راه ترقی

آخرين مطالب

تشریح جزئیات پرونده جمشید شارمهد سرکرده گروهک تروریستی تندر اجتماعی

تشریح جزئیات پرونده جمشید شارمهد سرکرده گروهک تروریستی تندر
  بزرگنمايي:

راه ترقی - میزان / یکی از پرونده‌های قضایی بررسی شده در سال 1401، پرونده جمشید شارمهد سرکرده گروهک تروریستی تندر بود که منتج به صدور حکم شد.
یکی از پرونده‌‎های مورد بررسی شده در سال 1401 که آغاز آن از بهمن ماه 1400 بود، پرونده گروهک تروریستی تندر به سرکردگی جمشید شارمهد بودکه بررسی آن در شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامی تهران و بر عهده قاضی صلواتی است.
تندر یکی از گروه‌های تروریستی و ضد انقلاب است که در جریان گروه‌های معاند و طرفداران رژیم پهلوی فعالیت می‌کرد.
برخی کارشناسان سابقه تاسیس این گروه را در سال‌های نخست دهه 80 و یا به طور دقیق‌تر سال 1383 می‌دانند. نام دقیق‌تر این گروه انجمن پادشاهی ایران (تندر) است که طبق اطلاعات در دسترس فتح‌الله منوچهری با نام مستعار فرود فولادوند در سال‌های نخست تأسیس این گروه و تا سال 1385، سرکردگی آن را برعهده داشت. پس از او جمشید شارمهد در همان سال مسئولیت آن را برعهده گرفت.
بازار

