راه ترقی

آخرين مطالب

دولت سیزدهم به دنبال راه‌اندازی حج عمره پس از هفت سال وقفه اجتماعی

دولت سیزدهم به دنبال راه‌اندازی حج عمره پس از هفت سال وقفه
  بزرگنمايي:

راه ترقی- یکی از مهمترین اقدام های دولت آیت الله سید ابراهیم رئیسی در اسفند 1401 زمانی شکل گرفت که جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان توافق کردند تا در مدت دو ماه روابط دیپلماتیک خود را که به مدت هفت سال قطع شده بود، از سرگیرند و سفارت و کنسولگری های خود را در دو کشور بازگشایی کنند که بر اساس این توافق قرار است در ماه های آینده راه اندازی اعزام زائران به حج عمره از سرگرفته شود.

این رویداد مهم زمانی جامه عمل به خود پوشاند که دشمنان قسم خورده نظام با وجود برخی اتفاقات داخلی با تحریک و دخالت های غیر اخلاقی برخی کشورها و نیز فشارهای اقتصادی ناشی از تحریم های ناجوانمردانه علیه مردم و ایران اسلامی سبب ایجاد تصور غلط جریان برانداز و عوامل ضد انقلاب شده بود. در این میان گرچه جریان ضدانقلاب و برانداز با ایجاد خشونت و ترفندهای اقتصادی به دنبال تضعیف نظام در بعد جهانی و ایجاد تنش با کشورهای همسایه و قطع هرچه بیشتر روابط در سیاست خارجی، از هیچ کوششی دریغ نکردند اما اقدام به موقع و به هنگام دولت سیزدهم علاوه بر اقتدار، سبب عزت ایران و ایرانی و شادی مشتاقان زیارت خانه خدا در قالب حج عمره شده است.

توافق ایران و عربستان سبب خشم آمریکا شد

برهمین اساس پس از اعلام توافق ایران و عربستان برای از سرگیری روابط دو جانبه می توان به خشم آمریکا با اعلام خروج عربستان از چتر حمایتی کاخ سفید و موضوع گیری ترامپ رییس جمهوری پیشین این کشور اشاره کرد که وی در سخنرانی خود در جمع هوادارانش گفت که اگر رییس جمهور آمریکا بودم این اتفاق هرگز رخ نمی داد. که این حکایت نشان از عصبانیت آمریکا از اقدام موفق دولت سیزدهم در قبال درست عمل کردن دولتمردان در سیاست خارجی کشورمان دارد که باید به رییس جمهوری و اعضای محترم کابینه دولت مردمی دست مریزاد و خسته نباشید گفت.

در این ارتباط اقدام سنجیده و به موقع دولت مردمی بر مبنای سیاست تنش زدایی سبب از سرگیری روابط دیپلماتیک دو کشور پس از هفت سال وقفه شد از طرفی نیز شده که از آثار مهم آن راه اندازی حج عمره مفرده است.

امضای بیانیه سه جانبه ایران، عربستان با حضور چین

در این میان امضا بیانیه سه جانبه ایران و عربستان با حضور چین توسط علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی نیمه اسفند 1401 با هدف پیگیری توافقات سفر بهمن ماه آیت‌الله رئیسی به پکن، مذاکرات فشرده‌ای را به‌ منظور حل‌ و فصل نهایی موضوعات دوجانبه با همتای سعودی خود در چین از دیگر اقدامات موفق و به موقع به شمار می رود.

در این بیانیه که نوزدهم اسفند به امضا طرفین رسید، آمده است که جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی ظرف حداکثر دو ماه، روابط دیپلماتیک خود را از سر گرفته و سفارت‌خانه‌ها و نمایندگی‌ها را بازگشایی و قرار شد وزرای امور خارجه دو کشور جهت اجرای این تصمیم و انجام تمهیدات لازم برای تبادل سفرا با یکدیگر ملاقات کنند.

به همین منظور حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه چهارشنبه 16 فروردین ماه در صدر هیاتی وارد پکن شد و پس از دیدار با فیصل بن فرحان همتای عربستانی خود بیانیه‌ای مشترک به امضا رساندند.

واکنش آمریکا به نشست وزرای خارجه ایران و عربستان
معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در این میان که نتوانست در مقابل تحولات موجود در منطقه بی تفاوت باشد در واکنش به نشست وزرای خارجه ایران و عربستان گفت: گامی قابل انتظار در روند گفتگو میان دو کشور در حال شکل گیری است.

