راه ترقی

آخرين مطالب

ورود 10 هزار زائر ایرانی به مکه مکرمه اجتماعی

ورود 10 هزار زائر ایرانی به مکه مکرمه
  بزرگنمايي:

راه ترقی - باشگاه خبرنگاران /معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت گفت: تا شامگاه چهارشنبه حدود 10 هزار زائر ایرانی وارد مکه مکرمه شده اند.
غلامرضا رضایی، رئیس ستاد مکه مکرمه سازمان حج و زیارت در گفتگو با پایگاه اطلاع‌رسانی حج در این باره گفت: از 22 اردیبهشت عوامل اجرایی و پیش رو با دو پرواز عازم عربستان سعودی شدند تا در 19 هتل در مدینه و 62 هتل در مکه مکرمه خدمات ارئه دهند و پرواز‌های زائران نیز از 24 اردیبهشت ماه به فرودگاه مدینه منوره آغاز شد.
وی افزود: در 9 روز اول، روزانه 1800 تا 2000 زائر در قالب 14 تا 18 کاروان وارد مدینه منوره شدند و از بامداد فردا جمعه، چهارم خردادماه نیز پرواز‌ها به سمت فرودگاه بین المللی جده آغاز خواهد شد.
غلامرضا رضایی گفت: طبق برنامه ریزی‌های صورت گرفته، زائران ایرانی به مدت 5 روز در مدینه منوره اقامت دارند و در روز ششم بعدازظهرمحرم می‌شوند و پس از اقامه نماز مغرب و عشا در میقات شجره با اتوبوس راهی ایستگاه قطار مدینه و از آنجا عازم مکه می‌شوند.