راه ترقی


شنبه یازدهم مرداد 99 خبری در رسانه‌ها منتشر شد که حاکی از دستگیری جمشید شارمهد سرکرده گروه تروریستی تندر توسط وزارت اطلاعات بود. در پرونده این گروه جنایت‌های بسیاری مانند بمب گذاری در حسینیه سیدالشهدای شیراز و قصد انفجار سد سیوند شیراز مشاهده می‌شود که در این میان بمب گذاری در حسینیه سیدالشهدای شیراز حادثه‌ای خون بار است که افراد بی گناه بسیاری در آن به شهادت رسیدند.
سه جلسه از این دادگاه در اواخر سال 1400 در شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامی تهران برگزار شد.
در این جلسات کیفرخواست متهم جمشید شارمهد توسط نماینده دادستان، قرائت شد.
بخشی از کیفرخواست متهم جمشید شارمهد به شرح زیر است:
جمشید شارمهد متولد 1334 تبعه ایران و دارای تابعیت مضاعف آلمان و اقامت در آمریکا است. وی متهم است به افساد فی الارض از طریق طراحی و هدایت اقدامات تروریستی از جمله بمب گذاری در حسینیه شیراز در تاریخ 24 فروردین 1387 که موجب به شهادت رسیدن 14 نفر و مجروح شدن تقریباً 300 نفر شده است.
تلاش برای بمب گذاری در سد سیون شیراز در تاریخ 25 آبان 1385 و برنامه ریزی جهت ترور مسئول پروژه سد، همچنین انفجار در کفشداری حرم حضرت امام (ره) در تاریخ 30 آبان 1388 و آتش سوزی در هتل جهان تهران در هنگام ساخت و تهیه بمب جهت انفجار در حوزه علمیه آیت الله العظمی گلپایگانی از دیگر موارد اتهامی، متهم است.
این گروهک تروریستی با بهره گیری از رسانه‌های دیداری، شنیداری و مجازی مطالب توهین آمیزی علیه دین مبین اسلام انجام داده است. پس از انتخاب شارمهد در سال 85 به عنوان سرکرده گروه از رویکرد نرم به رویکرد سخت و تروریستی تغییر مسیر می‌دهد و به اقدامات تروریستی در اماکن مذهبی، اقتصادی و حساس می‌پردازد.
متهم اعتراف کرده است که مبادرت به اعمال تروریستی می‌کرده است و انفجار تروریستی رهپویان وصال شیراز، کفشداری حضرت امام خمینی (ره)، انفجار سد سیون، هتل جهان و ساخت و تهیه بمب جهت انفجار در حوزه علمیه آیت الله العظمی گلپایگانی توسط وی طراحی و برنامه ریزی شده است.
متهم اعتراف کرده است که قصد عملیات‌های تروریستی دیگری نیز داشته است که ناکام بوده است انجام عملیات تروریستی در چهارشنبه سوری و انفجار در یکی از بانک از جمله اعمال تروریستی بوده است که وی در آن ناکام بوده است.
متهم همچنین قصد انفجار بمب در مقابل وزارت امور خارجه ایران و یا سفارت چین را داشته است که با دستگیری وی این اقدام تروریستی خنثی می‌شود.
متهم قصد اجرای23 اقدام تروریستی داشته که موفق به انجام دادن 5 مورد آن شده است بمب گذاری در حسینیه رهپویان شیراز در تاریخ 24 فروردین 1387 توسط وی طراحی و مدیریت شد که به شهادت 14 نفر و مجروحیت 300 نفر انجامید که 15 نفر آن کودک بودند.
وی در سال 2003 میلادی و مصادف با 1381 شمسی از کشور آلمان به آمریکا مهاجرت کرده و در آن جا ساکن شده است و پس از انفجار در حسینیه رهپویان شیراز مقامات آمریکایی با متهم ارتباط برقرار کرده‌اند و به گفته متهم اولین ارتباط او با اف‌بی‌آی بعد از انفجار شیراز بوده که آن‌ها در این دیدار برخی نکات امنیتی را به متهم تذکر داده‌اند.
به گفته متهم سه نفر از اعضای اف‌بی‌آی با وی تماس گرفته‌اند و با او گفتگو‌هایی را داشته اند همچنین متهم شارمهد در اظهارات خود گفته است اگرچه افراد سیاسی به او کمک مالی نکرده اند، با اعزام تیم آی تی تمامی سیستم‌های رایانه‌ای او را ارتقا داده‌اند. وی با 9 نفر از افراد اف بی آی و سی آی‌ای ارتباط داشته که آخرین دیدار او به ژانویه 2020 باز می‌گردد.
دولت آمریکا ویزای تاسیس شرکت تجاری، ویزای مخصوص قربانیان سیاسی و پناهنده به آمریکا، حق معاملات، حق کسب و کار، خدمات بیمه و بازنشستگی و خدمات امنیتی را به شارمهد اهدا کرده بود.
اقدامات تروریستی صورت گرفته توسط گروهک تندر
انفجار در کفشداری حرم امام راحل در تاریخ 30 آبان سال 88
عملیات بمب‌گذاری در دهانه سد سیوند و قصد ترور مهندس طرح این سد
برنامه‌ریزی برای انفجار مدرسه فیضیه و کتابخانه آیت الله گلپایگانی
شکست عملیات بمب‌گذاری در حوزه علمیه قم به دلیل احتراق موادمنفجره در هتل جهان تهران
برنامه‌ریزی جهت بمب‌گذاری در مصلای رشت
برنامه‌ریزی برای ترور استاندار وقت گیلان
برنامه‌ریزی و طراحی برای انفجار لوله‌های انتقال نفت بندر گناوه
برنامه‌ریزی به قصد بمب‌گذاری در نمایشگاه کتاب تهران
برنامه‌ریزی به قصد بمب‌گذاری در نمایشگاه کتاب تهران
قصد عملیات تروریستی در مجلس شورای اسلامی با بهره‌گیری از مواد شیمیایی
برنامه‌ریزی اعضای گروه برای سرقت از صرافی و بانک‌ها جهت ایجاد رعب و وحشت در جامعه و تأمین مالی برای عملیات‌ تروریستی
افشای اطلاعات طبقه بندی شده در خصوص اطلاعات موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از طریق انجمن پادشاهی ایرانیان