  ودانت پاتل معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره نظر دولت آمریکا در خصوص احیای روابط دیپلماتیک میان ایران و عربستان اظهار داشت : نشست وزرای خارجه ایران و عربستان (در چین) گامی قابل انتظار در روند گفتگو میان دو کشور است.

وی که نمی خواست شکست سیاست های تفرقه انگیز دولت خود را پذیرا باشد، مدعی شد: ما مدت‌هاست که گفت وگو و دیپلماسی مستقیم، از جمله میان ایران و کشورهای همسایه‌اش را برای کمک به کاهش تنش‌ها و خطر درگیری تشویق کرده‌ایم.

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در عین حال در تداوم هراس واشنگتن از نفوذ منطقه ای ایران ادامه داد: اگر این گفت وگو منجر به اقدامات ملموس ایران برای توقف فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده‌اش در منطقه، از جمله تکثیر سلاح های خطرناک شود، البته ما از آن استقبال می کنیم.

توافق از سرگیری روابط ایران و عربستان سبب نگرانی تل آویو شد
در ادامه روند موجود در خصوص از سرگیری روابط ایران و عربستان ، مرکز پژوهش‌های امنیتی رژیم صهیونیستی توافق از سرگیری روابط ایران و عربستان را یک دستاورد دیپلماتیک برای تهران و به معنای گشودن جبهه جدیدی علیه تل آویو عنوان کرد.

در این خصوص یک پژوهشگر مرکز پژوهش های امنیتی رژیم صهیونیستی در تحلیل خود ضمن ابراز نگرانی از توافق ایران و عربستان گفت که این توافق، موفقیت و پیروزی جدیدی برای ایران است که به موفقیت‌های این کشور افزوده شد.

«یهوشع کلسکی» اظهار داشت: هنگام تحلیل پیامدهای توافق عربستان و ایران برای اسرائیل، نباید از جنبش انصارالله به عنوان هم پیمان ایران و حزب الله که آمریکا و اسرائیل را دشمن می داند، غافل شد.

توافق ایران و عربستان یک تصمیم شجاعانه بود
معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان نیز با تایید اقدام دولت ایران در قبال سیاست خارجی کشورمان گفت: توافق ایران و عربستان برای از سرگیری روابط، یک تصمیم شجاعانه از سوی دو کشور بود.

شیخ نعیم قاسم افزود: شاهد آن هستیم که منطقه در حال حرکت به سوی صلح، ثبات و راه حل های سیاسی پیش می رود و مهمترین اتفاق در این باره توافق ایران و عربستان بود.

وی اضافه کرد: این توافق به نظری بسیاری از افراد به خاطر پیچیدگی های موجود در روابط دو کشور، تقریبا غیرممکن بود ولی این توافق انجام شد.


عربستان نویدبخش یک بازار خوب تجاری برای ایران
رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و قطر نیز از سرگیری روابط دیپلماتیک ایران و عربستان را موثر ارزیابی و آن را گامی مثبت عنوان کرد و گفت: پروژه توسعه اقتصادی عربستان و گام‌های بزرگ این کشور، در رقابت با کشورهایی نظیر امارات و قطر نوید بخش یک بازار تجاری خوب در آینده برای کشورهایی مانند ایران است که تولیدات غنی و متنوع دارند.

 عدنان موسی‌پور اظهار داشت: در چند سال گذشته هرجا که نام ایران و عربستان در کنار هم می‌آمد، تنش میان دو کشور به ذهن آمده است، ولی امروز باید از زاویه‌ای دیگر به این موضوع نگاه کنیم. عربستان در سال 2021 تقریباً از همه کشورهای دنیا به غیر از ایران، بورکینافاسو و سودان واردات داشت و دلیل این موضوع نیز، سیاست‌های میان دو کشور بوده است.

وی افزود: با اعلام رسمی ازسرگیری روابط سیاسی دو کشور، یک سناریو را بررسی و فرض می‌کنیم که راه برای بخش خصوصی و تجارت دو کشور فراهم می‌شود. فراموش نکنیم که تجار در همه جای جهان به دنبال فرصت‌های تجاری نو و بکر هستند و به طور حتم همین حالا در عربستان هم تجار قوی آن کشور به دنبال فرصت‌های تجاری ناب در ایران هستند و این، نگاه حرفه‌ای در تجارت است.


