راه ترقی

آخرين مطالب

روبات‌های داستان‌نویس انديشه

روبات‌های داستان‌نویس
  بزرگنمايي:

راه ترقی - وینش/ گفت‌وگو درباره‌ی برنامه‌ی ChatGPT در شبکه‌های اجتماعی داغ است و فروشگاه کتاب آمازون قفسه‌ی به انتشار کتاب‌هایی که نویسنده‌اش (یا یکی از نویسنده‌هایش) کامپیوتر است اختصاص داده است. اما آیا هوش مصنوعی می‌تواند داستان بنویسد؟ آیا روبوت‌های داستان‌نویس در آینده جای رمان‌نویس‌ها را خواهند گرفت؟ می‌توانند چنین کاری کنند؟ رمان‌نویسان خودکار. برنامه‌ای که اینترنت را بلعید. مدل‌سازی ذهن نویسنده. قابلیت همدلی روبوت‌ها. این‌ها عنوان‌های برخی از فصل‌های کتابی هستند با نام ماشین‌های قصه‌گو: کامپیوترها چگونه به نویسنده‌های خلاق تبدیل شده‌اند به قلم مایک شارپلز و رافائل پِرِز ای پِرِز که در سال 2022 توسط انتشارات راتلیج منتشر شده است. نویسندگان هر دو از متخصصان هوش مصنوعی هستند.
آیا کامپیوتر می‌تواند داستان بنویسد؟ رمان‌نویسان خودکار. برنامه‌ای که اینترنت را بلعید. مدل‌سازی ذهن نویسنده. قابلیت همدلی روبوت‌ها.
این‌ها عنوان‌های برخی از فصل‌های کتابی هستند با نام ماشین‌های قصه‌گو: کامپیوترها چگونه به نویسنده‌های خلاق تبدیل شده‌اند به قلم مایک شارپلز و رافائل پِرِز ای پِرِز که در سال 2022 توسط انتشارات راتلیج منتشر شده است. نویسندگان هر دو از متخصصان هوش مصنوعی هستند.
بازار

