راه ترقی

آخرين مطالب

حال «جمعیت» خوب نیست نوشتارها

حال «جمعیت» خوب نیست
  بزرگنمايي:

راه ترقی- نیروی انسانی هر کشور عامل اصلی توسعه پایدار محسوب می‌شود و باید برای تربیت و توانمندسازی آن برنامه‌ریزی مناسبی داشت تا بتوان آن نیروی انسانی تربیت‌شده را برای اهداف توسعه به کار گرفت. زیرا پیشرفت با بهره‌مندی از نیروی انسانی کارآمد به دست می‌آید.

آن‌چه تعداد و توزیع سنی جمعیت کنونی را تعیین کرده، رفتار جامعه در گذشته بوده است. بخشی از این رفتار به موضوع ازدواج و فرزندآوری بر می‌گردد. رفتاری که امروز، وضعیت فردا را مشخص می‌کند و هر جا بتوان این رفتار را اصلاح کرد، به وضعیت جمعیتی آینده می‌توان امیدوار بود.

چند سیاست جمعیتی در کشور داشتیم؟

سیاست‌های جمعیتی در کشور چهار بار تغییر پیدا کرده است. سیاست‌هایی که گاهی با محدودکردن و گاهی با تشویق کردن همراه بوده است. سیاست‌های تشویقی که در سال‌های اخیر تنه به تنه مشکلات فراوان اقتصادی و معیشتی، نمی‌تواند موفقیت چندانی کسب کند.

«علی‌اصغر کلاهی» دانشیار پزشکی اجتماعی مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در مقاله‌ای با عنوان «سیاست جمعیتی جمهوری اسلامی ایران: مرحله خردورزی» در شماره دوم مجله سلامت اجتماعی در بهار 1398 در این زمینه می‌نوسید: جمعیت‌شناسی علمی است که برنامه‌ریزان را قادر می‌سازد که آینده را پیش‌بینی کرده و بر اساس الزامات و مقتضیات، سیاست جمعیتی بلندمدت کشور خود را تعیین کنند.

با اینکه این علم دست‌کم از 200 سال پیش کاربردی شده اما در کشور ما تمایل چندانی برای به کارگیری آن نشان داده نشده است. در حالی که سیاست جمعیتی یک سیاست چند نسلی است اما در زمان معاصر و در کمتر از 40 سال، سیاست جمعیتی در ایران، 4 بار تغییر یافته است.

اول: سیاست تحدید موالید در دهه 50 شمسی

دوم: سیاست تشویقی غیرکارشناسی و شتاب زده 1358 تا اواخر دهه 60 شمسی

سوم: سیاست مجدد تحدید موالید در دهه 70 و 80 شمسی

چهارم: بازگشت به خردمندی و سیاست جایگزینی با افزایش باروری که در سال 1393 اعلام شد

به نوشته کلاهی، به نظر می‌رسد اتخاذ سیاست تحدید موالید برای مقابله با کاهش ناگهانی و شدید مرگ‌ومیر بعد از سال 1950 اجتناب‌ناپذیر بود و سیاست مجدد تحدید موالید در مرحله سوم نیز به نوعی مقابله با سیاست تشویقی مرحله دوم محسوب می‌شود اما سیاست مرحله دوم شتاب‌زده و بدون در نظر گرفتن عواقب آن اتخاذ شده بود.

این پژوهشگر می‌نویسد: در مورد مرحله چهارم یا بازگشت به عقل‌گرایی شاهد توجه به دانش قطعی جمعیت‌شناسی هستیم که حداقل هدف آن، سطح جایگزینی است.

انفجار جمعیت در دهه 60 شمسی به سیاست کنترل جمعیت در دهه 70 شمسی منجر شد. سیاستی که روی در و دیوار با شعار «دو بچه کافیه» و «فرزند کمتر، زندگی بهتر» دیده می‌شد و اتفاقا توانست سرعت رشد جمعیت ایران را کنترل کند.

