راه ترقی

آخرين مطالب

آرمان ملی نوشت: برخورد مومنانه یا قانون‌مدارانه؟ نوشتارها

آرمان ملی نوشت: برخورد مومنانه یا قانون‌مدارانه؟
  بزرگنمايي:

راه ترقی - آرمان ملی /متن پیش رو در آرمان ملی منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
حمید شجاعی| شاید بسیاری از اصولگرایان و کسانی‌که داعیه‌دار عملکرد مطلوب و بی‌عیب و نقص در امور کشور هستند به‌واقع باور نمی‌کردند که اتفاقی مثل ماجرای حوزه علمیه ازگل جنبه واقعیت به خود بگیرد و چهره‌ای که این ماجرا به وی منتسب می‌شود نیز آن را تایید کند. 
اما ماجرای باغ 4200 متری در شمال تهران که قیمت آن چیزی حدود 1000 میلیارد تومان بر آورد ‌شده باعث شد تا جامعه نیز با اتفاقی تازه در هیاهوی مسائل مختلف مواجه شود و صد البته رسانه‌های مختلفی که هر کدام از ظن خود این ماجرا را به بحث و بررسی نشستند. از همشهری، ارگان شهرداری تهران که در موضعی جالب و در نوع خود قابل تأمل از لزوم برخورد مومنانه با موضوع زمین‌خواری و حجت‌الاسلام صدیقی امام جمعه موقت تهران گفت و از اتفاق نیز با واکنش‌های نه چندان مثبتی مواجه شد؛ تا سایر رسانه‌ها که از لزوم پیگیری دستگاه قضائی در این ماجرا سخن گفتند. اما آنچه مسلم است نمی‌توان این مساله آن هم این مورد خاص را به قول ارگان رسانه‌ای شهرداری تهران با برخورد مومنانه از سر گذراند.هر چند که در ابتدای امر صدیقی در نامه‌ای به دادستان تهران اظهار کرده که امضای وی را جعل کرده و اموال و دارایی‌هایی که به نام وی زده‌اند. اما پرسش‌هایی در این مطرح است که هنوز بی‌پاسخ مانده است. البته برخی مثل فروغی مدیر شبکه 3 سیما معتقدند که این پروژه برای تخریب چهره صدیقی و روحانیت انقلابی است که به نظر حداقل در این موضوع خاص بیشتر به دید احساس نه با دید منطقی بدان پرداخته است. این در حالی است که در روزهای ابتدایی سالجاری حوزه علمیه امام خمینی (ره) تهران به این قضیه واکنش نشان داد و با صدور بیانیه‌ای با اشاره به جزئیاتی جدید از ماجرای زمین مربوط به این حوزه، اعلام کرد: دستور بازگشت زمین به حوزه صادر و مراحل اداری آن در حال انجام است و پس از نهایی شدن، اطلاع‌رسانی خواهد شد. هر چند که پس از این اتفاقات خبر از سخنرانی صدیقی در مراسم شب‌های قدر مسجد دانشگاه امام صادق(ع) آمده بود، اما دفعتا نام وی از فهرست سخنرانان این مراسم کنار گذاشته شد که به عقیده بسیاری به جهت اتفاقات اخیر بوده است.
ردپای احمدی‌نژاد در ماجرای باغ ازگل
نهم فروردین ماه بود که اکوایران در مطلبی به ابعادی دیگر از ماجرای باغ ازگل پرداخت و آن را به ماجرای املاک واگذاری شهرداری تهران منتسب کرد. آن‌طور که در این مطلب آمده؛ بررسی گزارش تحقیق و تفحص از املاک شهرداری تهران که در دوره مدیریت پنجم شهری انجام شده نشان می‌دهد که تقاضای واگذاری باغ ازگل به حوزه علمیه امام خمینی(ره) به دوره محمود احمدی‌نژاد در شهرداری تهران باز می‌گردد و شهردار وقت با این واگذاری موافقت کرده است. پس از انتشار پرونده‌ای مربوط به کاظم صدیقی، معصومه ابتکار عضو پیشین شورای شهر تهران در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «یادتان هست؟ سال 91 در شورای شهر تهران موضوع یکی از تذکرات سه‌شنبه من در صحن علنی افشای بی‌اعتنایی این آقا در موضوع قطع درختان و تخریب باغات ازگل بود.» اما بررسی گزارش پانزدهم تحقیق و تفحص از املاک شهرداری نشان می‌دهد که واگذاری این باغ به دوران مسئولیت محمود احمدی‌نژاد در شهرداری تهران می‌رسد.
