راه ترقی

آخرين مطالب

فساد مسری است/ اقتصاد و معیشت مردم؛ مسئله نخست کشور اجتماعی

فساد مسری است/ اقتصاد و معیشت مردم؛ مسئله نخست کشور
  بزرگنمايي:

راه ترقی- حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای، امروز دوشنبه (4 اردیبهشت) در جلسه شورای عالی قوه قضاییه، ضمن گرامیداشت سالروز تأسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، این نهاد مقدس را که به فرمان حضرت امام خمینی (ره) ایجاد شد، منشاء آثار و برکات خیر بسیار برای نظام و کشور و مردم دانست.

رئیس قوه قضاییه اظهارداشت: اگر فرمان تأسیس و ایجاد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از جانب امام بزرگوار در آن مقطع و شرایط از کشور نبود، چه اتفاقاتی می‌افتاد؟ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برکات و خدمات زیادی برای اسلام و انقلاب و مردم ما داشته است و این برکات و خدمات استمرار خواهد داشت و ما نیز برای این نهاد مقدس، آرزوی توفیقات بیش از پیش داریم.

واقعه طبس و شکست مفتضحانه و خفت‌بار آمریکا

رئیس دستگاه قضا با یادآوری واقعه طبس و شکست مفتضحانه و خفت‌بار آمریکا در ماجرای تلاش برای آزادی جاسوس‌هایش، گفت: ابعاد و جوانب مختلف واقعه طبس، آنگونه که باید و شاید تا امروز تبیین و تبلیغ نشده است؛ در جریان این واقعه، شاهد شکست خفت‌بار و مفتضحانه آمریکا بودیم.

محسنی اژه‌ای یادآور شد: آمریکایی که به واسطه دستگیری جاسوس‌هایش در ایران، می‌خواست با یک عملیات، نه تنها به ایران بلکه به جهان، ضربه شست نشان دهد اما شن‌های ریز طبس به عنوان جنود پروردگار و امداد الهی به کمک مردم انقلابی ایران آمدند و اینچنین به خواست و اراده الهی، شکست سنگینی بر آمریکایی‌ها تحمیل شد.

اقتصاد و معیشت مردم؛ مسئله نخست کشور

رئیس عدلیه با اشاره به فرمایشات اخیر رهبر معظم انقلاب مبنی بر ضرورت هماهنگی و هم‌افزایی هر چه بیشتر قوای سه‌گانه و تمرکز بر حل مسئله نخست کشور و پرهیز از حواشی، افزود: امروز مسئله نخست کشور، مسئله اقتصادی و معیشت مردم و مهار تورم و رشد تولید است؛ قوای سه گانه باید در این رابطه با یکدیگر هماهنگی و هم‌افزایی کامل داشته باشند و رهبر معظم انقلاب، در دو فاصله کوتاه، در این زمینه فرمایشاتی داشتند.

وی تصریح کرد: من باور دارم که در میان قوای سه گانه برای تمرکز بر حل مسئله نخست کشور که همان مهار تورم و رشد تولید است، همدلی و اراده وجود دارد؛ اما وقتی رهبر معظم انقلاب با آن نگاه جامع و کلانی که دارند، در دو فاصله نزدیک به هم، بر ضرورت همکاری کامل قوای سه‌گانه تاکید می‌کنند، مشخص می‌شود که خلاء‌هایی در این زمینه وجود دارد؛ به‌ویژه آنکه معظم‌له در خطبه‌های نماز عید سعید فطر بر این مقوله تاکید فرمودند که همین امر نشان از اهمیت بالای موضوع دارد.

محسنی اژه‌ای اظهارداشت: هماهنگی و هم‌افزایی قوای سه گانه برای تمرکز بر حل مسئله نخست کشور و عمل به فرمایش رهبر معظم انقلاب در این خصوص، به صرفِ گفتن و حرف زدن از هماهنگی و هم‌افزایی، قابل تحقق نیست بلکه نیاز به سازوکار و برنامه عملیاتی در این خصوص است؛ بنابراین همه مسئولان قضایی در این رابطه نقطه‌نظرات خود را در اسرع وقت ارائه دهند تا نخست، سازوکار عملیاتی افزایش هماهنگی و هم‌افزایی در داخل قوه و سپس با قوای دیگر، تمهید شود.

