راه ترقی

آخرين مطالب

جنگ کریدورها در خاورمیانه نوشتارها

جنگ کریدورها در خاورمیانه
  بزرگنمايي:

راه ترقی - دنیای اقتصاد /متن پیش رو در دنیای اقتصاد منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
علی یوسف-اقتصاددان و تحلیلگر امور مالی عمومی| رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، مسیری به طول 1200کیلومتر را که خلیج‌فارس را از طریق جاده، راه‌آهن و بنادر به ترکیه وصل می‌کند، به عنوان «جاده ابریشم جدید» توصیف می‌کند. «پروژه جاده توسعه» عراق در نهایت تلاش می‌کند کانال سوئز را در زمینه حمل‌ونقل از آسیا به اروپا به چالش بکشد. با اختلالات اخیر در عبور کالا از دریای سرخ، سیاستمداران هر دو کشور امیدوارند که کریدور اقتصادی عراق-ترکیه به جایگزین مناسبی برای آن تبدیل شود. به این منظور، بغداد و آنکارا باید ابتدا بر اختلافات سیاسی، مناقشات مربوط به حقوق آب و مسائل امنیتی که می‌تواند تهدیدی بر پروژه پیشنهادی «جاده توسعه» باشد غلبه کنند؛ پروژه‌ای که می‌‌‌تواند ده‌‌‌ها میلیارد دلار در سال ارزش داشته باشد. «پروژه جاده توسعه» پس از تکمیل، زمان سفر بین آسیا و اروپا را کوتاه می‌کند.
در اواخر ماه مارس، نخست‌وزیر محمد السودانی با رئیس‌جمهور اردوغان در آنکارا دیدار کرد. این دیدار چند ساعت به طول انجامید و در نهایت اردوغان اعلام کرد که کار «پروژه جاده توسعه» آغاز خواهد شد. با وجود اینکه ترکیه نقش اصلی را در اجرای این پروژه دارد، اما دولت عراق به دنبال مشارکت سایر بازیگران منطقه‌ای در این پروژه بوده است؛ در درجه اول برای جذب سرمایه‌گذاری و بودجه، سپس برای ایجاد منافع مشترک اقتصادی و تقویت روابط به عنوان حائلی در برابر درگیری‌های احتمالی.
این پروژه دارای پتانسیل اقتصادی عظیمی برای عراق در زمینه ایجاد اشتغال، توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل و تامین مواد وارداتی از خارج است. البته ذکری از بازده مالی مستقیم از طریق کارمزد و مالیات به میان نمی‌آوریم. به گفته احمد الراوی، اقتصاددان، «جاده توسعه در صورت جدیت در اجرا، نمایانگر چشم‌‌‌اندازی بلندپروازانه است و در توسعه زیرساخت‌‌‌های کشور در حوزه حمل‌‌‌ونقل و ایجاد فرصت‌‌‌های شغلی عالی با ایجاد بیش از 250‌هزار شغل (با تکمیل پروژه) نقش عملی خواهد داشت.» بخشی از «پروژه جاده توسعه» ایجاد یک «کانال خشک» در جنوب عراق است که بندر بزرگ «فاو» را از طریق تونل‌های غوطه‌ور به بندر «ام‌قصر» متصل می‌کند. این مسیر در مقایسه با حمل‌ونقل از طریق کانال سوئز، دوهفته در زمان صرفه‌جویی می‌کند.
اجرای پروژه‌ای با چنین مقیاس، به‌ویژه در عراق، با چالش‌هایی مواجه است. از آنجا که «جاده توسعه» به تکمیل بندر بزرگ فاو وابسته است، اولین مانع کمبود بودجه بوده است. تاکنون تنها پنج اسکله از 99اسکله‌ای که پیش‌بینی شده، ساخته شده است. اگر بودجه در این سطح ضعیف ادامه یابد، تکمیل بندر بزرگ فاو بیش از 20سال طول خواهد کشید. در مورد چالش‌‌‌های منطقه‌‌‌ای، بندر «مبارک» در کویت که در حال ساخت است، قصد دارد ترافیک کشتیرانی را به سمت کویت هدایت کند. کویت با پیش‌بینی اینکه بندر مبارک قبل از بندر بزرگ فاو به بهره‌برداری می‌رسد، تلاش کرده است دولت عراق را متقاعد کند که بندر مبارک را از طریق راه‌آهن به «جاده توسعه» متصل کند. این کار می‌تواند بندر بزرگ فاو را به‌شدت تضعیف کند؛ زیرا کویت کنترل بیشتری بر خطوط کشتیرانی خواهد داشت و مزیت‌های اقتصادی عراق در «جاده توسعه» را کاهش خواهد داد.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/872025/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

«خوابیدن» سموم مغز را دفع نمی‌کند!

