راه ترقی

آخرين مطالب

سرمقاله خراسان/ یک چشمه دیگر از ناکارآمدی صنعت خودرو نوشتارها

سرمقاله خراسان/ یک چشمه دیگر از ناکارآمدی صنعت خودرو
  بزرگنمايي:

راه ترقی - خراسان / « یک چشمه دیگر از ناکارآمدی صنعت خودرو » عنوان یادداشت روز در روزنامه خراسان به قلم مهدی حسن زاده است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
 سال 1402 برای صنعت خودرو با موضوع افزایش قیمت کارخانه و افزایش قیمت در بازار شروع شد. موضوعی که با وجود تعیین شعار مهار تورم، نشان می دهد که صنعت خودرو چه مقدار دور از هدف گذاری های کلان و توقعات مردم از نظر قیمت و کیفیت حرکت می کند. در چنین شرایطی روز گذشته وزارت صمت با انتشار سندی تحت عنوان «سند طرح تحول خودرو» جزئیات جدیدی را از وضعیت فعلی صنعت خودرو به ویژه در زمینه ارزبری تولید هر خودرو و میزان داخلی سازی هر یک از انواع خودروهای داخلی مشخص کرد. پیش از این نیز بارها آمارهایی در زمینه داخلی سازی بالای خودروهای داخلی منتشر می شد. این گزارش نیز میزان داخلی سازی خودروهای پرتیراژ داخلی را حداقل 74 درصد و حداکثر 96 درصد ذکر کرده است. با این حال برخی از این خودروها ارزبری بالای 4 هزار دلار در هر دستگاه را دارند. این مسئله از این جهت مهم است که در نگاه اول تناقضی ظاهری را نشان می دهد که چگونه خودرویی با داخلی سازی حدود 90 درصد، 4 هزار دلار هزینه ارزی یعنی قطعات خارجی دارد. مسئله به این جا بر می گردد که داخلی سازی روی بخش های کم ارزش خودرو و قطعات معمولی آن صورت گرفته و قطعات حساس و اصلی که قیمت بالاتری دارند داخلی سازی نشده است.
این گزارش در حقیقت اصلاح یک ذهنیت غلط آماری است که آمارهایی نظیر داخلی سازی 90 درصدی نباید ما را فریب دهد ،بلکه واقعیت این است که خودروسازی ما عبارت است از: تولید قطعات کم ارزش و وارد کردن قطعات پرارزش و سرهم بندی آن ها. در چنین شرایطی هرگونه تحول در صنعت خودرو باید منوط به داخلی سازی واقعی با هدف کاهش ارزبری باشد.
از یک بعد دیگر به مسئله صنعت خودرو می توان نگاه کرد. قطعات خودرو پس از انواع کالاهای اساسی و نهاده های دامی و همچنین گوشی تلفن همراه سومین کالای وارداتی کشور است و آمارها واردات قطعات خودرو را حدود 3 میلیارد دلار برآورد می کند. این در حالی است که متناسب با این میزان واردات قطعه، کیفیت صنعت خودرو قابل رقابت با بازار جهانی نیست. از سوی دیگر مهم ترین معضل فوری اقتصاد ایران، تعادل بخشی در بازار ارز است و این تعادل بخشی مستلزم کاهش واردات است. در چنین شرایطی هرگونه سیاست گذاری در صنعت خودرو به ویژه قیمت گذاری باید با رویکرد داخلی سازی واقعی و کاهش ارزبری صورت گیرد. در حقیقت در شرایطی که خودروسازان از حمایت دیوار بلند تعرفه ای برخوردار هستند، افزایش قیمت در بازار رقابتی در حدی که بتواند افزایش هزینه ها را پوشش دهد باید مشروط به داخلی سازی قطعات حساس و اصلی خودرو باشد وگرنه نمی توان صنعتی را که هم بی کیفیت است و همچنین وابسته به واردات، تحمل کرد.
در حقیقت شکستن آقایی دلار در داخل بیش از هر اقدام غلط و نمایشی باید به برنامه ای دقیق در حوزه صنعت متکی باشد که حمایت از تولید داخل را مشروط به جایگزینی واردات کند. محصولی که بتواند نیاز به واردات و در نتیجه ارزبری را کاهش دهد تا بتوان بازار ارز را که با فشار نیازهای وارداتی و کمبودهای صادراتی و در نتیجه تراز تجاری منفی رو به روست به تعادل رساند. بنابراین هرگونه سیاست حمایتی از جمله مجوز افزایش قیمت باید به کاهش هزینه های ارزی صنعت خودرو در یک بازه زمانی معقول و غیرقابل تمدید بینجامد و گرنه چاه ارزبری صنعت خودرو و وضعیت نابسامان این صنعت، همچنان اقتصاد کشور را تهدید خواهد کرد.
بازار

راه ترقی

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/726820/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مخاطرات ابلاغ وارداتی

برد سخت شاگردان عطایی در آغاز لیگ قهرمانان آسیا

قاسمپور: استقلال برای حیثیت خود برابر سپاهان بازی می‌کند

بازگشت قهرمان پارالمپیک به جودو

واکنش قوی‌ترین وزنه‌بردار جهان به شباهت نامش با حسن یزدانی

تیراندازی و سوءقصد به جان گلر سابق النصر!

