راه ترقی

آخرين مطالب

صارمی در ششمین اجلاس روسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری:

تحقق شهر انسان‌محور از الزامات ارتقاء کیفیت زندگی در شهرها است شهرداری تهران

تحقق شهر انسان‌محور از الزامات ارتقاء کیفیت زندگی در شهرها است
  بزرگنمايي:

راه ترقی - معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت: برای ارتقاء شاخص‌های کیفیت زندگی در شهرها، باید به سمت شهر انسان‌محور حرکت کرد و حمل و نقل پیاده را جایگزین خودرومحوری کرد.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران، ششمین اجلاس روسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری کلانشهرها و مراکز استان‌ها و دومین اجلاس مشترک معاونین شهرسازی و معماری شهرداری‌ها با حضور حمیدرضا صارمی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران، مهدی عباسی رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران و رییس مجمع، جعفر شربیانی عضو کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران، علی نیکزاد نماینده مجلس شورای اسلامی و محمد آیینی معاون وزیر راه و شهرسازی با محوریت "شهرهای ایمن، پایدار و همه شمول" در شهر اردبیل برگزار شد.
حمیدرضا صارمی در این اجلاس با بیان اینکه مورفولوژی شهرهای امروز محصول برنامه ریزی حداقل 50 سال گذشته است، گفت: مورفولوژی شهرهای 20 سال آینده نیز تابع تصمیمات و اقدامات امروز ما است و در میان تمام حوزه های مدیریت شهری، حوزه شهرسازی و معماری از جایگاه ویژه ای برخوردار است، چراکه اقدامات این حوزه، بافت و آینده شهرها را شکل می دهد.
وی ادامه داد: در این حوزه می توان با فکرهای مناسب، اقدامات خوبی را انجام داد اما ما معمولا در جلسات و کنفرانس ها در مورد دانسته هایمان از گذشته صحبت می کنیم و اشاره ای به نیندیشیده ها نداریم. مثلا این موضوع که چرا هیچکدام از طرح های توسعه شهری از جمله طرح های جامع و تفصیلی و موضعی و موضوعی، به صورت کامل محقق نمی شوند و اجرای آن ها با مشکل مواجه است؟ چرا با وجود اینکه می دانیم طرح های توسعه شهری ناموفق بوده اند، بازهم سراغ آن ها می رویم؟ چرا سراغ طرح های مسئله محور نمی رویم؟
معاون شهردار تهران با تاکید بر اینکه نمی توان شهرهای مختلف کشور را با مدل مشابهی از طرح های جامع و تفصیلی مدیریت کرد، اظهار داشت: امروز، اگر طرح های توسعه شهری تمام شهرهای کشور را در نرم افزارهای جدید بارگذاری کنیم، متوجه می شویم که تمام واژگان و مفاهیم آن ها یکسان است، این در حالی است که هر شهر، ویژگی های منحصر به فرد خود را دارد و نمی توان شهرهای مختلف را با یک مدل طرح جامع و تفصیلی اداره کرد.
صارمی با اشاره به اهمیت تحقق مدیریت یکپارچه شهری برای داشتن شهرهای موفق، گفت: تجربه جهانی نشان داده که تنها با شکل گیری مدیریت های محلی می توان، شهرها را به خوبی اداره کرد که این موضوع در قانون اساسی ما نیز به درستی دیده شده و شوراهای اسلامی شهر را به عنوان آخرین حلقه مردم سالاری قرار داده است. اما مسئله اینجا است که دولت باید به مدیریت های شهری اعتماد کند و وظایف خود را در حوزه حکمروایی شهری به مدیریت شهری واگذار کند.
وی اضافه کرد: مادامی که مدیریت واحد شهری به طور کامل محقق نشود، ما برای انجام بخشی از تصمیمات باید منتظر دولت بمانیم و بدین ترتیب، بخش هایی از امور شهر و مردم قفل می شود، این در حالی است که روند و سرعت تغییرات در نظام برنامه ریزی شهری بسیار پیچیده و زیاد است.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با بیان اینکه یک تمرکزگرایی جمعیتی در شهرهای ایران وجود دارد، گفت: این تمرکزگرایی متاثر از آمایش سرزمین است که اکنون هم در کشور متولی ندارد.
صارمی با انتقاد از نظام برنامه ریزی کشور، بیان کرد: به دلیل برنامه ریزی های اشتباهی که از گذشته صورت گرفته، اکنون ما با پدیده نخست شهری در کشور مواجهیم و براساس آخرین سرشماری، حدود 27 میلیون و 300 هزار نفر از جمعیت کشور، در 19 کلانشهر سکونت دارند و این خود پیامدهایی از جمله گسترش بافت های فرسوده و ناپایدار، اسکان غیررسمی و... به دنبال دارد و علی رغم تلاش ها و اقدامات متعدد برای جبران پیامدها باز هم با مشکلات دیگری مواجه می شویم.
وی ادامه داد: کلانشهرهای کشور علی رغم تفاوت های جزئی که با هم دارند، با افق های مشترکی روبه رو هستند و طی سال های آینده تمام کلانشهرهای کشور، به هویت مشترکی می رسند. برای این افق های مشترک باید برنامه ریزی و موانع پیش روی آن ها برداشته شود. اساسا ضرورت دارد که هویت های جدیدی ذیل بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی برای آن ها تعریف شود.
معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه گفته می شود، مدیریت های شهری متولی ارتقاء کیفیت زندگی هستند، اظهار داشت: برای کمک به ارتقاء شاخص های کیفیت زندگی، باید به سمت شهر انسان محور رفت اما تا زمانی که سفرهای متعدد خودرویی در شهر وجود دارد و تا زمانی که سفرهای شهری به سمت پیاده محوری نرود، در ارتقاء شاخص های کیفیت زندگی با مشکل مواجه خواهیم بود. ما اکنون با یک پارادوکس در تصمیمات و برنامه ها مواجهیم، به عنوان مثال از طرفی می گوییم سفرهای خودرویی در شهر باید کاهش یابد، از طرف دیگر ساخت پارکینگ برای ساختمان ها را الزام می کنیم که خود مشوقی برای خودرو محوری است و این موضوع، یکی از همان نیندیشیده های ما است.
صارمی افزود: یک اتفاق غیرعلمی از گذشته در شهرسازی ما افتاده، این است که استخوان بندی شهر براساس حرکت خودرو مشخص شده و اولین قانون شهرسازی نیز در سال 1308، قانون توسعه معابر بود لذا بخشی از مشکلات شهرهای ما متاثر از گذشته است.
صارمی در پایان با تاکید بر ضرورت تغییر در تکنولوژی ساخت و مصالح ساختمانی، گفت: سنت گرایی اگر به واپسگرایی بینجامد، بد است. ما با تغییر و به روز کردن تکنولوژی ساخت و استفاده از مصالح نوین، می توانیم کیفیت ساخت و عمر مفید ساختمان را افزایش دهیم که این امر، تولید ناخالص ملی را به طرز موثری افزایش می دهد. ما گاهی در نظام مدیریت شهری به وقت تصمیم گیری بر سر دو راهی هایی قرار می گیریم که باید به صورت علمی با آن برخورد کنیم تا به نتیجه مطلوب برسیم.
انتهای پیام/

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/781699/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نرخ بهره در کشورهای مختلف جهان در سال 2025 چقدر است؟

ماموریت تارتار با موفقیت انجام شد!

تودور: لطفاً درباره آینده از من سؤال نپرسید!

ضربه فنی محمدعلی عموزاد در برابر حریف روسی

آموریم: از حالا فقط به فینال فکر می‌کنیم

لیموچی به اصفهان برنگشت!

گلزن هر هفته لیگ برتر را بشناسید!

تدابیر امنیتی ویژه برای ال‌کلاسیکوی سرنوشت‌ساز

قهرمانی محمدمبین عظیمی در وزن 92Kg

هواداران رئال حذف بارسا را دست گرفتند!

چه کسی پشت پرده توهم ترامپ درباره خلیج فارس است؟

اولین دعوای باجناق‌ها!

ازدواج سوم با مدرک فوق دکترای جامعه‌شناسی!

6 میلیون ایرانی به آسم مبتلا هستند

وضع مالی بد فردوسی!

دولت دوم ترامپ به دنبال تغییر بنیادین در سیاست خارجی آمریکاست

پیش بینی قیمت دلار 20 اردیبهشت 1404

وداع لورکوزن با ژابی؛ دنیا را شگفت‌زده کردیم!

واکنش مالک خیبر به حواشی جنجال بازی پرسپولیس

مک‌آلیستر و پریرا بهترین‌های ماه لیگ برتر

شاید سیدحسین مقابل سپاهان هم غایب باشد!

صعود یزدانی به نیمه‌نهایی تور جهانی تنیس با شکست روسیه

آلکاراس: دغدغه اصلی تنیسورها پیروزی و نتایج است

تقدیم مدال‌های آسیایی قایقرانان به جانباختگان بندر رجایی

انتقاد نماینده عضو جبهه پایداری از دامن زدن به شکاف‌های سیاسی

چهره خندان پزشکیان در نمایشگاه نفت

درباره عسل خانم که زیبایی‌اش تمام‌نشدنی بود!

زندگی «ترامپ» سوژه فیلمی 100 میلیون دلاری شد

مجری جنجالی صداوسیما ساعتش را حراج کرد!

ویدئوی زیرخاکی از خوانندگی مسعود صادقلو

خطر ابتلای کودکان به سرطان از اجاق گاز تقریبا دو برابر بزرگسالان است!

سخنگوی پیشین وزارت بهداشت: گارداسیل واکسن روسپی‌ها نیست

نانوپوشش ضدخوردگی، استانداردهای صنعت را به چالش می‌کشد

دیگه به هیچ خوشی اعتماد ندارم!

کارتال شاگردانش را به دو گروه تقسیم کرد

قهرمانی نکونام در مسابقات آزاد تفنگ

حضور جوکوویچ در ATP - 250 ژنو

بیانیه مس رفسنجان در پی اظهارات مالک باشگاه نساجی

معمای بزرگ داوری در هفته بیست و نهم لیگ برتر

نقش همسر گوندوگان در بازگشتش به منچسترسیتی

حمله با تبر به بازیکنان جوان در آهنگ‌شهر بافق یزد!

بیانیه جدید تیم مدعی صعود؛ وی‌ای‌آر شخصی نیست!

کواچ: هدف دورتموند کسب سهمیه اروپاست

مارسکا: تمرکز ما روی لیگ است نه قهرمانی!

کنایه سخنگوی دولت اصلاحات درخصوص ساعت آغاز به کار ادارات: از نابغه‌های تصمیم‌ساز باید پرسید...

تعریف و تمجید فلامک جنیدی از همسر «بهنوش بختیاری»

روایت استاد محمدرضا لطفی از رابطه ذهنی نزدیکش با استاد شجریان

تصادف سواری و ون، حادثه آفرید

ما ربات‌ها را بر اساس جنسیتشان قضاوت می‌کنیم!

حتی اگر نباشی می آفرینمت!