راه ترقی

آخرين مطالب

کتاب مجموعه گفتگو با غلامرضا اعوانی منتشر شد انديشه

کتاب مجموعه گفتگو با غلامرضا اعوانی منتشر شد
  بزرگنمايي:

راه ترقی - مهر / کتاب «جامع حکمت شرق و غرب؛ مجموعه گفتگو با غلامرضا اعوانی» نوشته سید حسین امامی به‌تازگی توسط مؤسسه انتشارات اطلاعات منتشر و راهی بازار نشر شده است.
این کتاب حاصل سخنرانی‌ها و گفتگوهایی است که با فیلسوف نامور، آقای دکتر اعوانی در مراکز علمی و دانشگاهی یا با اصحاب رسانه انجام گرفته است. با توجه به مدیریت طولانی و پربار ایشان در انجمن حکمت و فلسفه ایران و مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و برگزاری سمینارهای هفتگی، کنفرانس‌ها و کنگره‌های بین المللی و شرکت در کنگره‌های مهم داخلی و خارجی، پیوسته مورد رجوع اصحاب رسانه بوده‌اند که برخی از آنها در این کتاب گردآوری شده است.
مجموعه حاضر شامل طیفی از مسائل و مباحث می‌شود که در 4 فصل کلی تنظیم شده‌اند: زندگی نامه و خدمات علمی و فرهنگی، فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی، فلسفه و حکمت اسلامی و علوم انسانی و هنر.
این کتاب با هدف ترویج حکمت الهی در هیاهوی دنیای مدرن که هم برای متخصصان امور انسانی راهگشاست و هم برای عموم مردم، خواندنی و قابل استفاده.
منظور از جامع حکمت شرق و غرب، استاد اعوانی است که به حکمت‌های شرق و غرب (فلسفه چین، هند باستان، فلسفه و عرفان اسلامی و فلسفه غربی) تسلط دارد. استاد اعوانی به زبان‌های انگلیسی، عربی و فرانسوی تسلط دارد و با زبان‌های یونانی، لاتین و آلمانی آشنا است. به همین خاطر کتاب‌های این فرهنگ‌ها را به زبان اصلی خوانده است. وی دو بار استاد مهمان در دانشگاه پکن بوده که فلسفه و عرفان اسلامی را به زبان انگلیسی درآن جا تدریس کرده است.
غلامرضا اعوانی (متولد 1321 از سمنان) در سال 1345 از دانشگاه آمریکایی بیروت، لیسانس فلسفه گرفت. کارشناسی ارشد فلسفه را در سال 1347 و دکتری فلسفه را در سال 1355 از دانشگاه تهران أخذ کرد. سال 1347 عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی شد و در سال 1391 با رتبه استادی تمام بازنشسته شد. اعوانی رئیس هیئت مدیره انجمن بین المللی فلسفه اسلامی و عضو هیئت مدیره فدراسیون بین المللی فلسفه است. او چهره ماندگار فلسفه در سال 1380 انتخاب شد. مقالات انگلیسی که وی در کنگره‌های بین‌المللی ارائه کرده است در شش جلد چاپ شد.
وی ضمن گذراندن دروس فلسفه غرب در دانشگاه تهران، برخی از متون فلسفی اسلامی را نزد استادانی چون مهدی حائری‌یزدی، محمد جولستانی، میرزاعبدالکریم روشن، آیت‌الله موسوی گرمارودی، جواد مصلح و دیگران به سبک قدیم آموخته است. همچنین در انجمن فلسفه ایران در محضر پرفسور ایزوتسو، پرفسور هانری کُربَن و پرفسور سیدحسین نصر و دیگران شاگردی کرده و تاکنون حدود 9 اثر، تألیف، ترجمه و تصحیح نموده است و دو کتاب نیز به زبان انگلیسی دارد.
اعوانی در بخشی از مقدمه آورده است:
این سخنرانی‌ها و مصاحبه‌ها که در مناسبت‌های گوناگونی صورت گرفته است شامل طیف وسیعی از مسائل می‌شود و مصاحبه‌کنندگان از رشته‌های مختلف و دارای قابلیت‌های گوناگونی بوده‌اند. اگرچه این سخنرانی‌ها و مصاحبه‌ها در موضوعات مختلف است، اما چیزی که همه آنها را به هم ربط می‌دهد و موجب وحدت آنها می‌شود، این امر است که من به همه آنها به اندازه وسع و طاقت بشری خود از دیدگاه حکمت الهی پاسخ داده‌ام.
چنان‌که ملاحظه می‌فرمائید بسیاری از مصاحبه‌ها به وسیله فاضل محترم آقای سید حسین امامی صورت گرفته است، مابقی مطالب را هم با اهتمام قابل تقدیر و ستایش خود و با جستجوی فراوان در مجلات و سایت‌های مختلف گردآوری کرده‌اند. اگر سعی و کوشش خستگی‌ناپذیر ایشان نبود این مجموعه فراهم نمی‌آمد.
در بخشی از مقدمه سیدحسین امامی هم آمده است:
کتاب حاضر مجموعه‌ای از منتخب گفت‌گوها و سخنرانی‌های آقای دکتر غلامرضا اعوانی است که خصوصاً در دهه‌های اخیر در رسانه‌های مختلف منتشر شده است. آنچه در این مطالب مشهود است، تسلط بی‌نظیر استاد به قرآن و احادیث است که در کمتر استاد دانشگاه و فیلسوف فلسفه غرب خوانده‌ای، دیده می‌شود. همچنین از اشعار شاعران خاصه اشعار عرفانی به مقتضای بحث استفاده می‌کند که به زیبایی گفته‌هایشان می‌افزاید و بر دل شنونده و خواننده بیشتر می‌نشیند. امروزه که رشته‌های علمی تخصصی و فوق تخصصی شده است، این ویژگی‌ها در کمتر شخصیتی جمع شده است.
استاد اعوانی بر حکمت تأکید و راه سعادت را راه حکمت معرفی می‌کند. نگاه الهی به همه پدیده‌ها و آفریده‌ها و علوم مواردی است که استاد در گفتگوهای خود بر آن تأکید می‌کند و می‌گوید: بشر جدید به علت دوری از وحی و دیدگاه الهی، خود را در گردابی انداخته است که گریزی جز بازگشت به حقیقت ندارد. استاد اعوانی خود متخلق به اخلاق حسنه‌ای است که از بزرگان و عرفا و حکمای الهی دیده و آموخته و به قول ایشان بزرگ‌ترین معلم ما خداوند، پیامبر (ص) و قرآن کریم است. بنده این ویژگی‌ها را در ایشان به عینه مشاهده کرده‌ام. به راستی ذره‌ای غرور علمی و تکبر در شخصیت ایشان راه ندارد و رهرو مناسبی برای سالکان عرفان و حکمت الهی است. ایشان به سنت حکمت نانوشته معتقدند و مطالبی که از زبانشان جاری شده، یک از هزار مکنون در قلب مانده است که به مقتضای زمان و مکان بیان کرده‌اند.
در هیاهوی دنیای مدرن، حکمت الهی از جوامع و فرهنگ‌های مختلف رخت بربسته و بر ما پیروان نبی خاتم (ص) فرض است که در راه اشاعه این فرهنگ در جهان بی‌احساس و بی‌وجدان و فروغلتیده در نهیلیسم بکوشیم. ضرورت انجام چنین کاری حقیر را بر آن داشت تا مجموعه‌ای از سخنرانی‌ها، مصاحبه‌ها و گفتگوهای حکیم الهی، جامع حکمت شرق و غرب استاد غلامرضا اعوانی را گردآوری و مدون کنم که اکنون پیش روی شماست.
بخشی از مطالب، مجموعه‌ای از مصاحبه‌ها و سخنرانی‌های استاد است که به همت خبرنگاران و روزنامه‌نگاران مختلف در چند سال اخیر در مطبوعات و خبرگزاری‌های گوناگون منتشر شده که مجدداً مورد بازبینی و ویرایش قرار گرفته و مطالبی بر آنها افزوده شده است. از همکاران محترمی که در این امر کوشیده‌اند، قدردانی نموده و برای حفظ امانت منبع گفتگوها و نام خبرنگار تا حد ممکن ذکر شده است.
این کتاب در 736 صفحه به قیمت 480 هزار تومان عرضه شده است.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/732861/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