رئیس ستاد مکه گفت: زائرانی که از روز جمعه چهارم خردادماه وارد فرودگاه جده می‌شوند، اگر از برادران و خواهران اهل سنت باشند، بنابر فقه اهل سنت از فرودگاه محرم و مستقیما وارد مکه می‌شوند، اما برادران و خواهران شیعه بنابر بر تعالیم فقه شیعی باید در میقات مسیر جده به مکه که «میقات جحفه» است، مُحرم شوند.
وی گفت: اگر آقایان بخواهند مسیر میقات جحفه در مکه را در طول روز طی کنند باید از اتوبوس‌های بدون سقف استفاده کنند، اما اگر غروب آفتاب و بعد از نماز مغرب و عشاء به سمت مکه مکرمه بروند می‌توانند با اتوبوس‌های مسقف حرکت کنند.
مشارکت دو و نیم میلیون زائر در مناسک حج
رضایی با اشاره به این که تا شامگاه چهارشنبه، دوم خردادماه، حدود 10 هزار زائر و عوامل وارد مکه شده اند، گفت: در موسم حج حدود دو و نیم میلیون زائر از اقصی نقاط جهان اعم از کشور‌های اسلامی، اروپا، استرالیا، آفریقا، آمریکا و... حضور دارند و زائران کشور‌های مختلف در هتل‌هایی که در ضلع‌های غربی، شمالی و شرقی حرم قرار دارند، مستقر می‌شوند.
رئیس ستاد مکه گفت: با توجه به این حجم از زائر، تلاش شده است که هتل‌های زائران ایرانی در مناطق مرغوب و حتی الامکان در خیابان‌های اصلی شهر اجاره شود و از خدمات قابل قبولی برخورد باشند. بحث هزینه و مقرون به صرفه بودن و توان مالی زائران نیز در اجاره هتل‌ها مدنظر بوده است.
تقسیم شهر مکه به 5 منطقه
وی اضافه کرد: با هدف خدمت رسانی بهتر به زائران ایرانی، شهر مکه به 5 منطقه تقسیم شده تا از نظرعملیاتی، نظارتی و اداری بتوانیم به هتل‌های محل اسکان زائران که در مناطق مختلف «العزیزیه»، «المعابده»، «منصور»، «أجیاد» و. واقع شده است، دسترسی بهتری داشته باشیم.
رضایی گفت: در هر منطقه‌ای از مکه مکرمه که تمرکز حجاج ایرانی وجود دارد یک ستاد ایجاد شده که تمام وقت فعال هستند و بر روند خدمت رسانی به زائران نظارت می‌کنند.
رئیس ستاد مکه سازمان حج و زیارت با اشاره به این که خدماتی که به تمام 87 هزار و 550 زائر ایرانی ارائه می‌شود، یکسان است، گفت: تنها تفاوتی که در سطح و کیفیت خدمات به حجاج وجود دارد، مربوط به اسکان زائران است. هتل‌های زائران در 6 گروه قیمتی تقسیم بندی شده که زائران می‌توانستند گروه قیمتی متناسب با وضعیت اقتصادی خود را انتخاب کنند و تلاش شده است هتل‌هایی که از امکانات نسبی خوبی برخوردار هستند، اجاره شود.
وی با اشاره به این که رقابت سختی میان کشور‌ها برای اجاره هتل وجود دارد، گفت: ما سعی می‌کنیم هتل‌هایی را انتخاب کنیم که از شرایط خوبی برخودار هستند و مالکینی طرف قرارداد ما باشند که نیاز زائران ما اعم از بحث بهداشت و نظافت و... را تأمین کنند.
واحد‌های زیرمجموعه ستاد مکه
معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت درباره واحد‌های تحت پوشش ستاد مکه گفت: واحد‌های تخصصی ستاد در بخش‌های مختلف مسئولیت خدمات رسانی به حجاج را برعهده دارند که ستاد جده و واحد استقبال از زائران از جمله واحد‌های زیرمجموعه ستاد مکه است.
وی اضافه کرد: واحد حمل و نقل بین شهری ستاد مکه نیز مسئولیت انتقال زائران را عهده دار است و واحد نقلیه درون شهری هم از واحد‌های مهم ستاد است که زمینه تشرف زائران به مسجدالحرام را فراهم می‌کند و در همین راستا، اتوبوس‌هایی برای زائران ایرانی در نظر گرفته شده است که به صورت شبانه روزی مسئولیت انتقال حجاج به حرم امن الهی را عهده دار هستند.
رئیس ستاد مکه در ادامه واحد نقل مشاعر را از دیگر واحد‌های این ستاد عنوان کرد و گفت: این واحد مسئولیت انتقال حجاج از مکه به مشاعر مقدسه و تردد داخل مشاعر از عرفات به مشعرالحرام و سپس منا و از منا به مکه مکرمه را برعهده دارد و واحد تغذیه و تدارکات ستاد نیز عهده دار تأمین مواد غذایی مورد نیاز حجاج در هتل‌های مکه و مدینه است و رساندن مواد خام به 4 آشپزخانه تحت پوشش در مکه و مدینه را تأمین می‌کند.
وی گفت: در واحد رفاه و حوادث نیز نمایندگان بیمه مستقر هستند که اگر حادثه‌ای رخ دهد پیگیری کنند و واحد حراست هم عهده دار حفظ و صیانت از زائران است تا زائران در کمال آرامش به حرم تردد داشته باشند.
رضایی بیان کرد: در بخش خدمات درمانی و پزشکی نیز، پزشکان ایرانی در هتل‌ها مستقر هستند و در 5 منطقه مکه مکرمه درمانگاه وجود دارد که به صورت شبانه روزی انجام وظیفه می‌کنند و یک بیمارستان مرکزی مجهز هم برای خدمات رسانی به زائران فعال است.
وی بیان کرد: واحد اسکان از واحد‌های مهم ستاد است که بر خدمات دهی هتل‌ها به زائران که باید توسط مالکین هتل‌ها و مدیران شرکت‌های طرف قرارداد صورت بگیرد، نظارت می‌کند.
رضایی با اشاره به این که با شرکت‌های حمل و نقل مختلفی برای خدمات دهی به زائران در شهر مکه قرارداد منعقد شده است، گفت: در مشاعر مقدسه شرکت اتوبوسرانی «مناسک المشاعر» مسئولیت خدمت رسانی به زائران ایرانی را برعهده دارد.
توصیه به زائران
وی در پایان با اشاره به این که در جلسات آموزشی که قبل از سفر حج برگزار شد، مدیران کاروان‌ها و روحانیون تمامی ملاحظات، نکات و باید‌ها و نباید‌های سفر را به زائران بیت الله الحرام عنوان کرده اند، گفت: ما انتظار داریم که زائران این نکات را در طول سفر رعایت و ضوابط، دستورالعمل‌ها و قوانین کشور میزبان را رعایت کنند. زائران سعی کنند حتی الامکان به صورت گروهی به حرم مشرف شوند و تشرف خود را با مدیر کاروان هماهنگ کنند. ساعات ازدحام و شلوغی حرم را رصد و در ساعات خلوتر به حرم بروند و تلاش کنند که از این فرصت حدود یک ماهه در مکه نهایت استفاده را ببرند و با حجی مقبول سرزمین وحی را ترک کنند.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/884560/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بورس در گرداب ریزش و رکود

