راه ترقی

آخرين مطالب

همکاری چین و فرانسه برای کاوش ماه دانش

همکاری چین و فرانسه برای کاوش ماه
  بزرگنمايي:

راه ترقی - ایسنا / دو کشور چین و فرانسه برای کاوش ماه با یکدیگر همکاری کردند.
به نقل از چاینادیلی، تخصص چین در مهندسی پیچیده فضاپیما و دانش فراوان فرانسه در علوم فضایی از جمله دلایل کلیدی‌ای است که دو کشور باید برای پیشبرد بیشتر اکتشاف و توسعه فضا با هم متحد شوند.
پانگ ژیهائو، کارشناس فناوری اکتشاف فضایی و نویسنده مشهور پروازهای فضایی، روز چهارشنبه گفت که هر دو کشور ویژگی‌های خاص خود را دارند و می‌توانند به خوبی یکدیگر را در برنامه‌های فضایی تکمیل کنند.
این اظهارات پس از آن بیان شد که دو کشور در یک بیانیه مشترک اعلام کردند که از همکاری بین مؤسسات فضایی خود برای کاوشگر ماه چانگ ای 6 و مطالعات مشترک نمونه‌های خاک و سنگ فرازمینی استقبال می‌کنند. این سند توسط دو کشور در جریان سفر اخیر دولتی امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه به چین منتشر شد.
به گفته شرکت پیمانکار فضایی پیشرو چین، ماموریت چانگ ای 6 اکتشاف رباتیک بعدی چین در ماه، دانشمندان فرانسوی را قادر می‌کند تا تجهیزات خود را در سمت پنهان ماه قرار دهند.
شرکت علوم و فناوری هوافضای چین روز دوشنبه گفت که بر اساس برنامه چین و فرانسه، چانگ ای 6 یک دستگاه فرانسوی را برای انجام کارهای علمی به ماه خواهد برد.
ماموریت چانگ ای 6 که برای پرتاب در حدود سال 2025 برنامه‌ریزی شده است، شامل تحقیقات در محل، بازیابی نمونه‌های خاک از سمت پنهان ماه و تحقیقات آزمایشگاهی سیستماتیک و طولانی مدت بر روی نمونه‌های جمع آوری شده است. اگر ماموریت با موفقیت انجام شود، اولین باری است که نمونه‌هایی از سمت پنهان ماه گرفته می‌شود.
پانگ گفت: چین در طراحی و ساخت فضاپیماهای پیچیده و سازماندهی برنامه‌های فضایی بزرگ خوب است. همچنین دارای منابع علمی و فناوری زیاد و همچنین تخصص مهندسی است که می‌تواند در اکتشافات فضایی استفاده شود. فرانسه در ساخت ابزارهای علمی دقیقی که برای بسیاری از پروژه‌های فضایی ضروری است، مهارت دارد. همچنین دانش فراوانی از علوم فضایی دارد.
پانگ افزود: ترکیب نقاط قوت، دو کشور را قادر می‌کند تا فرصت‌های بیشتری برای دانشمندان و مهندسان خود ایجاد کنند، با سرمایه‌گذاری‌های کمتر در زمان کمتر به اهداف خود دست یابند و از تجربیات یکدیگر بیاموزند.
وانگ یانان، سردبیر هوافضای چی، گفت: از آنجایی که چین ایستگاه فضایی و مأموریت‌های اعماق فضای خود را به روی همکاری‌های بین‌المللی باز کرده است، محققان فرانسوی و دیگر اروپایی‌ها مشتاق هستند از این فرصت‌ها برای تقویت مطالعات علمی و فناوری خود استفاده کنند.
او گفت که به همین ترتیب، دانشمندان چینی از همکاری با همتایان اروپایی خود برای کشف اسرار کیهان خوشحال هستند.
در آوریل 2019، اداره ملی فضایی چین فرصت‌های بارگیری در فضاپیمای چانگ ای 6 را اعلام کرد که فرودگر و مدارگرد این مأموریت هر کدام 10 کیلوگرم تجهیزات خارجی را حمل می‌کنند.
از آن زمان، دولت چین بیش از 20 پیشنهاد از آژانس‌های فضایی و دانشمندان خارجی دریافت کرده است. پس از چندین دور انتخاب و گفت‌وگو، تصمیم گرفته شد که فرودگر چانگ ای 6 ابزارهای علمی را از فرانسه، ایتالیا و آژانس فضایی اروپا/سوئد حمل کند، در حالی که یک محموله پاکستانی نیز روی مدارگرد نصب خواهد شد.
به گفته آژانس فضایی ملی فرانسه، ابزار فرانسوی روی فرودگر، ابزار اندازه‌گیری رادون DORN خواهد بود که برای مطالعه حرکت غبار ماه و برخی مواد شیمیایی فرار بین سطح ماه و جو، از جمله در طول چرخه آب، طراحی شده است.
چین برنامه ماه خود را در سال 2004 آغاز کرد و از سال 2007 پنج کاوشگر رباتیک را به فضا پرتاب کرده است. چهارمین کاوشگر از این سری، چانگ ای 4 در ژانویه 2019 در سمت پنهان ماه فرود آمد و اولین فضاپیمایی بود که این منطقه قمری را از نزدیک مشاهده کرد. ماه‌نورد آن، یوتو 2، نزدیک به 1600 روز است که با این رکورد، تنها ماه‌نورد جهان است که در طولانی‌ترین زمان ممکن در آنجا کار می‌کند. فضاپیمای چانگ ای 4 دستگاه‌های حسگر آلمانی و سوئدی را به ماه حمل کرد.
جدیدترین ماموریت، چانگ ای 5، در دسامبر 2020 بر روی ماه فرود آمد. چین 23 نوامبر سال 2020 کاوشگر چانگ‌ای-5 خود را به سمت کره ماه پرتاب کرد. این کاوشگر با هدف جمع‌آوری و بازگرداندن نمونه‌هایی از خاک و سنگ‌های ماه به زمین، توسط چین به فضا پرتاب شد. این کاوشگر پس از 112 ساعت سفر، در تاریخ 28 نوامبر به مدار ماه وارد شد و سپس در 17 دسامبر 2020 به زمین بازگشت. چانگ ای-5 در مجموع 1731 گرم نمونه که عمدتا سنگ و خاک بود را از سطح ماه جمع‌آوری کرده بود.
چین با این ماموریت موفقیت‌آمیز تبدیل به سومین کشوری شد که نمونه‌های قمری را چند دهه بعد از ایالات متحده و شوروی سابق به زمین آورده است. آخرین ماموریت بازگرداندن نمونه ماه مربوط به ماموریت «لونا24» (Luna 24) اتحاد جماهیر شوروی در سال 1976 بود.
نمونه‌های قمری بازگردانده‌شده توسط مأموریت‌های آپولو و لونا همگی بیش از 3 میلیارد سال قدمت دارند، اما نمونه‌های بازگردانده‌شده توسط چانگ ای-5 چین در اواخر سال 2020، تایید کرد که سنگ‌های این منطقه نسبتاً جوان هستند و تنها 2 میلیارد سال سن دارند.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/721029/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