راهکارهای عملی افزایش هماهنگی و هم‌افزایی قوا

رئیس قوه قضاییه به تبیین و تشریح برخی مقولات مرتبط با راهکارهای عملی افزایش هماهنگی و هم‌افزایی قوا پرداخت و افزود: یکی از مواردی که در مورد موضوع یادشده مؤثر خواهد بود، آن است که این همفکری و همکاری موجود در میان سران قوا به زیرمجموعه‌های آنها و همه بخش‌های قوای سه گانه تسرّی یابد؛ چنانچه رئیس یک قوه در مورد یکی از موضوعات مرتبط با مسئله نخست کشور و راهکار رفع و حل آن، یک فکر و دیدگاه مجزا نسبت به زیرمجموعه خود داشته باشد، در آن صورت امور به درستی پیش نمی‌رود؛ باید در همه بخش‌های قوا، دیدگاه‌ها و راهکارها برای رفع مسائل و مشکلات و تحقق شعار سال (مهار تورم و رشد تولید)، نزدیک شوند.

رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: موضوع مهم دیگر، آن است که باید قصد و هدف اصلی ما، کسب رضای الهی و خدمت به مردم و کاستن از آلام مردم باشد؛ برای مثال، در امر مقابله با فساد، هدف ما ریشه کن کردن و رفع فساد باشد، نه اینکه بخواهیم مچ‌گیری کنیم یا توپ را به زمین دستگاهی دیگر بیندازیم یا اینکه منیّت داشته باشیم و بگوییم این ما بودیم که فلان فساد را اعلام کردیم! آنچه مهم است، رفع فساد و مقابله با فساد است.

رئیس عدلیه ادامه داد: باید با همفکری و اتخاذ تمهیداتی، کمک‌رسانی و همکاری قوای سه‌گانه به همدیگر را در ضمن حفظ استقلال‌شان، هرچه بیشتر و افزون‌تر، محقق کنیم؛ در اینجا باید توجه داشت که این همکاری و کمک کردن قوای سه‌گانه، به معنای نادیده گرفتن عیوب و اشکالات همدیگر نیست؛ بلکه می‌خواهیم تلاش کنیم در راستای تمرکز بر حل مسئله نخست کشور که همان مهار تورم و رشد تولید است، عیوب و اشکالات یکدیگر را رفع کنیم؛ به گونه‌ای که در این مسیر، تنازع و تخاصم و برخوردی ایجاد نشود.

تحقق شعار سال در مقولات «ارزی» و «بانکی»

محسنی اژه‌ای به تبیین و تشریح مصادیقی مرتبط با تحقق شعار سال (مهار تورم و رشد تولید) به‌ویژه مقولات «ارزی» و «بانکی» پرداخت و گفت: باید بررسی دقیق و همه‌جانبه داشته باشیم که قوه قضاییه چگونه می‌تواند کمک‌رسانی و همکاری و هم‌افزایی خود را در مقولات «ارزی» و «بانکی» بیشتر کند تا توان تولیدی کشور تقویت شود و تورم کاهشی شود.

وی افزود: تاکید می‌کنم که قوه قضاییه در سال جاری در قضایا و مباحث مرتبط با بانک‌ها، بیش از آنکه به مشتری بانک بپردازد به خود بانک خواهد پرداخت؛ چند روز پیش، مسئولی گفت می‌خواهیم ابربدهکاران بانکی را معرفی کنیم؛ من پس از مشاهده این خبر، بلافاصله با آن مسئول تماس گرفتم و خطاب به او گفتم معرفی ابربدهکاران بانکی، کار درستی است و باید صورت گیرد اما به این مقولات هم توجه کن که چه کسی این ابربدهکاران را بوه جود آورده است؟ چه کسی به آنها تسهیلات داده است؟ چه کسی به وظیفه نظارتی خود در راستای محل مصارف این تسهیلات عمل نکرده است؟ چه کسی وثیقه مناسب دریافت نکرده است؟ چه کسی وقتی قسط‌های اول و دوم تسهیلات عقب افتاد، پیگیری‌های لازم را به عمل نیاورد تا موضوع متراکم نشود؟

فساد مسری است

رئیس قوه قضاییه در تشریح مقوله مقابله با فساد نیز گفت: فساد امری مسری است و اگر جلوی آن گرفته نشود، از بخشی به بخش دیگر سرایت خواهد کرد؛ ما باید در بحث مقابله با فساد، اولویت‌ها را مشخص کنیم؛ باید نحوه برخورد با فساد به گونه‌ای باشد که اگر نیاز به جراحی شد، این جراحی سبب مرگ یا طولانی شدن دوران نقاهت نشود.