راه ترقی


در مقدمه‌ی کتاب می‌خوانیم:
«ما همه داستان‌هایی را که توسط نرم‌افزار نوشته شده‌اند خوانده‌ایم. البته این داستان‌ها لزوماً به این عنوان برچسب نخورده‌اند. مشهورترین‌شان کتاب‌های «ماجرای خودت را خودت انتخاب کن» معروف هستند که در آن‌ها به خواننده فرصت داده می‌شود از میان چند گزینه از رویدادها برای ادامه‌ی داستان یکی را انتخاب کند و بعد بر اساس انتخابش، به او گفته می‌شود که به برای خواندن فصل بعدی به صفحه‌ی به‌خصوصی برود.
این داستان‌ها بیشتر اوقات موفق‌اند چون طوری نوشته شده‌اند که می‌گذارند هر خواننده‌ای احساس کند خود قهرمان داستان است و تصمیم‌ها را می‌گیرد. اما این تنها آغاز پدیده‌ای است که در راه است. تصورش را بکنید چه اتفاقی می‌افتاد اگر ماشین‌هایی که این داستان‌ها را خلق می‌کنند همچنین می‌توانستند محتوای اریژینال بنویسند. این امر بر چگونگی پیدا شدن فکر داستان‌ها، شیوه‌ی نوشتن آن‌ها، و شیوه‌‌ی خواندن‌شان چه تاثیری می‌گذارد؟»
بعد از خواندن این نخستین بند مقدمه نویسندگان کتاب ما را غافلگیر می‌کنند:
«ما این پاراگراف اول را خودمان ننوشتیم ــ یک کامپیوتر آن را نوشته است. ما از این کامپیوتر خواستیم «پاراگراف اول مقدمه‌ی کتابی درباره‌ی تاثیر کامپیوترهایی که داستان تولید می‌کنند بر آدم‌ها و جامعه» را بنویسد. بعد نتیجه را کپی-پیست کردیم (کامپیوتر پنج ورژن تولید کرد که ما بهترینش را انتخاب کردیم.) می‌توانستیم از همان کامپیوتر بخواهیم که یک داستان کوتاه بنویسد، یا مقاله‌ای برای یک وبلاگ، یا یک قطعه شعر، یا یک توئیت. این کامپیوتر همچنین می‌تواند به پرسش‌های متقرقه پاسخ دهد و ترجمه کند.
می‌توانید در این حکم او که «ما همه داستان‌هایی را که توسط نرم‌افزار نوشته شده‌اند خوانده‌ایم» چون‌وچرا کنید، اما در مجموع پاراگراف بالا برای شروع کتاب قانع‌کننده است.»
اکنون کامپیوترها می‌توانند داستان‌های کوتاه اریژینال بنویسند، داستان‌هایی که می‌توانند دیگران را سرگرم و اغوا کنند. کاری که آن‌ها نمی‌توانند بکنند این است که نمی‌توانند درباره‌ی چیزی که نوشته‌اند فکر کنند. هوش مصنوعی (AI) به نقطه‌ی خطرناکی رسیده است که کامپیوترها می‌توانند متن‌های قانع‌کننده تولید کنند …
انتشار این کتاب زمانی اتفاق می‌افتد که گفت‌وگو درباره‌ی برنامه‌ی ChatGPT در شبکه‌های اجتماعی داغ است و فروشگاه کتاب آمازون قفسه‌ی به انتشار کتاب‌هایی که نویسنده‌اش (یا یکی از نویسنده‌هایش) کامپیوتر است اختصاص داده است. البته در برابر اظهارات تحسین‌آمیز نویسندگان کتاب ماشین‌های قصه‌گو کسانی هم هستند که به توانایی‌های روبوت‌ها در حوزه‌ی داستان‌نویسی با تردید می‌نگرند. از جمله یکی از کاربران گودریدز به نام ران چارلز که در کامنت مفصلی نوشته است:
«با وجود این‌که نویسنده‌ها [نویسنده‌های کتاب ماشین‌های قصه‌گو] می‌پذیرند ماشین‌ها نمی‌توانند به چیزی که نوشته‌اند فکر و در آن تجدیدنظر کنند، همچنان سخت مدعی‌اند که «کامپیوترها می‌توانند داستان‌های کوتاه اریژینال بنویسند.» اما نمونه‌هایی که در پی می‌آورند در این حدّند که «روزی روزگاری بانویی درباری بود به نام جنیفر. جنیفر به سلحشوری که گرونفلد نام داشت عشق می‌ورزید. گرونفلد عاشق جنیفر بود.»
و در نهایت این پرسش مهم را مطرح می‌کند:
«… آخر داستان‌گویی یکی از بزرگ‌ترین لذت‌های زندگی انسان است. چرا باید این کار را به ماشین‌هایی با اسامی R2-D2 و امثال آن واگذاریم؟ آیا غیر از این است که همین الان هم خیلی بیشتر کتاب تولید می‌کنیم از مقداری که خواننده داشته باشد؟ با انباشتن بازار هم‌اکنون اشباع‌شده‌ی کتاب با میلیون‌ها کتاب به قلم کامپیوترها، چه می‌خواهیم به دست بیاوریم؟»