رهبر معظم انقلاب در 19 مهر 1391 در اجتماع مردم بجنورد درباره موضوع سیاست کنترل جمعیت در دهه 70 شمسی فرمودند: «یکی از مهمترین موجودی‌های با ارزش ما، همین نسل جوانِ تحصیلکرده است. نسل جوان تحصیلکرده، هم شجاعت دارد، هم امید دارد، هم نشاط و تحرک دارد. من همین جا در داخل پرانتز عرض بکنم؛ یکی از خطاهائی که خود ما کردیم - بنده خودم هم در این خطا سهیمم - این مساله‌ تحدید نسل از اواسط دهه‌ 70 به این طرف باید متوقف می‌شد. البته اوّلی که سیاست تحدید نسل اتخاذ شد، خوب بود، لازم بود، لیکن از اواسط دهه‌ 70 باید متوقف می‌شد. این را متوقف نکردیم؛ این اشتباه بود. عرض کردم؛ مسئولین کشور در این اشتباه سهیمند، خود بنده‌ حقیر هم در این اشتباه سهیمم. این را خدای متعال و تاریخ باید بر ما ببخشد.»

«نسل جوان را باید حفظ کرد. با این روند کنونی اگر ما پیش برویم - من چندی پیش هم در ماه رمضان در سخنرانی گفتم - کشور پیر خواهد شد. خانواده‌ها، جوان‌ها باید تولیدمثل را زیاد کنند؛ نسل را افزایش دهند. این محدودکردن فرزندان در خانه‌ها، به این شکلی که امروز هست، خطاست. این نسل جوانی که امروز ما داریم، اگر در 10 سال آینده، 20 سال آینده و در دوره‌ها و مرحله‌های آینده‌ این کشور بتوانیم آن را حفظ کنیم، همه‌ مشکلات کشور را این‌ها حل می‌کنند؛ با آن آمادگی، با آن نشاط، با آن شوقی که در نسل جوان هست و با استعدادی که در ایرانی وجود دارد. پس ما مشکل اساسی برای پیشرفت نداریم.»

موضوع سیاست‌های جمعیتی در این بین با انتقادهایی همراه بود و در نهایت در 30 اردیبهشت 1393، سیاست‌های کلی جمعیت از سوی دفتر رهبر معظم به قوای سه‌گانه و مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ شد.

چالش‌های ناشی از کاهش جمعیت

ایران دوره گذار باروری خود را مانند دیگر کشورهای در حال توسعه در نیمه دوم قرن بیستم تجربه کرد، به طوری که از سال 1364 به بعد، میزان باروری روند کاهشی داشته و کارشناسان پیش بینی کردند در حدود سال‌های منتهی به 1420، با پدیده صفر شدن رشد جمعیت و پس از آن، منفی شدن جمعیت روبه‌رو خواهیم شد.

انفجار جمعیت در دهه 60 شمسی منجر به سیاست کنترل جمعیت در دهه 70 شمسی شد. سیاستی که روی در و دیوار با شعار «دو بچه کافیه» و «فرزند کمتر، زندگی بهتر» دیده می‌شد و اتفاقا توانست سرعت رشد جمعیت ایران را کنترل کند

«دنیا رئوفی» مدیر مرکز آموزش بهورزی دانشگاه علوم پزشکی اهواز، «فریبا ایدنی» کارشناس آموزش بهورزی دانشگاه علوم پزشکی اهواز، «میترا هاشمیان» کارشناس مسئول باروری سالم دانشگاه علوم پزشکی مشهد و «محمد احمدیان» مدیر سلامت جمعیت، خانواده، تغذیه و مدارس دانشگاه علوم پزشکی در مقاله‌ای با عنوان «نرخ باروری کلی و سیاست‌های فعلی وزارت بهداشت» در شماره 90 مجله بهورز در سال 1393 در این زمینه می‌نویسند: به اعتقاد بسیاری از جامعه‌شناسان در نتیجه کنترل و تعدیل جمعیت، چالش‌هایی در بدنه کشور ایجاد می‌شود و به طور یقین چنانچه راهکارهایی از سوی دولت و متولیان فرهنگی و سازمان‌های تاثیرگذار ارائه نشود، کشور دچار آسیب‌های جدی و جبران‌ناپذیری خواهد شد.

نرخ باروری چیست؟

یکی از پدیده‌های مهم جمعیتی، باروری است که عبارت است از توان بالقوه زاد و ولد یک زن که از سن 15 سالگی شروع و در سن 49 سالگی تمام می‌شود و عوامل مختلفی از جمله محیط، اقلیم، نژاد و وضعیت اقتصادی در آن نقش دارد.

باروری از اجزای وقایع چهارگانه حیاتی است و از آنجا که در افزایش یا کاهش جمعیت به طور مستقیم موثر است، به عنوان مهم‌ترین عامل حرکت زمانی جمعیت شناخته می‌شود.