نکته‌نگران کننده استقلال؛ وزن‌تعویض‌ها بالا نیست

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

واکنش وزارت خارجه ایران به اقدام آمریکا برای تمدید تحریم نفتی ونزوئلا

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

دارندگان کارت سوخت بخوانند

انیمیشن فان عمر مومنی از پنالتی برناردو سیلوا مقابل رئال مادرید

کنایه باشگاه پاری سن ژرمن به برد مقابل بارسلونا؛ قاب عکس بازی در کنار تابلوی منا لیزا!

برتری 5-2 آژاکس مقابل بایرن مونیخ و صعود به فینال لیگ قهرمانان اروپا

4 گل برتر دور برگشت مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا فصل 2023/24

ریو فردیناند و چالش انتخاب های دوگزینه ای از بین بازیکنان آرسنال و بایرن مونیخ

نصیرزاده: تیم ملی خواهان خمس بود اما باشگاه مخالفت کرد

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

حسینی در مسیر قهرمانی سپاهان و تراکتور!

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

عراق از حملات امروز به اصفهان ابراز نگرانی کرد

رسانه صهیونیستی: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد

تصویب چهاردهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه

وقتی نمیتونی دو دقیقه ساکت بشینی

فامیل دور و بچه‌ش و ببعی قاچاقی میخوان برن ترکیه

بلایی که مهسا طهماسبی سر گربه های محله آورده

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

‎«گریه لیلی»؛ شاهکار تکنوازی ویولن استاد اسدالله ملک

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود