راه ترقی

آخرين مطالب

قالیباف: تورم از ناترازی عملیاتی بودجه و بانک‌ها نشات می‌گیرد سياسي

قالیباف: تورم از ناترازی عملیاتی بودجه و بانک‌ها نشات می‌گیرد
  بزرگنمايي:

راه ترقی- محمدباقر قالیباف در سومین همایش بین‌المللی صندوق توسعه ملی که با موضوع حکمرانی نوین در صندوق توسعه ملی صبح امروز (یکشنبه، 24 اردیبهشت ماه) در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار شد، اظهار داشت: تا زمانی که درباره این مسائل تصمیم نگیریم و  آن‌ها را شفاف در برنامه هفتم تبدیل به قانون نکنیم، نابسامانی در اقتصاد تداوم دارد.

وی با اشاره به اینکه صندوق توسعه ملی را به عنوان محل حفظ دارایی‌ها نمی‌دانیم، اضافه کرد: این صندوق نقطه کانونی برای پیشرفت کشور است.

رئیس مجلس یادآورشد: معتقدم همه انفال باید به صندوق توسعه ملی بیاید زیرا انفال مال ملت است و هر دولتی با هر سلیقه‌ای نمی‌تواند از این انفال استفاده کند.

قالیباف با بیان اینکه بدین ترتیب، از خام‌فروشی و وابستگی نفت جلوگیری می‌شود و به‌سمت استقلال اقتصادی پیش می‌رویم، خاطرنشان کرد: در صندوق‌های توسعه در سطح جهان، سه قاعده اصلی انباشت، برداشت و سرمایه‌گذاری وجود دارد که ما هم باید آنها را رعایت کنیم.

وی رسالت صندوق توسعه ملی را تبدیل نقاط ضعف تاریخی کشور به نقاط قوت دانست و گفت: اقتصاد مردمی یعنی اقتصادی که مرتب و به‌ صورت تعاملی باشد. امروز، ما نه‌ تنها تعامل نمی‌کنیم، بلکه مزاحم کارآفرینان هستیم و چوب لای چرخ کارآفرینان می‌گذاریم.

وی ادامه داد: مردم فرق ثروت و سرمایه را می‌دانند ولی ما مدیران و تصمیم‌گیران در مجلس، دولت و مجمع تشخیص مصلحت باید تکلیف خود را در صندوق مشخص کنیم. آیا این صندوق توسعه‌ای است یا تثبیتی یا حتی صیانتی یا سرمایه‌گذاری؟

رئیس مجلس یادآورشد: امروز برای ما مسئولان مهم‌تر از جهاد تبیین جهاد تصمیم است. اگر ما امروز جهاد تصمیم گرفتیم و جامعه جهاد تبیین را دنبال کرد، منجر به جهاد تولید می‌شود. جهاد تولیدی که مبتنی‌بر سیاست تجاری باشد حتماً کشور را در توازن تراز پایدار قرار می دهد و نقش خود را در ثبات اقتصادی و استقلال اقتصادی کشور و حوزه منطقه‌ای به خوبی ایفا می‌کند.

قالیباف با بیان اینکه پیشرفت‌های امروز هوافضای کشور نتیجه حضور مردم در دفاع مقدس است، افزود: رفتار مردم و دولت باید تعاملی باشد. نمی‌شود مردم مصرف‌کننده و دولت تولیدکننده باشد.

وی با ابراز خرسندی از حضور در نشستی مهم و تأثیرگذار در آستانه ارسال لایحه برنامه هفتم به مجلس از سوی دولت که پایه‌ای برای حرکت‌های بعدی کشور خواهد بود، افزود: ما به‌عنوان نظام مقدس جمهوری اسلامی مبتنی بر اندیشه‌های سیاسی حضرت امام(ره) و فرمایش و رهنمودهای مقام معظم رهبری و تبیین شرایط موجود برای انقلاب اسلامی و ایران، برای هر تصمیم و سیاست موظف هستیم شرایط محیطی خود را در حوزه داخلی و خارجی به صورت دقیق و با نگاهی راهبردی شناخته و تحلیل کنیم و بدانیم در چه شرایطی قرار داریم و این موضوع برای برنامه‌ریزی برنامه پنج ساله بسیار مهم است.

