راه ترقی

آخرين مطالب

سلاجقه: در محیط‌زیست بن‌بستی برای توسعه پایدار وجود ندارد اجتماعی

سلاجقه: در محیط‌زیست بن‌بستی برای توسعه پایدار وجود ندارد
  بزرگنمايي:

راه ترقی- علی سلاجقه در هفتمین همایش ملی کار افزود: برای رسیدن به توسعه پایدار ، بعد از 30 سال ضوابط استقرار صنعت و معدن را بازنگری و ابلاغ کردیم ، در حال بازبینی ضوابط خدمات هستیم تا کارها با سهولت بیشتری همراه با حفظ محیط زیست پیش رود تا بتوانیم با کمک فناوری های روز ، توسعه پایدار را داشته باشیم.

وی با تاکید مجدد بر اینکه در محیط زیست بن بستی وجود ندارد، اظهار داشت: برای این منظور در تلاشیم تا در برنامه هفتم توسعه به نحو مطلوب و آنطور که باید به بحث محیط زیست پرداخته شود.

وی گفت: طبیعت جایگاهی است که خداوند جلوه خودش را در آن به ما نشان می دهد، اینکه طبیعت مادر ما است در احادیت و روایات متعدد آمده است، انسان اشرف مخلوقات است نه صاحب مخلوقات، این تفکر صاحب مخلوقات بودن باعث شده در روند عمران و آبادی به محیط زیست و سایر مخلوقات توجهی نشود و رویکرد صنعتی شدن تمام سرمایه های اصلی مانند آب ، خاک ؛ گیاه ، هوا و هرآنچه که خداوند خلق کرده است را در معرض خطر قرار داد.

سلاجقه تاکید کرد: به مرور صنعتی شدن سرمایه های اصلی حیات را با مشکل مواجه کرد، جوامع صنعتی شروع کرد به برهم زدن نظم طبیعت و کار را به جایی کشانند که سازمان ملل متحد می بیند تمام زیرساخت های حیات در حال متلاشی شدن است منابع آب، خاک و جو آلوده شده و زیست انسان با مشکل مواجه شده است بنابراین می آیند در سال 1968 نسبت به آنچه که انسان دارد بر سر طبیعت می آورد موضع گیری می کنند که منجر می شود به نشست استکهلم، که در آنجا بیانیه محیط زیست برای اولین بار صادر می شود، در این بیانیه کلید واژه هایی تحت عنوان توسعه پایدار پیدا می شود، یعنی باید توسعه و پایداری سرزمین در کنار هم اتفاق بیفتد.

وی افزود: البته توسعه پایدار کلید واژه غربی است در حالی که 1400 سال پیش در قرآن آمده بود، اما ما به بهانه توسعه آن نظم را به هم زدیم و اثراتش را در قالب سیلاب ها ، توفان های گرد و غبار، فرونشست ها، کاهش جریان های سطحی آب و کاهش بارندگی می بینیم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در دوره انقلاب صنعتی با طبیعت کاری کردیم که جبران آن سخت شد، باید کلیدواژه هایی برای حفظ سرزمین داشته باشیم، روح لطیف انسان در کنار صنعت بی روح قرار گرفت و برای بشر مسائل متعدد روحی روانی ایجاد کرد، دستاوردهایی که از صنعت بیرون می آید بدون توجه به ارکان حیات است و ادامه آن رکن اصلی حیات و محیط زیست را از بین می برد، در نتیجه کلیدواژه های متعددی از جمله توسعه پایدار شکل گرفت ، در نشست سازمان ملل در سال 2013 در سئول رشد سبز مطرح شد و بر ایجاد زیرساخت ها در این زمینه که گام بسیار بلندی در زمینه حفظ محیط زیست است تاکید شد.

وی اظهار داشت: ایران کشوری است با اموزه های دینی و دانش بومی فراوان برگرفته از طبیعت و نسل های قبل ما به خوبی با طبیعت سازگار شده بودند، در استان هایی مانند کرمان، سمنان ، یزد و اصفهان از منابع آب و باد به نحو مطلوب استفاده کردند؛ بادگیرها و قنوات نشانه بارز این است، 15 سال پیش در همایشی در چین گفتم که ایجاد قنات پیشرفته ترین فناوری عصر حاضر است که در کشورهای مناطق خشک و نیمه خشک برای استحصال آب مورد استفاده قرار می گرفت این برگرفته از دانش بومی ما است اما با این دانش الان به کجا رسیدیم؟

معاون رییس جمهور ادامه داد: هفته گذشته استاندار خوزستان در نامه ای به من گفت گرد و غباری که سال قبل اتفاق افتاد چندین هزار میلیارد تومان به صنعت استان خسارت وارد کرده است، این یعنی اینکه تمام ارکان حیات را داریم با مشکل مواجه می کنیم توسعه ای که بدون توجه باشد درست نیست ، خداوند طبیعت را با عالمانه خلق کرده و پازل طبیعت را منظم در کنار هم چیده اما ما با دستکاری کردن این تعادل و نظم را به هم زدیم که مشکلات متعددی را ایجاد کرد ، سیلاب های ویرانگری که سال 98 در کشور داشتیم و آنچه که امروز تحت عنوان گرمایش کره زمین داریم و تغییر اقلمیی که به عنوان یک واقعیت اتفاق افتاده همه نتیجه همین به هم زدن نظم است.

