راه ترقی

آخرين مطالب

قالیباف: دولت باید سیاست جبرانی برای حوزه حمل‌ونقل درنظر گیرد سياسي

قالیباف: دولت باید سیاست جبرانی برای حوزه حمل‌ونقل درنظر گیرد
  بزرگنمايي:

راه ترقی- نمایندگان مجلس در جلسه علنی نوبت صبح بندی از لایحه برنامه هفتم را تصویب کردند که به موجب آن دولت مکلف شد زیان بخش مسافری شرکت راه‌آهن را با احتساب شاخص‌های بهره‌وری، در بودجه سنواتی پیش‌بینی و جبران کند. 

در جریان بررسی این بند، داود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: اشکال این بند آن است که نمی توان بگوییم بخش مسافری زیان دارد و جداگانه حسابرسی می شود ما صورت مالی جداگانه ای برای بخش مسافری نداریم که حسابرس زیان آن را بررسی کند.

وی ادامه داد: این بند 4000 میلیارد تومان بار مالی دارد و مثل این است که چک سفید امضا به شرکت راه آهن داده ایم و اینکه بگوییم زیان تولید شده و دولت در بودجه آن را جبران می کند. اگر شاخص بهره وری باشد به این میزان زیان نمی رسیدیم؛ این بند خلاف  اصل 75 قانون اساسی است و دولت آمادگی مالی برای انجام آن را ندارد.

در ادامه البرز حسینی عضو کمیسیون تلفیق در توضیح این مصوبه گفت: آقای منظور می گوید باید حسابرسی شود، بعد سخن از 4 همت بار مالی می زند؛ اگر حسابرسی نشده چطور به این عدد رسیده ایم؟ این مصوبه می‌گوید حوزه راه آهن خدمات درستی به مردم ارائه دهد. بلیت بین شهری برای شرکت راه آهن بین 700 تا 800 هزار تومان هزینه دارد بعد ما به شرکت می گوییم شما از مسافر 200 هزار تومان بگیر ولی خدمات 700 تا 800 هزار تومانی ارائه شود. انتظار هم داریم شرکت راه آهن شق القمر کند و خدمات مسافری خوبی نیز ارائه دهد.

وی اضافه کرد: مگر می شود با بخش خصوصی دستوری رفتار کرد و بعد بگوییم زیان وارده به آنها را نیز پرداخت نمی کنیم. بنابراین ما خودمان عامل بهره ور نبودن این بخش شده ایم. با این وضعیت باید به بخش خصوصی بگوییم قیمت را بردارد و هزینه تمام شده خود را با یک حاشیه سود از مردم دریافت کند و ما نیز بر نحوه ارائه خدمات نظارت می کنیم. اما اگر قیمت دستوری باشد، دولت باید بپذیرد جبران زیان کند.

این عضو کمیسیون عمران بیان کرد: اکنون قیمت بلیت قطار برای سفر بین شهری برای هر مسافر 240 هزار تومان است و حدود 5 تا 15 درصد نیز از تعداد مسافران کم شده است؛ مسافرانی که به جاده برگشته و آن هم  خطرات خود را دارد. در این بند دولت موظف می شود ظرف 5 سال در حد اعتبارات زیان را جبران کند همین الان هم 2 همت میزان انباشته زیان است.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس گفت: یک واقعیت وجود دارد و آن اینکه قیمت گذاری را دولت ابلاغ می کند و یک مابه التفاوتی بین قیمت تمام شده با نرخ بلیتی که بخش خصوصی انجام می دهد وجود دارد. 

وی با بیان اینکه در کشورهای برخوردار نیز یارانه در حوزه حمل و نقل عمومی می دهند، افزود: اکنون در خدمات شهری نیز همین گونه است مثلا در حوزه مترو هزینه های بهره وری تقسیم می شود، 30 درصد را دولت، 30 درصد را شهرداری و 40 درصد را مردم پرداخت می کنند. باید اینجا تعیین تکلیف شود که اگر دولت می خواهد نرخ گذاری کند، با پرداخت یارانه ای، جبران خدمات کند.