نخستین دستاورد توافق ایران و ‌عربستان حل و فصل بحران‌های پیچیده منطقه بود

رهبر جریان حکمت عراق نیز با استقبال از توافق اخیر ایران و عربستان گفت: دستاوردهای این توافق در همین مرحله نخستین در ثبات منطقه و حل و فصل برخی پرونده‌های بلاتکلیف و برخی بحران‌های پیچیده آشکار است.

کانال اطلاع رسانی دفتر حکمت ملی عراق اعلام کرد که حجت الاسلام سید عمار حکیم در خطبه‌های نماز عید سعید فطر در بغداد تاکید کرد که تقویت وحدت اسلامی و اصول حسن هم‌جواری و منافع ملت‌های منطقه ایجاب می کند که در راه صلح به یکدیگر نزدیک شویم.

رهبر جریان حکمت ملی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی امکانات و انگیزه‌های کافی برای گفت‌وگو و تفاهم و مشارکت در توسعه و ثبات منطقه را دارند و عراق بیش از هر کشوری از این گفت‌وگو حمایت می‌کند و بیشترین سود و بهره را از آن می‌برد.

مسئولان ایران و عربستان به دنبال راه اندازی حج عمره مفرده هستند

نماینده ولی فقیه در امور حج نیز با مثبت ارزیابی کردن روند موجود گفت: ایران و عربستان به دنبال راه اندازی حج عمره مفرده هستند اما راه اندازی حج عمره مفره نیازمند مذاکرات مسئولان ایران و عربستان است.

حجت الاسلام سید عبدالفتاح نواب با بیان اینکه نباید با بیان سخنان غیر کارشناسی در مسایل حج سبب ایجاد تنش در جامعه شد، اظهار داشت: راه اندازی حج عمره مفرده منوط به انجام مذاکرات کارشناسی شده بین مسئولان دو کشور ایران و عربستان است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر نمی توان از زمان دقیق راه اندازی حج عمره مفرده سخنی بی میان آورد، در خصوص راه اندازی سفارت و کنسولگری ایران در عربستان نیز گفت: با توجه به روند موجود سفارت و کنسلوگری ایران در عربستان می بایست تا پیش از آغاز سفر حج تمتع فعالیت خود را آغاز نماید.

پس از تصمیم مسئولان برای اجرای راه اندازی حج عمره اقدام خواهیم کرد

سرپرست حجاج ایرانی اظهار داشت: براساس برنامه ریزی های انجام گرفته، پس از اتخاذ تصمیم مسئولان برای اجرای راه اندازی حج عمره ما نیز اقدام خواهیم کرد.

دریافت درخواست رسمی عربستان برای برقراری 3 پرواز در هفته
وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: طی روزهای اخیر درخواست رسمی هواپیمایی کشوری عربستان به منظور برقراری 3 پرواز در هفته (خارج از پروازهای حج) توسط سازمان هواپیمایی کشوری دریافت شد.

مهرداد بذرپاش با اشاره به ازسرگیری روابط دیپلماتیک بر مبنای دیپلماسی منطقه‌ای و بر اساس اصل حسن همجواری، اظهار داشت: طی روزهای اخیر درخواست رسمی هواپیمایی کشوری عربستان به منظور برقراری 3 پرواز در هفته از ایران خارج از پروازهای حج دریافت شد.

وی افزود: پیش از این دو کشور در زمینه اجرای موافقت‌نامه عمومی همکاری‌های اقتصادی، بازرگانی، سرمایه‌گذاری، فنی، علمی وغیره اراده قاطع خود را برای به‌کارگیری تمامی تلاش‌ها برای تقویت صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی اعلام کرده‌اند و بر این اساس برای گسترش همکاری‌ها، برقراری پروازهای ایران و عربستان علاوه بر پروازهای حج مدنظر قرار گرفته است.

وزیر راه و شهرسازی ضمن تأکید بر لزوم تقویت دیپلماسی منطقه‌ای گفت: سازمان هواپیمایی وزارت راه و شهرسازی بر اساس وظایف ذاتی خود، تمام مساعی خود را برای برقراری پروازها میان ایران و عربستان به کار خواهد بست. بذرپاش یادآوری کرد: همچنین از ماه‌ها قبل برای انجام مطلوب پروازهای حجاج کلیه هماهنگی با هواپیمایی کشوری عربستان صورت گرفته است.