گل اول هلند به لهستان توسط کودی خاکپو

کاپیتان عالیشاه برای تقویت تیم دست به کار شد

ضربه خطرناک ممفیس دیپای به شکلی میلیمتری از کنار دروزاه لهستان به بیرون رفت

حق با آنچلوتی بود، ستاره اسپانیا مدیون کارلتو!

ضربه گاکپو توسط شزنی دروازه بان لهستان به کرنر فرستاده شد

مترجم سپاهان قربانی جنجال‌های نیمه‌نهایی

ادعای ستاره پرطرفدار؛ شاید در میلان نمانم

رامین وسط سکوی سپاهانی‌ها محاصره شد!

ستاره هلند گل‌های اول هر تورنمنت را کنترات گرفته!‏

دو راهکار جلایی پور برای عبور میزان مشارکت در انتخابات از 60 درصد

واکنش آذری جهرمی به توئیت پزشکیان درباره برنامه انتخاباتی‌اش

حسین الله کرم مسئول ستاد رزمندگان سعید جلیلی شد

قاضی زاده: قصد راه اندازی حزب ندارم

پاسخ ظریف به ادعای زاکانی درباره مخفی کاری برجام: شمخانی و ولایتی صریحاً تکذیب کرده‌اند

پخش مستند انتخاباتی مصطفی پورمحمدی از صداوسیما

ایمانی: قالیباف و جلیلی دچار چالش برنامه و طرح خواهند شد

«صنوبر» فرصتی برای ورود علاقه‌مندان مجری‌گری به تلویزیون

با این اجرای زیبای فرزاد فرخ همراه شوید

تعرفه درمانی پزشکی ورزشی افزایش یافت

پیکر یکی از مفقودین حادثه ریزش معدن شازند پیدا شد

200 میلیون سال طول کشید تا زمین اکسیژن‌دار شود

در سینه دارم یاد او

درخواست توانیر از مردم؛ در مصرف برق صرفه‌جویی کنید

خبر سخنگوی دولت از امضاء چهار قرارداد بزرگ نفتی

اطلاعیه‌ای درباره اجرای قانون واردات خودرو جانبازان 50 درصد به بالا

قاب صمیمانه وداع پس از بازی جنجالی!

آسمان نقش جهان یک ستاره پرنور داشت

خشم آمریکا دامن والیبال ژاپن را گرفت!

طعنه ستاره مجار به آلمان؛ چهارشنبه میهمانید!

شلیک به مردی که قصد جان هلندی‌ها را داشت!

گل اول لهستان به هلند توسط آدام بوکسا در دقیقه 16

زمان مناظره 6 کاندیدای انتخابات 1403

اطلاعیه دفتر مسکن و تسهیلات رفاهی در خصوص اجرای قانون واردات خودرو جانبازان 50% به بالا مشمول

رگ غیرت ستاره سینما برای زنان ایرانی

رفقای دیروز، رقبای امروز

نماهنگی زیبا از رضا بهرام بنام «عاشقم من»

حامی حیوانات: ما به سگ ولگرد غذا می‌دهیم، شما واکسن هاری بزنید!

تصاویری از محل ریزش معدن در شازند

رشد 41 درصدی صادرات غیرنفتی به افغانستان

کاهش وزن فوری و رهایی از شر چربی‌ها

ترکیب اصلی هلند و لهستان اعلام شد

آمار می‌گوید؛ نیمه اول بازی‌های یورو را از دست ندهید!

مدیرعامل مس اشک را به آغوش تبدیل کرد

بادامکی: پروسه تغییر امضا برای باشگاه مقدور نیست

پیشنهاد 200 میلیاردی به بیرانوند دروغ است

سخنگوی دولت: آزادی حمید نوری ثمره دیپلماسی عزت ‎شهید رئیسی است

اعضای ستادهای مردمی پورمحمدی منصوب شدند

پزشکیان: طرح نور و گشت ارشاد به نتیجه نخواهد رسید

واکنش قالیباف به علت کاندیداتوری‌اش چند روز بعد از ریاست بر مجلس