 

در تصمیمات خود به‌جای جذب نقدینگی به‌سوی خلق نقدینگی رفته‌ایم

وی افزود: در سیاست ارزی و ریالی خودمان باید تصمیم بگیریم که چه می‌خواهیم کنیم. آیا ارز صرفاً کالایی در فرآیند عرضه و تقاضاست؟ یا ارز یک متغیر هم هست؟ ارز یک متغیر مستقل یا وابسته نیست، اما حتماً یک متغیر میانه و واسطه و تأثیرگذار بر اقتصاد ماست. پس باید برای آن تصمیم بگیریم.

رئیس مجلس یادآورشد: مشخص است که فرق است بین سرمایه و ثروت. اما شجاعت این را نداریم در تصمیم‌گیری‌ها و اجرا این دو را از یکدیگر تفکیک نمی‌کنیم. شاید هم برنامه و توانش را نداریم. هر چه می‌خواهید اسمش را بگذارید. آیا سیاست‌های ما توزیع ثروت موجود است یا اولویت با سیاست‌های خلق ثروت است؟ اگر این را معلوم کردیم، در قانون‌گذاری و اجرا تکلیفمان روشن می‌شود.

 

باید جایگاه خود را در نظم جهانی جدید بشناسیم

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه با برنامه پنج‌ساله با توجه به شرایط علم و تحولات موجود، پیشرفتی برابر با 10 سال در حوزه فناوری و دانش بنیان داشته‌ایم، عنوان کرد: امروز قدرت‌های جهانی و سایر کشورها در این کره خاکی بر این اعتقاد هستند که در آستانه تغییری تحت عنوان تغییر نظم جهانی قرار داریم که در این بین باید ببینیم جای ما کجا بوده و قطعاً باید در نقطه‌ای برتر نسبت به گذشته در حوزه منطقه‌ای و بین‌المللی قرار بگیریم.

وی در ادامه با بیان اینکه قطعاً در حوزه مسائل داخلی نیز بنا به فرامین رهبر معظم انقلاب نیازمند یک تحول هستیم، یادآور شد: این تحول از سوی رهبری در سال 1399 به صورت دقیق ترسیم شد و فرمودند که امام(ره) امام تحول بود و ما نیز باید این مسیر را طی کنیم لذا ما باید بدانیم جایمان در کجای هندسه جهانی است و با فهم آن باید عناصر و عوامل آن را شناخته و نقشه‌راه را ترسیم کنیم و بدانیم در پی آن نیازمند تحول در حوزه حکمرانی سیاسی، اجتماعی، سیاست خارجی، اقتصادی و دفاعی و امنیتی هستیم که مبتنی بر گام دوم انقلاب باشد.

دیوانسالاری و تعارض منافع، دو چالش جدی در مسیر حکمرانی نوین است

قالیباف در ادامه با بیان اینکه در حکمرانی نوین باید نقاط قوت را تقویت و نقاط ضعف را برطرف کرد، اظهار داشت: باید بدانیم که حرکت ما مبتنی بر حرکت حضرت امام(ره) یعنی معنویت، عقلانیت و عدالت باشد و باید بدانیم که وقتی در این مسیر گام برمی‌داریم بر بستر دو عنصر مهم ایمان و اعتقاد به سنت‌های الهی و مردمی سازی طی مسیر کنیم تا به موفقیت برسیم.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان با بیان اینکه در این مسیر چالش‌هایی نیز داریم، اظهار داشت: ما دیوانسالاری بسیار کهنه، مستحکم و سرکش داریم به طوری که امروز 3 قوه نداریم بلکه 4 قوه داریم و این قوه دیوانسالاری بر 3 قوه دیگر حکمرانی می‌کند و در کنار آن تعارض منافع نیز یکی از چالش‌های جدی است که یکی از مسائلی که مقرر کردیم در ابتدای مجلس به آن بپردازیم این بود که در مجلس یازدهم یکی از پازل‌هایی که باید تکمیل کنیم طرح مربوط به مدیریت تضاد منافع است که به قانون تبدیل شود.

برای تدوین برنامه هفتم نیازمند فهم مشترک هستیم

وی ادامه داد: این موضوع نشان می‌دهد در مسیر سخت و زمان بری قرار داریم که نیازمند جهاد تصمیم هستیم؛ تصمیمی که مبتنی بر عقلانیت و خرد جمعی و شجاعانه و از سر محبت و با همگرایی و باورهای مشترک گرفته شود و حاضر باشیم برای این تصمیم‌گیری‌ها آبروی خود را به مردم هدیه کرده و نگران تهمت‌ها نباشیم.