رئیس دستگاه قضا درباره مقابله با قاچاق و ذکر مصادیقی در این مورد نیز پرداخت و این مقوله را در مسیر تحقق شعار سال و کمک به تقویت تولید، مهم تلقی کرد.

رئیس عدلیه به همه مراجع و مسئولان قضایی دستور داد تا در راستای تحقق شعار سال و کمک به مهار تورم و رشد تولید همچنین تحکیم امنیت فیزیکی و روانی جامعه، اقدامات عاجل‌ و یژه‌ را در دستور کار قرار دهند.

رئیس قوه قضاییه به مسئولان قضایی از جمله معاون اول، دادستان کل و معاون حقوقی دستور داد تا در موعد تدوین لوایح و طرح‌هایی که در مجلس مطرح می‌شود، با مسئولان ذیربط در قوای دیگر، تشریک مساعی و همفکری بیشتری داشته باشند تا قانونی که در مجلس به تصویب می‌رسد به طور کامل از جامعیت و قابلیت اجرا برخوردار باشد.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/766976/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سایه‌روشن سهام سرخابی‌ها

رونمایی از نخستین موتور بنزینی شش سیلندر ایرانی

واکنش تند کارشناس تلویزیون به وزارت ورزش

رنگرز: نباید برای مدال المپیک فشاری روی کشتی باشد

یوفا تهدید کرد؛ احتمال محرومیت اسپانیا از یورو

خصوصی واقعی قبل از هیاهوی واگذاری!

نامه وزیر دفاع به قالیباف

فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»

آذری جهرمی: در سیاست‌های ضد اینترنت تجدیدنظر کنید

تکذیب ادعای یک نماینده مجلس درباره منوچهر متکی

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

آرایش سحر دولت‌شاهی در «افعی تهران» دردسرساز شد!

بوی عجیبی داره بلالش چی زدین بهش؟

سوال و پاسخ کوتاه با سیدجواد هاشمی

«بی معرفت» با اجرای زیبا و احساسیِ بهنام بانی

غرق شدن دو کودک در رودخانه ماشکید سراوان

ارز حج 1403 تامین شد

پایان ماراتن داوطلبان کنکور ریاضی، انسانی و فرهنگیان

نانوگرافن پروانه‌ای برای استفاده در حوزه کوانتومی ساخته شد

از زر و سیم جهان پاس نظر باید داشت

تزریق ٥٠٠٠ میلیارد ریال نقدینگی به بورس انرژی

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

دلایل کاهش تمایل شرکت‌ها برای ورود به بورس

نخستین برات الکترونیکی صادر شد

اشکش: ای کاش نتایج داخل زمین رقم بخورد

دعوت 60 کاراته‌کا به مرحله دوم انتخابی تیم امید و جوانان

درخواست حمید مطهری از هواداران تراکتور

گل های دیدنی دنیای فوتبال با ضربات بغل پا

مطهری: سعی میکنیم در 90 دقیقه کار را تمام کنیم

لاپورتا: ژاوی ماند چون پروژه برنده‌ای داریم!

خشم ژاوی: می‌خواهند با اعتبار من بازی کنند

توصیه نماینده مجلس به مالکان جدید استقلال و پرسپولیس

بانک هایی که خریدار پرسپولیس بودند واقعا سهام شان افت کرد؟

هاشمی: نیم همت برای نوسازی تجهیزات فدراسیون‌ها درنظر گرفتیم

عبدی: جذب حمایت داخلی از حمله به اسرائیل با برخورد با زنان در خیابان‌ها، تعارض دارد

تیپ متفاوت محسن رضایی و لاریجانی در یک عکس زیرخاکی

نگرانی امیرعبداللهیان از سرکوب دانشجویان آمریکایی

ماجرای عکس تکان دهنده «آلن دلون» چه بود؟

خطر از بیخ گوش «گلنار» گذشت

ازدواج بدون حلقه ازدواج!

افشاگریِ وحیدِ نون‌خ: در چابهار چندین بار بیهوش شدیم

تو این همه خواستگار یواشکی داشتی؟!

اجرای زیبای آهنگ ناصر عبداللهی توسط پسرش

بازداشت 70 زورگیر و سارق موبایل در تهران

دفترچه سوالات ریاضی و انسانی نوبت اول کنکور 1403 منتشر شد

پیش‌بینی هوای تابستان امسال

قرنطینۀ مطلق برای طراحان سؤالات کنکور

موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی 6 سیلندر

تست موفق اولین موتور 6سیلندر ایرانی

شعر زیبای میلاد عرفان پور درباره عملیات وعده صادق