 در این گزارش روند واگذاری باغ گیو به حوزه علمیه امام خمینی(ره) بررسی شده در میان پیوست‌های زمان مالکیت قطعی شهرداری بر این زمین‌ها سال 1374 است. در میان اسناد این گزارش درخواست حجت‌الاسلام صدیقی سرپرست حوزه علمیه امام خمینی(ره) با شهرداری وقت (محمود احمدی‌نژاد) درخصوص وگذاری زمینی حداقل به مساحت 5 هزار متر مربع دیده می‌شود. همچنین حوزه علمیه امام خمینی(ره) با مکاتبه با شهردار وقت تهران درخواست می‌کند تا زمین مجاور برای احداث مجموعه فرهنگی و مسجد و حوزه علمیه خواهران واگذار شود. سازمان املاک با اشاره به وضعیت ملک از جمله پوشش گیاهی و درختی مثمر و بافت مسکونی واگذاری این ملک راجهت حوزه علمیه را صلاح نمی‌داند، اما شهرداری با این واگذاری موافقت می‌کند. با تغییر مدیریت شهرداری تهران در سال 1386 تولیت مدرسه علمیه امام خمینی(ره) ضمن مکاتبه‌ای درخواست واگذاری محضری ملک فوق به حوزه علمیه را می‌کند که شهردار در پیوست این نامه خطاب به معاون وقت امور مناطق تاکید بر حداکثر مساعدت می‌کند. سازمان املاک با اشاره به بند‌های 6 و 10 ماده 55 قانون شهرداری‌ها، واگذاری زمین‌های مذکور به حوزه علمیه امام خمینی(ره) ازگل ملک موسوم به باغ گیلاس– ملک تهران پارس، قنات کوثر را با حفظ مالکیت شهرداری تهران بلامانع اعلام می‌کند. اما در نامه‌نگاری‌های دیگری که در این گزارش آمده به واگذاری قطعی سند به حوزه علمیه اشاره شده است.
عذرخواهی صدیقی
پس از ماجرای باغ ازگل و حواشی و واکنش‌ها به آن بالاخره حجت‌الاسلام صدیقی پس از نامه اول به دادستانی که در آن گفته بود امضایش جعل شده است واکنش نشان داد و در در ویدئویی جدید درباره ماجرای حوزه علمیه ازگل از مردم عذرخواهی کرد. امام جمعه موقت تهران، با انتشار ویدئویی گفت: در تاسیس موسسه غفلتی صورت گرفت که این غلفت از ناحیه من بود، نباید اعتماد می‌کردم. وی افزود: از اعضای موسسه آگاهی نداشتم و از وقوع غفلت در محضر خداوند استغفار می‌کنم و از مردم با همه وجودم عذرخواهی می‌کنم. صدیقی تاکید کرد: اموال حوزه با تاسیس موسسه جابه‌جا نشده است. موسسه منحل شد و ملک رسما به حوزه منتقل شده و به ثبت رسمی رسیده است. وی با بیان اینکه در افراد تغییراتی ایجاد شد، تصریح کرد: توقع دارم در نظارت اگر به موردی رسیدند که از نظر قانونی جای مواخذه وجود دارد اعم از آشنایان و غیر آشنایان در اجرای قانون حتما به حساب اشخاص رسیدگی شود.
واکنش‌ها به ویدئوی عذرخواهی صدیقی
پس از آنکه ماجرای باغ ازگل در رسانه‌ها مطرح شد افراد بسیاری به این مساله واکنش نشان دادند. محمد مهاجری، فعال رسانه‌ای اصولگرا، در مطبی با عنوان «سوال‌هایی که آقای کاظم صدیقی از خودش نپرسید» با اشاره به نقش احمدی‌نژاد در این امر در کانال تلگرامی خود نوشت: «اگر من به‌جای آقای صدیقی بودم حتما از خودم می‌پرسیدم واقعا چرا شهردار وقت، آن زمین را به من داد و به برج‌سازها نداد؟ فقط به این دلیل بود که آن شهردار، اسلام‌پناه و دین‌پرور و شیعه‌گستر بود؟ اگر جواب این پرسش مثبت باشد آقای صدیقی نباید به فکر فرورفته باشد که چرا آن باغ را به افراد بسیار بزرگتر از آقای صدیقی که هم در دین‌مداری و هم در حوزه داری از او باسابقه‌تر و باتجربه‌تر بودند، نداد؟» جواد امام، سخنگوی جبهه اصلاحات نیز در واکنش به عذرخواهی کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران درباره حوزه علمیه ازگل در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: آقای حاج شیخ ‎کاظم صدیقی! قرار بوده است روحانیت مبلّغ باشد و خود را فدای دین کند، اما توجیه‌ها و سوءمصرف دین باعث شده است دین و اعتقادات جامعه فدای روحانیت شود. با هدف ایجاد مسیری متفاوت و حفظ شأن روحانیت پیشنهاد می‌شود صادقانه «استغفار مومنانه» صورت گرفته را تکمیل بفرمایید و با این کسوت خداحافظی کنید! رحمت‌ا... بیگدلی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در واکنش به قبول تخلفات صورت‌گرفته در حوزه علمیه اُزگُل تهران از سوی کاظم صدیقی و عذرخواهی وی خواستار استعفای او از همه مناصب خود شد و نوشت: عذرخواهی کاظم صدیقی گامی به جلو و حرکت به سوی اصلاح اشتباهات است. همچنین حزب ندای ایرانیان نیز خواستار ورود قاطع و شفاف قوه قضائیه از ابعاد اقتصادی و زیست محیطی به این موضوع شد. همچنین خواستار جایگزینی برخورد مومنانه با برخورد قانون مدارانه در این پرونده است.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/859110/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هشدار سازمان بازرسی به جهاد کشاورزی برای تنظیم بازار کالاها

