راه ترقی

آخرين مطالب

اصغر قندچی، پدر صنعت کامیون سازی ایران نوشتارها

اصغر قندچی، پدر صنعت کامیون سازی ایران
  بزرگنمايي:

راه ترقی - شرق /متن پیش رو در شرق منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
اصغر قندچی متولد سال 1307 در محله قنات آباد تهران ، پدرش وکیل و درس خوانده بود و آرزو داشت که پسرش نیز شغل وکالت را ادامه بدهد ، اما اصغر بر خلاف خواهر برادر هایش به درس خواندن هیچ علاقه ای نشان نمیداد و همواره از مدرسه گریزان بود ، به گفته ی خودش ، تحصیلات او به 7 کلاس بیشتر نمیرسید در عوض تمام عشق و علاقه ی اصغر قندچی به کار های فنی مثل مکانیکی و آهنگری بود
وی از کودکی به عنوان کارگر در تعدادی از اولین گاراژهای تعمیر اتومبیل ایران کار کرد. یکی از این کارگاه‌ها به مستشاران آلمانی تعلق داشته و او توانسته بود از تکنسین و مهندسان آلمانی در ایران، فنون بسیاری را در زمینه خودرو و صنعت حمل‌و‌نقل بیاموزد.
در این هنگام اصغر 16 ساله بود که تصمیم گرفت کارگاه کوچکی به اندازه 9 متر برای خود داشته باشد ، او در کارگاهش به ساخت قطعات کوچک مشغول بود و سرانجام در 20 سالگی توانست قطعات بزرگتری بسازد و به ساخت قطعات کامیون رسید ، این درست زمانی بود که میگفتند ایرانی ها توانایی ساخت این قطعات را ندارند ، اما اصغر قندچی ثابت کرد که حتی با نبود امکانات هم میتوانیم و هیچ چیز مانع ما برای انجام چیزی که می خواهیم نیست جز خود ما .
بازار