راه ترقی


نویسندگان کتاب اما چنین تصویری از آینده به دست می‌دهند:
«از یک ماشین تولید کننده‌ی داستان می‌توان برای خلق حجم زیادی ماده خام استفاده کرد که شاید لازم باشد پیش از انتشار، توسط انسان‌های نویسنده صیقل داده و ویرایش شوند. این به ناشران اجازه خواهد داد با صرف زمان کمتر محتوای بیشتری تولید کنند ــ یک موقعیت برد-برد.»
به عبارت دیگر، در نظام سرمایه‌داری صنعت نشر هم مثل هر صنعت دیگری در پی تولید بیشتر با صرف وقت کمتر است. معنای افزایش بهره‌وری جز این نیست. ناشرانی که بتوانند به این ترتیب کتاب ارزان‌تری به بازار عرضه کنند، می‌توانند بر رقیبان خود پیروز شوند. از جایگاه مدیر عامل یک بنگاه انتشاراتی این پرسش که چرا نگذاریم آدم‌ها خودشان داستان تولید کنند، در شرایطی که می‌توان با ماشین آن‌ها را سریع‌تر تولید کرد، محلی از اعراب ندارد، همان طور که استفاده از بسیاری روش‌های تولید مکانیزه‌ای که چه بسا موجب بیکاری انسان‌ها می‌شوند.
اما در مورد ابتدایی بودن داستان‌هایی که کامپیوترها تولید می‌کنند. به نظر می‌رسد در مرحله‌ی کنونی رشد تکنولوژی تولید روبوت‌های قصه‌گو، موضوع این است که بخشی از کار را به آن‌ها واگذار کرد همان طور که نویسندگان کتاب گفته‌اند.
در ثانی، اگر بنیان و ایده‌ی اختراعی درست باشد، نرم‌افزارها می‌توانند به مرور زمان بهتر شوند. نگاهی به تکنولوژی‌هایی که امروزه در خدمت استفاده‌ی روزمره‌ی همگانی است و مقایسه‌ی آن با دو دهه‌ی پیش نشان می‌دهد که نرم‌افزار و سخت‌افزار کامپیوتری با چه سرعت شگفت‌انگیزی پیشرفت می‌کنند. مثلاً گوشی‌های همراه امروز را مقایسه کنید با گوشی‌های دو دهه‌ی پیش تا این تفاوت شگفت‌انگیز را ببینید.

راه ترقی

واقعیت این است که هر فعالیت انسانی وقتی آمادگی کامپیوتری شدن را پیدا می‌کند که قبلش به قدر کافی «منطقی» شده باشد. قانونمندی‌های ساده‌تر حاکم بر آن به قدر کافی کشف و تدوین شده باشند. در زمینه‌ی داستان‌نویسی، خیلی پیش از پیدایش کامپیوتر هم در دو سطح کار شده است. قواعد زبان در طول قرون توسط دستورشناسان و زبان‌شناسان با دقت بالایی کشف و تدوین شده‌اند. اما موضوع به زبان و صرف و نحو آن ختم نمی‌شود. سال‌هاست که قواعد قصه‌‌ها اعم از نو وکهنه هم هر روز دقیق‌تر تدوین می‌شوند.
کتاب‌هایی چون «ریخت‌شناسی قصه‌های پریان» نوشته‌ی ولادیمیر پراپ و در سال‌های جدیدتر «سی‌وشش وضعیت نمایشی» اثر ژرژ پولتی را هر داستان‌نویس و منتقد ادبی می‌شناسد.
در پس همه‌ی این نوع کتاب‌ها این ایده وجود دارد که بر خلاف آن‌چه از وجود میلیون‌ها داستان با موضوعات متفاوت برمی‌آید، ساختار زیرین داستان‌ها آن قدر متنوع نیست. برای نوشتن فیلمنامه که زیربنای روایی فیلم‌های سینمایی و سریال‌هاست قواعد بسیار دقیقی تدوین شده است در حد این‌که در دقیقه‌ی چندم باید مقدمه تمام شود و کجا باید گره‌افکنی شود و کجا گره‌گشایی نهایی. ژانرها هریک قواعد خاص خود را دارند که با دقت قابل‌توجهی تدوین شده‌اند. خب همه‌ی این قواعد منطقی را می‌توان به کامپیوتر هم داد. یعنی برای این‌که فرایندی بتواند کامپیوتری شود اول باید «منطقی»/راسیونال شود، کمّی شود. این زبانی است که کامپیوتر می‌فهمد.
اما نکته در اینجاست که به ندرت نویسنده‌ای همه‌ی قواعد گفته‌شده‌ی داستان‌نویسی را رعایت می‌کند (بسیاری از نویسنده‌ها بسیاری از این قواعد را اصلاً نمی‌دانند). بخشی از جذابیت داستان‌ها از همین ندانستن‌ها و نقض قواعد ناشی می‌شود. در این شکاف‌هاست که محتوای اصیل و غیرفرموله‌ی نویسنده‌ی خاص رخ می‌نماید. اما بخشی از جذابیت داستان‌ها نه تمامی آن. بخش دیگری از جذابیت داستان‌ها اتفاقاً ناشی از آشنا بودن آن‌ها و تبعیت آن‌ها از قواعد شناخته‌شده‌ی قصه‌گویی و ژانر است.
واقعیت این است که بیشتر داستان‌ها و زیربنای روایی بیشتر فیلم‌ها و نمایش‌های عامه‌پسند و سریال‌های تلویزیونی که در حال حاضر با کامپیوتر هم تولید نمی‌شوند، فرق زیادی با آن‌چه با کامپیوتر می‌تواند تولید شود ندارند. تازه کامپیوتر سریع‌تر هم هست. در این زمینه‌های مسلماً کامپیوتر پیشرفت زیادی خواهد کرد و کیفیت داستان‌هایی که تولید می‌کند به کیفیت داستان‌های «انسان‌های کامپیوتر شده» نزدیک‌تر و نزدیک‌تر می‌شود و حتی ممکن است از آن‌ها پیشی بگیرد. بالاخره کامپیوتر سریع‌تر است.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/723398/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش

