راه ترقی

آخرين مطالب

40 تن از بزرگترین مهندسان تاثیرگذار تاریخ دانش

40 تن از بزرگترین مهندسان تاثیرگذار تاریخ
  بزرگنمايي:

راه ترقی - ایسنا / مهندسی دنیای ما را متحول کرده و نوآوری‌های فراوانی را به زندگی ما آورده است. ما در این گزارش، برخی از بزرگترین مهندسان و نوآوری‌های آنها را مرور می‌کنیم که در میان آنها به اسامی و ابداعات غیرمنتظره و جالب توجهی برخواهید خورد.
 کمک‌های برخی از مهندسان به بشر، تأثیرات عظیمی بر دنیایی که امروز در آن زندگی می‌کنیم، گذاشته است.
نیاز بشر به اختراع فناوری‌های جدید به قدمت حیات خود بشر است. مهندسان با فداکاری، توجه به جزئیات و آزمون و خطاهای زیاد، تأثیرات شگرفی بر جامعه و دنیایی که امروز در آن زندگی می‌کنیم، گذاشته‌اند.
بازار

راه ترقی


ما همیشه قدردان مهندسان در سراسر جهان برای کمک‌هایی که به بشر کرده‌اند، هستیم و اکنون می‌خواهیم برخی از بزرگترین و تاثیرگذارترین نام‌های مهندسی در تاریخ را مرور کنیم.
با ما همراه باشید تا تعدادی از بزرگترین مهندسان را بشناسیم. البته این فهرست تنها تعدادی از بزرگترین مهندسان تاریخ را برمی‌شمارد و فهرستی جامع نیست. همچنین از آنجایی که نمی‌توان امتیاز و جایگاه دقیق و مشخصی به هر اختراع و ابتکار داد، این فهرست ترتیب خاصی ندارد.

راه ترقی

1. ارشمیدس یک اسطوره بود
اول از همه ارشمیدس بزرگ را معرفی می‌کنیم. او که به ‌عنوان بزرگ‌ترین مهندس کلاسیک شناخته می‌شود، هزاران سال در زمینه‌های ریاضیات، فیزیک، مهندسی و نجوم تأثیر گذاشته است.ارشمیدس به ‌عنوان بزرگ‌ترین مهندس کلاسیک شناخته می‌شود
اطلاعات کمی در مورد جزئیات زندگی او وجود دارد، اما اکتشافات و اختراعات او هنوز هم تا به امروز شناخته شده است.
ارشمیدس واقعاً یکی از بزرگ‌ترین مهندسان تاریخ است، او از پمپ پیچی گرفته تا سیستم‌های قرقره‌ای مرکب و مکانیسم‌های دفاعی برای جزیره زادگاهش سیراکوز، تاثیر مهمی بر زندگی بشر گذاشته است.

راه ترقی

2. آیزامبارد کینگدام برونل
یکی دیگر از بزرگترین مهندسان تمام تاریخ، آیزامبارد کینگدام برونل است. او به عنوان یکی از باهوش‌ترین و پرکارترین چهره‌های تاریخ مهندسی و یکی از غول‌های مهندسی قرن نوزدهم توصیف می‌شود.
تأثیرات برونل بر زیرساخت‌های بریتانیا بی‌اندازه بوده است. یاد او نیز اکنون با گذاشتن نامش بر دانشگاهی به نام دانشگاه برونل گرامی داشته می‌شود.
یکی از بزرگترین دستاوردهای او راه آهن بزرگ غرب بود که هنوز هم کار می‌کند.
برونل در واقع یک مهندس مکانیک و ساختمان انگلیسی بود که پل‌ها، خطوط بزرگ راه‌آهن غرب و اسکله‌ها، کشتی‌های بخار و به ‌طور کلی سازه‌های بی‌نظیری را در زمان خود طراحی و پیاده‌سازی نمود. طراحی‌های او یک انقلاب در سیستم حمل و نقل آن روزها بود. هر چند که همه پروژه‌های برونل موفقیت‌آمیز نبودند، ولی از نظر مهندسی دارای ایده‌های بی‌نظیر و طراحی‌های خارق‌العاده بودند.

