راه ترقی

آخرين مطالب

راهکار جدیدی برای تبدیل کردن اقیانوس به ماشین جذب دی‌اکسید کربن! دانش

راهکار جدیدی برای تبدیل کردن اقیانوس به ماشین جذب دی‌اکسید کربن!
  بزرگنمايي:

راه ترقی - ایسنا / یک استارت‌آپ آمریکایی در نظر دارد تا با جذب گازهای گلخانه‌ای مانند دی‌اکسید کربن از اقیانوس، با افزایش گرمای جهانی مقابله کند.
به نقل از فوربس، «گاوراو سنت»(Gaurav Sant)، استاد مهندسی عمران و محیط زیست «دانشگاه کالیفرنیا لس‌آنجلس»(UCLA)، در اوایل سال جاری با جمعیت حاضر در یک نشست در مورد قابلیت‌های یک راه حل جدید صحبت کرد که می‌تواند دی‌اکسید کربن را از جو بیرون بکشد.
مدیر 39 ساله «مؤسسه مدیریت کربن»(ICM) وابسته به دانشگاه کالیفرنیا لس‌آنجلس، روشی را برای حذف گازهای گلخانه‌ای خطرناک توصیف کرد که خیلی خوب به نظر می‌رسید. این روش شامل بیرون کشیدن گازهای گلخانه‌ای از اقیانوس است تا اقیانوس مانند یک اسفنج غول‌پیکر جهانی بتواند گازهای گلخانه‌ای بیشتری را از هوا جذب کند. این کار را می‌توان از طریق یک فرآیند نسبتا ساده الکتروشیمیایی و با تقلید از طبیعت انجام داد. محصول جانبی این فرآیند، هیدروژن است که آینده احتمالی انرژی قابل ذخیره و بدون کربن به شمار می‌رود.
سنت به حضار گفت: آب اقیانوس‌ها 150 برابر بیشتر از هوا حاوی دی‌اکسید کربن است. این بدان معناست که اگر می‌خواهید دی‌اکسید کربن را از جو حذف کنید، یکی از مؤثرترین راه‌ها برای انجام دادن این کار، حذف آن از اقیانوس‌ها است.
روش سنت فراتر از یک آزمایش علمی است و از طریق یک استارت‌آپ مستقر در لس‌آنجلس موسوم به «Equatic» انجام می‌شود که فناوری کاهش دی‌اکسید کربن و تولید هیدروژن مبتنی بر اقیانوس را به خوبی در راه تجاری‌سازی قرار می‌دهد. امید سنت و حامیانی مانند «بنیاد گرانتام»(Grantham Foundation)، «ابتکار چان زاکربرگ»(Chan Zuckerberg Initiative)، «بنیاد تماسک»(Temasek Foundation) سنگاپور و «وزارت انرژی آمریکا»(DOE) که تاکنون 30 میلیون دلار کمک کرده‌اند، این است که Equatic بتواند میلیون‌ها تن دی‌اکسید کربن را در سال‌های آینده حذف کند و این کار را با کمتر از 100 دلار در هر تن انجام دهد.
دو تأسیسات کوچک آزمایشی برای اثبات کارکرد این روش، روی شناورهای موسوم به «بارج»(Barge) کار می‌کنند که یکی در لس‌آنجلس و دیگری در سنگاپور است. هر کدام از بارج‌ها می‌توانند 100 کیلوگرم دی‌اکسید کربن را حذف کنند و روزانه چند کیلوگرم هیدروژن تولید کنند. یک کارخانه آزمایشی بزرگ‌تر اواخر سال آینده در سنگاپور افتتاح می‌شود که با یک تاسیسات نمک‌زدایی ادغام شده و برای حذف 10 تن دی‌اکسید کربن در روز یا حداقل 3500 تن در سال طراحی شده است. اگر همه چیز خوب پیش برود، هدف Equatic این است که تا اواخر دهه 2020، نیروگاه‌های بزرگ تجاری را راه‌اندازی کند که قادر به حذف یک میلیون تن دی‌اکسید کربن و تولید 35 هزار متریک تن هیدروژن در سال تا اواخر دهه 2020 باشند. هدف این شرکت تا پیش از رسیدن به آن هدف، جمع‌آوری 100 میلیون دلار بیشتر و اصلاح طراحی کارخانه‌های خود است.
«رابرت فلر»(Robert Feller)، یکی از اعضای هیئت مشاوران مؤسسه مدیریت کربن و مدیر شرکت «آردی‌اف ادوایزرز»(RDF Advisors) که خدمات سرمایه‌گذاری را ارائه می‌دهد و به عنوان یک شریک عمومی برای صندوق‌های خصوصی خدمت می‌کند، گفت: استارت‌آپ Equatic و کسب‌وکارهای مشابه آن در صورت موفقیت، عمیق‌ترین تأثیر را بر سیاره زمین و بشریت خواهند داشت.
افزایش استفاده از باد، خورشید و سایر انواع انرژی بدون کربن و تغییر مسیر به سوی وسایل نقلیه الکتریکی، برای کاهش سرعت انتشار کربن ضروری است اما به حذف مقادیر زیادی از دی‌اکسید کربن هوا و اقیانوس‌ها در مقیاس بزرگ نیاز دارد. «هیئت بین دولتی تغییرات آب و هوایی»(IPCC) در گزارش ماه مارس تاکید و به صراحت اعلام کرد که اگر انتشار دی‌اکسید کربن به ‌طور چشمگیر کاهش نیابد، احتمال وقوع فاجعه زیست‌محیطی وجود خواهد داشت. به رغم اهداف اعلام‌شده توسط بزرگترین اقتصادها و شرکت‌های جهان، میزان دی‌اکسید کربن جهان در سال 2022 همچنان افزایش یافت و تا 0.9 درصد بالا رفت.
هیئت بین دولتی تغییرات آب و هوایی تخمین می‌زند که تا اواسط قرن باید سالانه بین سه تا 12 گیگاتن دی‌اکسید کربن از هوا حذف شود تا گرمایش جهانی به 1.5 درجه سلسیوس بالاتر از سطح پیش از صنعتی شدن محدود باشد. اگرچه به نظر می‌رسد فناوری Equatic می‌تواند به این هدف کمک کند و یک چرخه کاملا کارآمد را از حذف دی‌اکسید کربن اقیانوس گرفته تا تولید هیدروژن به وجود بیاورد اما پرسش‌های زیادی در مورد آن باقی می‌مانند. پرسش‌های احتمالی، موضوعات بسیاری را شامل می‌شوند؛ از جمله مقدار زیاد انرژی که این فرآیند نیاز دارد و اینکه آیا خطری برای حیات دریایی وجود خواهد داشت یا خیر.
سنت گفت: ما باید تعادلی را در رسیدگی به شرایط آب و هوایی که ما را احاطه کرده است، برقرار کنیم اما در عین حال مسئول باشیم که آسیبی نرسانیم. آنچه Equatic ارائه می‌دهد، یک راهبرد آب و هوایی است که می‌تواند در مقیاس بزرگ کارآیی داشته باشد.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/732862/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ادعای ستاره سابق لیورپول درمورد جانشین کلوپ

