راه ترقی

آخرين مطالب

یک رویداد باورنکردنی؛ دو قلوهای عجیب، یکی پیر یکی جوان! دانش

یک رویداد باورنکردنی؛ دو قلوهای عجیب، یکی پیر یکی جوان!
  بزرگنمايي:

راه ترقی - خبرآنلاین / اگر یکی از دوقلوها با یک موشک پرسرعت به فضا سفر کند، فکر می‌کند زمانی که به زمین بازگردد خواهد دید که جفتش دوقلوی‌اش سریع‌تر از او پیر شده است.
تصور کنید در حال رانندگی و سفر در سرتاسر کشور هستید و مناظر را تماشا می‌کنید. درختی را در دوردست‌ها می‌بینید، درخت به شما نزدیک و نزدیک‌تر می‌شود، از کنار شما رد می‌شود و دوباره در پشت سر شما حرکت می‌کند و از شما دور می‌شود.
قطعا می‌دانید که این درخت نیست که به شما نزدیک یا از شما دور می‌شود. بلکه این شما هستید که با ماشین به سمت درخت حرکت می‌کنید. در واقع درخت فقط در مقایسه یا نسبت به شما در حال حرکت است، و این چیزی است که فیزیکدانان آن را نسبیت می‌نامند. اگر دوست شما کنار درخت ایستاده باشد، او شما را با همان سرعتی می‌بیند که در حال حرکت به سمتش هستید، که شما آنها را می‌بینید که به سمت شما می‌آیند.
گالیله، اخترشناس معروف در کتاب خود با عنوان «گفتگو در باب دو نظام عمده عالم» که در سال 1632نوشت، برای اولین بار «اصل نسبیت» را توضیح داد. این نظریه که جهان، همیشه باید رفتار یکسانی داشته باشد، حتی اگر دو نفر یک رویداد را، به این علت که یکی نسبت به دیگری در حال حرکت است، به شکل متفاوتی تجربه کنند.
اگر شما در ماشین باشید و توپی را در هوا پرتاب کنید، قوانین فیزیکی اعمال شده روی توپ، نظیر نیروی گرانش، باید همانند قوانینی اعمال شده روی ناظری باشد که کنار جاده ایستاده است و تماشا می‌کند. با این حال، در حالی که شما توپ را در حال حرکت به سمت بالا و پایین می بینید، شخصی که در کنار جاده ایستاده نیز می‌بیند که توپ بالا و پایین می‌رود و به او نزدیک یا از او دور می‌شود.
نسبیت خاص و سرعت نور
آلبرت اینشتین بعداً برای توضیح برخی مشاهدات گیج کننده که در آن زمان توضیح شهودی نداشتند، نظریه‌ای که اکنون به عنوان نسبیت خاص شناخته می‌شود، را ارائه کرد. اینشتین از کار بسیاری از فیزیکدانان و ستاره شناسان اواخر دهه 1800 استفاده کرد تا نظریه خود را در سال1905 ارائه دهد، او نظریه خود را با دو عنصر کلیدی شروع کرد: اصل نسبیت، و مشاهده عجیبی که سرعت نور برای هر ناظری یکسان است و هیچ چیز نمی‌تواند سریعتر از آن حرکت کند. هر کس که سرعت نور را اندازه گیری می‌کند، بدون در نظر گرفتن مکان یا سرعت حرکتشان، نتیجه یکسانی خواهد گرفت.
فرض کنید شما در یک ماشین هستید و با سرعت 95 کیلومتر در ساعت رانندگی می‌کنید و دوست‌تان در کنار یک درخت ایستاده است. وقتی آنها توپی را با سرعت95 کیلومتر در ساعت به سمت شما پرتاب می کنند، ممکن است به طور منطقی فکر کنید که دوست شما و درخت با سرعت95 کیلومتر در ساعت، و توپ با سرعت 190 کیلومتر در ساعت به شما نزدیک می‌شود.
اختلاف آنچه شما با جمع کردن دو عدد انتظار دارید، و آنچه که جواب واقعی است، با نزدیکتر شدن سرعت یکی یا هر دوی شما به سرعت نور افزایش می‌یابد. اگر شما در حال حرکت با موشکی باشید که با 75٪ سرعت نور حرکت می‌کند و دوست شما توپی را با همان سرعت پرتاب کند، هرگز توپ با 150٪ سرعت نور به سمت شما حرکت نخواهد کرد. زیرا هیچ چیز نمی‌تواند سریع‌تر از نور حرکت کند؛ و به نظر می‌رسد که توپ همچنان با سرعتی کمتر از سرعت نور به سمت شما حرکت می‌کند. با اینکه ممکن است همه اینها بسیار عجیب به نظر برسند، اما شواهد تجربی زیادی برای حمایت از این مشاهدات وجود دارد.
اتساع زمان و پارادوکس دوقلوها
سرعت تنها عاملی نیست که نسبت به ناظر تغییر می‌کند. یکی دیگر از پیامدهای نسبیت، مفهوم اتساع زمان است که در آن افراد بسته به سرعت حرکت‌شان نسبت به یکدیگر، زمان سپری شده متفاوتی را اندازه گیری می‌کنند.
به طور معمول هر فردی زمان را نسبت به خودش تجربه می‌کند. اما فردی که سریع‌تر حرکت می‌کند، زمان سپری شده کمتری را نسبت به فردی که کندتر حرکت می‌کند، تجربه می‌کند. این افراد تنها زمانی که ساعت‌هایشان را با هم مقایسه می‌کنند، متوجه می‌شوند که ساعت یکی از آنها زمان بیشتری را نشان می‌دهد و ساعت دیگری زمان کمتری را.
این منجر به یکی از عجیب‌ترین نتایج نسبیت می‌شود: پارادوکس دوقلوها. در این پارادوکس آمده که اگر یکی از دوقلوها با یک موشک پرسرعت به فضا سفر کند، فکر می‌کند زمانی که به زمین بازگردد خواهد دید که جفتش دوقلوی‌اش سریع‌تر از او پیر شده است. توجه به این نکته مهم است که زمان درک شده توسط هر دوقلو «عادی» است(دقیقاً همانطور که شما اکنون زمان را تجربه می‌کنید)، حتی اگر اندازه گیری‌های آنها برعکس باشد و این را نشان ندهد.