ترک سالن از سوی نمایندگان فوتبال ایران هنگام سخنرانی صهیونیست‌ها

رشد 86 درصدی خروج سرمایه از بورس

افشاگری داور بازنشسته از پیشنهاد رشوه به او

واکنش هوادار تاتنهام به گل‌های هالند مقابل این تیم

مرگبارترین اشتباهات دروازه‌بانان در لیگ برتر انگلیس

تشویق مطهری در یک لحظه خاص

والیبال ایران و‌ مشکلی که پائز هنوز نتوانسته حل کند!

سرمربی تیم ملی در برزیل؛ مثل یک استاد دانشگاه!

فن‌پرسی سرمربی هیرنوین هلند شد

هیجان در آستانه آغاز رقابت‌های یورو 2024

طعنه پیمان یوسفی به ماجرای فساد در فوتبال ایران

بخش‌هایی از مراسم اختتامیه دوره مربیگری B آسیا با حضور شکوری

جدایی توخل از بایرن رسمی شد

گلایه‌ خطیب نماز جمعه تهران از مجلس برای تصویب تعطیلی شنبه‌ها

هدیه دختر معلول مازندرانی به رئیس‌جمهور

استایل جالب مازیار لرستانی با عینک دودی

حضور فیلمسازان فلسطینی در کن با هدف تغییر دیدگاه‌ها درباره فلسطین

تلاش روابط عمومی‌ها در 16 شبکه و کانال تلویزیونی

حرف های زری خوشکام در آخریم مصاحبه رسمی اش

چرا لیلا حاتمی به درگذشت مادرش زری خوشکام واکنش نداد؟

موزیک ویدئوی «نامهربانی» از زنده یاد ناصر عبداللهی و امیر کریمی

بیانیه آیت‌الله سبحانی درباره تعطیلی شنبه‌ها: امید است تجدید نظر شود

بیش از 50 گونه ایران در خطر انقراض

گزارش صداوسیما از ضوابط و قوانین سختگیرانه موتور‌سواری در انگلیس

درد دل‌های غسال بهشت زهرا: به خدا ما از آهن نیستیم!

تصاویری از پاکسازی مسیر سیلاب اخیر در مشهد و بازگشایی مسیر خودروها

تجهیز «ChatGPT» به حافظه دائمی

داستانک/ می‌خواهم شاگرد مکانیک شوم

خداحافظی احساسی ستاره اسپانیایی با لیورپول

جادوگر بوکس ایران طلسم شده؟

سعید اخباری باخت و تشویق شد!

پاینده: مشکلات مدیریت گذشته گریبانگیر ما هم شد

محبی و علاقه‌ خاص به درخشش مقابل مدعیان

تیزر باشگاه دورتموند از رونمایی لباس اول این تیم

مولوی عبدالحمید به خارج از کشور رفت؟

رئیس جمهور: هر جا بانوان را در محاسبات‌مان ندیدیم، جامعه زیان کرد

حق‌طلبی و عدالت‌خواهی امروز در مقابل نظام سلطه به برکت خون شهدا حاصل شده است/ پارک موزه دفاع مقدس ساری می‌تواند یکی از مراکز گردشگردی برای مردم با هر سلیقه‌ای باشد

تذکر ژوله به کیایی درباره آهنگ «عسل چشم»!

استوری تازه مرجانه گلچین برای هنرمند بااخلاق!

«مست عشق» به «هفت» رسید؛ جزییات میز «پرونده ویژه»

اجرای قطعه «شعر یادم رفت» از گروه سیریا

حواشی یک مصاحبه جنجالی؛ مدیر بحران شهرداری مشهد عزل شد

لحظات نفس گیر از محبوس شدن در سیل سیدی مشهد

نابغه‌ ایرانی که نامش در کنار نام نیوتن و پاسکال ثبت شده است

روزنامه آمریکایی: پیشروی‌های روسیه کاخ سفید را نگران کرده است

عجیب اما باورنکردنی؛ قیمت انواع خودرو 40 سال قبل را ببینید

تنیس روی میز انتخابی المپیک؛ شکست نیما و برد نوشاد عالمیان

بازیکن سابق لیورپول در لینکدین به دنبال تیم است

رونمایی از لباس جدید دورتموند برای فصل بعد