راه ترقی

آخرين مطالب

سحر دولتشاهی رسما از خط قرمزها رد شد! فرهنگ و هنر

  بزرگنمايي:

راه ترقی - برترین ها / بر کاراکتر سحر دولتشاهی به عنوان تراپیست در سریال «افعی تهران» نقدهای زیادی وارد شده است. اصولا مراجع و درمانگر در یک مبل به‌صورت مشترک نمی‌نشینند تا ضمن حفظ حریم همدیگر بتوانند ارتباطی مبتنی‌بر کلام داشته باشند. چیزی که کاملا برعکس آن را در دفتر مژگان مشتاق می‌‌بینیم، یعنی یک مکان نسبتا بزرگ که درمانگر یا پشت‌میز می‌نشیند یا در یک مبل کنار مراجع خودش.
امین قاسمی، درمانگر تحلیلی و دانشجوی دکتری روانشناسی نوشت: درام چهار عنصر اساسی دارد که عبارتند از: «طرح»، «کاراکتر»، «انگاره» و «دیالوگ» چنانکه یکی از این عناصر به خوبی شکل نگیرد، اساسا درام را دچار تزلزل می‌کند. در این نوشتار تلاش نگارنده این است با نگاه به ویژگی‌های عنصر کاراکتر، نقدی داشته باشد به کاراکتر تراپیست (مژگان مشتاق) در سریال «افعی تهران».
«کاراکتر داستانی دقیقا دارای زندگی مستقل و متفاوت با زندگی عادی است. جست‌‌وجوی کاراکتر در اجتماع نادرست نیست، اما نمی‌توانیم تمام عناصر یک کاراکتر داستانی را در آدم‌های واقعی بیابیم. کاراکتر داستانی دارای زندگی خاصی است که با زندگی عادی کاملا تفاوت دارد.»
عده‌ای با استناد به جمله بالا معتقدند ما با عنصر دراماتیک مواجهیم و لزوما قرار نیست با یک تراپیست واقعی روبه‌رو شویم. این جمله پذیرفتنی است ولی مساله این است کاراکتر دراماتیک با اینکه در دنیای قصه سریال به ما معرفی می‌شود ولی یک اثر رئالیستی اگر زمینه‌های لازم را نداشته باشد، اساسا کاراکتر ساخته‌شده مخدوش و از اعتبار ساقط می‌شود. به‌طورکلی یک کاراکتر رئالیستی از دو وجه تیپ و شخصیت ساخته می‌شود، عناصر درونی کاراکتر و ویژگی‌های زیست‌محیطی و اجتماعی که عناصر بیرونی کاراکتر هستند و پرداخت یک کاراکتر مستلزم داشتن حداقل‌هایی در این وجوه است. به‌عنوان مثال اگر فیلمسازی تصمیم بگیرد یک کاراکتر فوتبالیست خلق کند، در ابتدای امر باید بتواند یک تیپ درست از فوتبالیست ارائه دهد که حداقل فیزیک مناسب، کار با توپ درست، سبک زندگی ورزشکاری و... داشته باشد تا در ابتدا او را به‌عنوان فوتبالیست بپذیریم، سپس با افزودن سایر ویژگی‌های مبتنی‌بر جهان اثر کاراکتری برای ما خلق کند.
در افعی تهران قبل از اینکه جایگاه دراماتیک تراپیست را پیگیری کنیم، در بدو امر باید یک تیپ درست از تراپیست به مخاطب ارائه شود تا ما را با سایر جنبه‌ها همراه کند، اما چنین اتفاقی به‌درستی نیفتاده است. در ادامه به تعدادی از این موارد اشاره می‌کنم.
