راه ترقی

آخرين مطالب

تحقق شعار همسایگی دولت سیزدهم در 20 ماه نوشتارها

تحقق شعار همسایگی دولت سیزدهم در 20 ماه
  بزرگنمايي:

راه ترقی - همشهری /متن پیش رو در همشهری منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
روابط خارجی دولت سیزدهم در تعامل با عربستان و امارات تابوشکنی کرد
ابراهیم فاتحی|محوریت شعار روابط همسایگی دولت سیزدهم از همان رقابت‌های انتخاباتی1400 با این سؤال اساسی در افکار عمومی مواجه بود که آیا منظور شکستن تابوی اختلافات چند‌ساله ایران و عربستان است یا صرفا به تقویت پیوندهای موجود همسایگی اکتفا می‌شود؟ حدود 20ماه پس از آغاز به‌کار دولت سیزدهم، دستگاه سیاست خارجی کشور تقریبا به پایان همه بن‌بست‌های سیاسی در روابط همسایگی با کشورهای عربی نزدیک شده است. بسترهای توسعه روابط سیاسی، تجاری و امنیتی با کشورهای همسایه و منطقه‌ای به‌تدریج مهیا شده ‌و از آفت‌های قبلی خود مصون شده است. پیشاپیش دولت سیزدهم برخی ظرفیت‌های فرامنطقه‌ای ازجمله فرایند عضویت ایران در اجلاس شانگهای را نیز به تحرک واداشته بود. افزایش مبادلات و تعاملات در همه سطوح نیاز به تکمیل برخی قطعات گم‌شده پازل روابط همسایگی داشت. در تصویرسازی جدید از دوستان نزدیک‌تر به جمهوری اسلامی، کشورهای متعددی از آسیای میانه تا شرق دور محور مذاکرات دولت سیدابراهیم رئیسی قرار گرفتند و «تمایل» و «تعهد» آنها به دوره جدید روابط و همکاری‌ها جلب شد. دولت با نزدیک‌شدن به نیمه‌های راه فعالیت خود شعار سیاست خارجی خود در حوزه همسایگی و ترمیم روابط با کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس به محوریت عربستان سعودی را هم محقق کرد.یک گام جلوتر افکار عمومی کشور به انتظار بهره‌برداری از بسترهای مهیای روابط همسایگی و کاهش فشارهای اقتصادی ناشی از تحریم‌های غربی به سر می‌برد. دولت سیدابراهیم رئیسی اگر در برنامه توسعه روابط با شرق و ایجاد پیوندهای مالی جبران خسارت ناشی از تحریم‌های سال‌های اخیر موفق عمل کند، دیدگاه سیاست خارجی خود را به مرحله عملیاتی رسانده‌ و نقشه جدیدی از مناسبات دیپلماتیک ایران و بند و پی‌های متصل آن به کشورهای هدف جدید ارائه کرده است. دولت رئیسی به‌احتمال در سال جدید شمسی به فکر بهره‌برداری مستقیم مالی و تجاری از شرایط سیاسی جدید پیش‌آمده در منطقه خاورمیانه خواهد بود و هدف غایی از این بسترسازی جدید را کنترل شرایط اقتصادی حاکم بر کشور و کاهش تنش‌های معیشتی قرار خواهد داد.
سیاست خارجی، زیر نظر رئیس‌جمهور
دولت سیزدهم از ابتدای فعالیت خود تقویت و ترمیم مناسبات همسایگی را اولویت نخست سیاست خارجی خود اعلام کرده بود و اگر این زمینه خبری نبود، برخی مجادلات روزهای اخیر درخصوص منشا حل‌وفصل اختلافات ایران با همسایگان عربی خلیج‌فارس پردامنه‌تر می‌شد. مذاکرات و سفرهای پررنگ علی شمخانی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی به عربستان و امارات شائبه کنار گذاشتن دولت و وزارت امور خارجه از پرونده مذاکرات دیپلماسی همسایگی را ایجاد کرد و به‌تبع آن برخی جدال‌های رسانه‌ای، این دستاورد جمهوری اسلامی را دستمایه رقابت‌های گروهی، چهره‌پردازی‌ها و تحلیل‌های موهوم حول شخصیت‌ها و نهادهای ذی‌مدخل در این مذاکرات قرار دادند. این اتفاق یک‌بار دیگر هرچند با درجه پایین‌تری تقدم منافع باندی و جناحی و البته انتخاباتی بر منافع ملی در سیاست خارجی را تداعی می‌کرد، برنامه روابط همسایگی دولت سیزدهم در بخش ترمیم روابط با کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس، مهر تأیید شورای‌عالی امنیت ملی به ریاست سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور را پای خود داشته و علی شمخانی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی به نمایندگی از ایران در مذاکرات حاضر شده است. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه نیز تحلیل‌ها درباره بانی رفع اختلافات را کنار زد و در توییتی اعلام کرد: «سفر دریابان شمخانی به امارات و عراق که در چارچوب مناسبات موجود امنیتی انجام می‌شود، پدیده جدیدی نیست و نماینده وزارت خارجه در سفرها همراه ایشان است. در سیاست خارجی هماهنگی وجود دارد. همه‌‌چیز در چارچوب نظام و زیرنظر رئیس‌جمهور است. هماهنگی وجود دارد. دشمنان بدانند اختلافی نیست.»
بازار