سلاجقه گفت: یکی از مسائلی که دنیا با آن روبرو است و دارد خودش را برای آن آماده می کند تغییر اقلیم است که قوانین زیادی هم برای آن وضع کرده ، ما هم لایحه تغییر اقلیم را به مجلس فرستادیم که امیدواریم هرچه زودتر تصویب شود چون اکنون از لحاط مولفه های زیستی کشوری در آستانه ها هستیم و زمان زیادی برای حفاظت از آنچه که باقی مانده نداریم.

وی افزود: هفته گذشته بازدیدی از نطنز داشتم تا ببنیم معادن چه بلایی بر سر طبیعت آنجا آورده است، چون مردم مرتب درخواست داشتند که بازدید داشته باشیم ، وقتی خانه های قدیمی منطقه نطنز را دیدم مشاهده کردم که پیشینیان ما چقدر عالمانه هارمونی طبیعت را حفظ کردند و در عین حال به بهترین نحو از انرژی استفاه کردند اما الان در نطنز در منطقه حفاظت شده کرکس کوه خرابی محیط زیست بیداد می کند، داریم 120 متر ارتقاع کرکس کوه را کاهش می دهیم چون به دنبال معادن سنگی هستیم که برای نمای ساختمان کاربرد دارد که جزو معادن استراتژیک هم نیستند، منطقه پر از زباله شده است، در حالی که کرکس کوه در ایران مرکزی مانند میخ برای تعادل نگه داشتن زمین است که اگر این تعادل در نتیجه این برداشت ها به هم بخورد طومار زندگی در هم پیچده می شود، زلزله های غیر واقعی اتفاق می افتد، متاسفانه منطقه کرکس کوه ویران شده، تمام منطقه از دست رفته و منابع آب و خاک تحت تاثیر قرار گرفته است، این دانش امروز من و شماست که چنین بلایی را بر سر طبیعت آوردیم البته داریم تاوانش را سنگین پس می دهیم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در اواخر قرن بیستم موضوع ارزیابی محیط زیست مطرح شد، گزارش ارزیابی محیط زیست یعنی اینکه بدانیم قبل، حین و بعد از اجرای پروژه چه اتفاقی خواهد افتاد، تا پیش از روی کار امدن دول سیزدهم زمان بررسی گزارش های ارزیابی محیط زیست حدود دو سال زمان می برد اما اکنون آنرا به دو ماه کاهش دادیم البته به شرط اینکه دستگاه های دیگر نیز به موقع جواب های خود را بدهند.

وی اظهار داشت: در حال تهیه نقشه های ارزشگذاری طبیعت هستیم که در سال 1401 برای 6 استان این نقشه را تهیه کردیم، یعنی اینکه جایی که قرار است معدن یا صنعتی ایجاد شود بررسی کنیم که چه چیزی را از دست می دهیم و چه چیزی به دست می آوریم ، اینها را در کفه ترازو قرار می دهیم و بررسی می کنیم، امروزه دنیا به این سمت رفته و ما هم 80 درصد کار را انجام داده ایم، بعد از آن به دنبال تهیه نقشه های توان اکوسیستم هستیم، هر سرزمین یک توانی دارد و قرار نیست که هر کاری که خواستیم در هر مکانی انجام دهیم ، چندین سال است در زمینه زیرساخت های اقتصادی در کشور کار نشده که باید مورد توجه قرار گیرد.

معاون رییس جمهور تاکید کرد: اقتصاد و کار زمانی می تواند پایدار باشد که در یک چارچوب صحیح محاسبه شده باشد، امروزه گرد و غبار می آید، منابع آبی کاهش یافته ، رودخانه ها خشکیده ، فرونشست زمین رخ می دهد که نتیجه عملکرد نادرست ما است.

وی با اشاره به شهرهای برخوردار گفت: شهر اصفهان و کرمان در نقشه هایی که جدیدا وزارت کشور ارائه می دهد شهری برخوردارند چون چند فرودگاه و زیرساخت دارند در حالی که شهر اصفهان در راستای مصرف آب دارد هویت سرزمینی را از بین می برد، گرد و غبار مدارس را تعطیل می کند، زاینده رود خشکیده و به رویا تبدیل شده است، یا کرمانی که آبهای سفره های زیرزمینی آن تخلیه شده و زیرساخت ها دارد از بین می رود جزو شهرهای برخوردار است ؟ باید رویکردها عوض شود.