راه ترقی

3. لئوناردو داوینچی، مردی که از زمانه خود جلوتر بود
داوینچی که به یک هنرمند بزرگ بودن راضی نبود، توجه خود را به معماری، علوم، موسیقی، ریاضیات، مهندسی و بسیاری چیزهای دیگر نیز معطوف کرد. اکتشافات و اختراعات او در آن زمان برای معاصرانش غیرقابل درک بودند.
بسیاری از اختراعات او هرگز محقق نشدند، اما برای همیشه در مجلات بازمانده از او حفظ شده‌اند. با این حال، یکی از آنها کایت‌سواری است که عملاً در زمان او توسعه یافت.اکتشافات و اختراعات داوینچی در آن زمان برای معاصرانش غیرقابل درک بودند.
از دیگر اختراعات او می‌توان به ماشین‌های پرنده، وسایل نقلیه زرهی و نیروی خورشیدی متمرکز اشاره کرد. بیشتر اینها در آن زمان مفاهیمی بیگانه بودند، اما امروزه رایج شده‌اند.
اگرچه او به اندازه بسیاری از مهندسان دیگر در این فهرست، موفق نیست، اما نبوغ و خلاقیتش او را به عنوان یکی از محبوب‌ترین ذهن‌های فنی و هنری رتبه‌بندی می‌کند.
4. جورج استفنسن پشت چند اختراع بزرگ بود
می‌توان اینگونه گفت و استدلال کرد که دنیای مدرن بدون زحمات جورج استفنسن(George Stephenson) مکانی بسیار متفاوت بود. او که «پدر راه آهن» نامیده می‌شود، اولین خط آهن عمومی بین شهری بین لیورپول و منچستر را در سال 1830 ساخت. معیار ساخت راه آهن توسط استفنسن هنوز به طور گسترده در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد.
5. رابرت استفنسن، پسر جورج فقید
از آنجایی که در این مقاله از پدر نام بردیم، بی انصافی است که نامی از رابرت استفنسن که پسر جورج بود، برده نشود. رابرت بر اساس دستاوردهای پدرش با گسترش شبکه راه‌آهن در بریتانیا شناخته می‌شود.
پروژه‌های برجسته‌تر او شامل «موشک»، راه‌آهن لندن و بیرمنگام، پل سطح بالا، پل مرزی رویال، پل بریتانیا و پل ویکتوریا می‌شود که تنها چند مورد از چندین میراث قابل توجه او است.
«موشک» نام یک لوکوموتیو است که اگرچه اولین لوکوموتیو بخار نبود، اما اولین باری بود که رابرت توانست چندین نوآوری را برای تولید پیشرفته‌ترین لوکوموتیو زمان خود گرد هم آورد.

راه ترقی


6. ایلان ماسک، یکی از بزرگترین مهندسان زمان
ایلان ماسک، مهندس، کارآفرین، تاجر و مخترع کانادایی متولد آفریقای جنوبی در دنیای امروز تاثیری شگرف و غیر قابل انکار گذاشته است و همچنان نیز با پروژه‌های محیر العقول به سرعت در حال تاریخ‌نگاری است.
وی یکی از بنیان‌گذاران درگاه Paypal، بنیان‌گذار فعلی و مدیر عامل شرکت تسلا، بنیان‌گذار شرکت فضایی اسپیس‌ایکس، بنیان‌گذار شرکت بورینگ، بنیان‌گذار شرکت SolarCity و همچنین یکی از بنیان‌گذاران شرکت نورالینک(Neuralink) است.دستاوردهای ماسک چشمگیر است و مطمئناً او را واجد شرایط می‌کند که در فهرست بزرگترین مهندسان تاریخ قرار گیرد.
چه او را دوست داشته باشید چه از او متنفر باشید، دستاوردهای او چشمگیر است و مطمئناً او را واجد شرایط می‌کند که در فهرست بزرگترین مهندسان تاریخ قرار گیرد.
پتانسیل پروژه‌های بلندپروازانه او در صورت تحقق، برای آینده اهمیت زیادی خواهد داشت. در حالی که برخی او را بیشتر یک تاجر می‌دانند تا یک مهندس، انگیزه او برای نوآوری و توسعه فناوری‌های جدید، جایگاه او را در فهرست نوآوران تاریخ تثبیت کرده است.

