راه ترقی

آخرين مطالب

حکایت جان و نان در ساختمان‌های ناایمن پایتخت نوشتارها

حکایت جان و نان در ساختمان‌های ناایمن پایتخت
  بزرگنمايي:

راه ترقی- ساختمان های ناایمن و بحرانی تهران این روزها در صدر اخبار شهری قرار دارد که تا سال 1395 تعداد آنها 129 باب بود و وجود این ساختمان ها تا حد زیادی عادی تلقی می شد اما زمانی که حادثه دلخراش پلاسکو رخ داد و جان 23 نفر از جمله 16 آتش نشان را گرفت و به اموال شهروندان آسیب جدی وارد کرد؛ تلنگری به مدیریت شهری، دست اندرکان ستاد بحران و سایر عوامل در کنار افکار عمومی وارد شد.

در پی حادثه پلاسکو تلاش ها برای کاهش تعداد این ساختمان ها افزایش یافت اما این تلاش ها به دلایل مختلف نافرجام ماند.

در دوره ششم مدیریت شهری، مهدی بابایی رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای اسلامی شهر تهران نسبت به کُند بودن روند ایمن سازی ساختمان های ناایمن در صحن شورای اسلامی شهر تهران تذکر داد.

در پی تلاش های مدیریت شهری و همراهی برخی مالکان، تعداد 129 ساختمان ناایمن تهران که سال ها ثابت مانده بود به 93 مورد کاهش یافت و همین مساله توقع شهروندان را برای کاهش بیشتر این تعداد به همراه داشت اما اسامی ساختمان ها همچنان در ابهام قرار داشت و مدیران شهری نیز از اعلام اسامی به دلیل آنچه تشویش اذهان عمومی می دانستند، خودداری می کردند.

از جمله ساختمان های ناایمن و بحرانی شهر تهران که در فهرست اعلامی دادگستری وجود دارد، مجتمع تجاری- اداری بوستان در منطقه 5 و مجتمع تجاری علاء الدین در منطقه 11 است؛ ساختمان هایی که ممکن است پلاسکویی دیگر در تهران رقم بزنند و جان افراد بسیاری در پی ناایمن ماندن آنها تهدید شود.

مجتمع تجاری - اداری بوستان در سال 1374 راه اندازی شده و با زیربنای افزون بر 96 هزار مترمربع در هفت طبقه، بیش از یکهزار واحد تجاری و اداری را در خود جای داده است؛ پارکینگ این مجتمع در سه طبقه مسقف و روباز ظرفیت 700 خودرو را دارد. در این مرکز امکان بازدید بیش از 100 هزار نفر در روز وجود دارد.

علاوه بر این شعب هشت بانک های و چهار بیمه در این مجتمع وجود دارد که روزانه پذیرای صدها نفر از مراجعین است.

کسبه: مستاجریم؛ کار رقباست شاید میخواهند پاساژ را کساد کنند!

در ورودی مجتمع تجاری - اداری بوستان و مجتمع علاء الدین اثری از بنر اطلاع رسانی در مورد شرایط ایمنی ساختمان وجود ندارد تا مراجعین از وضعیت آگاه شوند؛ شهروندان و خریداران پرشماری در ساعات عصر در این مراکز حاضر و فروشندگان هم مشغول کار هستند و انگار هیچ خطری وجود ندارد و قرار هم نیست حادثه ای رخ دهد که البته امیدواریم چنین باشد.

در ورودی مجتمع تجاری - اداری بوستان و مجتمع علاء الدین اثری از بنر اطلاع رسانی به مراجعان وجود ندارد.
در مرکز خرید بوستان، یکی از فروشندگان نسبت به انتشار لیست ساختمان های ناایمن که نام پاساژ محل کار او هم در آن وجود دارد، اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: اخبار را پیگیری نمی کند؛ فروشنده دیگری اما از لیست مطلع بود و می دانست پاساژی که در آن حاضر است هم جزو ساختمان های ناایمن تهران است اما معتقد بود که باید پایان ماه مبلغ 40 میلیون تومان اجاره به مالک مغازه بدهد و این موضوع او را مجبور به حضور در ساختمانی ناایمن می کند.

آقای صادقی که مستاجر یک مغازه در این پاساژ است، از نگرانی همسر خود برای حضور خود در این ساختمان سخن گفت؛ او اظهار داشت: «از زمان انتشار لیست برای خروج از منزل و حضور در محل کار با ممانعت های فرزند و همسرم روبرو هستم».