مدیرعامل مس: مشخص شد مشکل ما بازیکنان نبودند

رکورد سنگین‌ترین مشت جهان شکسته شد

عبدولی در فینال جام تختی؛ هدایت به محمودی رسید

پوچتینو: در چلسی فقط من نباید خودم را ثابت کنم

هدیه به حسینی قبل از پرسپولیس

آلگری: اول صعود به چمپیونزلیگ، بعد قهرمانی جام حذفی

تشکیل جلسه در مازندران درخصوص ضرب‌وشتم داور کشتی

پوستکوگلو: نمی‌خواهیم اجازه بدهیم آرسنال قهرمان شود

اعتراف پپ: انتظار نداشتم برای قهرمانی بجنگیم

پیشنهاد وزارت ورزش برای تعیین مدیریت پرسپولیس و استقلال

تناقض سازمان‌ لیگ و سردرگمی تیم‌ها

ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار

آغاز ثبت‌نام برنامه‌های روز و هفته جهانی نجوم از فردا

آیا ماه به زمین نزدیک است؟

تشخیص نارسایی قلبی توسط هوش مصنوعی با اسکن پا

فرود زیبای مجدد فالکون 9

چرا با افزایش سن سرعت حرکت ما کم می‌شود؟

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

یک جهان راز درآمیخته داری به نگاه

عشق زندگی می بخشد

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

با آنکه دلم از غم هجرت خون است

داستانک/ راه نجات

سیگنال مثبت به بورس تهران

هشدار بانک جهانی درباره نفت 100 دلاری

علت گرانی شدید قیمت پیاز

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

پیروزی فاینورد با حضور کوتاه مدت علیرضا جهانبخش

دردسر توخل؛ غیبت دوباره دو ستاره بایرن مونیخ

پوستر فدراسیون فوتبال برای دیدار امروز فوتسال ایران و ازبکستان

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

گزارش رسانه روسی از دوران طلایی سردار آزمون در زنیت

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس

فرمانده سپاه با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد

رئوفیان: هر کس رئیس مجلس شود شورای وحدت با او همکاری می‌کند

مصباحی مقدم: دشمنان شکست خورده در حال تدارک استراتژی جدید برای ضربه زدن به نظام هستند

موضع دولت درخصوص انتخاب رئیس مجلس دوازدهم

معاون اجرایی ارتش: هر تهدیدی علیه ایران را در نطفه خفه خواهیم کرد