راه ترقی

او در این کار از موتورهای انگلیسی کامنز که در آن روزگار برای چاه آب استفاده می‌شد، بهره می‌گیرد. در واقع در کارگاهش از قطعات کامیون‌های ماک بهره می‌گیرد و آنها را با بدنه‌های دست‌ساز درکارگاهش تلفیق می‌کند و با استفاده از موتورهای چاه اولین کامیون‌ها را در ایران می‌سازد
در این زمان اصغر قندچی صاحب گاراژ بزرگی بود که در آن جا قطعاتی که توسط حسین میردامادی از آمریکا وارد میشد را در گاراژ مونتاژ میکرد ، اما این تنها کاری نبود که انجام میداد ، قندچی قطعات را با توجه به وضعیت جاده های ایران تغییر میداد ، به عنوان مثال فاصله ی بین پمپ بنزین ها در جاده های ایران طولانی بود ، بدین ترتیب ظرفیت باک های بنزین را افزایش میداد یا ماک هایی که وارد ایران میشد شاسی های کوتاهی داشتند ، بدلیل اینکه جاده ها در ایران نا هموار بود ، شاسی های ماک ها را بلند تر میکرد ، و همین چاشنی خلاقیت و نوآوری در کارش یکی از دلایل اصلی موفقیت قندچی بود
وزیر اقتصاد وقت و معاونش وقتی همچین ابتکاراتی را در گوشه گاراژی در دروازه قزوین دیدند شگفت زده شدند ، چون کاری که اصغر قندچی میکرد دقیقا مطابق با نیاز کشور بود ، در همان گاراژ وزیر اقتصاد وقت ، پروانه ساخت کامیون را به نام آقای اصغر قندچی نوشت و به او تقدیم کرد ، این یکی از بزرگترین موفقیت های قندچی محسوب میشد همچنین شروعی بود برای موفقیت های بزرگتر
پس از آن قندچی تریلر های عظیم و کامیون های ساخت خود و همکارانش را برای معرفی صنایع ملی ایران در نمایشگاه قرار داد ، در روز افتتاح نمایشگاه ، محمدرضا پهلوی او را به سبب ابتکارات درخشانش مورد تشویق قرار دادند، محمدرضا پهلوی به هنگام بازدید از نمایشگاه هنگامی که به غرفه او رسید و متوجه شد که قندچی خود این ماشین هارا تولید می کند شگفت زده شد و در غرفه ی او چند دقیقه ای نشست و با اصغر قندچی گفت و گو کرد و در نهایت به او اجازه ی تاسیس کارخانه کامیون سازی را دادند
اصغر قندچی با کمک دولت، شرکت ایران کاوه را برای تولید ماک تاسیس می‌کند. شرکت ماک آمریکا هم برای اولین بار خارج از خاک آمریکا، حاضر به همکاری با اصغر قندچی می‌شود
قندچی نسل بزرگی از صنعت‌گران ایرانی را تربیت می‌کند و خود نیز کامیون‌های ماک را تا حد بالایی ساخت داخل می‌کند. او در سال 1357 به فکر تولید آخرین قطعات ماک در ایران از جمله موتور افتاده بود که وقوع انقلاب شرایط را تغییر داد. در جریان ملی شدن صنایع در سال 1358، کارخانه ایران کاوه از او گرفته شد و به نفع بنیاد مستضعفان مصادره و ملی شد ، امروزه این کارخانه به نام سایپا دیزل جزئی از کارخانه سایپا است و این برای اصغر قندچی شکست بزرگی محسوب میشد.
با اینحال اصغر قندچی از تلاش نایستاد و کارخانهٔ کاوه کار را تأسیس کرد. وی دربارهٔ مصادره کارخانه ایران کاوه و تغییر نام آن می‌گوید که «به خاطر عِرق به کشور و علاقه به کاوه آهنگر، نام «ایران کاوه» را برگزیدم. کاوه یک حقیقت بود
در زمان جنگ نیز او بخاطر عرق وطن دست از همیاری و کمک بر نداشت و زحمات شایانی را در این زمینه رقم زد.
 او سال ها به کمک پشتکار و تلاش 14 ساعته در شبانه روز توانست 2000 کارگر داشته باشد ، اکنون بسیاری از کارگر هایش خودشان استاد کار هستند و هر کدام 400 کارگر دارند ، قندچی در حالی از کارش کنار گذاشته شد که ایران کاوه تا 250 هزار متر مربع توسعه داده شده بود ، اکنون کامیون های اصغر قندچی با 70 سال سن جاده های کشور را زیر پا میگذارند و بار اصلی ساخت و ساز های پیشرفت کشور را به دوش میکشند
اصغر قندچی تا پایان عمرش در یکی از کارگاه هایش کار می کرد و با اینکه سن بالایی داشت و نیاز مالی برای کار کردن نداشت در مورد دلیلش برای کار کردن در این سن می گوید
بازنشسته کسانی هستند که زیر خاک می روند پس هروقت زیر خاک رفتی بازنشسته می شوی
در سوم بهمن 1395 با حضور معاون اول رئیس‌جمهور، وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران و ایران، نشان امین الضرب به پیشکسوتان و کارآفرینان کشور از جمله وی اعطا شد.
اصغر قندچی پس از 91 سال زندگی و تلاش برای اعتلای صنعت کشور، در تاریخ 7 مرداد 1398 چشم از جهان فروبست.
مستندی به نام «ماک در ایران» در مورد دوران فعالیت ایران کاوه، توسط امین آزاد ساخته شده‌است.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/535855/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

یادواره شهدای 15 خرداد و شهدای فصل بهار با محوریت شهید مدافع حرم «علی سیفی» در اردبیل

ملاقات عمومی مدیرکل بنیاد مازندران با خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران

بازار «سید ولی» در آتش سوخت

تقدیر معاون شهردار تهران از همکاران و اعضای شورای شهر برای برگزاری مراسم ارتحال امام خمینی (ره)

بسته تصویری اقدامات مناطق 22‌گانه

30 هزار میلیاردتومان ارزش پروژه‌های امید و افتخار تا امروز

صدور هشدار سطح نارنجی هواشناسی در استان تهران/ شهروندان از کوهنوردی و استقرار در کنار رودها خودداری کنند