او گفت: تعداد زیادی از یکهزار و 200 واحد تجاری این مرکز در دست مستاجران است در حالیکه آنها مسئولیتی برای ایمن سازی ندارند و باید مالکان پاساژ فکری برای ایمن سازی داشته باشند.

آقای ریاضی در طبقه اول این پاساژ آبمیوه و بستنی فروشی دارد؛ او که از وضعیت پیش آمده برای پاساژ و انتشار لیست ناراضی است، معتقد است سال 74 که در این مجتمع از شهرداری تهران مغازه خریده، به شرط ایمن بودن ساختمان خرید و فروش انجام شده و شهرداری مسئول است و باید ساختمان را به صورت ایمن را در اختیار خریدار قرار دهد.

وی می گوید: تنها از زمان خرید ساختمان تاکنون مسئولیت ایمن سازی دارد و اگر پیش از این مساله ای در حوزه ناایمنی بوده، به شهرداری تهران بر می گردد.
آقای ریاضی معتقد است شهرداری منطقه 5 بیشتر از مجوز ساختمان در این مجتمع ساخت و ساز انجام داده و باید هزینه های ایمن سازی را هم پرداخت کند.

آقای دلیری فروشنده دیگری که در طبقه سوم این پاساژ حضور دارد و نسبت به ناایمنی ساختمان بی تفاوت است، می گوید: اینها همه حرف و حدیث های رقیبان است که می خواهند کار پاساژ را کساد کند.

‌به گفته وی، چندین بار در این ساختمان آتش سوزی رخ داده اما هر بار با حضور نیروهای آتش نشان، به راحتی مشکل رفع شده است و امکان اینکه این ساختمان به سرنوشت پلاسکو دچار شود، صفر است.

واکنش جالب مشتریان به اعلام لیست ساختمان های ناایمن

‌به سراغ خریداران حاضر در این ساختمان می رویم؛ خانم دانشجویی که برای خرید هدیه تولد مادرش در این پاساژ حاضر شده، اعلام لیست ساختمان های ناایمن را ابهام‌آمیز دانست و افزود: در حقیقت این موضوع داستانی غیرواقعی است که شهروندان نباید آن را باور کنند.

سمانه مشتری دیگری است که برای خرید لباس تابستانی به این مرکز خرید آمده است؛ او از طریق فضای مجازی متوجه لیست ساختمان های ناایمن شده است اما به گفته خودش، اصلا اهمیتی به لیست نداده و اسامی ساختمان ها را نخوانده است؛ واکنش او نیز در برابر این خبر جالب است؛ «این دفعه خرید می کنم اما از دفعات بعدی دیگر به این پاساژ وارد نمی شوم».

خانم و آقای جوانی که کنار ویترین طلافروشی در طبقه هم کف ساختمان حضور دارند نیز از وجود لیست ساختمان ناایمن اظهار بی اطلاعی می کنند و می گویند، اگر می دانستند که ساختمان وضعیت ناایمن دارد، هرگز به آن وارد نمی شدند؛ آنها از اینکه شهرداری تهران و یا نهاد مسئول بنر اطلاع رسانی در ورودی ساختمان نصب نکرده است، گلایه دارند و معتقدند در حوزه عدم ایمنی مسئولیت حقوقی دستگاه ها و نهاد های نظارتی بیشتر از شهروندان و مالکان است.

آنچه مشخص است، وضعیت ایمنی این مرکز خرید برای حاضران اهمیتی نداشته؛ برخی اصلا مطلع نبودند و برخی که اطلاع داشتند با وجود اطلاع از حوادث پلاسکو، سینا اطهر و متروپل آبادان توجهی به موضوع ایمنی نداشتند.

در پاساژ علاء الدین تهران نیز اوضاع مشابه همین ساختمان است؛ راهروهای این مجتمع که ویژه خرید و فروش و تعمیر موبایل و تلفن همراه است، مملو از جمعیت بود؛ یکی از تعمیرکاران تلفن همراه در خصوص انتشار لیست ساختمان های ناایمن گفت: اوضاع اقتصادی سخت تر از آن است که بتوان به موضوع ایمنی فکر کرد؛ این حرف ها برای کشورهای توسعه یافته است؛ شعار اول ایمنی بعد کار برای کسانی که مجبور به پرداخت اجاره بهای سنگین هستند، معنایی ندارد.

