راه ترقی

آخرين مطالب

دانشمندان چینی به مریخ‌نورد خاموش «ژورونگ» امیدوار هستند دانش

دانشمندان چینی به مریخ‌نورد خاموش «ژورونگ» امیدوار هستند
  بزرگنمايي:

راه ترقی - ایسنا / گرچه مریخ‌نورد «ژورونگ» در ماه مه 2022 وارد خواب زمستانی شد و اکنون دلیلی وجود دارد که باور کنیم از خواب بیدار نشده است اما باز هم محققان چینی به فعال شدن مجدد این مریخ‌نورد امیدوار هستند.
به نقل از اسپیس ، نزدیک شدن به تابستان مریخی می‌تواند جان تازه‌ای به این ماموریت بدهد. مریخ‌نورد چینی ممکن است گیر کرده باشد، اما دانشمندانی که از داده‌های این مأموریت استفاده می‌کنند، هنوز امیدوارند که این وسیله بتواند دوباره فعال شود و یک بار دیگر کاوش کند. این مریخ‌نورد در ماه مه 2022 وارد خواب زمستانی شد. 
در 10 فوریه، ماموریت تیان‌ون 1 چین - اولین ماموریت بین سیاره‌ای این کشور - دومین سالگرد خود را در مدار مریخ جشن گرفت. اما به نظر می‌رسد یکی از بخش‌های اصلی این ماموریت یعنی مریخ‌نورد ژورونگ، متوقف شده است و عکسی نیز از وضعیت ساکن آن وجود دارد.
ژورونگ در ماه مه 2022 وارد خواب زمستانی برنامه‌ریزی‌شده شد تا از زمستان تاریک و سرد مریخ خارج شود، زیرا این مریخ‌نورد برای تامین انرژی و گرما به انرژی خورشیدی متکی است. کنترل‌کننده‌های آن در اداره ملی فضایی چین(CNSA) پیش‌بینی می‌کردند که در ماه دسامبر با بازگشت نور در بهار مریخ بیدار شود، اما آژانس هنوز هیچ به‌روزرسانی درباره ژورونگ ارائه نکرده است.
ژورونگ، که بخشی از ماموریت مریخی تیان‌ون 1 چین است، در مه ‌2021 در «یوتوپیا پلانیتیا»(Utopia Planitia) فرود آمد. این مریخ نورد در ماه مه 2022 وارد حالت خاموش شد. قرار بود در دسامبر سال گذشته، در زمان اعتدال بهاری شمالی مریخ، زمانی که دما و شرایط روشنایی برای این وسیله نقلیه خورشیدی مساعدتر بود، به طور مستقل فعالیت خود را از سر بگیرد اما این اتفاق نیفتاده است. با این حال،«یی ژو» دانشیار موسسه علوم فضایی در دانشگاه علم و فناوری ماکائو، به VICE World News گفت که ممکن است هنوز برای ژورونگ امیدی وجود داشته باشد.
چین درباره وضعیت ژورونگ اظهار نظری نکرده است، اما تصاویر مدارگرد شناسایی مریخ ناسا(MRO) ثابت می‌کند که مریخ نورد برای مدتی ثابت مانده است.
ژو گفت: تصاویر مدارگرد شناسایی مریخ ناسا نشان می‌دهد که ماسه و گرد و غبار آن را پوشانده است، بنابراین این امر قطعا به توانایی آن در تبدیل نور خورشید به برق آسیب می‌رساند.
یی گفت: ما باید صبر کنیم، زیرا اکنون بهار است و بعداً، فصل تابستان در مریخ خواهد بود. سپس باید نور خورشید بیشتری دریافت کند و دما نیز افزایش می‌یابد. وقتی باتری کاملاً شارژ شد، مریخ نورد یا ابزار آن ممکن است دوباره کار کند.
ژورونگ ابزارهای فعالی برای تمیز کردن آرایه‌های خورشیدی خود دارد، اما دوره‌ عدم فعالیت آن در منطقه‌ای که مستعد طوفان‌های گرد و غبار است ظاهراً بر توانایی آن در تولید برق و حفظ گرما تأثیر گذاشته است. ژورونگ مانند سایر مریخ نوردها از جمله کاوشگر ماه یوتو چین، واحد گرمکن رادیوایزوتوپی ندارد، اما در عوض دارای یک جفت «پنجره» است که به ماده شیمیایی به نام n-undecane اجازه می‌دهد انرژی گرمایی را ذخیره کند.
جیا یانگ، معاون طراح ارشد ماموریت تیان‌ون-1 در سپتامبر 2022 به خبرنگاران گفت: ژورونگ زمانی که دو شرط برآورده شود، به طور مستقل از خواب بیدار می‌شود و آن دمایی بیش از 5 درجه فارنهایت(منفی 15 درجه سانتیگراد) و تولید انرژی بیشتر از 140 وات است.
خواه ژورونگ دوباره بر می‌خیزد یا نه، این ماموریت از عمر برنامه‌ریزی شده خود یعنی سه ماه زمینی فراتر رفته است. این مریخ‌نورد نیز مانند مدارگرد همراه خود تیان ون1، اهداف علمی اولیه خود را تکمیل کرده است.
تیان ون-1 اولین ماموریت کاوش مریخ توسط چین است که شامل یک مدارگرد، یک فرودگر و یک سطح‌نشین است. تیان-ون 1 در ماه فوریه سال 2021 میلادی به مریخ رسید و در ماه مه، سطح‌نشین حامل مریخ‌نورد ژورونگ روی یک ناحیه به نام یوتوپیا پلانیتیا(Utopia Planitia) که دشت وسیعی در نیمکره شمالی مریخ است، فرود آمد. گرچه مریخ‌نورد ژورونگ برای یک ماموریت سه ماهه طراحی شده بود، اما این مریخ‌نورد عملکرد خوبی داشت و توانست بیش از زمان مدنظر محققان در مریخ کاوش کند که این موضوع محققان را شگفت‌زده کرد.
تیان ون-1 هفت محموله علمی با خود دارد که شامل دوربین‌هایی با وضوح متوسط و بالا برای نقشه‌برداری از مناطق بزرگ مریخ و عکسبرداری از سطح این سیاره است. علاوه بر آن رادار کاوش زیرسطحی MOSIR و رادار صوتی به جستجوی یخ در زیر سطح سیاره سرخ می‌پردازند. اهدافی که مورد کاوش قرار می‌گیرند شامل دهانه‌های برخوردی، آتشفشان‌ها و دره‌ها است. تیان ون-1 با خود یک طیف‌سنج کانی‌شناسی نیز دارد که با آن ترکیبات سطح سیاره سرخ را مورد بررسی قرار می‌دهد. داده‌های به دست آمده از تیان‌ون-1 برای برنامه‌ریزی ماموریت‌های آینده به مریخ نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد که از جمله آنها می‌توان به ماموریت بازگرداندن نمونه از مریخ در سال 2028 اشاره کرد.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/515796/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ادعای ستاره سابق لیورپول درمورد جانشین کلوپ

