راه ترقی

آخرين مطالب

رای‌دهندگان بابت اوضاع اقتصادی از «اردوغان» بریده‌اند نوشتارها

رای‌دهندگان بابت اوضاع اقتصادی از «اردوغان» بریده‌اند
  بزرگنمايي:

راه ترقی - خبرآنلاین /متن پیش رو در خبرآنلاین منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
ایمان به رهبر کهنه‌کار و کاریزماتیک ترکیه، رجب طیب اردوغان، کمتر شده است. اما کاهش محبوبیت او لزوما به نفع رهبر ائتلاف مخالفان، کمال قلیچدار اوغلو نیست.
روزنامه فایننشال تایمز در تحلیلی درباره انتخابات پارلمان و ریاست جمهوری ترکیه و آینده اردوغان نوشت: سلمان دوویچی،سرآشپزی که در شیفت خود مشغول به کار کردن بود مطرح کرد که در قونیه که پایگاه مستحکمی برای اردوغان بوده است؛ شمار فزاینده‌ایی از رای دهندگان زمزمه می کنند:« من تغییر می خواهم.»
دویچی در مورد تورم افسار گسیخته و کاهش ارزش لیر که خسارت های سنگینی را بر وضعیت مالی مردم ترکیه وارد کرده، گفت:« آن ها به اقتصاد گند زدند.» نابودی تدریجی حقوق اولیه و آزادی مردم ترکیه و سیستم دولتی که تمام قدرت را یک جا در دستان رییس جمهور می گذارد؛ او را نسبت به اردوغان دلسرد کرده است.
با این همه این سر آشپز ترک دلیل کافی برای رای دادن به ائتلاف شش گانه که برای پایین کشیدن رهبر دیرینه‌ی ترکیه در انتخابات ماه بعد شکل گرفته است؛ پیدا نمی کند. او گفت: «من به آن ها هم ایمان ندارم.»
بازار

راه ترقی

اردوغان و حزب عدالت و توسعه او (AKP) در حال مبارزه با یکی از سخت ترین مبارزات انتخاباتی در دو دهه قدرت خود هستند. نظرسنجی های ملی اردوغان و کمال قلیچدار اوغلو رهبر 74 ساله‌ی حزب جمهوری‌خواه خلق و همچنین رهبر ائتلاف شش گانه را شانه به شانه‌ی هم نشان می دهند.
نقطه نظرهای دوویچی نشان می دهند که چرا با وجود اینکه بسیاری از مردم ترکیه بخاطر بحران تورمی که زیر نظر اردوغان در جریان است سرخورده شده اند و در فوریه‌ گذشته با عملکرد سطحی و سر سری دولت اردوغان در واکنش به زلزله با عصبانیت نسبت به او آمیخته شده اما همچنان ترازوی انتخابات به طرف کسی سنگینی نکرده است.
اردوغان این پیرمرد 69 ساله برای زمان طولانی می توانست روی کمک مناطق دینی_محافظه کار در قلب آناتولی مثل قونیه حساب باز کند. در انتخابات سال 2018 سه تن از هر چهار رای دهنده در سراسر این استان به او رای دادند.
برک اسن استاد دانشگاه سابانچی گفته:« انتخابات پیش رو اما فرق می کند چرا که بحران اقتصادی مهیب، شرایط را جوری چیده است که پایگاه مردمی حزب عدالت و توسعه در حال کاهش است.»اما ریزش رای حزب عدالت و توسعه لزوما در سبد کمال قلیچدار اوغلو این کهنه کار سیاسی از اقلیت علوی که تلاش می کند رای دهندگان را مجاب کند که می تواند تغییرات پایدار ایجاد کند، نمی رود.
با این همه اسن گفته:« در مناطقی مثل قونیه که ما بلوک رای دهندگان دینی و محافظه کار را داریم؛ بیشتر راهی دهندگان به حزب عدالت و توسعه تصمیم گرفته اند که در وقت طوفان کشتی خود را ترک نکنند» او فکر می کند بخشی از این تصمیم بخاطر این است که ائتلاف نتوانسته یک جایگزین دل‌‎گرم کننده و معتبر برای وضعیت فعلی ارائه کند.
از سوی دیگر سرخوردگی در قونیه موج می زند. شهری با جمعیت 2.3 میلیون نفر که بخاطر پیشینه این شهر در کشاوزی و تولید ماشین آلات به انبار غله ترکیه ملقب شده است.