راه ترقی

دوقلویی که در سفینه فضایی است نه تنها با سرعت خاصی حرکت می‌کند که در آن «چارچوب مرجع» ثابت می‌ماند، بلکه در مقایسه با دوقلوی روی زمین شتاب می‌گیرد. بر خلاف «سرعت» که برای ناظر نسبی است، «شتاب» مطلق است. اگر روی ترازو بروید، وزن شما در واقع شتاب شما به واسطه گرانش است. این وزن بدون توجه به سرعت حرکت زمین در منظومه شمسی، یا حرکت منظومه شمسی در کهکشان، یا کهکشان در عالم هستی، ثابت باقی می ماند.
وقتی یکی از دوقلوها به سرعت نور نزدیک می‌شود، هیچ‌ یک از آنها چیز عجیبی را در ساعت خود تجربه نمی‌کنند، و هر دوی آنها زمان را مانند من و شما تجربه می‌کنند. تنها زمانی که یکدیگر را می‌بینند و مشاهدات خود را با هم مقایسه می کنند، متوجه تفاوت‌ها خواهند شد، تفاوتی که به خوبی توسط ریاضیات نسبیت تعریف شده است.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/619421/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رشد هزار میلیاردی خروج سرمایه از بورس

ترکیب دیدار پرسپولیس و صنعت نفت اعلام شد

همای سعادت دوباره در دسترس نکونام

جایگاه روبه روی آزادی برای استقلال سولداوت شد

رقبای ملی‌پوشان ایران مشخص شدند

نمک روی زخم آرسنال؛ لذت بردم که حذف شدید!‏

ورود کنعانی‌زادگان به باشگاه صدتایی‌های پرسپولیس

تراکتور با جت شخصی مقابل نساجی

افول لیگ برتر؛ به لقب لیگ کشاورزان سلام کنید!

جریمه جدید فوتبال ایران برای پرسپولیس

پیکان و هوادار به تساوی رضایت دادند

رهبر انصارالله یمن: متجاوزان فهمیدند که هرگونه تجاوزی بی پاسخ نخواهد ماند

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی: حمله اسرائیل به کنسولگری ایران فاقد ارزش نظامی بود

واکنش رئیسی به درگذشت پرویز داودی

دلخوری رابعه اسکویی از مازیار لرستانی بخاطر شایعه ازدواج‌!

سریال های معروفی که «لعیا زنگنه» بازی کرده است

رئیس پلیس فتا: فروشندگان سوال‌های جعلی آزمون سراسری بازداشت شده‌اند

امروز در فضا ؛ کشف اولین سیارات فراخورشیدی در اندازه زمین توسط تلسکوپ کپلر

آشیانه سری

تقابل نظامی اسرائیل و ایران؛ پیامدها و راه‌حل‌ها

درآمد عجیب از زباله گردی

پیام سپاهان برای تیم و هواداران پس از برد دربی

پاکدل مستقیم به رختکن رفت

شروع ستاره لژیونر با توپ پُر در جام ملت‌ها

شکست عجیب ژاپن در روز اول جام ملت‌های فوتسال آسیا

سپاهان با روش جدید: زکی‌پور حمله کن

جایگاه پرسپولیس در آبادان فعلا خالی است

هشدار ژاوی به بازیکنان بارسلونا درباره ال‌کلاسیکو

سامانه‌های پدافندی ایران برای مقابله با حمله احتمالی اسرائیل

واکنش «علیخانی» به عکس جنجالی: حداقل بگین ادیت کردین!

چگونگی انتخاب اردشیر رستمی برای نقش شهریار

رحمان و رحیم پایتخت و یک اجرای دلی

الکترونیکی شدن ارجاع پرونده‌های قضایی به کارشناس

وزیر بهداشت: پویش ملی غربالگری سرطان در ایران اجرا می شود

دل دوستان شکستی، بر دشمنان نشستی

چه شد که ون‌ها برگشتند؟

رسوایی 99 درصدی

پیش‌بینی کاهش رشد اقتصادی ایران

ایرانی‌ها، رتبه 2 خرید خانه در ترکیه

پاسخ به سوالات پر تکرار درباره بنزین

10 ادکلن خوشبو و اصل مردانه

رونق صادرات در جزیره جهانی قشم / تراز تجاری منطقه آزاد قشم به بیش از 313 میلیون دلار رسید

لطفی دربی دوم تهران را از دست داد

پاس تماشایی NO LOOK و رونالدینیویی شجاعیان؛ گل اول هوادار توسط سفیدچغایی

گل دوم هوادار به پیکان توسط یونس شاکری در دقیقه 28

واکنش سریع عنایتی؛ تعویض عجیب پاکدل در دقیقه 25

دروازه‌بان ذوب‌آهن: پنالتی‌های مشابه سپاهان برای ما گرفته نشد

تورنمنت بین المللی بیشکک؛ بوکسورهای ایرانی فردا به مصاف حریفان خود می روند

آغاز جدال شهرداری گرگان و مهرام در نیمه نهایی لیگ برتر بسکتبال از فردا

حرکت دیدنی نریمان‌جهان؛گل اول پیکان به هوادار توسط محمدجواد آزاده