همه فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد آذربایجان شرقی استخدام می‌شوند

عملیات عمرانی طرح جامع گلزار شهدای قزوین آغاز می‌شود

تکریم مدیرکل بنیاد کرمانشاه از ایثارگران شهرستان جوانرود

مادر گرامی شهیدان «فرشیدفر» به فرزندان شهیدش پیوست

یادواره شهدای معلم حوادث تروریستی آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام «دهنوی»

رئیس جمهور در پیامی درگذشت پدر شهیدان «خرسندیان» را تسلیت گفت

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان دره شهر

حملات موشکی به سرزمین صهیونیستی دل خانواده‌های شهدا و ایثارگران را شاد کرد

گردهمایی از جنس غرور و اقتدار ملی در جزیره کیش/ شادی وصف ناپذیرکیشوندان از عملیات وعده صادق سپاه

بیانیه مرکز مقاومت بسیج بنیاد شهید و امور ایثارگران در حمایت از اقدام نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در تنبیه رژیم صهیونیستی

با لغو پروازها، اقامت هتلی مسافران کیش تمدید شد

حمایت بنیاد شهید و امور ایثارگران یزد از اقدام شجاعانه سپاه پاسداران

تمدید اقامت هتلی مسافرانی که پروازشان لغو شده در جزیره کیش

برنامه ریزی جهادی برای استفاده حداکثری از آزمون استخدامی خاص فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد

اجتماع بزرگ مردم انقلابی کیش در حمایت از پاسخ دندان شکن رزمندگان اسلام به رژیم صهیونیستی

تقدیر بنیاد شهید و امور ایثارگران از شرکت بیمه دی

برگزاری مراسم اختتامیه فعالیت‌های قرآنی ماه مبارک رمضان بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس

مادران شهدا آیه های ایثار و گنجینه های استواری و صبر هستند

تکریم 5 عضو جامعۀ ایثارگری تبریز توسط سلمانی

وعده صادق هژمونی اسرائیل و استکبار جهانی را در هم شکست

هفتمین روز شهادت شهید مدافع امنیت محسن حسین نیا در بهنمیر مازندران برگزار شد

شانس آخر بوکسورهای ایران برای المپیکی شدن

کنت باید ادعای ویسی را بار دیگر اثبات کند

آمار تحسین برانگیز خیبر برای صعود به لیگ برتر