در ادامه مجددا منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه توضیح داد: طبق اصل 44 ، اگر دولت قیمت گذاری می‌کند، باید  قیمت مابه تفاوت آن را جبران کند که این کار در حوزه برق و انجام می‌شود اما در این فرآیند یک قاعده عمومی وجود دارد.

وی ادامه داد: اگر شرکت راه آهن به دلیل قیمت گذاری و تعرفه گذاری دولتی دچار زیان شده باید حسابرسی ویژه ای انجام دهد و نتیجه حسابرسی ویژه را به دولت اعلام کند و دولت برای آن ردیف بگذارد یا به نوعی تسویه کند اما در اینجا فرآیندها طی نشده است. باید زیان ناشی از قیمت گذاری دولتی مشخص و بعد جبران شود.

قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در واکنش به توضیحات رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: طبق مصوبه مجلس در برنامه هفتم، با توجه به اینکه دولت خدمات عمومی که ارائه می دهد و انحصار دارد، قیمت گذاری نیز در دست دولت است. مثلا در کالاهای اساسی هر قدر یارانه ریالی یا ارزی می دهیم قیمت گذاری با دولت است؛  اکنون باید روشن شود اگر قیمت گذاری حمل و نقل ریلی انحصاری است اجازه دهیم در اختیار شورای رقابت باشد و اگر صرفا در انحصار دولت است، دولت هزینه آن را داده و مدیریتش کند بنابراین این موضوع باید تعیین تکلیف شود.

وی بیان کرد: در این بند فقط بخش مسافری دیده شده و موضوع باری نیست و ممکن است یک شرکت مسافربری باشد؛ باید حکمرانی راه آهن این موارد را تنظیم کند و اگر در سرجمع آنها بدهی پیدا شد دولت مکلف شده سهم خود را جبران کند تا شرکت ها ضرر نکنند. 

در نهایت قالیباف گفت: با وجودی که دولت معتقد است این حکم مشمول اصل 75 قانون اساسی می شود اما آنجا که دولت قیمت دستوری تعیین کند باید هزینه آن را نیز پرداخت کند، پس این موضوع مشمول اصل  75 نمی‌شود. ضمن آنکه معتقدیم حمل و نقل از جمله مسائلی است که دولت باید برای آن سیاست یارانه ای در نظر بگیرد.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/784657/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مترو پرند افتتاح شد

سرفاصله حرکت قطارها در ایستگاه مترو پرند/ مطالعات برای احداث متروی غرب استان تهران و پردیس در دست انجام است

سرفاصله حرکت قطارها در ایستگاه پرند/ طول خطوط متروی تهران در دو سال گذشته 46 کیلومتر افزایش یافت

مادر شهیدان والامقام «زندیه» به لقاءالله پیوست

همایش پیروان ولایت بسیج بنیاد شهید و امور ایثارگران استان همدان برگزار شد

برگزاری یادواره شهدای عملیات بستان در شهر بادوله شهرستان دشتی با حضور نماینده ولی فقیه در استان

ورزشکاران و جانبازان نخاعی استان گلستان تقدیر شدند

پیکر مطهر هشت شهید تازه تفحص مدافع حرم در مشهد تشییع شد

ظرفیت مادران و همسران شهدا در امر عفاف و حجاب جاذبه ایجاد می‌کند

طرح من شهردارم 2 در منطقه یک آغاز شد

منطقه 11 موفق به کسب مقام برتر در طرح‌های مسجدمحوری بانوان شد

آغاز پذیرش مسافر در ایستگاه مترو پرند از فردا

تکمیل مترو پرند در مدت کوتاه حاصل کار و تفکر جهادی است

پرونده طولانی‌ترین خط مترو کشور بسته شد/ احتمال واگذاری پروژه مترو ورامین به شهرداری تهران