راه ترقی

رفع یک ایراد امنیتی در مناسبات با عراق
مناسبات پررفت‌وآمد و گفت‌وگوهای تلفنی مقامات ارشد ایران و عراق در سال1401چیزی کم از سال‌های اخیر نداشت. جمهوری اسلامی ایران از تشکیل دولت جدید عراق در سال‌جاری استقبال و حمایت کرد و در طرف مقابل جمهوری عراق نیز تلاش‌های گسترده‌ای برای احیای برجام و ترمیم روابط ایران و عربستان انجام داد. به‌رغم برخی اختلافات جزئی بر سر فعالیت گروه‌های تروریستی مستقر در اقلیم کردستان عراق و حملات ایران به این گروهک‌ها، سفر علی شمخانی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی به این کشور، تأیید و تداوم رویکردهای مثبت همسایگی 2کشور محسوب می‌شود. 4اسفندماه حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در سفر به عراق و در دیدار با قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق از سفر قریب‌الوقوع علی شمخانی به این کشور به‌منظور امضای سند همکاری امنیتی با عراق خبر داد. پایان هفته گذشته رسانه‌های خارجی به نقل از منابع عراقی اعلام کردند که علی شمخانی هفته آینده برای امضای یک توافق امنیتی مهم با عراق به بغداد سفر می‌کند. این توافقنامه امنیتی به‌احتمال زیاد درارتباط با دغدغه مهم امنیتی ایران در غرب کشور - حضور جریانات ضدانقلاب و جدایی‌طلب در اقلیم کردستان- خواهد بود. مقامات ایران بارها در یک سال گذشته این مسئله را «غیرقابل‌قبول» اعلام کرده بودند.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/502611/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ادعای ستاره سابق لیورپول درمورد جانشین کلوپ

مدیرعامل مس: مشخص شد مشکل ما بازیکنان نبودند

رکورد سنگین‌ترین مشت جهان شکسته شد

عبدولی در فینال جام تختی؛ هدایت به محمودی رسید

پوچتینو: در چلسی فقط من نباید خودم را ثابت کنم

هدیه به حسینی قبل از پرسپولیس

آلگری: اول صعود به چمپیونزلیگ، بعد قهرمانی جام حذفی

تشکیل جلسه در مازندران درخصوص ضرب‌وشتم داور کشتی

پوستکوگلو: نمی‌خواهیم اجازه بدهیم آرسنال قهرمان شود

اعتراف پپ: انتظار نداشتم برای قهرمانی بجنگیم

پیشنهاد وزارت ورزش برای تعیین مدیریت پرسپولیس و استقلال

تناقض سازمان‌ لیگ و سردرگمی تیم‌ها

ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار

آغاز ثبت‌نام برنامه‌های روز و هفته جهانی نجوم از فردا

آیا ماه به زمین نزدیک است؟

تشخیص نارسایی قلبی توسط هوش مصنوعی با اسکن پا

فرود زیبای مجدد فالکون 9

چرا با افزایش سن سرعت حرکت ما کم می‌شود؟

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

یک جهان راز درآمیخته داری به نگاه

عشق زندگی می بخشد

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

با آنکه دلم از غم هجرت خون است

داستانک/ راه نجات

سیگنال مثبت به بورس تهران

هشدار بانک جهانی درباره نفت 100 دلاری

علت گرانی شدید قیمت پیاز

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

پیروزی فاینورد با حضور کوتاه مدت علیرضا جهانبخش

دردسر توخل؛ غیبت دوباره دو ستاره بایرن مونیخ

پوستر فدراسیون فوتبال برای دیدار امروز فوتسال ایران و ازبکستان

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

گزارش رسانه روسی از دوران طلایی سردار آزمون در زنیت

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس

فرمانده سپاه با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد

رئوفیان: هر کس رئیس مجلس شود شورای وحدت با او همکاری می‌کند

مصباحی مقدم: دشمنان شکست خورده در حال تدارک استراتژی جدید برای ضربه زدن به نظام هستند

موضع دولت درخصوص انتخاب رئیس مجلس دوازدهم

معاون اجرایی ارتش: هر تهدیدی علیه ایران را در نطفه خفه خواهیم کرد