انفجار بمب صوتی به دست اعضای گروهک تروریستی تندر در شهرستان آبدانان
اقدام به انفجار پالایشگاه شاهرود در مورخه 16 مهر 95
انفجار ساختمان صدا و سیمای استان فارس
اجرای طرح پیام سلمان برای خروج جوانان از حوزه‌ها و ناحیه‌های بسیج و عضوشدنشان در گروهک تروریستی تندر در شیراز
قصد ترور یکی از مقامات و مسئولان محلی شهرستان مریوان
قصد عملیات تروریستی انفجار در حوالی حرم حضرت معصومه (س) در قم
قصد بمب گذاری در حوزه علمیه امامزاده شاه فیض شیراز
برنامه ریزی برای بمب گذاری در سرویس حمل و نقل مسئولان و کارکنان اداری بسیج و سپاه در شهر شیراز
خنثی سازی عملیات ترور آیت الله حائری امام جمعه وقت شیراز
اتهامات متهم جمشید شارمهد سرکرده گروهک تروریستی انجمن پادشاهی ایران «تندر»
قاضی صلواتی در پنجمین جلسه از دادگاه که در تاریخ 21 تیر 1401 برگزار شد، اتهامات متهم جمشید شارمهد را به شرح زیر بیان کرد:
اتهامات آقای جمشید شارمهد فرزند حمید که براساس کیفرخواست صادرشده در جلسات دادگاه‌های گذشته قرائت شد، دائر بر افساد فی الارض از طریق هدایت و رهبری گروه تروریستی تندر، طراحی و هدایت اقدامات تروریستی، بمب گذاری در حسینیه شیراز مورخه 24 فروردین سال 1387 که موجب به شهادت رسیدن 14 نفر و مجروح شدن بیش از 300 نفر شده است، بمب گذاری در دهانه تونل سد سیوند در شیراز و برنامه ریزی و طراحی جهت ترور مسئولین، برنامه ریزی و ساخت بمب جهت انفجار در کتابخانه و حوزه علمیه آیت‌الله گلپایگانی (ره) در قم که منجر به آتش‌سوزی در هتل جهان تهران شد، انفجار در کفشداری حرم مطهر حضرت امام خمینی (ره) و به هلاکت رسیدن تروریست بیژن عباسی در 30 خرداد 1388، انفجار دکل صدا و سیمای شیراز، انفجار بمب صوتی در پالایشگاه آبدانان ایلام، تحریق پالایشگاه شاهرود، افشای اطلاعات طبقه بندی شده مختصات موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ارتباط و همکاری با افسران اطلاعاتی دولت متخاصم آمریکا و رژیم صهیونیستی، تامین مالی اقدامات تروریستی در ایران به مبلغ بیش از 30 هزار دلار، برنامه ریزی و طراحی انفجار لوله‌های انتقال نفت بندر گناوه، برنامه ریزی به قصد ترور یکی از مقامات محلی شهرستان مریوان، برنامه ریزی به قصد بمب گذاری در سرکنسول گری روسیه در رشت، برنامه ریزی به قصد بمب گذاری در مصلی رشت حین برگزاری نماز جمعه، طراحی و برنامه ریزی به قصد ترور استاندار وقت گیلان، طراحی و برنامه ریزی به قصد مسموم کردن آب شرب شهر مقدس قم، برنامه ریزی به قصد انفجار در حرم مطهر حضرت معصومه (س)، برنامه ریزی به قصد بمب گذاری در حوزه علمیه امامزاده شاه فیض شیراز، برنامه ریزی به قصد بمب گذاری در مسجد دانشگاه شیراز، برنامه ریزی به قصد بمب گذاری در سرویس‌های حمل و نقل پرسنل سپاه و بسیج، برنامه ریزی به قصد ترور امام جمعه وقت شیراز، برنامه ریزی به قصد سرقت مسلحانه از بانک‌ها و صرافی‌ها، برنامه ریزی به قصد انفجار در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، برنامه ریزی به قصد انفجار در حوزه علمیه حضرت عبدالعظیم حسنی در شهرری، برنامه ریزی به قصد عملیات تروریستی در مجلس شورای اسلامی، برنامه ریزی جهت انفجار در وزارت امور خارجه و طراحی 30 اقدام دیگر که با اشراف اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان (عج) خنثی شد، است.
جلسات اول و پنجم از این دادگاه با حضور شکات، خانواده‌های شهدا و جانبازان حوادث تروریستی کهبه دستگروهک تندر صورت گرفت، برگزار شد.
در این جلسات تعدادی از خانواده‌های شهدا و جانبازان با حضور در جایگاه از ریاست جلسه، خواستارصدور اشد مجازات و اعمال آن برای متهم شدند.
در ششمین جلسه از دادگاه که در تاریخ 4 مرداد 1401 برگزار شد، قاضی صلواتی خطاب به متهم شارمهد گفت: چه پاسخی در خصوص اظهارات و صحبت‌های خانواده معظم شهدای حسینیه شیراز دارید؟
متهم شارمهد گفت: جز تاسف خوردن صحبتی ندارم.
در هفتمین جلسه از دادگاه که در تاریخ یکم شهریور ماه 1401 برگزار شد، قاضی صلواتی از متهم جمشید شارمهد پرسید که آیا اظهارات و مصاحبه‌هایی راکه در خصوص مسائل مختلف تروریستی انجام دادی قبول داری؟ متهم شارمهد نیز در پاسخ گفت: بله.
متهم شارمهد گفت: پس از متواری شدن و حذف فولادوند از صحنه سیاسی، یکی از انجمن‌های تشکیل شده انجمن شیراز بود که مجید راستگو سرگروه این انجمن بود و درخواست اجرای برنامه طرح انفجار حسینه شیراز را در سر داشتند؛ مجید راستگو طراح و اجرا کننده این عملیات بود.
پس از اتمام رسیدگی به پرونده و تحقیقات، دادگاه انقلاب تهران، جمشید شارمهد سرکرده گروه تروریستی تندر را به اتهام افساد فی‌الارض از طریق طراحی و هدایت اقدامات تروریستی به اعدام محکوم کرد.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/543138/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حق‌شناس: تنش اخیر میان ایران و اسرائیل تأثیری بر نرخ ارز نمی‌گذارد

