راه ترقی

آخرين مطالب

ماجرای درگیری در روستای دانیال سلمانشهر چه بود؟ اجتماعی

ماجرای درگیری در روستای دانیال سلمانشهر چه بود؟
  بزرگنمايي:

راه ترقی - تسنیم / از یک سو اراضی 10 هکتاری را هزار هکتار جا زدند و از سوی دیگر مدعی درگیری مردم با اداره اوقاف شدند در حالی که اساساً مدیریت این اراضی برعمده یک شخص حقیقی است. گفتند مردم ساختمان اوقاف را‌ آتش زده‌اند در حالی که اوقاف آنجا اداره‌‌ای ندارد.
چند سالی است که اهالی روستای دانیال سلمانشهر با تولیت موقوفه امامزاده دانیال نبی علیه‌السلام و اوقاف و امور خیریه بر سر مالکیت اراضی این منطقه درگیری دارند این در حالی است که براساس اعلام اداره کل اوقاف مازندران این اداره کل نمایندگی در سلمانشهر و متل قو ندارد.
این اراضی که سند پیش از انقلاب دارد و موقوفه آن از زمان ناصرالدین شاه محرز شده است غیرمتصرفی بوده و در اختیار اوقاف قرار ندارد و اداره آن نیز به صورت شخصی است.
اختلافات چند ساله مردم روستا با متولی موقوفه
برخی ساکنان روستا سال‌هاست مدعی هستند اعیان ملک مورد بحث و نزاع مربوط به مردم است در حالیکه متولی موقوفه دانیالی ادعا دارد عرصه و اعیان ملک، وقف بوده و به موقوفه دانیالی تعلق دارد.
بازار

راه ترقی


در این روستا که براساس پیگیری‌ها بالغ بر 10 هکتار از اراضی را شامل می شود تولیت موقوفه مربوط به آقای دانیالی است که سند قانونی از پیش از انقلاب دارد، هرچند با این وجود سال‌هاست این موضوع اعتراض اهالی روستا را در پی داشته است.
ادعای رسانه‌های معاند مبنی بر تصرف هزار هکتار از اراضی با ورود اوقاف و یا دیگر نهادها صرفا با هدف سوءاستفاده از درگیری و اختلافات طرفین ماجرا بود و بر اساس اعلام اداره اوقاف، اراضی این منطقه اوقاف موقوفه غیرمتصرفی است که متولی، خود مسئول اداره امور موقوفه است و ارتباطی با اداره اوقاف و یا دیگر نهادها ندارد.
روابط عمومی اوقاف مازندران در پاسخ به برخی شایعات در فضای مجازی اعلام کرد: اوقاف مازندران در سلمانشهر هیچ اداره‌ای ندارد. در برخی رسانه‌ها آمده، اداره اوقاف سلمانشهر در متل‌ قو توسط برخی افراد دچار آتش‌سوزی شد که در این ارتباط به اطلاع می‌رساند اداره کل اوقاف و امور خیریه استان مازندران در سلمانشهر هیچگونه اداره و یا دفتر نمایندگی ندارد و این مسئله از اساس کذب است.
برخی شبکه‌های معاند که هر روز در حال دروغ‌پراکنی در کشور هستند اعلام کردند اداره اوقاف به مردم روستای دانیال اعلام کرده خانه‌هایشان را تخلیه کنند که چنین ادعایی به هیچ عنوان صحت نداشته و اداره اوقاف آن را قویاً تکذیب می‌کند.
این گزارش می افزاید: متأسفانه در برخی خبرها اعلام شده اداره کل اوقاف و امور خیریه استان مازندران یک طرف دعوای مردم و تولیت موقوفه دانیال بوده که این مسئله به هیچ عنوان صحت نداشته و این اداره کل هیچ نقشی در مدیریت موقوفه مذکور ندارد و بر اساس قانون، موقوفه دانیال جزو موقوفات غیرمتصرفی به شمار می‌رود که دارای متولی است و اداره موقوفه مذکور با شخص حقیقی است.
برخی رسانه‌های خارج نشین اعلام کردند منزل مسکونی رئیس اداره اوقاف در متل‌ قو دچار حریق شده که این مسئله نیز از اساس کذب است.
به استحضار می‌رساند، موقوفه غیرمتصرفی دانیال سلمانشهر بر اساس نیت واقف و حکم دادگاه توسط شخص حقیقی اداره می‌شود که اداره کل اوقاف و امور خیریه مازندران هیچ دخل و تصرفی در مدیریت آن نداشته است.
اختلاف بین اهالی محترم روستای دانیال و تولیت موقوفه دانیال ریشه قدیمی داشته و به قبل از انقلاب اسلامی برمی‌گردد که اداره کل اوقاف و امور خیریه مازندران همیشه تلاش کرده این اختلافات کاهش یابد.
نقش غریبه‌های نقابدار در ایجاد درگیری
بر اساس اعلام معاون محترم سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران برخی افراد نقابدار که از اهالی روستای دانیال نبودند با هدف ایجاد التهاب و اغتشاش بر آتش این اختلاف تاریخی دمیدند که متأسفانه دو نفر از هموطنان در این درگیری جان باختند.
براساس گزارش میدانی خبرنگار تسنیم فرماندار عباس آباد نیز گفته اراضی موقوفه از دوران قاجار و در زمان ناصرالدین شاه موقوفه بوده و در دوره پهلوی دارای سند می شود و ملک مورد دعوا از سال‌های دور مورد تنش محلی بوده است.
اداره کل اوقاف و امور خیریه مازندران با محکومیت هرگونه اغتشاش، با همکاری کمیته حقیقت‌یاب تلاش می‌کند عوامل این واقعه تلخ شناسایی و با آنها برخورد قانونی شود و اداره کل اوقاف و امور خیریه مازندران هیچگونه دخل و تصرفی در موقوفه مذکور ندارد و وقایع اخیر نیز ارتباطی را متوجه این سازمان نمی‌کند.
دادگستری مازندران نیز در پیگیری‌های تسنیم گفته است تمام جوانب پرونده قضائی موقوفه و نیز تکمیل پرونده درگیری دیروز در دست بررسی است و دادگستری در استیفای حق مردم ورود می کند.
سلگی معاون سیاسی‌ امنیتی استاندار مازندران نیز شب گذشته در گفت‌وگویی با تأکید بر اینکه افراد نقابدار حاضر در درگیری از اهالی‌ روستای دانیال نبوده‌اند گفت: عده‌ای با هدف ایجاد التهاب و اغتشاش با سوءاستفاده از این اختلاف قدیمی‌ وارد عمل شده‌اند. این درگیری یک ریشه قدیمی دارد و در خبر‌ها گفته شد یک طرف دعوا نهادی دولتی بود، اما اینگونه نبود بلکه طرف دعوا یک شخص بود که وقف خاص دارد.
معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران از بررسی جوانب مختلف این درگیری خبر داد و افزود: فردی که موقوفه دارد در راستای تثبیت مالکیت خود کانکسی در این زمین قرار داده است که افرادی در اعتراض به این اقدام در روستای دانیال حضور پیدا می‌کنند و یکی دو نفر مردم را برای ایجاد درگیری تحریک می‌کنند.
سلگی با بیان اینکه نزاع بر سر زمین‌های این روستا به قبل از انقلاب بر می‌گردد، گفت: پرونده واگذاری این زمین‌ها مربوط به دوران قبل از انقلاب است و اینگونه که برخی‌ها اعلام کردند این زمین‌ها توسط نهاد‌های حاکمیتی واگذار شده کذب محض است.
وی ادامه داد: دیروز بیش از هزار محتوای جعلی درباره ماجرای روستای دانیال و با هدف ایجاد التهابات و دمیدن اغتشاشات تولید شده است. کمیته ویژه‌ای با دستور استاندار تشکیل شده است تا بررسی موشکافانه این موضوع در دستور کار نهاد‌های امنیتی استان قرار گیرد. اگر در بررسی به افرادی برخورد کنیم که در این ماجرا مردم را تحریک کردند یا دستگاه‌هایی قصوری داشتند حتما با آن‌ها برخورد خواهیم کرد.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/727354/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