او می گوید: اغلب فروشندگان در پاساژ علاء الدین مستاجر هستند و برای زیر پله ها و مغازه های بسیار کوچک مبالغ زیادی را به مالک می دهند؛ هرچند مالک تلاش دارد تا وضعیت برای حاضران بهبود داشته باشد اما در این امر موفق نبوده است.

فروشنده دیگری در پاساژ علاء الدین معتقد است برای ایمن سازی باید یک تیم کاربلد 2 هفته کار مستمر در پاساژ انجام دهند و این مستلزم تخلیه موقت ساختمان است.
او معتقد است باید مالک برای 2 هفته از مستاجران اجاره نگیرد و برای ایمن سازی اقدام کند.

موضوع ایمن سازی ساختمان ها و انتشار لیست را از مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران جویا شدیم؛ رئیس شورای اسلامی شهر تهران درباره ساختمان‌های فرسوده و ناایمن، گفت: باید بررسی شود که ساختمان‌های ناایمن برای ایمن‌سازی اقدام کنند. رئیس شورای اسلامی شهر تهران درباره ساختمان‌های فرسوده و ناایمن، گفت: باید بررسی شود که ساختمان‌های ناایمن برای ایمن‌سازی اقدام کنن

به نظر می رسد انتشار لیست ساختمان ها هیچ ضمانتی برای ایمن سازی ایجاد نکرده و با ورود مستقیم دادستانی باید منتظر مجازات های قانونی برای عدم ایمن سازی های این ساختمان ها باشیم.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/771628/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

آنالیز شبانه تیم ملی فوتسال در بانکوک

خلاصه بازی مس رفسنجان 1(5) - پیکان 1(4)

سردار برای بازی متفاوت رم فیکس شد

عربستان اسپانسر فیفا شد!‏

پرفسور کروس آلمان را قهرمان اروپا می‌کند

وینیسیوس: وقت قهرمانی دوباره رئال در ‏CL‏ است

هلاکت 2 تروریست با عملیات پهپادی نیروهای امنیتی در اطراف زاهدان

سردار اشتری: شهید حجازی دارای سبک فرماندهی بود

سردار فدوی: نقش شهید حجازی در توانمندسازی مقاومت موثر است

غریب‌ آبادی: آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر را ندارد

طوفان نمک کوهنوردیه!

آرنولد از رقابت با استالونه می‌گوید

تهدید خانواده آرمان عبدالعالی به شکایت از فیلم «بی بدن»

دو تا کلیه محکم و پرکار، در عین حال ترد و کرانچی!

صفحه مجازی همسر سابق «مهدی قائدی» بسته شد

مافیای موسیقی در ایران فقط برای موسیقی پاپ هست؟

تغییر مسیر پرواز تهران- زاهدان- مشهد

تجاوز به چپ کامیون چهار کشته برجای گذاشت

دبی هنوز در زیر آب!

استنشاق گاز شادی‌آور با طعم قلیان‌های مرگ‌آور!

دفترچه آزمون گروه‌های هنر و زبان‌های خارجی کنکور 1403 منتشر شد

سیلاب در گلزار شهدای کرمان

تخریب منازل مسکونی در زاهدان بر اثر طوفان

دستگیری 70 زورگیر و سارق موبایل در تهران

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

غافلگیری یک بازیکن جلوی چشم خانواده‌اش

احمدی و سورگی هم با پرسپولیس رفتند

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

بنزما و طلسم بزرگان؛ کریم را چه می‌شود!‏

شغل جدید ستاره نیوکسل؛ راننده کامیون!‏

دو بازیکن از تمرین یک‌راست به بیمارستان رفتند!‏

رئیسی: هرکجای کشور فسادی دیده شود مطلقا به فساد و مفسد رحم نخواهد شد

انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم

ایران: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود

از حواشی ادامه دار یک پلتفرم تا صدرنشینی «محفل»

بازی جالب حدس چهره با سیدجواد هاشمی

آهنگ محسن چاوشی به نام «شاه مقصود» برای طرفدارانش

آتش‌سوزی مهیب اطراف بیمارستان هفت‌تیر در منطقه شهرری

شناسایی و دستگیری داوطلبان متخلف آزمون‌های روز اول کنکور 1403

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