راه ترقی


اردوغان در انتخابات 2018 با قاطعیت در قونیه برنده شد
دانش آموزی که در یک کافه مرکز شهر نشسته بود گفت که خانواده اش پیش تر از رییس جمهور حمایت می کردند اما الان نظرشان فرق کرده است. او گفت:« من دیگر از اردوغان خوشم نمی آید.» او ادامه داد که به دلیل قیمت های بالا حتی لذت های ساده زندگی مثل خریدن کتاب سخت شده است. مثل خیلی های دیگر در قونیه که با فایننشیال تایمز مصاحبه کردند او هم به علت ترس از توبیخ و تنبیه دولت حاضر به گفتن نامش نشد.
یک دارو ساز محلی که او هم نمی خواست اسمش منتشر شود نظر یکسانی داشت:« اقتصاد هر روز بدتر می شود... یک تغییر لازم است.» او افزود که ارزش پایین لیر که در پایین ترین سطح خود در برابر دلار آمریکا معامله می شود منجر به پیدا نشدن دارو برای بیماران شده است. ولی او امیدی نداشت که یک دولت جدید می تواند تغییر زیادی ایجاد کند او گفت:« نه اردوغان،نه قلیچدار اوغلو نه هیچ کس دیگر»

راه ترقی


بسیاری از مردم قونیه با تورم فزاینده دست و پنجه نرم می کنند
این احساس تباهی و نا امیدی اقتصادی در داده های اقتصادی گسترده تر منعکس می شود. در سال های اولیه که اردوغان قدرت را به دست گرفت؛ اهالی قونیه مرفه تر شدند. بر اساس گزارش موسسه آمار ترکیه، تولید اقتصادی که در سال 2004 – یک سال از نخست وزیری اردوغان گذشته- که به ازای هر نفر 4250 دلار بود در سال 2013 به 9690 دلار به ازای هر نفر رسید. اما از آن زمان تا حالا سرانه تولید ناخالص داخلی به 7340 دلار کاهش یافته است که نشان دهنده روندی است که در سطح کلان و ملی در جریان بوده است.
این رکود سیر اردوغان را به عنوان یک سیاستمدار نشان می دهد. 20 سال پیش وقتی که اردوغان در انتخابات پیروز شد یک اسلامگرای میانه رو و دوستدار تجارت بود که می توانست مسیر جدیدی را برای ترکیه ترسیم کند. با وجود اینکه دولت اردوغان در سال های اولیه اصلاحات بسیار مهمی را انجام داد اما به طور پیوسته و تدریجی آزادی های مدنی را از بین برد.
در سال 2013 اعتراضات را با خشونت مهار کرد و تلاش برای کودتا و سرنگونی او سه سال بعد، به اردوغان سوخت تازه ای رساند تا با همه پرسی سیستم ریاست جمهوری را جایگزین سیستم پارلمانی کند. سیستمی که اختیارات بی حد و مرزی به او می داد.
اما مصطفی کاوش، شهردار یکی از مناطق قونیه می گوید:« بسیاری از رای دهندگان با مشکلات جدی مواجه هستند اما آن ها فقط از حزب عدالت و توسعه عصبانی نیستند.» او قول داد: «مشکلات به زودی تمام می شوند، رفاه نزدیک است.»
برای بعضی ها در قونیه، اقتصادی با قیمت های بسیار بالا و نرخ تورم سالانه که در ماه مارس بالای 50 درصد باقی ماند، سودمند بود. مدیر یکی از شرکت های ماشین آلات گفت: « تجارت در حال رونق است و تورم مشتریانش را قانع می کند که سرمایه گذاری های بزرگ انجام دهند تا اینکه ریسک بالا رفتن قیمت ها در آینده را به جان بخرند.»
با این حال، مدیر کارخانه با اینکه مسلمانی معتقد بود و در ماه رمضان روزه گرفته بود گفت که نگران نفوذ دین در دولت و کسب و کار است. او ادامه داد: « سکولاریسم بسیار مهم است. مطبوعات و رسانه ها {همچنان} آزاد نیستند.» آزادی که در پانزده سال متوالی محدودتر شده است.