آنالیز شبانه تیم ملی فوتسال در بانکوک

خلاصه بازی مس رفسنجان 1(5) - پیکان 1(4)

سردار برای بازی متفاوت رم فیکس شد

عربستان اسپانسر فیفا شد!‏

پرفسور کروس آلمان را قهرمان اروپا می‌کند

وینیسیوس: وقت قهرمانی دوباره رئال در ‏CL‏ است

هلاکت 2 تروریست با عملیات پهپادی نیروهای امنیتی در اطراف زاهدان

سردار اشتری: شهید حجازی دارای سبک فرماندهی بود

سردار فدوی: نقش شهید حجازی در توانمندسازی مقاومت موثر است

غریب‌ آبادی: آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر را ندارد

طوفان نمک کوهنوردیه!

آرنولد از رقابت با استالونه می‌گوید

تهدید خانواده آرمان عبدالعالی به شکایت از فیلم «بی بدن»

دو تا کلیه محکم و پرکار، در عین حال ترد و کرانچی!

صفحه مجازی همسر سابق «مهدی قائدی» بسته شد

مافیای موسیقی در ایران فقط برای موسیقی پاپ هست؟

تغییر مسیر پرواز تهران- زاهدان- مشهد

تجاوز به چپ کامیون چهار کشته برجای گذاشت

دبی هنوز در زیر آب!

استنشاق گاز شادی‌آور با طعم قلیان‌های مرگ‌آور!

دفترچه آزمون گروه‌های هنر و زبان‌های خارجی کنکور 1403 منتشر شد

سیلاب در گلزار شهدای کرمان

تخریب منازل مسکونی در زاهدان بر اثر طوفان

دستگیری 70 زورگیر و سارق موبایل در تهران

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

غافلگیری یک بازیکن جلوی چشم خانواده‌اش

احمدی و سورگی هم با پرسپولیس رفتند

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

بنزما و طلسم بزرگان؛ کریم را چه می‌شود!‏

شغل جدید ستاره نیوکسل؛ راننده کامیون!‏

دو بازیکن از تمرین یک‌راست به بیمارستان رفتند!‏

رئیسی: هرکجای کشور فسادی دیده شود مطلقا به فساد و مفسد رحم نخواهد شد

انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم

ایران: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود

از حواشی ادامه دار یک پلتفرم تا صدرنشینی «محفل»

بازی جالب حدس چهره با سیدجواد هاشمی

آهنگ محسن چاوشی به نام «شاه مقصود» برای طرفدارانش

آتش‌سوزی مهیب اطراف بیمارستان هفت‌تیر در منطقه شهرری

شناسایی و دستگیری داوطلبان متخلف آزمون‌های روز اول کنکور 1403

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