بسیج، بازوی قوی نظام در روزهای سخت است

بنیاد نقش نظارتی در اجرای قوانین حوزه ایثارگران دارد

وزیر کشور: نمی‌توانیم در اختیارات هیات‌های نظارت دخالت کنیم

انتظار 18 ساله مردم به سر آمد

صادق‌الوعد بودن دولت برای مردم نشاط ایجاد می‌کند

4 هزار و 380 واحد مسکن مهر در شهر جدید پرند به بهره‌برداری رسید

مدیر تیم‌های ملی کاراته معرفی شد

آیا می‌توان از سیاهچاله به عنوان منبع انرژی اتمی استفاده کرد؟

از عوامل اجرایی ساخت ایستگاه متروی پرند تقدیر شد

مجلس یازدهم و تلاش‌ برای ارتقاء جایگاه ایثارگران

پیام تسلیت رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام «فرهاد»

برق مانند مایع در فلزات عجیب جریان می‌یابد

پرواز 9 شرکت هواپیمایی از پایانه جدید فرودگاهی کیش

تهیه و تدوین خط مشی عمومی حوزه اجتماعی و فرهنگی کیش

آشنایی با یک دنیای باشکوه

اصلاح ساختار مدیریتی؛ مهمترین گام برای رفع ناترازی صندوق‌ها/مصوبه‌ای با ابهامات زیاد

«ناترازی» گاز و بنزین نتیجه سرمایه‌گذاری نکردن دولت‌های گذشته است

باقری: ایران شریک قابل اتکای آفریقا در برقراری امنیت پایدار است

مترو پرند با همت شهرداری تهران، قرارگاه خاتم و استانداری تهران احداث شد

ادای احترام فرمانده مرکز مقاومت بسیج بنیاد شهید و امور ایثارگران به مقام شامخ شهدای همدان

متروی تهران پس از 18 سال به پرند رسید/ زاکانی: شهرداری برای تکمیل پروژه 800 میلیارد تومان هزینه کرد

از همه مسئولان می‌خواهم برای امیدواری مردم و تکمیل پروژه‌های ناتمام تلاش کنند/ تقدیر از شهرداری تهران برای توسعه مترو

مترو پرند برای یک هفته رایگان شد

چرا بازار خودرو در پاییز امسال آرام است؟

رفع ایرادات شورای نگهبان به قانون عفاف و حجاب، شاید سال آینده/ لایحه بودجه در اولویت است

حضور روحانی در انتخابات خبرگان بازی برد-برد است؛ چه صلاحیتش تایید شود چه نشود

رکورد تازه برای وزن نوزاد متولدشده در مشهد؛ گفت وگو با پزشکی که نوزاد 7کیلویی را به دنیا آورد

عصبانیت شدید حسین شریعتمداری از عدم تصویب نهایی قانون عفاف و حجاب /زنان و دختران به حال خود رها شده اند

استقبال 27 میلیون نفر از طرح کالابرگ الکترونیکی/ پنجره واحد حمایتی در کشور به بهره‌برداری می‌رسد/ افزایش سن بازنشستگی در راستای پایداری صندوق‌هاست

پدر شهیدان والامقام «فرهاد» آسمانی شد

اولین سمپوزیوم بین‌المللی PTSD مزمن در جانبازان برگزار شد

انعقاد 22 قرارداد فناورانه به ارزش 800 میلیارد تومان در هلدینگ صنایع عمومی شستا

مدیریّت شهری شهروندان اوتیسمی را خانواده خود می‌داند

جلسه حل مشکلات جامعه شاهد و ایثارگر با حضور استاندار و مدیرکل بنیاد بوشهر

ذره‌بین| آغاز به کار پروژه احداث خانه کشتی شهدای شمیران نو در منطقه 4

اجرای عملیات لوله‌گذاری آبرسانی فضای سبز در برخی بوستان‌های منطقه 5