مورد اول اینکه هر تراپیستی- که فعالیت حرفه‌ای انجام می‌دهد- مبتنی‌بر یک رویکرد است، یعنی نمی‌شود تراپیست در آن واحد هم روانکاو باشد، هم روانشناس و هم مشاور! این را در تابلوی دفتر تراپیست در یکی از قسمت‌ها می‌بینیم که نوشته‌شده «روانشناس و مشاور امور خانواده، تشخیص و درمان بیماری‌های اعصاب، کارشناس ارشد روانشناسی بالینی»، چنین چیزی در هیچ مرکز خدمات روان‌درمانی یا دفتر شخصی روانشناسی دیده نمی‌شود و در یک اثر رئال قابل‌پذیرش نیست. به این می‌ماند که پزشکی بر سردر مطبش بنویسد متخصص اورولوژی و دندا‌نپزشک!
مورد بعدی دفتری است که تراپیست در آن مراجع را می‌بیند. عموما اتاق‌درمان، اتاقی نسبتا کوچک بدون‌تزئینات اضافی با دو مبل یا کاناپه راحتی در روبه‌روی هم است که در راستای ایجاد حس امنیت و ارتباط درمانی مناسب جهت مشاوره یا روان‌درمانی است و اصولا مراجع و درمانگر در یک مبل به‌صورت مشترک نمی‌نشینند تا ضمن حفظ حریم همدیگر بتوانند ارتباطی مبتنی‌بر کلام داشته باشند. چیزی که کاملا برعکس آن را در دفتر مژگان مشتاق می‌‌بینیم، یعنی یک مکان نسبتا بزرگ که درمانگر یا پشت‌میز می‌نشیند یا در یک مبل کنار مراجع خودش.
از طرفی فارغ از رویکرد درمانگر که بسته به اقتضائات حرفه‌ای هرکدام، تفاوت‌هایی وجود دارد، عناصری مشترک در کار بالینی وجود دارد که آن فرد را به روان‌درمانگر تبدیل می‌کند؛ به‌عنوان مثال هر درمانگری مبتنی‌بر اخلاق حرفه‌ای، با مراجع خود فقط باید ارتباط درمانی داشته باشد، یعنی نمی‌شود همزمان هم در رابطه عاطفی بود و هم رابطه درمانی داشت! چراکه روان‌درمانی در چنین بستر دوگانه‌ای نمی‌تواند شکل بگیرد و ضد خودش می‌شود و موارد ریز و درشتی از این دست و خطاهای فاحش و عجیب‌وغریب که احتمالا خواننده این مطلب با مصادیق آن در فضای مجازی یا یادداشت‌های دیگر مواجه شده است. شاید عده‌ای معتقد باشند احتمالا نویسنده و فیلمساز اثر تعمدا درپی ساختن تراپیستی است که فاقد ویژگی‌های نقد شده است و این اتفاق تصادفی نیست اما اتمسفر افعی تهران چنین چیزی به ما نشان نمی‌دهد، بلکه درتلاش است از عنصر اتاق درمان و تراپیست یک واقعه دراماتیک با کاراکتر محوری سریال (آرمان بیانی) بسازد که قابل‌پذیرش است، اما مثل این است که در اثری رئالیستی، کارگردان فوتبالیستی به ما نشان دهد که حتی نمی‌تواند درست بدود! وگرنه قبل از خم کردن خطوط قرمز (دیالوگ معروف بین تراپیست و آرمان بیانی) باید خط قرمز به‌درستی ساخته شود تا خم‌کردنش دارای معنا شود.