سلاجقه با اشاره به اینکه رویکردهای محیط زیستی کشور زیرساختی است گفت: چند سال نیاز داریم تا آنچه که اتفاق افتاده جبران شود، باید تاوان دهیم ما هم از جنبه داخل و هم بین المللی فعال هستیم، دیپلماسی محیط زیست را فعال کردیم چون اعتقاد داریم دیپلماسی محیط زیست پیشقراول خوبی بر دیپلماسی سیاسی است.

وی اظهار داشت: امسال نشستی بین المللی برای گرد و غبار داریم و بیش از 50 کشور و آژانس بین المللی در این کنفرانس شرکت می کنند ما حرف خودمان را در مجامع بین الملی گفتیم ، در داخل کشور هم برای اینکه دغدغه های مردم را کاهش دهیم در کنار هم می نشینیم و مشکلات را از جنبه های علمی آن بررسی و راهکاری برای برون رفت از آن پیدا می کنیم.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/771625/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

یک بی‌احتیاطی و رویاهایی که بر باد رفت

پوچتینو: به شکست 5-0 نیاز داشتیم!

جای آزمون را یک ایرانی پُر می‌کند

تودور: با سری بالا از کوپا ایتالیا حذف شدیم

ناگفته‌های مربی سابق استقلال از دربی حذفی‌

مکان بازی مرگ و زندگی سپاهان مشخص شد

حیدری: تیم نکونام شخصیت قهرمانی دارد

ناگفته‌های خسرو حیدری از دربی جام حذفی

نمک سیاوش یزدانی بر زخم هواداران الهلال!

گل تماشایی سینا اسدبیگی در تمرین پرسپولیس

مشکلات ساپینتو و فتح‌الله‌زاده بر سر دفتر کمپ حجازی

روزگار بحرانی یاران صیادمنش؛ 9 بازی 3 امتیاز

سرنوشت تراکتور سرانجام تعیین شد

حریف سپاهان از هند نیروی کمکی گرفت!

دبیر جدید فدراسیون کبدی معرفى شد

خلاصه بازی آرسنال 5 - چلسی 0

گل اول یوونتوس توسط میلیک در دقیقه 82

خسرو: در زمان ساپینتو، چهار پنج مدیرعامل عوض کردیم

خلاصه بازی لاتزیو 2 - یوونتوس 1

واکنش شورای رقابت به افزایش 150 میلیونی قیمت پژو پارس

گل دوم آرسنال به چلسی توسط بن وایت دقیقه 52

گل سوم آرسنال به چلسی توسط کای هاورتز دقیقه 57

گل چهارم آرسنال به چلسی توسط کای هاورتز دقیقه 65

حیدری: در اولین بازی خوشه طلایی، فقط یازده بازیکن داشتم

خلاصه بازی الهلال 2 - العین 1

گل پنجم آرسنال به چلسی توسط بن وایت دقیقه 70

اولین کاپیتانی ترابی در پرسپولیس

ابتلای ستاره اتلتیکو به یک بیماری خطرناک

مربی تراکتور از تیم ملی می‌آید

کامبک الهلال ناقص ماند؛ صعود العین به فینال لیگ قهرمانان آسیا

بوسه‌ای که سانسور نشد

مورخ مشهور اسرائیلی: در یک قدمی شکست هستیم

چرا رئیس سازمان آمان استعفا کرد؟

توافقی که از دست رفت؛ پشت‌ پرده مذاکرات روسیه و اوکراین

گل اول آرسنال به چلسی توسط تروسار

حمایت ونگر از ژاوی؛ دوست دارم در بارسا بمانی

گل اول لاتزیو توسط کاستیانوس در دقیقه 12

خطای شدید جکسون روی پای تومیاسو که داور از نشان دادن کارت قرمز صرف نظر کرد

گل سالم الدوساری به العین

ستارگان تیم رویایی رئال مادرید اکنون کجا هستند؟

به اتهام تجاوز؛ دو فوتبالیست لیگ برتری دستگیر شدند

فقط این مربی می‌تواند یونایتد را قهرمان لیگ برتر کند

دلایل خسرو حیدری برای ترک خوشه طلایی!

شکایت از سید حسین حسینی توسط پلیس اراک

جهانگیری: در سال 84 که دولت را به احمدی‌نژاد تحویل دادیم خودروسازی ایران از ترکیه و چین جلوتر بود

درگوشی حرف زدن میرسلیم و بادامچیان در یک مراسم سیاسی

خاطرات فراموش‌نشدنی پایان جنگ از زبان «مسعود ده‌نمکی»

نماهنگ زیبای بهاری با تصاویر گلهای زیبا و طبیعت

حسین انصاریان‌: نمازهای جماعت الان در کشور ما ورشکسته است

عزل یک مسئول به‌خاطر ورزش رزمی مختلط در لواسان