کلانتری: از بودن کنار تیم هوادار و انگیزه دادن و صحبت کردن مسعود شجاعی لذت می برم

عنایتی: ازین پس اگر سرمربی تیم حریف به نشست ها نیاید منم دیگران را می فرستم

بایرن 32 سهمیه جام باشگاه‌ها را تکمیل کرد

پیروزی هم‌گروه ایران در جام ملت‌ها

عبداللهی: باید تا دقیقه آخر بازی می‌جنگیدیم

مسعود شجاعی و پوکر عجیب در هوادار

نریمان‌جهان: آمار من را فراموش نکنید

جنجال دقایق پایانی و محرومیت سرپرست هوادار

گل‌گهر در دقایق تلف‌شده برد را با تساوی عوض کرد

غیبت معنادار حسین مرعشی در جلسه حزب کارگزاران

پورمختار: تلقی احمدی نژاد از «کشور» بودن اسرائیل درست نیست

پدافندهایی که مغلوب موشک ایرانی شدند

درس مهم برنامه «اسکار» مهران مدیری به مسئولان

بالاگرفتن نقدها به سریال‌های رمضانی

اجرای پر احساس استاد ذوالفنون از تصنیف ماندگار «زهره»

معاون مدیریت پسماند: عرضه کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای ممنوع می شود

با این ابرسازه فضایی، یک میلیارد انسان میتونن در فضا زندگی کنن!

این شعر زیبا از دختر شیرین زبان را از دست ندهید

از چاله به چاه؟

قیمت گوشت مرغ و گوشت گوساله امروز پنجشنبه 30 فروردین

بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال 1403

موقعیت عالی که عیسی آل کثیر از دست داد

گل اول پرسپولیس به صنعت نفت توسط دانیال اسماعیلی فر

گل دوم پرسپولیس به صنعت نفت که افساید اعلام شد

راستش رو بگو، چند سالته؟مصاحبه دیدنی جود بلینگام با ریو فردیناند

ایتالیایی‌ها رئال را نپسندیدند؛ ال‌چولو در کالبد کارلتو!‏

درخشش استقلالی سابق این‌بار در دربی کوچک

باشگاه پرسپولیس : در جست‌وجوی پیروزی، توقف بعدی: آبادان

شجاعیان: از همسرم تشکر میکنم که با حضور او تونستم به روزهای خوب برگردم

گزارش زنده؛ صنعت نفت 0 - 1 پرسپولیس

دیدار جمعی از دیپلمات‌های وزارت خارجه با ولایتی

حقیقت‌پور: باید در داخل، مداراگر باشیم

رئیس‌جمهور: اگر اسرائیل خطا ‌کند‌ پاسخی خواهیم داد که ‌پشیمان ‌شوند‌

خبرهای مهم درباره تجهیزات نظامی نیروی زمینی ارتش

کارگردانی که هرچه ساخت ماندگار شد

چهره ها/ عکسی از لاله اسکندری که دوباره وایرال شد

اجرای احساسی و زیبای رضا بهرام در کنسرت

رئیس سازمان سنجش: رئیس جدید سازمان سنجش به زودی معرفی می‌شود

تغییر جایگاه مردان و زنان در اتوبوس‌های بی.آر.تی

ایرانی‌ترین غیرایرانی

متحدان اسرائیل در برزخ

رفتار موذیانه همسایه شمالی زیر ذره‌بین

فرش قرمز برای اسکناس درشت؟

رشد هزار میلیاردی خروج سرمایه از بورس

ترکیب دیدار پرسپولیس و صنعت نفت اعلام شد

همای سعادت دوباره در دسترس نکونام

جایگاه روبه روی آزادی برای استقلال سولداوت شد

رقبای ملی‌پوشان ایران مشخص شدند

نمک روی زخم آرسنال؛ لذت بردم که حذف شدید!‏