راه ترقی


7. برت روتان و سبک منحصر به فردش
برت روتان(Burt Rutan) یکی از اصیل‌ترین مهندسان دنیای مدرن است. طرح‌های هواپیماهای او اغلب عجیب و غریب هستند، اما ثابت شده که سبک، قوی و کارآمد هستند.
از برجسته‌ترین دستاوردهای روتان می‌توان به «وویجر» که اولین هواپیمایی بود که بدون توقف در سراسر جهان پرواز کرد و همچنین SpaceShipOne، اولین فضاپیما که با بودجه خصوصی ساخته شد، اشاره کرد.
از برت در موزه ملی هوا و فضا تقدیر به عمل آمده است.

راه ترقی

8. فضل الرحمن خان و آسمان خراش‌های مدرن
فضل الرحمن خان(Fazlur Rahman Khan) زمانی که بنگلادش تحت سلطه بریتانیا بود، در شهر داکا متولد شد. از او به عنوان «پدر آسمان خراش مدرن» یاد می‌شود. نوآوری او در طراحی لوله‌ای موجب ساخت آسان‌تر ساختمان‌های مرتفع و آسمان خراش‌ها شد.
فضل الرحمن خان یک مهندس سازه و معمار آموزش‌دیده کلاسیک بود که بعداً طرح‌هایی را برای ساختمان‌ها ایجاد کرد که امکان ساخت آسان‌تر ساختمان‌های بلندتر و مرتفع را فراهم می‌کرد.
وی همچنین یکی از اولین مهندسان سازه و معمارانی بود که از رایانه‌ کمک گرفت و از برنامه CAD استفاده کرد.
پیشکش‌های او به مردم آمریکا شامل برج ویلیس(Willis) و مرکز جان هنکاک(John Hancock) است.

راه ترقی


9. نیکولا تسلا از تاثیرگذارترین مهندسان تاریخ
دستاوردهای نیکولا تسلا(Nikola Tesla) بدون شک بی‌نظیر هستند. این مخترع، مهندس برق، مهندس مکانیک و فیزیکدان صربستانی-آمریکایی از کسانی است که حتما باید در فهرست ما قرار می‌گرفت. ذهن فنی و پربار تسلا به او کمک کرد تا بسیاری از فناوری‌ها را در زمان خود به پیش ببرد که در نهایت به نفع بشر تمام شد و زندگی ما را ساده کرد.
او بخشی از زندگی خود را صرف کار برای توماس ادیسون کرد، کسی که به دلیل دزدیدن ایده بسیاری از اختراعات زیردستانش و کسب اعتبار برای خود به شدت مورد انتقاد قرار می‌گیرد. فارغ از درست بودن یا نبودن این ادعا، تسلا خیلی زود با ادیسون درگیر شد و شرکت او را ترک کرد تا به دنبال علایق خود برود.تسلا بخشی از زندگی خود را صرف کار برای توماس ادیسون کرد، کسی که به دلیل دزدیدن ایده بسیاری از اختراعات زیردستانش و کسب اعتبار برای خود به شدت مورد انتقاد قرار می‌گیرد.
کمک‌های او در طراحی لوازم الکتریکی مدرن جریان مستقیم تأثیر زیادی بر زندگی بشر داشته است. تسلا همچنین کمک قابل توجهی به توسعه رادیوی مدرن، دستگاه پرتو ایکس و موتور القایی کرد.
تسلا به گواه همکارانش انسان عجیب و غریبی بوده است. بسیاری از همکارانش او را کمی دیوانه و وسواسی می‌دانستند. اما با وجود همه اینها، دستاوردهای نیکولا تسلا بیش از بسیاری از مهندسان دیگر برای جامعه مدرن مفید بوده است.
10. نیکولاس اتو به اختراع موتور احتراق داخلی کمک کرد
نیکولاس اتو(Nikolaus Otto) یک مهندس آلمانی الاصل بود که کار او منجر به ایجاد موتورهای احتراق داخلی با بار فشرده شد. این موتورها که سوخت‌شان گازنفت بود، به ایجاد موتور احتراق داخلی مدرن منجر شدند.
فارغ از اثرات آلودگی موتورهای احتراق داخلی، این فناوری یکی از مهم‌ترین فناوری‌ها برای بشریت بوده است، چرا که انواع وسایل نقلیه را ممکن ساخته است.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/518910/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

