راه ترقی

آخرين مطالب

هانگژو فرصتی که نباید تبدیل به تهدید شود ورزشی

هانگژو فرصتی که نباید تبدیل به تهدید شود
  بزرگنمايي:

راه ترقی- نوزدهمین دوره بازی‌های آسیایی 2022 درحالی از اول تا شانزدهم مهرماه امسال به میزبانی شهر هانگژو چین برگزار می‌شود که طبق شواهد موجود به نظر می‌رسد کمیته ملی المپیک تا به اینجای کار به تکلیف خود در خصوص اعزام کاروانی کیفی که از فاکتورهای لازم برای موفقیت در این دوره از بازی‌ها برخوردار باشد، عمل کرده است.

برگزاری دو دوره نشست تخصصی با فدراسیون‌های کاندیدای اعزام به هانگژو، تعیین شاخص‌های کارشناسی برای تخصیص بودجه و کمک به فدراسیون‌ها، تعیین بودجه 33 فدراسیون که نام فدراسیون‌های کاندیدای اعزام به بازی‌ها هم در آن دیده می‌شود، دو برابر کردن رقم مصوب بودجه سال قبل فدراسیون‌ها در سال جاری، تشکیل کمیسیونی برای تعیین ضرورت استفاده از مربی خارجی برای برخی رشته‌ها، ثبت‌نام اولیه 30 رشته اعزامی در فروردین ماه، پیگیری کلیه اقدامات مربوط به حضور در بازی‌ها از جمله رزرو بلیت پرواز و... که با پرداخت هزینه‌های قابل ملاحظه‌ای همراه بوده، صرفه‌جویی در هزینه‌های غیرضروری، پیگیری طراحی و تولید البسه کاروان، تامین تجهیزات و... از جمله اهم اقدامات انجام شده کمیته ملی المپیک بوده است.

انتخاب پرچمدار کاروان ایران هم از دیگر اولویت‌های در دست اقدام کمیته است که به محض نهایی شدن رشته‌های اعزامی به این دوره از رقابت‌ها، پرچمدار یا پرچمداران ایران معرفی خواهند شد. این درحالی است که در جلسه آتی ستاد بازی‌ها تعداد رشته‌های اعزامی به هانگژو قطعی می‌شود.

صرفه‌نظر از اقدامات جانبی اعزام کاروان ایران به بازی‌های آسیایی، مهم‌ترین مبحث تامین بودجه مورد نیاز این کاروان بود که سیدمناف هاشمی دبیرکل کمیته ملی المپیک از زمان رسانه‌ای شدن لایحه بودجه 1402 و مشخص شدن بودجه پیشنهادی ورزش کشور، با جدیت هرچه تمام‌تر جلسات مختلفی با مسئولان سازمان برنامه بودجه و مجلس برگزار کرد و در نهایت موفق شد بودجه سال گذشته کمیته ملی المپیک که بالغ بر 239 میلیارد تومان بود را در سال جاری به رشد 100درصدی و عدد 510 میلیارد تومان برساند و در کنار آن بودجه ویژه‌ای هم از مجلس برای بازی‌ها بگیرد که رقم آن هنوز رسانه‌ای نشده است.

همچنین مکاتباتی هم صورت گرفت تا کمیته ملی المپیک بتواند برای کاروان اعزامی، ارز دولتی تهیه کند. این درحالی است که اختصاص ارز  با نرخ دولتی به کمیته ملی المپیک بعید به نظر می‌رسد و محاسبه ارزی بانک مرکزی بر اساس ارز 42 هزار تومانی خواهد بود.

جدای از بودجه مصوب فدراسیون‌ها، هیئت اجرایی مبلغ 50 میلیارد تومان نیز در اختیار رئیس کمیته ملی المپیک قرار داد تا بنا به صلاحدید و نیاز فدراسیون‌ها هزینه شود.

در چنین شرایطی و با توجه به مشکلات عدیده مالی و ارزی برای اعزام کاروان ایران به بازی‌های آسیایی، فدراسیون‌های مدعی حضور در بازی‌های آسیایی هانگژو موظف به شفاف‌سازی در خصوص تعداد و کیفیت مدال‌های احتمالی در بازی‌های پیش‌رو هستند.این درحالی است که ادعای برخی فدراسیون‌ها پیرامون درخشش و مدال‌آوری در هانگژو تطابقی با داده‌های آماری، وضعیت فعلی و رنکینگ ورزشکاران و تیم‌هایشان ندارد.

استفاده از بازیکنان پا به سن گذاشته در لیست اعزامیان به هانگژو هم معضل دیگری است که می‌تواند تهدیدی جدی برای افت جایگاه ایران و کاهش تعداد مدال‌های کاروان کشورمان به حساب آید.