مدیرعامل مس: مشخص شد مشکل ما بازیکنان نبودند

رکورد سنگین‌ترین مشت جهان شکسته شد

عبدولی در فینال جام تختی؛ هدایت به محمودی رسید

پوچتینو: در چلسی فقط من نباید خودم را ثابت کنم

هدیه به حسینی قبل از پرسپولیس

آلگری: اول صعود به چمپیونزلیگ، بعد قهرمانی جام حذفی

تشکیل جلسه در مازندران درخصوص ضرب‌وشتم داور کشتی

پوستکوگلو: نمی‌خواهیم اجازه بدهیم آرسنال قهرمان شود

اعتراف پپ: انتظار نداشتم برای قهرمانی بجنگیم

پیشنهاد وزارت ورزش برای تعیین مدیریت پرسپولیس و استقلال

تناقض سازمان‌ لیگ و سردرگمی تیم‌ها

ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار

آغاز ثبت‌نام برنامه‌های روز و هفته جهانی نجوم از فردا

آیا ماه به زمین نزدیک است؟

تشخیص نارسایی قلبی توسط هوش مصنوعی با اسکن پا

فرود زیبای مجدد فالکون 9

چرا با افزایش سن سرعت حرکت ما کم می‌شود؟

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

یک جهان راز درآمیخته داری به نگاه

عشق زندگی می بخشد

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

با آنکه دلم از غم هجرت خون است

داستانک/ راه نجات

سیگنال مثبت به بورس تهران

هشدار بانک جهانی درباره نفت 100 دلاری

علت گرانی شدید قیمت پیاز

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

پیروزی فاینورد با حضور کوتاه مدت علیرضا جهانبخش

دردسر توخل؛ غیبت دوباره دو ستاره بایرن مونیخ

پوستر فدراسیون فوتبال برای دیدار امروز فوتسال ایران و ازبکستان

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

گزارش رسانه روسی از دوران طلایی سردار آزمون در زنیت

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس

فرمانده سپاه با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد

رئوفیان: هر کس رئیس مجلس شود شورای وحدت با او همکاری می‌کند

مصباحی مقدم: دشمنان شکست خورده در حال تدارک استراتژی جدید برای ضربه زدن به نظام هستند

موضع دولت درخصوص انتخاب رئیس مجلس دوازدهم

معاون اجرایی ارتش: هر تهدیدی علیه ایران را در نطفه خفه خواهیم کرد