قالیباف اضافه کرد: امروز که در آستانه ارائه برنامه هفتم به مجلس و نیازمند یک فهم مشترک از این برنامه هستیم تا درکی واقعی از آن داشته باشیم تا هر کسی تعبیر شخصی از آن نداشته باشد و در تعریف، توصیف و تبیین برنامه باید مشترک باشیم.

وی خاطرنشان کرد: آنقدر منابع نداریم که بتوانیم اولویت‌های متعدد مشخص کنیم بلکه باید اولویت‌های مشترک و محدودی انتخاب کنیم. آنقدر زمان از دست داده‌ایم که فرصت نداریم روش‌های متنوعی را به کار بگیریم بلکه باید اتفاق نظر در انتخاب یک روش داشته باشیم تا بتوانیم در برنامه هفتم موفق باشیم.

 

حل مشکلات با چهار نگرش هوشمندسازی، شفاف‌سازی، مردمی‌سازی و کارآمدسازی

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروز در شرایط بد اقتصادی بیشترین فشار بر مردم است، تصریح کرد: این مردم‌ هستند که اقتصاد را به ثبات می‌رسانند، نه تصمیم‌گیری‌های ما در مجلس و دولت.

قالیباف افزود: برای حل مشکلات و تحقق برنامه‌ها به چهارنگرش هوشمندسازی، شفاف‌سازی، مردمی‌سازی و خروجی آن‌ها و کارآمدسازی نیاز داریم.

وی با تاکید بر اینکه تورم و رشد نقدینگی نتیجه‌اش را در انهدام تولید و ایجاد سوداگری نشان می‌دهد، تصریح کرد: تلاش خواهیم کرد تا مسائل بنیادین کشور را در برنامه هفتم حل کنیم.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/768363/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

آنالیز شبانه تیم ملی فوتسال در بانکوک

خلاصه بازی مس رفسنجان 1(5) - پیکان 1(4)

سردار برای بازی متفاوت رم فیکس شد

عربستان اسپانسر فیفا شد!‏

پرفسور کروس آلمان را قهرمان اروپا می‌کند

وینیسیوس: وقت قهرمانی دوباره رئال در ‏CL‏ است

هلاکت 2 تروریست با عملیات پهپادی نیروهای امنیتی در اطراف زاهدان

سردار اشتری: شهید حجازی دارای سبک فرماندهی بود

سردار فدوی: نقش شهید حجازی در توانمندسازی مقاومت موثر است

غریب‌ آبادی: آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر را ندارد

طوفان نمک کوهنوردیه!

آرنولد از رقابت با استالونه می‌گوید

تهدید خانواده آرمان عبدالعالی به شکایت از فیلم «بی بدن»

دو تا کلیه محکم و پرکار، در عین حال ترد و کرانچی!

صفحه مجازی همسر سابق «مهدی قائدی» بسته شد

مافیای موسیقی در ایران فقط برای موسیقی پاپ هست؟

تغییر مسیر پرواز تهران- زاهدان- مشهد

تجاوز به چپ کامیون چهار کشته برجای گذاشت

دبی هنوز در زیر آب!

استنشاق گاز شادی‌آور با طعم قلیان‌های مرگ‌آور!

دفترچه آزمون گروه‌های هنر و زبان‌های خارجی کنکور 1403 منتشر شد

سیلاب در گلزار شهدای کرمان

تخریب منازل مسکونی در زاهدان بر اثر طوفان

دستگیری 70 زورگیر و سارق موبایل در تهران

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

غافلگیری یک بازیکن جلوی چشم خانواده‌اش

احمدی و سورگی هم با پرسپولیس رفتند

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

بنزما و طلسم بزرگان؛ کریم را چه می‌شود!‏

شغل جدید ستاره نیوکسل؛ راننده کامیون!‏

دو بازیکن از تمرین یک‌راست به بیمارستان رفتند!‏

رئیسی: هرکجای کشور فسادی دیده شود مطلقا به فساد و مفسد رحم نخواهد شد

انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم

ایران: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود

از حواشی ادامه دار یک پلتفرم تا صدرنشینی «محفل»

بازی جالب حدس چهره با سیدجواد هاشمی

آهنگ محسن چاوشی به نام «شاه مقصود» برای طرفدارانش

آتش‌سوزی مهیب اطراف بیمارستان هفت‌تیر در منطقه شهرری

شناسایی و دستگیری داوطلبان متخلف آزمون‌های روز اول کنکور 1403

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