ضمن اینکه تعویق یکساله بازی‌ها به دلیل شیوع کرونا در کشور میزبان هم مزید بر علت شد تا تداخل مسابقات جهانی برخی رشته‌ها همچون کشتی، وزنه‌بردای و تکواندو با این رقابت‌ها مشکل دیگری بر سر راه کاروان اعزامی ایران ایجاد کند. از یک طرف اولویت فدراسیون‌ها حضور در مسابقات جهانی و کسب سهمیه المپیک است و از طرف دیگر حفظ و حتی ارتقای جایگاه پنجمی ایران در بازی‌های آسیایی هم هدف مهمی است که ورزش کشور در سال 1402 برای خود ترسیم کرده است.

برخی فدراسیون‌ها ادعا می کردند در آن واحد می‌توانند دو تیم ملی برای حضور در مسابقات داشته باشند؛ اما آن‌چه در عمل رخ داده این است که فدراسیون‌ها به وضوح اعلام می‌کنند که نمی‌توانند تیم اصلی خود را به بازی‌های آسیایی اعزام کنند.

در چنین شرایطی به نظر می‌رسد پیش‌بینی مناف هاشمی برای کسب کم‌تر از 20 مدال طلا در هانگژو هم با افت قابل توجهی روبه‌رو شود و شاید با این وضعیت بتوان تنها روی نهایتا 14 الی 15 مدال طلا در بازی‌های 2022 حساب ویژه باز کرد.

با این حساب فدراسیون‌های ورزشی ایران باید هرچه زودتر کادرفنی خود را برای حضور در بازی‌ها را قطعی و تیم‌هایشان را آماده قدرت‌نمایی در المپیک آسیایی کنند.

برای این مهم هم به نظر می‌رسد صرف‌نظر از شهریورماه که دیگر فصلی برای آمادگی تیم‌ها برای حضور در هانگژو محسوب نمی‌شود، فدراسیون‌ها باید از همین حالا استارت جدی کار را بزنند تا مهیای تقابل در آوردگاهی با حضور 10 هزار ورزشکار و 45 کشور آسیایی شوند.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/767590/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

آنالیز شبانه تیم ملی فوتسال در بانکوک

خلاصه بازی مس رفسنجان 1(5) - پیکان 1(4)

سردار برای بازی متفاوت رم فیکس شد

عربستان اسپانسر فیفا شد!‏

پرفسور کروس آلمان را قهرمان اروپا می‌کند

وینیسیوس: وقت قهرمانی دوباره رئال در ‏CL‏ است

هلاکت 2 تروریست با عملیات پهپادی نیروهای امنیتی در اطراف زاهدان

سردار اشتری: شهید حجازی دارای سبک فرماندهی بود

سردار فدوی: نقش شهید حجازی در توانمندسازی مقاومت موثر است

غریب‌ آبادی: آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر را ندارد

طوفان نمک کوهنوردیه!

آرنولد از رقابت با استالونه می‌گوید

تهدید خانواده آرمان عبدالعالی به شکایت از فیلم «بی بدن»

دو تا کلیه محکم و پرکار، در عین حال ترد و کرانچی!

صفحه مجازی همسر سابق «مهدی قائدی» بسته شد

مافیای موسیقی در ایران فقط برای موسیقی پاپ هست؟

تغییر مسیر پرواز تهران- زاهدان- مشهد

تجاوز به چپ کامیون چهار کشته برجای گذاشت

دبی هنوز در زیر آب!

استنشاق گاز شادی‌آور با طعم قلیان‌های مرگ‌آور!

دفترچه آزمون گروه‌های هنر و زبان‌های خارجی کنکور 1403 منتشر شد

سیلاب در گلزار شهدای کرمان

تخریب منازل مسکونی در زاهدان بر اثر طوفان

دستگیری 70 زورگیر و سارق موبایل در تهران

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

غافلگیری یک بازیکن جلوی چشم خانواده‌اش

احمدی و سورگی هم با پرسپولیس رفتند

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

بنزما و طلسم بزرگان؛ کریم را چه می‌شود!‏

شغل جدید ستاره نیوکسل؛ راننده کامیون!‏

دو بازیکن از تمرین یک‌راست به بیمارستان رفتند!‏

رئیسی: هرکجای کشور فسادی دیده شود مطلقا به فساد و مفسد رحم نخواهد شد

انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم

ایران: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود

از حواشی ادامه دار یک پلتفرم تا صدرنشینی «محفل»

بازی جالب حدس چهره با سیدجواد هاشمی

آهنگ محسن چاوشی به نام «شاه مقصود» برای طرفدارانش

آتش‌سوزی مهیب اطراف بیمارستان هفت‌تیر در منطقه شهرری

شناسایی و دستگیری داوطلبان متخلف آزمون‌های روز اول کنکور 1403

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