امسال 1 میلیون و 500 هزار تن آسفالت‌ریزی داریم

در حوزه عمرانی پروژه‌های بزرگ تهران تعطیل بود

تقویت نیروی انسانی کارآمد در دستور کار قرار گیرد

اجرای عملیات عمرانی در مسیرهای منتهی به روستاهای حریم شمال غرب تهران

نبود انگیزه در افراد، خدمت به مردم را دچار اختلال می کند

50 هزار نفر صبح امروز با مترو سفر کردند

تکذیب شایعه عدم اعطای تسهیلات بانک دی به افراد بالای 60 سال

منطقه 14 میزبان دوچرخه سواران تهرانی شد

ادای احترام به خانواده شهید محمدمهدی دباغی

اخذ ٥٤ مصوبه در کمیته های تخصصی حوزه حمل و نقل و ترافیک شهرداری منطقه13

سرمایه‌های خاک‌خورده شهر زیر ذره‌بین سازمان بازرسی شهرداری تهران / تلاش برای احیاء ابر پروژه‌های فرهنگی پایتخت

آغاز عملیات اجرای روکش آسفالت در فاز نخست آزادراه شهید شوشتری

برگزاری جشنواره استعدادیابی و معرفی مشاغل در منطقه 7

آغاز پویش حافظ محیط زیستیم همزمان با هفته جهانی محیط زیست

بهره مندی بیش از 20 هزار زائر حرم حضرت عبدالعظیم (ع) از خدمات پردیس فرهنگی «مکتب امام» منطقه 20

عملیات اطفای حریق در زیرزمین انبار چسب ادامه دارد/ آمار دقیقی از مصدومان در دست نیست

بهره‌برداری از پارکینگ قطعه 50 گلزار شهدای بهشت زهرا (س) تا پایان تیرماه

الزام نام نویسی مصرف کنندگان گاز مایع در سامانه فراوده های نفتی

خدمت رسانی به زائرین حرم امام خمینی (ره) در سالروز ارتحال آن حضرت توسط شهرداری منطقه 18

تدوین برنامه بلندمدت درآمدزایی و توسعه برندینگ برج میلاد در دستورکار قرار گیرد

اجرای بیش از 3 هزار و 500 متر طول احداث کانیو در سطح منطقه

دیدار چهره به چهره سرپرست بنیاد شهید و امور ایثارگران گلستان با جامعه ایثارگری

افتتاح چهارمین خانه محیط زیست در منطقه2

نصب تله‌های فرومونی در بوستان سهند

نصب تله‌های فرمونی در بوستان سهند

لزوم تداوم طرح نگهداشت شهر در شمال شرق پایتخت

اقتدار و صلابت کشور، ارمغان از خودگذشتگی شهدا و ایثارگران

از تقدیر از معاونت ترافیک تا پیشنهاد تشکیل کارگروه مشترک بین شورا و شهرداری

بازارچه زنان سرپرست خانوار در شهربانوی شماره یک منطقه8

اتمام فاز اول دسترسی بزرگراه شهید نجفی رستگار به شهرک رضویه در منطقه 15

آیین نکوداشت بابک بیات در فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود

آتش‌سوزی گسترده در انبار چسب واقع در بازار سید ولی/ این انبار 6 بار اخطار گرفته است

بازدید شهردار منطقه 9 از ادامه پروژه شاخه غربی یادگار امام(ره)

ملاقات عمومی مدیرکل بنیاد گیلان با جامعه ایثارگری

جانباز گرانقدر 70 درصد «سردار حاج سیدرحیم بازیار» آسمانی شد

ملاقات عمومی مدیرکل بنیاد گیلان با جامعه ایثارگری استان

تعداد کارگران دارای حقوق معوق استان مرکزی 44 درصد کاهش یافت

واریز پیش‌پرداخت 630 دستگاه واگن مترو تا پایان خرداد/ فعالیت سه‌شیفته دستگاه حفار در بخش جنوبی خط 6 مترو

واریز پیش‌پرداخت 630 دستگاه واگن مترو تا پایان خرداد/ تکمیل قطعه شمال غربی خط 6 مترو در سال جاری

استقبال کم نظیر شهروندان تهرانی از رقابت های قهرمان شهر(2)

خداحافظی تیرهای برق های معارض از محلات منطقه 14

تولیدکنندگان داخلی اتوبوس سودجویی را کنار نگذارند قوه قضائیه ورود می‌کند

سرپرست موسسه کار و تأمین اجتماعی منصوب شد