پژوهشگران در مقاله «نرخ باروری کلی و سیاست‌های فعلی وزارت بهداشت» در شماره 90 مجله بهورز در سال 1393 در این زمینه می‌نویسند: نرخ باروری کلی یا TFR در بیان ساده‌تر، تعیین تعداد فرزندانی است که جانشین والدین شوند و حد جایگزینی 2.1 باشد. اگر این شاخص در حد 2.1 فرزند یا کمتر باشد، به معنی کاهش تدریجی جمعیت و در نهایت انقراض نسل است.

این پژوهشگران ادامه می‌دهند: از مهم‌ترین چالش‌های ناشی از کاهش نرخ باروری رشد جمعیت می‌توان به کاهش حجم و رشد جمعیت، کم‌شدن نیروهای توانمند برای دفاع از کشور، کوچک‌شدن نسل‌های بعد، رکود اقتصادی و سالمندی جامعه اشاره کرد.

وضعیت ایران در نرخ باروری

پژوهشگران در این مقاله ادامه می‌دهند: انتقال باروری در ایران به طور غیرمستمر در فاصله زمانی سه دهه، یعنی از ابتدای دهه 1350 تا اواخر دهه 1370 شکل گرفته است.

در مصوبه قانون برنامه اول توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران که در سال 1368 پیش‌بینی شده بود، در سال 1390، میزان باروری کلی زنان از 2.4 به 4 می‌رسید اما در عمل رویدادی بسیار فراتر از این پیش‌بینی رخ داد؛ به طوری که در سال 1390، میزان باروری کل زنان به 1.7 یا 1.6 رسید و به این ترتیب، ایران نرخ باروری کلی کمتر از حد جایگزینی را تجربه کرد.

نویسندگان مقاله می‌گویند: بدون شک نمی‌توان نقش اجرای سیاست‌های جمعیتی را در کاهش نسبی نرخ باروری و به دنبال آن، رشد جمعیت را انکار کرد اما به نظر می‌رسد این عامل به‌تنهایی نمی‌تواند موجب کاهش شدید و بسیار فراتر از پیش‌بینی روند رشد جمعیت کشور شود و باید این پدیده را ناشی از علل و عواملی فراتر و متعددتر از علل و عوامل یادشده دانست.

پژوهشگران این مقاله ادامه می‌دهند: از عمده عواملی که در دو دهه اخیر باعث کاهش سریع رشد جمعیت ایران شده، می‌توان به افزایش میانگین سن ازدواج، کاهش تعداد ازدواج، افزایش تعداد طلاق، طولانی‌بودن فاصله ازدواج تا تولد فرزند اول و فاصله بین دو بارداری، ناباروری زوج‌ها، میزان بالای سقط‌های عمدی و غیرعمدی و عوارض آن، گرفتن فتوی و نظر موافق برخی از علمای مذهبی بر جواز کنترل و کاهش جمعیت، افزایش میزان باسوادی زنان، گرایش زنان به تحصیلات و آموزش عالی، توسعه شهرنشینی و توسعه اشتغال زنان اشاره کرد.

آیا درد جمعیت فقط با درمان ناباروری حل می‌شود؟

نکته قابل تامل در سال‌های اخیر این است که بسیاری از مسئولان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در زمینه مشکل جمعیت، فقط بر طبل درمان ناباروری می‌کوبند.

در سال 1393 گفته می‌شد نزدیک به 3 میلیون زوج نابارور در کشور داریم و این در حالی بود که آن زمان یکی از چالش‌ها در این زمینه، بیمه‌نبودن خدمات ناباروری بیان می‌شد. این آمار در سال 1402 حدود 1.5 میلیون بیشتر شده و به 4.5 میلیون زوج نابارور رسیده است.

«بهرام عین‌اللهی» وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی 29 اردیبهشت 1402 در این زمینه گفت: 4.5 میلیون جمعیت کشور ما ناباروند و امکاناتی ایجاد کردیم تا بتوانند فرزنددار شوند که در همین راستا 103 مرکز جدید درمان ناباروری در کل کشور ایجاد شد و پوشش کامل بیمه خدمات ناباروری را محقق کردیم.

در گزارش‌های بعدی با موضوع جمعیت به بحث بیمه خدمات ناباروری خواهیم پرداخت، اما نکته قابل تامل و پرسش مهم این است که آیا واقعا همه درد جمعیت با درمان ناباروری حل می‌شود؟

بر اساس پژوهش‌ها، میانگین سن ازدواج در سال 1345 در آقایان 25 و در خانم‌ها 18 سال بود. این آمار در سال 1393 تغییر کرد و به 27 سال در آقایان و 24 سال در خانم‌ها افزایش پیدا کرد.

