راه ترقی

آخرين مطالب

رقیب اردوغان کیست؟ نوشتارها

رقیب اردوغان کیست؟
  بزرگنمايي:

راه ترقی - ایسنا /متن پیش رو در ایسنا منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
اپوزیسیون ترکیه پس از مشاجره فراوان بالاخره هفته گذشته کمال قلیچ‌داراوغلو را به عنوان نماینده خود برای رقابت با رجب طیب اردوغان در انتخابات آتی برگزید. در این گزارش به معرفی او پرداخته‌ایم، از جمله اینکه چرا او را «گاندی ترکیه» می‌نامند.
به گزارش ایسنا، پایگاه خبری ایندین اکسپرس در گزارشی به معرفی کمال قلیچ‌داراوغلو، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آتی ترکیه پرداخته است: «کمال قلیچ‌داراوغلو، رهبر بزرگترین حزب اپوزیسیون ترکیه، یعنی حزب مردم جمهوری‌خواه نماینده ائتلاف شش حزب اپوزیسیون این کشور در رقابت با رجب طیب اردوغان در انتخابات 14 مه (24 اردیبهشت) خواهد بود. تقویم انتخاباتی از 10 مارس آغاز شده و او نامزدی‌اش را دوشنبه (6 مارس) اعلام کرد.
گاندی ترکیه
در سال‌های گذشته از قلیچ‌داراوغلو به عنوان معادل مهاتما گاندی در سیاست امروز ترکیه یاد شده است. گاهی او را «گاندی کمال» یا «گاندی ترکیه» می‌نامند. رویترز در گزارشی دلیل این نام‌گذاری را شباهت ظاهری او به مهاتما گاندی معرفی کرد که او هم فردی ریز اندام بود. پولیتیکو نیز در گزارشی نوشت که سبک و سیاق سیاستمداری او مانند گاندی «افتاده و فروتن» است.
بازار