supports HTML5 video

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/876141/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عملکرد درخشان توپچی‌ها در فصل 2023/24

بازی با لباس استقلال در قلب آفریقا

قهرمانی ایران در جام ملت‌های آسیا 1972

قهرمانی ایران در جام ملت‌های آسیا 1968

یک دختر ایرانی در جمع برترین فوتسالیست‌های جهان

الوحده 0_1 العین؛ گل اول توسط لولندو در دقیقه 23

الوحده 0_2 العین؛ گل دوم توسط سارکی در دقیقه 65

شوت زیرطاقی و گل زودهنگام؛ بولونیا1_0 یوونتوس

نوراللهی دومین موقعیت گلزنی را هم از دست داد؛ الوحده 0_2 العین

موقعیت عالی برای نوراللهی در دقیقه 83؛ الوحده 0_2 العین

امام جمعه موقت تبریز انتخاب شد؛ جانشین آیت‌الله آل‌هاشم کیست؟

تسلیت وزیر خارجه ترکمنستان به سفیر ایران

جای خالی شهید امیرعبداللهیان در نشست شورای وزرای خارجه شانگهای

پیام تسلیت رئیس شورای امنیت سازمان ملل در پی شهادت رئیسی و امیرعبداللهیان

مراسم اختتامیه مجلس یازدهم یک ساعته است/ زمان برگزاری آخرین جلسه دوره یازدهم مجلس

عزای عمومی یک چهارم مردم جهان برای شهادت آیت‌الله رئیسی

جزئیات تشییع شهید رئیسی و همراهانش در تهران

سرتیم حفاظت ابراهیم رئیسی چگونه انتخاب شده بود؟

شهید رئیسی: خدایا شب اول قبر، امام حسین(ع) را به فریاد همه ما برسان

تصاویری از اولین لحظات پیداشدنِ بالگرد رئیس‌جمهور

دیالوگ فیلم و سریال های معروف که تکیه کلام مردم شدند

داوود میرباقری: مساعدت‌های رئیسی در ساخت سریال «سلمان فارسی» بسیار تاثیر داشت

پوران درخشنده: همه از درگذشت رئیس‌جمهور شوکه شده‌اند

چهره ها/ خداحافظی «کامران نجف زاده» با رئیس جمهور شهید

ابراهیم حاتمی‌کیا: از شهادت رئیسی دلمان لرزید و بهت‌زده شدیم

چهره ها/ استوری وحید شمسایی برای درگذشت رئیس جمهور

رفتار صمیمانه‌ «پیمان معادی» با مردم در مراسم ترحیم زری خوشکام

آهنگ زیبا و لری «گل باوینه» با صدای سینا سرلک

تک نوازی پیانوی آرامش بخش برای انتهای شب

تعطیلی تمامی واحدهای قضایی و اداری قوه قضاییه در روز چهارشنبه

دامنه نوسان بورس تغییر کرد

پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه 1 خرداد 1403

پیکانی‌ها هم با یک دقیقه سکوت شروع کردند

خبر باورنکردنی از بایرن؛ آنجا چه خبر است

دوران جدید در پاریس؛ پی‌اس‌جی بدون امباپه‌ها

یووه با اخراج آلگری تصمیم درستی گرفت

مادورو: آیت‌الله رئیسی نماد مقابله با یکجانبه‌گرایی در دوران معاصر بود

جلسه کمیسیون امنیت ملی با سرپرست وزارت خارجه

جمعیت «الوفاق» بحرین: ایران اولین مدافعان آرمان فلسطین را از دست داد

همدردی برزیل با دولت و ملت ایران

گزارش صداوسیما درباره وضعیت دیپلماسی ایران در دوره ریاست جمهوری آیت‌الله رئیسی

ادای احترام به شهادت رئیس‌جمهور ایران در سازمان بین‌المللی دریانوردی

جلسه کوتاه مجلس در روز چهارشنبه

احمد مسعود: در این شرایط دشوار مردم افغانستان در کنار ملت بزرگ ایران قرار دارند

وزیر دفاع آمریکا: اطلاعی درباره دلیل سقوط بالگرد رئیس‌ جمهور ایران نداریم

محمود گبرلو از دیدارش با رئیس جمهور شهید گفت

چهره ها/ عکسی تازه از فاطیما بهارمست

سریالی که هانیه توسلی و پوریا پورسرخ را معروف کرد

سیدجواد هاشمی: ای کاش این فاجعه رخ نمی‌داد

محمود پاک نیت: رئیس جمهوری پرتلاش و پرکار را از دست دادیم