بازار سرد قیمت‌ها در گرم‌ترین روزهای سال؛ سکه بدون تغییر ماند

خبرنگاران فوتبال‌نویس در تست‌های پزشکی ایفمارک

اولین حذف شده کاروان ایران از المپیک 2024

حذف محمد فتوحی با شکست مقابل شمشیرباز مکزیکی

گواردیولا: کاش این ستاره از سیتی نرود!

المپیک صلح با یک خون‌آشام!

جلسه دومین گلر پرسپولیس برای جدایی

ادامه آشفتگی در کشتی هند و شانسِ کم امان

اطمینان بروکس از برتری مقابل یزدانی در مسابقات کشتی

اتهام دوباره بیرانوند به سلطان پرسپولیس!

لیگ دو جذاب‌تر از لیگ برتر!

ترکیب هیئت‌‎رئیسه سه کمیسیون مجلس خبرگان مشخص شد

آزادی‌خواه، نماینده مجلس: آقای پزشکیان در هماهنگی کامل با مجلس و شخص آقای قالیباف است

عضو شورای راهبری: فهرست وزرا تا 3 روز آینده تقدیم رئیس‌جمهور منتخب می‌شود

فلاحت‌پیشه: پزشکیان بداند هرگونه گران‌سازی، پوست خربزه زیر پای دولت است

واکنش ابطحی به تاکید افراطیون اصولگرا برای استفاده پزشکیان از همه جناح‌ها

فروش یک هفته سینما به بیش از 34 میلیارد رسید

پخش زنده مراسم «تنفیذ حکم ریاست جمهوری» از شبکه یک

موزیک ویدئوی زیبای سریال «در انتهای شب» با صدای محسن چاوشی

اقدامات اورژانسی در زمان گرمازدگی

کلاهبرداری عجیب در یک پمپ بنزین

6200 سال پیش خشکسالی شدید خاورمیانه را در بر گرفت!

اولین قلب تیتانیومی جهان با موفقیت در بدن انسان کاشته شد

در شکاف سینه پنهان کرده‌ام صد ناله را

سرخوردگی بی‌بی در واشنگتن

حراج چهلم شمش طلا لغو شد

توصیه‌های اقتصادی نمایندگان بخش خصوصی به رئیس جمهور منتخب

رئیس سازمان هواپیمایی: شهریور 1400 از 13 هواپیمای برجامی فقط3 هواپیما فعال بود

حرکات نمایشی کودک خردسال با توپ فوتبال در خیابان

اسکوچیچ با تاج آشتی کرد

صف طولانی برای تماشای مسابقات شمشیربازی المپیک

تکذیب قراردادی سه برابری دانیال و تراکتور

حضور تراکتوری‌ها در ایفمارک

اولین ملاقات اسکوچیچ با تاج پس از جام جهانی 2022

رده چهارم فاطمه مجلل در دور اول قایقرانی روئینگ 2000 متر

بیرانوند: کار پرسپولیس غیراخلاقی بود، شکایت می‌کنم!

شناگران کره‌ای دهکده بازی‌ها را با ناراحتی ترک کردند

سناتور ضد ایرانی، رشوه بگیر از آب درآمد!

عرب سرخی: باید کسانی که با بکارگیری زنان در کابینه مخالف هستند از سر راه برداریم

زندگی کمدین مشهور 98 ساله سوژه مستند شد

«مهران مدیری» برنده هم نباشد، برند هست!

انتقاد تند روزنامه اصولگرا از تجمع حجاب در ورزشگاه آزادی

هشدار قوه قضائیه نسبت به اجاره کارت‌های بانکی

الزامات شکوفایی فرهنگی از زبان وزیر ارشاد

رانش زمین در اتیوپی 500 کشته برجای گذاشت

زبانی که صحبت می‌کنیم بر سرعت درک رنگ توسط مغز ما تأثیر می‌گذارد

شعرخوانی از رشید کاکاوند

زمین خوردن دولت پزشکیان به نفع هیچ کس نیست

افزایش تقاضای مصرف برق درپی افزایش بی‌سابقه دما