راه ترقی

حزب چپ‌گرای میانه‌روی مردم جمهوری‌خواه که او ریاستش را برعهده دارد، توسط «مصطفی کمال آتاتورک» بنیان‌گذار ترکیه مدرن تاسیس شد و قدیمی‌ترین حزب سیاسی این کشور است.
جان دوندار، روزنامه‌نگار تبعیدی ترکیه و دبیر سابق روزنامه «جمهوریت» که از 2016 در آلمان زندگی می‌کند در 2017 در مقاله‌ای در واشنگتن‌پست نوشت که انتخاب عنوان گاندی برای قلیچ‌داراوغلو که از 2010 آغاز شده، بیش از آنکه از شباهت او به انقلابی‌گری یا پیشینه گاندی ربط داشته باشد، صرفا از شباهت ظاهری‌اش به این انقلابی هندی ناشی می‌شود.
زمانی که «انیس بربراوغلو» معاون رسانه‌ای قلیچ‌داراوغلو که مدت‌هاست هدف حملات اردوغان قرار دارد، به 25 سال حبس به اتهام جاسوسی محکوم شد، قلیچ‌داراوغلو یک راهپیمایی اعتراضی 450 کیلومتری از استانبول به آنکارا را آغاز کرد و بسیاری از طرفدارانش هم او را همراهی کردند. این اقدام او را در اذهان عمومی به عنوان یکی از چهره‌های اپوزیسیون ثبت کرد.
جان دوندار در مقاله‌اش در 2017 نوشت: برخی این راهپیمایی او را با «رژه نمک» 385 کیلومتری گاندی در 1930 مقایسه می‌کنند که در اعتراض به سلطه بریتانیا بر نمک هند برگزار شد. راهپیمایی گاندی به بازداشت کوتاه مدت 60 هزار شرکت‌کننده منجر شد که در نهایت همه آن‌ها آزاد شدند. اما در ترکیه 200 هزار تن زندانی داریم و همه 372 زندان این کشور تکمیل ظرفیت هستند.
آمار دقیقی درباره زندانیان سیاسی ترکیه در دست نیست، اما مقامات مسئول در فوریه 2022 اعلام کردند که تعداد زندانیان 309 هزار و 558 تن است.
قلیچ‌داراوغلو چه پیشینه‌ای دارد؟
کمال مردی 75 ساله است که سال‌ها ریاست تامین اجتماعی ترکیه را برعهده داشت و بعد از بازنشستگی‌اش بود که وارد سیاست شد. او در 1948 در شرق ترکیه به دنیا آمد و خانواده‌اش از اقلیت مسلمان علوی در این کشور هستند.
او در آکادمی علوم اقتصادی و بازرگانی آنکارا – که حالا به دانشگاه غازی تغییر نام داده – اقتصاد خواند و پس از آن به مناصب عالی‌رتبه‌ای در سازمان‌های دولتی و خصوصی اقتصاد ترکیه رسید.
او در سیاست چه کرده است؟
قلیچ‌داراوغلو در 2002 به عنوان یکی از نمایندگان استانبول وارد پارلمان ترکیه شد، در همان سالی که حزب عدالت و توسعه اردوغان برای نخستین بار به قدرت رسید.
او به یکی از چهره‌های برجسته مبارزه با فساد در ترکیه بدل شده و در 2007 بار دیگر به پارلمان راه یافت. در 2009 در رقابت شهرداری استانبول شکست خورد و در 2010 با رسوای اخلاقی رئیس وقت حزب مردم جمهوری‌خواه، به ریاست این حزب رسید.
او در زمان معارفه به عنوان رئیس جدید در گردهمایی حزبش به عنوان فردی «صادق و سالم» معرفی شد و به طرفداران خود گفت: ما به قدرت می‌رسیم تا از حقوق فقرا، سرکوب‌شدگان و کارگران حمایت کنیم.
با این حال، این حزب در ریاست قلیچ‌داراوغلو موفقیت چندانی در انتخابات نداشته و اردوغان در یک دهه گذشته اجازه عرض اندام به اپوزیسیون را نداده است. میزان محبوبیت حزب مردم جمهوری‌خواه در نظرسنجی‌ها هرگز از 25 درصد فراتر نرفته است. بزرگترین موفقیت این حزب در 2019 حاصل شد، یعنی زمانی که نمایندگان این حزب در انتخابات شهرداری پنج استان از 6 استان بزرگ ترکیه پیروز شدند، از جمله استانبول و ترکیه.
فارغ از عملکرد انتخاباتی این حزب، «موفقیت» قلیچ‌داراوغلو را باید در اصلاحات خاموشی دنبال کرد که در حزبش ایجاد کرده است. در دوره ریاست او رویکردهای سفت و سخت پیروان «کمالیسم» یا «آتاتورکیسم» رفته‌رفته جای خود را به رهبرانی داده است که به ایده‌آل‌های سوسیال دموکرات اروپای امروز نزدیکتر هستند.
در برابر اردوغان چه در چنته دارد؟
او علاوه بر حزب خود، از حمایت پنج اپوزیسیون اصلی ترکیه هم برخوردار است. در ششم مارس این شش حزب بالاخره توافق کردند که قلیچ‌داراوغلو را به عنوان نماینده ائتلاف «میز شش نفره» در برابر اردوغان انتخاب کنند.
مرال آکشنر، رهبر حزب «خوب» که در این ائتلاف حضور دارد، ابتدا با قلیچ‌داراوغلو مخالف بود و سعی داشت اکرم امام‌اوغلو و منصور یاواش، شهردارهای استانبول و آنکارا را نماینده اپوزیسیون کند. اما در نهایت به این رضایت داد که در صورت پیروزی قلیچ‌داراوغلو، امام‌اوغلو و یاواش معاونان او باشند. حزب «خوب» یکی از مهره‌های قدرتمند اپوزیسیون است و تحلیلگران بر این باورند که این سه بازیگر (قلیچ‌داراوغلو، امام‌اوغلو و یاواش) نماینده سه دیدگاه و پایگاه حمایت مردمی متفاوت هستند و در نتیجه، اگر یاواش و امام‌اوغلو در دولت حضور داشته باشند، آکشنر موضع قدرتمندتری در ائتلاف با آنان خواهد داشت.
قلیچ‌داراوغلو پس از اعلام نامزدی خود گفت: ما ترکیه را با رایزنی و ازخودگذشتگی رهبری خواهیم کرد. ما در کنار هم حاکمیت اخلاق و عدالت را برپا می‌کنیم.
تحلیلگران بر این باورند که شرایط اقتصادی بد ترکیه که شاهد کاهش شدید ارزش لیر بوده و وضعیت ناخوشایند رسیدگی به زلزله اخیر که آمار کشته‌هایش به 50 هزار تن نزدیک شده، می‌توانند قلیچ‌داراوغلو را در این انتخابات یاری دهند.
رویترز در مقاله‌ای نوشت که مخالفان قلیچ‌داراوغلو می‌گویند که او توانایی اردوغان در به حرکت درآوردن مردم و جذب مخاطبان را ندارد و چشم‌انداز شفافی هم از دوران پسا-اردوغان ارائه نکرده، اما حامیانش تاکید دارند که او یک بروکرات اخلاق‌مدار و مردی صادق است.
بر اساس نتایج نظرسنجی‌ها باید انتظار رقابتی تنگاتنگ در انتخابات‌های ریاست‌جمهوری و پارلمانی باشیم و هیچ‌کس نمی‌تواند کاریزما و شگردهای اردوغان را نادیده بگیرد. او از 2003 ابتدا نخست‌وزیر سپس رئیس‌جمهوری ترکیه بوده و قصد ندارد به این آسانی‌ها قدرت را ترک کند.»
ترجمه محمد حسین خدائیان