همچنین بر اساس گزارش‌های مرکز آمار ایران، میانگین سن ازدواج در بهار 1401 برای مردان به 27.8 سال و زنان به 23.7 سال رسید.

هم راستا با بحث سن ازدواج، بحث کاهش ازدواج نیز مطرح است. در سال 1392 حدود 70 هزار ازدواج کمتر از سال 1391 در کشور ثبت شد. حتی در دی‌ماه 1401 آمارهایی منتشر شد که نشان می‌داد با وجود طرح‌هایی مانند جوانی جمعیت و حمایت‌های تریبونی از ازدواج، تفاوت چندانی در تعداد ازدواج در کشور رخ نداده است.

نکته جالب این‌که در سایت مرکز آمار ایران و سایت ثبت احوال، آمارهای رسمی مدون و درستی از ازدواج در سال‌های مختلف برای مقایسه وجود ندارد و آمارهایی که در رسانه‌ها عنوان شده نیز با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند.

عدم نظارت و بی‌قانونی موجود در زمینه‌های مختلف از جمله مسکن و شغل، توانسته بسیاری از افراد را از مسیر ازدواج خارج کند و آنهایی که ازدواج کردند هم آن‌قدر با مشکلات فراوان دست به گریبان هستند که به موضوع جمعیت حتی فکر هم نکنند
نتیجه‌گیری

براساس آمارهای مرکز آمار ایران، جمعیت کشور در حال حاضر 85 میلیون و 76 هزار و 948 نفر و نرخ رشد جمعیت 1.24 درصد است.

وضعیت اقتصادی، معیشت، مسکن در کنار مشکلات اجتماعی در دهه اخیر منجر به کاهش میل و رغبت برای ازدواج و به دنبال آن، کاهش فرزندآوری شده است. مشکلاتی که فقط با بیلبوردها، صحبت‌ها و وعده‌های مسئولان پای تریبون‌ها برطرف نمی‌شود.

وقتی زن و مرد با وجود همه مشکلات گفته‌شده، قصد و نیت ازدواج دارند، مهمترین چالش پیش پای آنها، مسکن و شغل است.

نبود نظارت و بی‌قانونی موجود در زمینه‌های مختلف از جمله مسکن و شغل، سبب‌شده بسیاری از افراد از مسیر ازدواج خارج شوند و آنهایی که ازدواج کردند هم آن‌قدر با مشکلات فراوان دست به گریبان هستند که به ندرت به موضوع جمعیت فکر می‌کنند.

با این حال، مسیر جوانی جمعیت از درمان ناباروری 4.5 میلیون زوج نابارور نمی‌گذرد و این واقعیتی است که مسئولان باید به آن توجه کرده و در این مسیر فقط بر طبل درمان ناباروری نکوبند.

در این زمینه ممکن است گفته شود زوجین نابارور خودشان قصد بچه‌دارشدن دارند و نمی‌توانند، اما آنهایی که با وجود گذشت چند سال از ازدواج، هنوز بچه‌دار نشدند، در واقع تمایلی به آن ندارند. هر چند این تفکر نادرست است و باید از آنها پرسید کدام مشکل سبب‌شده تاکنون بچه‌دار نشوند و چرا نمی‌توانند موانع مختلف را از پیش پای خود بردارند.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/771829/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

خلاصه بازی وستهم 1 - بایرلورکوزن 1

کمالوند: بعد از بازی تراکتور حرف های مهمی دارم

برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی در ضربات پنالتی به روایت کارتون

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

مرغ ارزان شد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

جزئیات دیدار امیرعبداللهیان با دبیرکل سازمان ملل

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

حیرت زدگی تیری آنری از تکل کانسلو روی دمبله در دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

گل اول لیورپول به آتالانتا توسط محمد صلاح

گل اول آاس رم به میلان توسط مانچینی

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

استفاده حداکثری از غیبت تورس و زنده‌روح

سیو تک دست دیدنی آلیسون در دیدار برابر آتالانتا

گل دوم آاس رم به میلان با ضربه تماشایی دیبالا

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

تصویر احوالپرسی ظریف از ولایتی

چرا به شاهد 136، «کلاشنیکف دنیای پهپاد‌ ها» می گویند؟

علاقه شدید «لیلا حاتمی» به سبک فیلمسازی پدرش

آهنگ بی نظیر The magus اثری از یانی

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

زومی حیرت آور درون صورت فلکی اوریون

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی