راه ترقی

آخرين مطالب

قالیباف: دولت باید سیاست جبرانی برای حوزه حمل‌ونقل درنظر گیرد سياسي

قالیباف: دولت باید سیاست جبرانی برای حوزه حمل‌ونقل درنظر گیرد
  بزرگنمايي:

راه ترقی- نمایندگان مجلس در جلسه علنی نوبت صبح بندی از لایحه برنامه هفتم را تصویب کردند که به موجب آن دولت مکلف شد زیان بخش مسافری شرکت راه‌آهن را با احتساب شاخص‌های بهره‌وری، در بودجه سنواتی پیش‌بینی و جبران کند. 

در جریان بررسی این بند، داود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: اشکال این بند آن است که نمی توان بگوییم بخش مسافری زیان دارد و جداگانه حسابرسی می شود ما صورت مالی جداگانه ای برای بخش مسافری نداریم که حسابرس زیان آن را بررسی کند.

وی ادامه داد: این بند 4000 میلیارد تومان بار مالی دارد و مثل این است که چک سفید امضا به شرکت راه آهن داده ایم و اینکه بگوییم زیان تولید شده و دولت در بودجه آن را جبران می کند. اگر شاخص بهره وری باشد به این میزان زیان نمی رسیدیم؛ این بند خلاف  اصل 75 قانون اساسی است و دولت آمادگی مالی برای انجام آن را ندارد.

در ادامه البرز حسینی عضو کمیسیون تلفیق در توضیح این مصوبه گفت: آقای منظور می گوید باید حسابرسی شود، بعد سخن از 4 همت بار مالی می زند؛ اگر حسابرسی نشده چطور به این عدد رسیده ایم؟ این مصوبه می‌گوید حوزه راه آهن خدمات درستی به مردم ارائه دهد. بلیت بین شهری برای شرکت راه آهن بین 700 تا 800 هزار تومان هزینه دارد بعد ما به شرکت می گوییم شما از مسافر 200 هزار تومان بگیر ولی خدمات 700 تا 800 هزار تومانی ارائه شود. انتظار هم داریم شرکت راه آهن شق القمر کند و خدمات مسافری خوبی نیز ارائه دهد.

وی اضافه کرد: مگر می شود با بخش خصوصی دستوری رفتار کرد و بعد بگوییم زیان وارده به آنها را نیز پرداخت نمی کنیم. بنابراین ما خودمان عامل بهره ور نبودن این بخش شده ایم. با این وضعیت باید به بخش خصوصی بگوییم قیمت را بردارد و هزینه تمام شده خود را با یک حاشیه سود از مردم دریافت کند و ما نیز بر نحوه ارائه خدمات نظارت می کنیم. اما اگر قیمت دستوری باشد، دولت باید بپذیرد جبران زیان کند.

این عضو کمیسیون عمران بیان کرد: اکنون قیمت بلیت قطار برای سفر بین شهری برای هر مسافر 240 هزار تومان است و حدود 5 تا 15 درصد نیز از تعداد مسافران کم شده است؛ مسافرانی که به جاده برگشته و آن هم  خطرات خود را دارد. در این بند دولت موظف می شود ظرف 5 سال در حد اعتبارات زیان را جبران کند همین الان هم 2 همت میزان انباشته زیان است.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس گفت: یک واقعیت وجود دارد و آن اینکه قیمت گذاری را دولت ابلاغ می کند و یک مابه التفاوتی بین قیمت تمام شده با نرخ بلیتی که بخش خصوصی انجام می دهد وجود دارد. 

وی با بیان اینکه در کشورهای برخوردار نیز یارانه در حوزه حمل و نقل عمومی می دهند، افزود: اکنون در خدمات شهری نیز همین گونه است مثلا در حوزه مترو هزینه های بهره وری تقسیم می شود، 30 درصد را دولت، 30 درصد را شهرداری و 40 درصد را مردم پرداخت می کنند. باید اینجا تعیین تکلیف شود که اگر دولت می خواهد نرخ گذاری کند، با پرداخت یارانه ای، جبران خدمات کند.

در ادامه مجددا منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه توضیح داد: طبق اصل 44 ، اگر دولت قیمت گذاری می‌کند، باید  قیمت مابه تفاوت آن را جبران کند که این کار در حوزه برق و انجام می‌شود اما در این فرآیند یک قاعده عمومی وجود دارد.

وی ادامه داد: اگر شرکت راه آهن به دلیل قیمت گذاری و تعرفه گذاری دولتی دچار زیان شده باید حسابرسی ویژه ای انجام دهد و نتیجه حسابرسی ویژه را به دولت اعلام کند و دولت برای آن ردیف بگذارد یا به نوعی تسویه کند اما در اینجا فرآیندها طی نشده است. باید زیان ناشی از قیمت گذاری دولتی مشخص و بعد جبران شود.

قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در واکنش به توضیحات رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: طبق مصوبه مجلس در برنامه هفتم، با توجه به اینکه دولت خدمات عمومی که ارائه می دهد و انحصار دارد، قیمت گذاری نیز در دست دولت است. مثلا در کالاهای اساسی هر قدر یارانه ریالی یا ارزی می دهیم قیمت گذاری با دولت است؛  اکنون باید روشن شود اگر قیمت گذاری حمل و نقل ریلی انحصاری است اجازه دهیم در اختیار شورای رقابت باشد و اگر صرفا در انحصار دولت است، دولت هزینه آن را داده و مدیریتش کند بنابراین این موضوع باید تعیین تکلیف شود.