راه ترقی


مردم قونیه دهه گذشته مرفه تر بودند
برای گروه های دیگر ایدئولوژی دینی رییس جمهور اردوغان است که رای و حمایت آن ها را جذب می کند. سلیمان گارداس مستمری بگیری که از گرمای آفتاب در یکی از میدان قونیه لذت می برد،از اردوغان برای آسان تر کردن زندگی مسلمانان عادی و تبعیض نگذاشتن بین مسلمانان متعصب و مردم عادی، متشکر بود.
او گفت:«قبلا دختر من قادر به پوشیدن روسری نبود اما الان افسران پلیس زن با مقنعه و روسری سیاه داریم.»
به گفته گارداس:« قلیچدار اوغلو به اسلام احترام نمی گذارد». او این حرف را با استناد به گافی که خیلی سر و صدا کرد از رهبر ائتلاف شش گانه که با کفش روی سجاده یک نمازگذار رفته بود؛ بیان کرد.
او تاکید کرد: «اردوغان بهترین است. حتی اگر اشتباهاتی وجود داشته باشد.»
 ترجمه ماهان نوروزپور

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/717048/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش

همه فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد آذربایجان شرقی استخدام می‌شوند

عملیات عمرانی طرح جامع گلزار شهدای قزوین آغاز می‌شود

تکریم مدیرکل بنیاد کرمانشاه از ایثارگران شهرستان جوانرود

مادر گرامی شهیدان «فرشیدفر» به فرزندان شهیدش پیوست

یادواره شهدای معلم حوادث تروریستی آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام «دهنوی»

رئیس جمهور در پیامی درگذشت پدر شهیدان «خرسندیان» را تسلیت گفت

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان دره شهر

حملات موشکی به سرزمین صهیونیستی دل خانواده‌های شهدا و ایثارگران را شاد کرد

گردهمایی از جنس غرور و اقتدار ملی در جزیره کیش/ شادی وصف ناپذیرکیشوندان از عملیات وعده صادق سپاه

بیانیه مرکز مقاومت بسیج بنیاد شهید و امور ایثارگران در حمایت از اقدام نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در تنبیه رژیم صهیونیستی

با لغو پروازها، اقامت هتلی مسافران کیش تمدید شد

حمایت بنیاد شهید و امور ایثارگران یزد از اقدام شجاعانه سپاه پاسداران

تمدید اقامت هتلی مسافرانی که پروازشان لغو شده در جزیره کیش

برنامه ریزی جهادی برای استفاده حداکثری از آزمون استخدامی خاص فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد

اجتماع بزرگ مردم انقلابی کیش در حمایت از پاسخ دندان شکن رزمندگان اسلام به رژیم صهیونیستی

تقدیر بنیاد شهید و امور ایثارگران از شرکت بیمه دی

برگزاری مراسم اختتامیه فعالیت‌های قرآنی ماه مبارک رمضان بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس

مادران شهدا آیه های ایثار و گنجینه های استواری و صبر هستند

تکریم 5 عضو جامعۀ ایثارگری تبریز توسط سلمانی

وعده صادق هژمونی اسرائیل و استکبار جهانی را در هم شکست

هفتمین روز شهادت شهید مدافع امنیت محسن حسین نیا در بهنمیر مازندران برگزار شد

شانس آخر بوکسورهای ایران برای المپیکی شدن

کنت باید ادعای ویسی را بار دیگر اثبات کند

آمار تحسین برانگیز خیبر برای صعود به لیگ برتر