کوثری: دشمن فهمیده که با ایرانِ مقاوم نمی‌توان یک‌طرفه مذاکره کرد

برگزاری مراسم تولد کیانوش عیاری در نمایشگاه کتاب

آهنگ جدید/ قطعه «فراری» با صدای علیرضا عصار

نجات 130 نفر از آتش‌سوزی سحرگاهی در هتل خیابان مفتح تهران

خستگی در سالمندی؛ زنگ خطری که به پای پیری نوشته می‌شود

روی میز مذاکرات چه چیزی قرار دارد؟

سرمقاله خراسان/ خداقوت به امام رضایی‌ها

استقبال وزیر خارجه قطر از آغاز مجدد مذاکرات ایران و آمریکا

کیهان نوشت: فرمان تسلیم زیر عنوان توافق

مراسم گرامیداشت شهید حسین امیرعبداللهیان در دامغان برگزار شد

گل‌زنی مسی برای اینترمیامی مقابل مینه سوتا

فوتبالی‌های پراگ ورزشگاه را به آتش کشیدند!

خلاصه بازی اتلتیکو مادرید 4 - رئال سوسیداد 0

خلاصه بازی بنفیکا 1 - اسپورتینگ 1

بازگشت هامبورگ به بوندسلیگا بعد از هفت سال!

جشن پُر گل یاران محرمی در مسیر قهرمانی

ساوتهمپتون سیتی را مسخره کرد؛ یک امتیاز بدون بازی!

مولر: ناراحت نیستم، قدردانی‌ شما بی‌نظیر بود!

صحبت‌های سردار آزمون بعد از قهرمانی با شباب الاهلی در جام ریاست جمهوری امارات

مصاحبه علیرضا بیرانوند با جواد خیابانی درباره مذاکره با استقلال و پیوستن به پرسپولیس در سال1397

خبر خوش وزیر کار برای مستمری‌بگیران تامین اجتماعی

زمان آغاز پیش‌فروش بلیت‌ قطارهای مسافری خرداد

نارضایتی هواداران بایرن؛ پیراهن‌مان مایه شرم است!

مسی و رونالدو هم این رکورد را نداشتند

شبیه‌سازی گل‌های مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا با لگو

مانوئل نویر در حرکتی زیبا پس از دریافت جام قهرمانی، آن را به مولر داد تا او جام را بالای سر ببرد

اظهارات سفیر آمریکا در سرزمین‌های اشغالی علیه برنامه هسته‌ای ایران

دیدار وزرای خارجه ایران و قطر در دوحه

جزئیات جدید از فوت اعضای خانواده در سقوط چاه کشاورزی

دارو هم کالای لاکچری شد؟

کدام خلیج؟ کدام فارس؟

جریان‏‌شناسی اصول‏گرایان و لیدرهایشان

«پوست‌اندازیِ سعودی‌ها»؛ رپرتاژ مجله بریتانیایی برای بن‌سلمان

مرگ نظریه پرداز قدرت نرم

نتانیاهو در بن‌بست؛ تحلیل «کارشناسان اسرائیلی» از مذاکرات ایران و آمریکا

مالک شریعتی، نماینده مجلس: 15 میلیارد دلار ارز در خانه‌های مردم است

پاداش اینزاگی به حساب طارمی واریز شد

اولین ماموریت غیرممکن ژابی؛ توافق پپ و مورینیو

حذف قهرمان آسیا از جام جهانی چرا و چگونه؟

تونل افتخار بازیکنان بایرن برای مولر هنگام تعویض

گل اول اتلتیکو مادرید به رئال سوسیداد توسط سورلوث

بریس سورلوث، گل دوم اتلتیکو مادرید به رئال سوسیداد

توماس مولر در میان تشویق شدید هواداران بایرن مونیخ بعد از پایان در آلیانز آرنا خداحافظی کرد

خلاصه بازی بایرن مونیخ 2 - مونشن گلادباخ 0