وی بیان کرد: در این بند فقط بخش مسافری دیده شده و موضوع باری نیست و ممکن است یک شرکت مسافربری باشد؛ باید حکمرانی راه آهن این موارد را تنظیم کند و اگر در سرجمع آنها بدهی پیدا شد دولت مکلف شده سهم خود را جبران کند تا شرکت ها ضرر نکنند. 

در نهایت قالیباف گفت: با وجودی که دولت معتقد است این حکم مشمول اصل 75 قانون اساسی می شود اما آنجا که دولت قیمت دستوری تعیین کند باید هزینه آن را نیز پرداخت کند، پس این موضوع مشمول اصل  75 نمی‌شود. ضمن آنکه معتقدیم حمل و نقل از جمله مسائلی است که دولت باید برای آن سیاست یارانه ای در نظر بگیرد.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/784657/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عضو اتاق بازرگانی تهران: مرکز مبادله ارز، مانعی برای تجارت خواهد شد

رئیس کمیسیون انرژی مجلس: چالش بزرگ انرژی، ناترازی اقتصادی و عدم سرمایه‌گذاری در این حوزه است

اینیستا، مهمان ویژه تمرین امروز بارسلونا

حرف آخر فرهاد درباره بازگشت به استقلال

ثبت سریعترین گل این فصل لیگ یک

پایان ماجراجویی اسطوره بارسلونا در مستطیل سبز

ورود بازیکنان تیم ملی ایران به ورزشگاه بنیادکار برای انجام تمرین

تمرین تیم ملی فوتبال ایران پیش از دیدار فردا مقابل ازبکستان

انتقاد زیدآبادی از نمایندگانی که خواستار تغییر دکترین اتمی ایران شده‌اند

آخرین پکیج دفاعی ایران؛ قدرت‌نمایی سوخو 35 و S-400

وقتی مامان قیمه عصبانی میشه!

ابوالفضل آقاخانی مجری «یک دو صدا» شد

«اتفاقا یک شب منم» با اجرایی از حمید هیراد

خاطره بازی با نوستالژیک ترین آهنگ های دهه 80

برآورد تولد هفت توله یوزپلنگ در منطقه «یوزکنام پل ابریشم» میامی

چه تعداد از ما به 100 سالگی می رسیم؟

شعر خوانی زیبای دکتر کاکاوند

دخالت نابجا در تعیین استانداران

این روزهای جامعه؛ بازگشت مردم از حاشیه به متن

استراتژی حلقه آتش

1400 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد

آمادگی بدنی بالای اوستون اورونوف در تمرینات ازبکستان قبل از دیدار با ایران

واکنش سفارت ایران در لندن به اتهام‌پراکنی مقامِ امنیتی انگلیس

اهمیت رایزنی‌های ایران و عربستان برای آتش‌بس در غزه و لبنان از نظر گاردین

رایزنی دیپلمات ارشد ایرانی با رئیس مجلس لبنان

ژنرال برجسته رژیم صهیونیستی: حمله به ایران، اسرائیل را به نقطه بدون بازگشت می‌برد

نگرانی های «ملیحه» به خاطر شغل «عباس بابایی»

سقوط چند پله‌ای صداوسیما در جذب مخاطب

مگسی رفته مراسم عقد!

موزیک ویدئوی جدید حسین توکلی به نام «قشنگی»

جزئیات کنکور 1404 اعلام شد

وزیر کار: سازمان تامین اجتماعی همواره باید نگران وضعیت اقتصادی باشد

هرکسی لیاقت اشک انسان رو نداره!

ترخیص خودرو‌های خارجی از بندر شهید رجایی

حضور همراه اول در جیتکس 2024 با محوریت هوش مصنوعی

رئال در شوک؛ کارواخال آمد و رختکن را به‌هم ریخت!

پیشنهاد سیتی رد شد؛ من به میچل قول داده‌ام

سرمربی قطر: عبدالکریم لایق حضور در تیم ملی بود

مدافع استقلال قرمزپوش شد!

مشاور فرمانده کل سپاه: 20 فروند جنگنده ارتش صهیونیستی در عملیات «وعده صادق 2» منهدم و سوخته است

عارف: بحران دریاچه ارومیه، یک بحران ملی است

بهادری جهرمی: امروز اگر تماشاچی باشیم، دیگران هندسه قدرت آینده جهان و کشورمان را طراحی می‌کنند

عراقچی: امیدوارم رایزنی‌های ما در عربستان منجر به صلح در منطقه شود

پزشکیان شنبه به دانشگاه تهران می‌رود

معاون اجرایی رئیس‌جمهور: رهبر انقلاب شناخت خوبی از پزشکیان دارند

به هرکی خوبی کردیم یه ضربه زد و رفت

لباس جادویی آقای مجری در مهمانی

مجید، بزرگ فامیل می‌شود!

یک اجرای ویژه در حمایت از رضا آشفته

ماجرای «کودکان کاغذی» و «هر چی تو بگی» چیست؟