استخدامی خاص فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد

اجتماع بزرگ مردم انقلابی کیش در حمایت از پاسخ دندان شکن رزمندگان اسلام به رژیم صهیونیستی

تقدیر بنیاد شهید و امور ایثارگران از شرکت بیمه دی

برگزاری مراسم اختتامیه فعالیت‌های قرآنی ماه مبارک رمضان بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس

مادران شهدا آیه های ایثار و گنجینه های استواری و صبر هستند

تکریم 5 عضو جامعۀ ایثارگری تبریز توسط سلمانی

وعده صادق هژمونی اسرائیل و استکبار جهانی را در هم شکست

هفتمین روز شهادت شهید مدافع امنیت محسن حسین نیا در بهنمیر مازندران برگزار شد

شانس آخر بوکسورهای ایران برای المپیکی شدن