نکته‌نگران کننده استقلال؛ وزن‌تعویض‌ها بالا نیست

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

واکنش وزارت خارجه ایران به اقدام آمریکا برای تمدید تحریم نفتی ونزوئلا

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

دارندگان کارت سوخت بخوانند

انیمیشن فان عمر مومنی از پنالتی برناردو سیلوا مقابل رئال مادرید

کنایه باشگاه پاری سن ژرمن به برد مقابل بارسلونا؛ قاب عکس بازی در کنار تابلوی منا لیزا!

برتری 5-2 آژاکس مقابل بایرن مونیخ و صعود به فینال لیگ قهرمانان اروپا

4 گل برتر دور برگشت مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا فصل 2023/24

ریو فردیناند و چالش انتخاب های دوگزینه ای از بین بازیکنان آرسنال و بایرن مونیخ

نصیرزاده: تیم ملی خواهان خمس بود اما باشگاه مخالفت کرد

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

حسینی در مسیر قهرمانی سپاهان و تراکتور!

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

عراق از حملات امروز به اصفهان ابراز نگرانی کرد

رسانه صهیونیستی: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد

تصویب چهاردهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه

وقتی نمیتونی دو دقیقه ساکت بشینی

فامیل دور و بچه‌ش و ببعی قاچاقی میخوان برن ترکیه

بلایی که مهسا طهماسبی سر گربه های محله آورده

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

‎«گریه لیلی»؛ شاهکار تکنوازی ویولن استاد اسدالله ملک