1500کیلو زعفران فردا در بورس کالا عرضه می‌شود

قیمت طلای جهانی اندکی صعود کرد

رئیس بانک مرکزی اروپا: اقتصاد جهانی در نقطه عطف قرار دارد

سریع‌ترین مرد دنیا حامی رونالدو

گزینه عجیب بایرن؛ مربی اخراجی یونایتد!

صابر کاظمی در کویت به ته خط رسید!

یاسین سلمانی در اردوگاه پرسپولیس آفتابی شد

راه پرسپولیس و استقلال از هم جدا شد

10 تقلب بزرگ و فراموش نشدنی دنیای فوتبال

برتری 3-2 میلان مقابل آژاکس با گل لحظات پایانی یان دال توماسون

مسعود یوسف: در آخر قهرمانی آسیا را می‌خواهیم

حساس‌ترین مبارزه کشتی فرنگی برای المپیک

رضاییان: شکایت رحمتی به دست ما نرسیده است

زمان بازگشت هافبک استقلال به میادین مشخص شد

استقبال استاندار ایالت پنجاب از رئیسی

توضیح وزیر کشور درباره علت تغییر استاندار مازندران

سریال‌های جدید تلویزیون را بشناسید

«هفت سر اژدها» روایتی تلفیقی از چند آقازاده

لوکیشن سریال «متهم گریخت» 20 سال پس از پخش آن

اجرای زیبای موسیقی خیابانی با گیتار

متن گزارش کمیسیون بهداشت درباره کمبود دارو

کاهش رغبت پسران به دانشگاه

تمام ماموریت بالگرد مریخی «نبوغ» را در یک دقیقه تماشا کنید

ربات انسان‌نمای Menteebot با قابلیت درک زبان طبیعی معرفی شد

لغو جایزه «انجمن قلم آمریکا» در پی تحریم نویسندگان

جایزه کتاب سال فراخوان داد

برتری رئال مادرید مقابل بارسلونا با گل های زیدان و مک منمن

حاشیه های فوتبال جهان

شهرهای میزبان جام جهانی 2024 فوتسال معرفی شدند

حمله اسنوکر باز انگلیسی به حسین وفایی

پیگیری جلسات کمیته فنی برای انتخاب سرمربی تیم ملی بسکتبال

پیروزی دنور برابر لیکرز در دومین مسابقه پلی‌آف بسکتبال

قدردانی حیدر فرمان از وزیر ورزش برای مسابقات کوراش پوریا ولی

والیبالیست‌های ایرانی 300 درصد گران شدند!

محبی: حضور شیروان‌ و‌ ارشک در جام تختی به چه درد می‌خورد?

توافق مالی در رختکن پرسپولیس برای نحوه تمدید قرارداد

زیباکلام: هزینه‌ای که اسرائیل برای رهگیری موشک‌های ایران داد خیلی بیشتر از هزینه‌ای بود که ایران متحمل شد

نشست سخنگوی دولت؛ از واردات خودرو تا افزایش تعطیلات

انتصاب مدیرکل توسعه منابع انسانی بنیاد شهید و امور ایثارگران

هیچ جنگی برنده نداره

قبلا کلاس زبان رفته؟

اجرای این خواننده بی‌ نظیر بود

هشدار نارنجی هواشناسی برای 21 استان

آتش‌سوزی در انبار داروی بیمارستان امام حسین

فیلم چاقوکشی مرد موتور سوار به راننده پشت فرمان وسط خیابان

آمار فوتی ها و مصدومین تصادفات رانندگی در نوروز 1403 اعلام شد

ساخت دستگاهی برای تولید برق از عرق بدن

سخنان جالب دکتر کاکاوند در مورد شاعر مهستی گنجوی

راحتی خیال از مرز شرقی؟

بازدارندگی متعارف ایران