راه ترقی

آخرين مطالب

اجلاس بین المللی روسیه – جهان اسلام با حضور ایران گشایش یافت سياسي

اجلاس بین المللی روسیه – جهان اسلام با حضور ایران گشایش یافت
  بزرگنمايي:

راه ترقی- در بخش دولتی، هیات جمهوری اسلامی ایران به سرپرستی «علیرضا پیمان‌پاک» معاون وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه تجارت در این اجلاس حضور می‌یابد.
سرپرستی هیات بخش خصوصی کشورمان را نیز «غلامحسین شافعی» رئیس اتاق ایران برعهده دارد.
هیات های ایرانی با فراهم کردن بخشی در نمایشگاه صنعت حلال در کازان، به معرفی برخی شرکت‌های فعال کشورمان در این عرصه پرداخته است.

قرار است هیات‌های ایرانی در حاشیه اجلاس قازان دیدارهایی با مسئولان بخش های دولتی و خصوصی کشور روسیه داشته باشند و برای توسعه مناسبات دوجانبه گفت و گو کنند.
در این راستا، سینا کلهر معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان که در کازان حضور دارد، به همراه علی خلیلی سرپرست فدراسیون ورزش‌های همگانی، با هماهنگی کنسولگری ایران در شهر کازان با شهردار این شهر دیدار و گفت‌وگو کرد.

اجلاس بین المللی اقتصادی «روسیه - جهان اسلام: کازان فروم (KazanForum) » به عنوان بستر اصلی تعامل اقتصادی بین فدراسیون روسیه و کشورهای جهان اسلام به حساب می آید که در سالهای گذشته تحت عنوان کازان سامیت (KazanSummit ) برگزار می شد و از سال جاری میلادی با توجه به ارتقای جایگاه آن تا سطح فدرال به کازان فروم مانند فروم های در شهرهای سنت پترزبورگ و ولادیواستوک تغییر نام داده است.
اجلاس بین المللی اقتصادی روسیه و کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی (OIC) در شهر قازان برای نخستین بار در سال 2009 برگزار شد. هدف اصلی اجلاس فوق، تقویت پیوندهای تجاری، اقتصادی، علمی، فناوری، اجتماعی و فرهنگی استانهای روسیه با کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی و مساعدت در توسعه نهادهای بانکداری اسلامی در فدراسیون روسیه بود و نمایندگان سازمان های بین المللی، ارگان های دولتی، نهادهای مالی، سفارتخانه ها، پارلمانها و همچنین سرمایه گذاران، تجار و مدیران ارشد روسی و خارجی از جمله شرکت کنندگان در این اجلاس بودند.
رئیس جمهوری تاتارستان به دستور ولادیمیر پوتین رئیس جمهور فدراسیون روسیه، با حفظ سمت به عنوان رئیس کارگروه همکاریهای اقتصادی و استراتژیک روسیه با کشورهای اسلامی منصوب شده است.
پارسال، این اجلاس با عنوان کازان سامیت 2022 همزمان با هزاروصدمین سالگرد پذیرش اسلام در بلغارستان ولگا (جمهوری تاتارستان کنونی) برگزار شد.
مروری بر آمار شرکت کنندگان در این اجلاس از آغاز برگزاری در سال 2009 که 250 شرکت کننده از 18 کشور بود، روند صعودی داشته است. این اجلاس در سال 2020 به دلیل همه گیری جهانی کرونا برگزار نشد. شمار شرکت کنندگان در این اجلاس در سال 2022 به 6 هزار و 388 نفر از 64 کشور جهان افزایش یافت.
چهاردهمین دوره این اجلاس با عنوان "کازان فوروم 2023" در حالی آغاز به کار کرد که این شهر به عنوان یکی از دروازه های اصلی ورود اسلام به سرزمین های شمالی محسوب می‌شود.
بنا به برخی منابع تاریخی، سال 922 میلادی ولگا بلغارستان ( جمهوری تاتارستان کنونی)‌ اسلام را به عنوان دین اصلی پذیرفت.
آمارها حاکی است که هم اینک فدراسیون روسیه با افزون بر 20 میلیون نفر مسلمان، بیشترین جمعیت مسلمان را در میان کشورهای اروپایی دارد که از این تعداد، بخش عمده ای از آنها در جمهوری تاتارستان زندگی می کنند.
در کازان فروم 2023، قرار است همایش دیپلماتهای جوان کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی، همایش کار آفرینان جوان کشورهای سازمان همکاری اسلامی، کارگروه تخصصی برای کریدور بین المللی شمال-جنوب، بررسی مسائل مالی اسلامی در روسیه و صنعت حلال برگزار شود.
عوامل برگزاری اجلاس قازان، هدف برگزاری این اجلاس را تقویت روابط تجاری، اقتصادی، علمی، فنی، آموزشی، اجتماعی و فرهنگی بین مناطق فدراسیون روسیه و کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی عنوان کرده اند، سازمانی که از 57 کشور تشکیل شده است.
در چارچوب این اجلاس، قرار است که حدود 200 رویداد و از این جمله بیش از 140 نشست موضوعی با حضور نمایندگان 72 کشور برگزار شود.
موضوعاتی همچون مسائل اقتصاد اسلامی و صنعت حلال، همکاری های بین المللی، حمل و نقل، صنعت، توسعه پایدار و راهبری زیست‌محیطی، اجتماعی و ابر شرکتی، فناوری، نوآوری و سرمایه گذاری، کارفرمایان جوان، کسب و کار کوچک و متوسط، مسائل و دیدگاه‌های زنان، آموزش، پزشکی و ورزش در دستور کار این اجلاس قرار دارد.
علاوه بر این، قرار است کنفرانس‌هایی دوجانبه درباره توسعه مناسبات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی بین روسیه با برخی کشورهای اسلامی برگزار شود. ‌
دست اندرکاران برگزاری این اجلاس در برنامه ریزی های خود کوشیده اند که تاریخ توسعه اسلام در جهان و به ویژه در کشور روسیه را در برنامه های فرهنگی خود بگنجانند. از مصادیق این حرکت، در معرض دید قراردادن بزرگترین قرآن چاپ شده در ابعاد دو در یک متر و وزن 800 کیلوگرم در موزه اسلام در شهر قازان و نیز تدارک بازدید مسئولان و چهره های شاخص از 72 کشور از شهر باستانی بلغار به عنوان مهد اسلام در سرزمین روسیه است.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه پیش از این در پیامی به شرکت‌کنندگان در چهاردهمین مجمع اقتصادی بین‌المللی "مجمع کازان: روسیه - جهان اسلام" اعلام کرد که مسکو آماده همکاری‌های تجاری و فرهنگی گسترده با کشورهای مسلمان است.