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/517996/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

روایت جالب یک اقتصاددان از دلیل افزایش عجیب قیمت طلا

بیشتر شدن شانس الاتحاد برای انتقال محمد صلاح

آذرپیرا و سرشاخ با غول‌های کشتی مطرح جهان

پاسخ گواردیولا به سوالی در مورد بازی دفاعی رئال مقابل منچسترسیتی

جردن باروز و کاکس به فینال انتخابی کشتی آزاد آمریکا نرسیدند

ظهور یک برزیلی واقعی در لیگ برتر

ماجرای جدایی دروازه‌بان استقلال چیست؟

ورود کمیته انضباطی فدراسیون به بازی استقلال - شمس‌آذر

اینتر به دنبال زدن 3 نشان با یک تیر در دربی میلان!

کنایه همراه وزیر خارجه در نیویورک به یک خبرنگار

آمریکا بدلیل حمایت از جنایات رژیم پهلوی به پرداخت بیش از یک میلیارد دلار محکوم شد

متن و حواشی سفر رئیس‌جمهور به سمنان

جزئیاتی از دور دوم انتخابات مجلس؛ زمان آغاز تبلیغات مشخص شد

کروز کنترلی که فقط ماشین ارسطو عامل داره!

فروش بالای فیلم‌ها دستاورد سینماگران است نه دولتمردان

معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی

کنسرت‌های اردیبهشت در راهند؛ از طلیسچی تا بانی

عابران پیاده 41 درصد فوتیان تصادفات در تهران

آتشفشان‌های خشن، قمر مشتری را برای میلیاردها سال شکسته اند

چین برای ارسال 3 فضانورد به مدار آماده می‌شود

مطالعه جدید؛ ژن‌های قدرت می‌توانند از ما در برابر بیماری و مرگ زودرس محافظت کنند

صحبت های شنیدنی دکتر شکوری درباره ازدواج

«هدفی» که ایران با حمله به اسرائیل زد!

هشدار صندوق بین‌المللی پول به آمریکا

فاطمه مجلل به فینال روئینگ قهرمانی آسیا راه یافت

دختر قایقران ایران سهمیه المپیک نگرفت

شهاب زاهدی علیه تیمی که استقلال دوست ندارد!

بایرن تماسی با زیزو نداشته است

کارشناس فوتسال: ایران شخصیت قهرمانی را به نمایش گذاشت

تاکتیک‌هایی که دیگر هیچ کس از آن‌ها استفاده نمی‌کند

مدیرعامل ملوان: سکوت می‌کنم تا آقایان سر ما را ببرند

مهدی طارمی شاهزاده شد!

امیرعبداللهیان: سلاح‌های مورد استفاده در اصفهان، بیشتر شبیه اسباب‌بازی بچه‌ها بود

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

لباس عروسی لاکچری بر تن خانم بازیگر

بنسو سورال: بعد از «مست عشق» هر نقشی را قبول نمی‌کنم

آهنگ جدید/ علی زندوکیلی از «خط پایان» خواند

رونمایی از موزیک ویدئوی سریال «افعی تهران» با صدای رضا یزدانی

امدادرسانی به بیش از 25 هزار نفر در سیل و آبگرفتگی 9 استان

پیش‌بینی هواشناسی؛ روز دوشنبه سامانه بارشی جدید وارد کشور می‌شود

انتخاب رشته‌ آزمون دوره دکتری سال 1403 از امروز

اینترنت ماهواره‌ای «استارلینک» می‌تواند همه ما را مسموم کند

غزل سعدی: عاشقانه یا عارفانه؟

سرمقاله جمهوری اسلامی/ کاربردی‌ترین زمان دیپلماسی

سرمقاله ابتکار/ راه قدس از اردن می‌گذرد؟

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اعلام شد

افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

دربی در اسپانیا برای انتقال آردا گولر!