راه ترقی

آخرين مطالب

سوریه بازار مناسبی برای کالاهای ایرانی است/بازگشت دمشق به معادلات منطقه‌ای گفتگو

سوریه بازار مناسبی برای کالاهای ایرانی است/بازگشت دمشق به معادلات منطقه‌ای
  بزرگنمايي:

راه ترقی- حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل منطقه در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی  در خصوص اهمیت و اهداف سفر رئیس جمهور کشورمان به سوریه پس از گذشت 12 سال از آغاز بحران و جنگ در سوریه، اظهارداشت: سفر آقای رئیسی، رئیس جمهور کشورمان به سوریه یک پیام روشن برای جامعه جهانی به همراه دارد و آن این است که سوریه پس از 12 سال بحران نفس‌گیر اکنون توانسته سرافرازانه از این بحران خارج شود.

وی گفت: بازگشت سوریه به محور مقاومت و اتحادیه عرب و ایفای نقش تاثیرگذار این کشور در معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی نشان می‌دهد که سوریه توانسته بر این بحران مسلط شود.

این کارشناس مسائل منطقه عنوان کرد: از سال 2011 تاکنون سوریه با یک «بحران پیچیده امنیتی، نظامی و سیاسی» مواجه بوده است و بیش از 150 هزار عنصر تروریستی از 80 کشور مختلف جهان از سال 2011 وارد سوریه شدند و در قالب 170 گروهک تروریستی دست به ناامنی و تخریب علیه مردم سوریه زدند.

هانی‌زاده با بیان اینکه بیش از 700 هزار نفر در سوریه قربانی این بحران شدند و حجم خسارت‌ها به 650 میلیارد دلار رسید، افزود: همچنین در این مدت 11 میلیون نفر از مردم سوریه آواره شدند و عامل همه اینها آمریکا، رژیم صهیونیستی و برخی از کشورهای اروپایی و منطقه‌ای است.

وی تاکید کرد: سوریه با کمک ایران، روسیه و حزب‌الله لبنان توانست پس از 12 سال بر این بحران غلبه کند و شرایط را به نفع «محور مقاومت» تغییر دهد.

این کارشناس مسائل منطقه با بیان این که سفر آقای ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور وقت جمهوری اسلامی ایران از چند زاویه قابل تجزیه و تحلیل است، عنوان کرد: نخست این که ایران در طول این 12 سال در کنار سوریه قرار گرفت و کمک کرد تا سوریه از این بحران خارج شود.

هانی زاده ادامه داد: همچنین سفر رئیس جمهور به سوریه تاکیدی بر «عمق مناسبات استراتژیک تهران دمشق»، به اعتبار اینکه سوریه در طول چهار دهه گذشته عمق استراتژیک ایران بوده است، به حساب می آید.

وی گفت: ایران در طول 12 سال گذشته توانسته به کمک ملت و دولت سوریه بشتابد، ضمن اینکه روسیه و حزب الله هم در این خصوص نقش مهمی ایفا کردند.

این کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: در سفر رئیس جمهور کشورمان به سوریه ایران چندین قرارداد برای سرمایه گذاری و همچنین بازسازی شهرهای سوریه، احداث نیروگاه‌های برقی، آبی و البته مشارکت در ساخت چندین سد به امضا می‌رسد.

وی افزود: این موضوع نشان می‌دهد که سوریه به نقطه ثبات در منطقه رسیده‌است و همچنین اینکه جامعه جهانی و کشورهای عرب به این نتیجه رسیدند که سوریه باید به «اتحادیه عرب» بازگردد.

این کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: سفر برخی از مقامات کشورهای عربی از جمله وزیر خارجه عربستان به دمشق نشان داد که کشورهای عرب منطقه الان درصدد بازگرداندن سوریه به معادلات منطقه‌ای هستند.

هانی‌زاده بیان کرد: دعوت رسمی ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان از بشار اسد برای شرکت در نشست سران کشورهای اتحادیه عرب در ریاض، نشان داد که سوریه الان به یک نقطه استقرار رسیده و توانسته بر اوضاع مسلط شود.

وی در مورد تاثیر سفر ابراهیم رئیسی به سوریه بر اقدامات موثر دولت برای ارتقای روابط تجاری با آن کشور، عنوان کرد: ایران در طول چهار دهه گذشته همواره مناسبات خود را در سطح قابل قبولی با سوریه حفظ کرده است.

این کارشناس مسائل منطقه ادامه داد: روابط اقتصادی، سیاسی و امنیتی ایران و سوریه روابط کاملاً پایداری است و در جریان سفر آقای رئیسی قراردادهای تجاری بین ایران و سوریه امضا خواهد شد زیرا «سوریه بازار مناسبی برای کالاهای ایرانی» است.ضمن اینکه مسافرت زائران ایرانی برای زیارت اماکن مقدس در سوریه هم در این سفر از سر گرفته خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه «دولت سیزدهم» در سال‌های اخیر، در «همگرایی منطقه‌ای» بسیار موفق عمل کرده است، گفت: توافقنامه ایران و عربستان در پکن و از سرگیری روابط تهران و ریاض موفقیت بسیار بزرگی برای دولت سیزدهم در ایجاد همگرایی منطقه ای تلقی می شود.

این کارشناس مسائل منطقه در پایان خاطر نشان کرد: این همگرایی منطقه‌ای و توافق نامه تهران ریاض در حقیقت تأثیر مثبتی بر شرایط تمام منطقه گذاشته، به گونه‌ای که بسیاری از کشورهای عرب منطقه تمایل دارند که سطح مناسبات خود را با ایران ارتقا دهند.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/767793/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

مرغ ارزان شد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

جزئیات دیدار امیرعبداللهیان با دبیرکل سازمان ملل

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

حیرت زدگی تیری آنری از تکل کانسلو روی دمبله در دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

گل اول لیورپول به آتالانتا توسط محمد صلاح

گل اول آاس رم به میلان توسط مانچینی

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

استفاده حداکثری از غیبت تورس و زنده‌روح

سیو تک دست دیدنی آلیسون در دیدار برابر آتالانتا

گل دوم آاس رم به میلان با ضربه تماشایی دیبالا

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

تصویر احوالپرسی ظریف از ولایتی

چرا به شاهد 136، «کلاشنیکف دنیای پهپاد‌ ها» می گویند؟

علاقه شدید «لیلا حاتمی» به سبک فیلمسازی پدرش

آهنگ بی نظیر The magus اثری از یانی

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

زومی حیرت آور درون صورت فلکی اوریون

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

سیل برای دبی گران تمام شد

گلزن پرسپولیس هم مصدوم شد

گولسیانی: علت تعویضم مصدومیت نبود

توضیح امید عالیشاه در مورد شدت مصدومیتش