رقابت‌های انتخابی مسابقات بین المللی مینی فوتبال (فیجیتال) 2024 روسیه یکی از رخدادهای جنبی کازان فروم امسال است که تیم خلیج فارس به نمایندگی از ایران در این رقابت ها حضور دارد، تیم ایران در دیدار نخست تیم اتلتیکو پنارول اروگویٔه را 6 بر 4 شکست داد و در دومین دیدار خود مقابل برزیل ،دیدار خود را واگذار کرد.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/768655/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دنیای اقتصاد: در سال 1403 نه منتظر کاهش قیمت ارز باشید، نه کاهش نرخ تورم

10 گل شگفت انگیز آرسنال توسط تیری آنری

درخواست ژاوی از ستاره بارسا

لیورپول با این کاپیتان به جایی نمی‌رسد

ستاره ناکام رئال در ترکیب اصلی

مراسم خاکسپاری پیشکسوت بسکتبال برگزار شد

شرط ژاوی مشخص شد

گران‌ترین بازیکن تاریخ انگلیس خانه نشین شد

سرمربی ازبکستان: ایران یکی از بهترینهای جهان

بحران در کاتالان

فرمانده کل ارتش: جمهوری اسلامی ایران پاسخ هر تجاوزی را کوبنده‌تر از قبل خواهد داد

سخنگوی وزارت خارجه: افکار عمومی جهان بیدار شده است

جهانگیری: عزا می‌گیرم وقتی می‌بینم مردم ما خود را با کشورهای منطقه مقایسه می‌کنند نه اروپا

عروس امام خمینی(ره) درگذشت

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

من دوست ندارم در راه کار خیر بمیرم

پاسخ به کنجکاوی‌ها پیرامون «مست عشق»

حمله زردنویسان به زندگی خصوصی هنرمندان

نماهنگ «نحن المقاومون» با صدای ابوذر روحی منتشر شد

آخرین آمار توزیع کارت کنکور اعلام شد

جزئیاتی تکان دهنده از قتل یک جوان توسط 4 برادر

مخترع ایرانی مدال برنز نمایشگاه اختراعات ژنو 2024 را کسب کرد

تصاویری خیره‌کننده از «ماه صورتی» در سراسر جهان

رمان جدید اکبر والایی چاپ شد/«بر فراز کشتزار» در بازار نشر

ایران دفعه بعد 3 هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند یا 30 هزار؟!

خواب آشفته اسرائیل برای منطقه

با اصلاح اطلاعات حساب بانکی خود سود سهام عدالت را دریافت کنید

مسیر طلای جهانی عوض می‌شود؟

فصل رویایی امباپه؛ رئال منتظر فوق ستاره

ستاره لیورپول تحمل دیدن باخت را نداشت

عیادت رئیس فراکسیون ورزش مجلس از غلامحسین پیروانی

خواهش لاپورتا از ژاوی؛ مربی بزرگ نیست، بمان!

فیلیپین نخستین حریف دختران والیبالیست در آسیا

تیم رویایی 4 نفره لامین یامال ستاره جوان بارسلونا

حضور در بازی‌های 2024 چقدر هزینه دارد؟

14 گل رونالدینیو که جهان را شوکه کرد

دریبل دیدنی «امباپه» در بازی شب گذشته مقابل لوریان

آیت‌الله دوزدوزانی: آقایی که می‌خواهی روحانی باشی و جهنمی نباشی، مواظب باش کار عکس نشود

انتقاد پزشکیان به سکوت مجامع بین‌المللی درخصوص جنایات اسرائیل: چرا ککتان نمی‌گزد؟

واکنش آمریکا به ادعاهای گروسی درباره برنامه هسته‌‌ای ایران

چهره ها/ نجم الدین شریعتی در چایخانه حرم امام رضا(ع)

اعتراف جالب خانم مجری جنجالی صداوسیما جلوی مردم

ادامه واکنش‌ها به سخنان جنجالی مدیر «نماوا»

«تشریفات ساده»، تلفیقی از تئاتر و سینما

کشف سکه‌های دوره اشکانی از مسافر قطار

اعلام محدودیت‌های ترافیکی آخر هفته جاده‌های کشور

سرمقاله آفرینش/ از دست رفتن سرمایه های مردم در طرح های بی بازده

بازیگر زیاده‌طلب منطقه

شمسایی: ازبکستان رویای فراتر از آسیا دارد

پرسپولیس به راحتی آلومینیوم و سپاهان را شکست می دهد