حال با این روند مذاکرات میان دو کشور باید دید چه زمانی عمره مفرده کلید می خورد و روابط ایران و عربستان به ریل اصلی خود بازمی گردد.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/767473/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ابهام مالیاتی در بورس

جزئیات افزایش دو برابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی

کلوپ: همه چیز از باخت به یونایتد شروع شد

رضاییان: به رحمتی پیش قرارداد داده بودیم

رانگنیک به نیمکت بایرن مونیخ نزدیک شد

دو تمدید فوری که رئال مادرید می‌خواهد

امری در ویلا ماندنی شد

زشته جلوی دوربین؛ بحث جالب یزدانی و میرزازاد برای شروع مجدد بازی

کوثری: بزرگترین مشکل آمریکا در ایران، حضور یک ابرحریف به نام آیت‌الله خامنه‌ای است

دبیر شورای‌ عالی امنیت ملی: به دو اجلاس مقامات عالی‌رتبه امنیتی کشورها و بریکس نگاه ویژه‌ای داریم

خزعلی: دوره موشک تمام نشده است، وقتی زبان «وتو» می‌شود

ابراز عشق سلمان رو شیشه مینی بوس!

ماجرای «ساجده، مهلا» در صداگذاری‌های جواد خواجوی

اجرای قطعه «پائیز در برگها گم بود» ساخته استاد فریبرز لاچینی

دستگیری اولین سارقی که با پابند الکترونیکی قصد سرقت داشت!

آخرین وضعیت بازگشایی راه‌های سیل‌زده

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!

سخنگوی دولت: دهک‌های پایین را صاحب مسکن می‌کنیم

تراز تجاری مثبت منطقه آزاد ارس در سال 1402/ جهش سرمایه‌گذاری در منطقه را شاهدیم

دو انتصاب جدید در شرکت توسعه بنادر و فرودگاه قشم

حضور بانوان هوادار در تبریز ممنوع شد

انریکه: رکورد را خراب کردی، کسی از امباپه نپرسیده بود

خداحافظ نایکی؛ لیورپول با آدیداس بست

ترکیبی که بهترین تیم آسیا را از مرگ نجات می‌دهد

ستاره 21 ساله یوونتوس در رادار الاتحاد

تکرار یک رکورد تاریخی در سری A با قهرمانی اینتر

امید آلومینیوم به ارسال تأییدیه یوئل برای مجوز حرفه‌ای

«پرویزخان» به خانه‌ها می‌آید

قرارداد واگذاری شش ساله برای پرسپولیس و استقلال

برهانی در آستانه ریاست دوباره آکادمی استقلال

بوربور: فهرست انتخاباتی «وفاق» بدون وحدت با شانا و شریان بسته شده است

حمله روزنامه دولت به کریمی قدوسی: همین افراد دستمایه ایران‌هراسی و تحریم می‌شوند

عامل حمله به ساختمان کنسولی سفارت ایران در فرانسه به حبس محکوم شد

برگزاری کنفرانس علمی ادواری «بازتوانی بیماری های عصبی – کمر درد»

دیالوگی که آغاز بازیگری مریم کاویانی بود

اتفاقات عجیبی که در مهمانی لاکچری افتاد!

«خاطره ها» را با صدای مرتضی پاشایی گوش دهید

فرزندان این گروه از خدمت سربازی معاف می‌شوند

شیشه‌هایی که مانع از رشد بیوفیلم دریایی می‌شوند

کتاب «قوانین و مقررات صادرات و واردات» منتشر شد

فروش بیش از 117 هزار سکه در مرکز مبادله؛ ربع‌سکه در صدر تقاضا

افت بازار سرمایه پس از 4 روز رشد

پیش‌بینی فعالان بازار از قیمت طلا چیست؟

جزئیات فروش آنلاین میوه و سبزیجات در میادین میوه و تره‌بار تهران

خرید چندنرخی با یک کالابرگ!

ویسی: نام فولاد اینجاست اما اعتبارش نیست

واکنش جالب تنیسور 16 ساله به مصاف با رافائل نادال

دو ایرانی بالاترین مدرک جهانی اتومبیلرانی را به دست آوردند

بلژیک مغلوب دانش‌آموزان ایران شد؛ هلند حریف یک‌هشتم نهایی

مطلق‌زاده: فوتبال برای مسئولان خوزستان مهم نیست